Lynna
18-10-2008 om 07:30
Abstract denken
Mijn dochter van 11 zit in 2 gym. Ze draait goed, ook sociaal, maar haar mentor zegt dat haar abstracte denken nog niet zo ontwikkeld is. Ik wilde dat uitleggen aan mijn dochter, maar bleek dat niet te kunnen, al weet ik zelf natuurlijk wel wat ermee bedoeld wordt. Ook haar vader kon het niet goed uitleggen aan haar, wat abstract denken nu precies is.
Wie kan het me wel goed uitleggen? En lopen jullie trouwens ook tegen dit probleem aan?

M Lavell
18-10-2008 om 10:01
Quê?
Hm, het heeft niet zoveel zin om ons naar een beschrijving van 'abstract denken' te vragen. De vraag is wat de mentor ermee bedoelde. Kon die het uitleggen?
Groet,
Miriam Lavell

Lynna
18-10-2008 om 10:34
Miriam
Eigenlijk heb ik het niet gevraagd aan de mentor, omdat ik dacht dat ik wist wat ze er mee bedoelde Alleen toen ik er met dochterlief over ging praten, bleek dat ik het helemaal niet kon uitleggen. Vandaar de vraag aan jullie.

suus
18-10-2008 om 11:14
Abstract denken
via google:
Abstract denken is een wijze die we in de loop van de groei van kind naar volwassene leren ontwikkelen. Dit is het kunnen denken over zaken die je niet kunt zien/voelen/horen. Als je bijvoorbeeld een volwassene vraagt wat hij vindt van de verschillende televisiezenders in Nederland zal hij deze in zijn hoofd met elkaar gaan vergelijken. Hij ziet ze op dat moment niet.
Een ander voorbeeld is als je een volwassene vraagt te beschrijven welke weg hij moet volgen om bij de dichtstbijzijnde supermarkt te komen. Op basis van herinnering zal deze de weg beschrijven uit het hoofd. Hij hoeft de weg niet te zien.
Voor het onderwijs is dit oa bij wiskunde erg van belang. Een voorbeeld van een vraag: je krijgt een wiskundige vorm A te zien (bv een piramide waar wat stukjes afgebroken zijn), en daaronder 4 plaatjes. Welke vorm is gelijk aan A maar dan gedraaid/gespiegeld?
het abstracte denken is dat je dan vorm A in je hoofd moet kunnen draaien, zonder het echt te zien.
Groetjes
Suus

cqcq
18-10-2008 om 12:45
Ogen van tijgers...
van Tonke Dragt... in het hele boek komt de tegenstelling tussen abstract en concreet aan bod.
Dat zou voor mij de leestip zijn aan mijn tienjarig die ook in 2 gym zit, als ze dezelfde vraag zou hebben.

M Lavell
18-10-2008 om 13:19
Dit heeft geen zin
"Eigenlijk heb ik het niet gevraagd aan de mentor, omdat ik dacht dat ik wist wat ze er mee bedoelde "
Tja, dan heeft het geen zin om hier te gaan zitten speculeren over de betekenis van abstract denken. Er is via google wat uitleg te vinden, maar van die betekenis van abstract denken moet blind worden aangenomen dat jouw dochter daar juist voor in is, anders had ze niet met 11 jaar al in 2 gymnasium gezeten.
Heeft de mentor een voorbeeld gegeven? Welke concrete zaken blijven naar het oordeel van de mentor 'een beetje achter'? Wat kan je dochter niet?
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
18-10-2008 om 13:28
Iets te zeuren....
Ik zou toch bij een volgend gesprek daar nog eens op terug komen. Je hebt nu eenmaal toch een hoop mensen die vinden dat een tweemaal versneld kind in op de middelbare school wel ergens mee moet achter lopen.....
Dus als je cognitief, sociaal en emotioneel niets kunt vinden, dan begin je maar over iets vaags als abstract denken....Want het kan nu eenmaaal niet dat het gewoon goed gaat, dat een elfjarig gewoon op haar plaats is in 2 gymnasium..
(Gelukkig bij ons ook een heleboel mensen die er anders over denken, maar ik heb helaas ook al een heleboel vooroordelen voorbij zien komen..).

Lynna
18-10-2008 om 14:07
Tuurlijk...
.... kom ik er bij het eerstkomende 10 minutengesprek op terug bij haar mentor. Maar daarvoor moest ik eerst het begrip zelf goed begrijpen Anders denkt ze meteen dat het logisch is dat mijn 11-jarige het niet kan, omdat haar moeder het immers nog steeds niet kan
Maar cqcq, je hebt wel gelijk, mensen willen geloof ik niet dat het bij zo'n kind verder allemaal goed gaat. Ze draait sociaal prima mee, heeft alleen even wat opstartproblemen gehad dit schooljaar met slechte cijfers (we hadden allemaal moeite om weer te wennen) en die zijn nu weer prima. Ik maak me helemaal nergens zorgen over, ze redt het wel. Ze zit goed in haar vel en dat is voor mij het allerbelangrijkste.
En als ze nu nog niet abstract kan denken, dan komt dat later wel.

M Lavell
18-10-2008 om 14:22
Langs elkaar praten
"kom ik er bij het eerstkomende 10 minutengesprek op terug bij haar mentor. Maar daarvoor moest ik eerst het begrip zelf goed begrijpen"
Op het gevaar af dat jij het over iets heel anders hebt dan de mentor bedoelt en dus vreselijk langs elkaar heen gaan zitten praten.
"En als ze nu nog niet abstract kan denken, dan komt dat later wel."
Dat kan ze wel. Tenminste, als je de meest gangbare betekenis van het begrip als betekenis kiest. Dat moet wel, want die kwaliteit heeft ze nodig voor haar lessen.
De mentor bedoelt iets anders. Dat andere is gezeur dat voortkomt uit de gedachte dat er met dit kind iets mis moet zijn (schijnt een algemene kwaal te zijn in de gedachte van leerkrachten over versnelde leerlingen), of er is iets anders aan de hand.
Voorbeeld van mijn zoon (basisschool toen):"Kom je beneden, of moet ik je halen" bast het schoolhoofd naar zoon. "Kom me maar halen" antwoordt zoon alsof hem een reële keuze is voorgelegd. Zoon nam de betekenis van de woorden letterlijker en miste de indirecte implicatie.
Groet,
Miriam Lavell

*Sophie*
18-10-2008 om 17:00
Wat versta jij?
Je kunt eventueel vragen aan de mentor: wat versta JIJ onder het begrip 'abstract denken'? En als ze je dat heeft uitgelegd dan kun je antwoorden dat je er (eventueel) later op terug komt. Ik zou er helemaal niet mee wachten tot het volgende 10-min.gesprek. Waarom moet je direct zelf precies weten hoe en wat? Je vraagt dus alleen wat zij, de mentor eronder verstaat en meer nog niet.
Ideetje?
Succes iig.
groetjes, Sophie.

Jaymza
18-10-2008 om 18:46
Wiskunde en abstract denken
Suus zegt dat dit bij wiskunde belangrijk is. Mij oudste zoon werd echter , inmiddels ca 10 jaar geleden, afgerekend op het feit dat hij als keuzevak wiskunde had genomen ipv duits. Dit zou aangeven dat hij niet abstract kon denken zei de school en hij mocht niet op de opleiding. Meningen kunnen dus behoorlijk verschillen.
Jaymza

Tihama
19-10-2008 om 13:15
Vraag aan mentor
Ik zou de vraag aan de mentor concreter maken. Namelijk: "Kun je voorbeelden geven van het gebrek aan abstract denken?"
Als je namelijk vraagt, wat hij/zij bedoelt, loop je het risico een vaag verhaal te krijgen. Door te vragen naar concrete voorbeelden, dwing je de mentor ook om zijn antwoord scherp te maken.
Overigens: misschien bedoelt hij zelfs alleen maar dat ze moeite heeft om congruente tekeningen bij wiskunde te begrijpen. In dat geval mist dochter niet zozeer abstract inzicht, maar alleen ruimtelijk inzicht. Dat is iets anders.
Tihama