Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Piekerbeestje

Piekerbeestje

13-03-2018 om 23:26

A'dam: beste 'gewone' middelbare school voor idhk kinderen?

Hallo,

Wie kan me zijn of haar ervaringen of kennis delen over middelbare scholen in Amsterdam die het beste geschikt zijn voor 'iets aan de hand' kinderen?
Ik weet dat alle scholen zorgplicht en passend onderwijs lalalal- verhaal hebben, maar in de praktijk pakt dat natuurlijk totaal verschillend uit en het lotingssysteem is een crime in ons geval.

Zoonlief (VWO) is gevoelig, kwetsbaar, dyslectisch en heeft behoefte aan een kleinschalige veilige omgeving, waar niet alleen naar cognitieve vaardigheden maar ook naar persoonlijke groei en sociale vaardigheden wordt gekeken en creativiteit belangrijk wordt gevonden. Hij heeft geen Montessori of Dalton onderwijs genoten dus geen voorrang daar.

Iemand een idee?

Helma

Helma

13-03-2018 om 23:38

Maakt niets uit

Je kunt van alles bedenken, maar het is maar afwachten welke school hij door de loting krijgt toegewezen.

Beetje arrogant klinkt het wel dat het lotingssysteem voor jullie geval een crime is. Ten eerste is het in zijn geval, hij moet namelijk naar school, niet jij, en het is voor alle kinderen een crime.

Je stelt erg hoge eisen aan de middelbare school. Persoonlijke groei, creatieve vakken, sociale vaardigheden, toe maar. Bereid je voor op een grote teleurstelling. School is er niet voor kinderen met ouders die allerlei eisen stellen voor hun unieke kind, het is er voor de gemiddelde leerling. En dat je zoon een iadh-kind is, meid dat zijn alle kinderen tegenwoordig

Piekerbeestje

Piekerbeestje

14-03-2018 om 00:03

cynisch

Jammer, deze cynische reactie Helma.

Ik stel hier een hulpvraag en vraag om advies.
Ik eis niks, ik geef alleen aan waar mijn zoon het beste zou gedijen.

Je hoeft me niet de les te lezen over wat ik bedenk, stel en verwacht in jouw ogen. En ook nog arrogant. En nog sneren dat ik mijn kind 'uniek' vind.
Tjonge. jij hebt je oordeel snel klaar zeg en speelt het rucksichlos het liefst meteen op de man.

Bah. Weet je zeker dat je hier op OO op je plek bent? Je kunt wellicht beter naar twitter. Daar bast het van de anonieme zure afzeikers die het heerlijk vinden om mensen op basis van een paar regels de maat te nemen.

Ik reageer niet meer op jou. Dag Helma.

Wisselend

Lijkt me juist goed om ervaringen te vragen. Op een open dag is men vol optimisme waar het in de praktijk een stuk weerbarstiger lijkt om goede begeleiding te krijgen.

Het is soms ook tegenstrijdig. We zochten voor zoon een goed georganiseerde school, die hem niet aan wilde nemen omdat ze een limiet op het aantal zorgleerlingen hadden (kon toen nog). De veel chaotischer openbare scholengemeenschap in dezelfde plaats bleek veel beter met diverse zorgleerlingen om te gaan. Zelfs een leerling die vruchteloos naar het Luzac was geweest -tja, kleine klasjes wil niet per se zeggen dat ze verstand hebben van ADD en daar dan ook naar handelen- haalde met vlag en wimpel zijn diploma op die scholengemeenschap en is inmiddels succesvol doorgestroomd naar het HBO.

Grote scholengemeenschappen kunnen soms effectief werken in kleinere eenheden.

En soms gaat het heel erg goed, maar dan wordt de school een magneet voor zorgleerlingen en wordt het moeilijker om het niveau te handhaven. Of er wordt ineens bezuinigd en cruciale leerkrachten verdwijnen.

Onderwijsconsulenten zijn soms goed op de hoogte of het plaatselijke aanjaagteam voor thuiszitters omdat ze met de hele omgeving te maken hebben.

Moeilijk

Ik snap je worsteling heel goed. De centrale loting is voor ieder kind een crime maar kan me voorstellen dat er voor jouw kind minder passende scholen zijn dan voor een kind waar niets mee aan de hand is.

Heb je al een idee welke school hij zelf aantrekkelijk vindt? Welke open dagen hebben jullie bezocht? Wil hij atheneum of gymnasium doen?

Hoewel de voorwaarde voor garantie op een plek op een school is dat je maar liefst 11 reservescholen opgeeft naast de school van keuze, zou ik geen scholen opnemen waar hij echt niet naartoe wil omdat die niet passend zijn. Juist vanwege die centrale loting en de zeer aanwezige kans op uitloting - op vwo niveau in 2017 maar liefst 25% - is het mogelijk dat hij niet op de school van keuze komt maar op één van die reservescholen. Ik zou je aanraden om ook buiten Amsterdam te kijken naar goede scholen, concessies kun je ook doen op reistijd ipv de kwaliteit van het onderwijs voor jouw kind.

scholengemeenschap of categoraal

Toevoeging: mocht de voorkeur van je zoon nìet uitgaan naar categoraal vwo onderwijs, dan hoef je je wat minder ongerust te maken. Alle scholen loten en je kunt ook uitgeloot worden voor niet overtekende scholen, maar de kansen op inloten is op een vwo afdeling van een scholengemeenschap wel groter dat op 1 van de 7 categorale vwo scholen.

De lijst van scholen die geloot hebben in 2017 met het hoogste lotnummer van geplaatste leerlingen geeft een indicatie van je kansen en vind je hier: https://twitter.com/stichtingvsa/status/952173888926048256?s=21
Scholen die niet op deze lijst staan, hebben vorig jaar niet geloot. De lijst van scholen die geloot hebben, is ieder jaar langer.

@Emma

@Emma

14-03-2018 om 07:32

Amsterdam

Het systeem hier is een drama voor kinderen die wat anders nodig hebben. Leg je oor te luisteren bij ouders met "net zo'n kind". Mijn dochter had vmbo met LWOO, ander verhaal dus, maar kom er maar eens achter welke school past. Toen we een school hadden waar zij zich prettig voelde bleken ze niet een gesprek met mij te willen hebben over zorgbehoeften. Daar was geen tijd voor, ik moest er maar achter zien te komen op de open dag. Precies die houding heeft mijn dochter later de kop gekost op die school. Let goed op dit soort signalen. Op de school waar ze daarna heen ging was dat echt heel anders.
Wat Bermbrand zegt: oriënteer je ook op scholen in de regio. Je zou de ljjst met voorkeurscholen zo kunnen samenstellen dat nr.1 net niet de echte voorkeurschool is. Strategisch kiezen heet dat, maar dat is misschien meer iets voor 21 maart

Mia9

Mia9

14-03-2018 om 09:36

Worsteling

Ook ik snap jullie worsteling. Ervaringen kunnen elkaar tegenspreken, en soms blijkt een school die als chaotisch bekend staat toch een warm bad te zijn en goed passend te zijn, je weet het niet. Zo ken ik mensen die heel tevreden waren over de dyslexie-begeleiding op het HLZ, en had hier op OO iemand totaal tegenovergestelde ervaringen...
Geen voorrang voor Montessori is niet zo een probleem, zij hebben afgelopen jaren veel kinderen zonder voorrang kunnen plaatsen. Door de deelscholen voelt het toch overzichtelijk, hoor ik van verschillende kanten. Zoon van vrienden met dyslexie zit daar, hij heeft het er superfijn, hoewel het qua dyslexie-begeleiding niet allemaal soepeltjes gaat. Fons Vitae is heel gestructureerd, en heeft ook het vak drama en de mogelijkheid om kunst als eindexamen vak te kiezen, maar zitten nog zeker een jaar op de noodlocatie, met pendelen naar het hoofdgebouw voor sommige vakken. Maar dit zijn onze favorieten voor jongste die je, op dyslexie na, hetzelfde zou kunnen omschrijven als jouw kind Succes!

Mia9

Mia9

14-03-2018 om 09:38

@Emma

"Je zou de ljjst met voorkeurscholen zo kunnen samenstellen dat nr.1 net niet de echte voorkeurschool is"

Waarom? Met dit systeem altijd echte voorkeur bovenaan zetten dacht ik, Bermbrand?

Vrije School moeder

Vrije School moeder

14-03-2018 om 09:51

Geert Groote

Mijn kind zit op het Geert Groote College. Er is veel aandacht voor creatieve vakken en die worden op hoog niveau gegeven.De kwaliteit van het verdere onderwijs is wel OK, vooral in de bovenbouw, al zitten er zeker ook zwakkere broeders en zusters tussen. Dat moet je dan zelf oplossen met bijles. Geen persoonlijke aandacht voor het kind, de mentoren lopen compleet over. De organisatie is vaak een rommeltje, hoewel dat de laatste tijd iets begint te verbeteren. Groot pluspunt: een vriendelijke leerlingenpopulatie, waarin ik zeer kwetsbare kinderen heb zien opbloeien.

Conclusie: ik ben toch wel blij met de school, al ligt dat meer aan de leerlingen dan aan de leerkrachten, maar het is wel een zware tijd geweest voor mij. Dat moet je je dus kunnen veroorloven (ook financieel, gezien de bijlessen).

@Emma

@Emma

14-03-2018 om 10:02

Mia9

Het was niet echt bedoeld als serieuze optie hoor. Ik ben niet erg goed in kansberekenen, vandaar

Echte voorkeuren

Klopt, strategisch kiezen loont niet dus gewoon kiezen voor je échte voorkeur, dat is de heldere opdracht aan de kinderen. Omdat het aanbod van scholen niet past bij de gevraagde échte voorkeuren, wordt een aanzienlijk deel van de kinderen teleurgesteld.

Kijk daarom ook naar scholen die niet populair zijn of niet aangeprezen worden, want misschien vind jij daar juist precies wat je nodig hebt.

Afhankelijk van welk stadsdeel je woont, kun je naar scholen in buurgemeenten kijken. Waar gaan Amsterdamse kinderen zoal heen buiten de stad?
Ten noorden Bernard nieuwenteit college in Monnickendam (kleine no-nonsense school) en scholen in Zaandam. Een enkeling gaat zelfs helemaal naar Alkmaar: het murmullius gymnasium.
Ten oosten het Vechtstede college in Weesp (ook tweetalig onderwijs en predikaat ‘exellent’ van de inspectie) en iets verder weg (met de trein) naar het gemeentelijk gymnasium in Hilversum.
Ten zuiden Amstelveen, waar 3 prima scholengemeenschappen zijn, maar waar wel ‘eigen kind eerst’ geldt, óók in de 2e ronde krijgen in Amsterdam uitgelote Amstelveense kinderen voorrang op uitgelote Amsterdammers.
Ten westen gymnasium Felisenum in Velsen zuid (zelfde schoolbestuur als Barlaeus en Vossius en veel aandacht voor ‘iets aan de hand’ leerlingen). Haarlem is vanwege lotingen een lastige optie.

Stemwijzer

Voor de gemeenteraadsverkiezingen heeft stichting VSA een kieswijzer gemaakt voor Amsterdam: http://www.stichtingvsa.nl/nieuws.php?subaction=showfull&id=1521020105&archive=&start_from=&ucat=&;

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.