Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Advies basisschool tl-havo wat vonden jullie?

Hallo allemaal,

Mijn dochter gaat graag naar school en had een voorlopig advies tl-havo in nov 2017 gekregen.
Net voor de voorjaarsvak rapport en definitief advies meegekregen tl-havo.

We vinden het als ouders een mooi advies maar dochter was in tranen!!!
Want ze wil graag naar de havo (dat is hier op de andere lokatie)

*Toen ik na deze dag de cito scores zag op de digiduif, dacht ik stiekum wel: als er havo had gestaan had ik het ook gesnapt. Qua werkhouding enz erg serieus.

Actief meisje in de klas met extra werk..
Vrolijk en sociaal.

Cito uitslagen eind groep 7/groep 8 jan
Rekenen B / B
Spelling A / B
Begrijpend lezen C / B
Dmt C / A
Woordenschat C / D

Haar begrijpend lezen moest omhoog en ze is uit haar zelf aan de slag geweest en met resultaat...
Nu heeft ze er hard voor gewerkt en geen havo resultaat dit zegt ons strevertje zelf!!)

Als ik nu volgend jaar naar de tl-havo lomatie ga moet ik mezelf nogmaal bewijzen om op de havo te komen mam/pap!
Nu heb ik hard gewerkt en geen resultaat wat ik zou willen zien en dat gaat me dan misschien ook niet lukken net als nu!!

Als ik nu havo advies had gekregen, had het mij een gevoel gegeven dat ik hard gewerkt had en dat ze vertrouwen in me hebben!zegt ze wijs.....

** Wat vinden jullie van ons strevertje?

Ik begrijp je dochter helemaal

Zo te zien heeft ze eraan gewerkt en heeft ze resultaten geboek dus snap zeker dat ze teleurgesteld is. Harder werken maar zelfde advies krijgen is niet leuk. Is er nooit met de leerkracht iets afgesproken? Bijvoorbeeld als ze van begrijpend lezen een II maakt ze een havo advies zou krijgen? Heeft zij geen entreetoets of NIO toetst gemaakt? Wat kwam daar uit? Wat heeft de leerkracht te zeggen over dit advies? Waarom geen havo?
Mijn dochter heeft voor begrijpend lezen een II en voor rekenen een III en zij heeft als voorlopig afvies gewoon VMBO-TL. Ik ging uit van een havo advies of op zn minst Tl-havo maar dat heeft ze niet gekregen. Ik heb binnenkort gesprek met leerkracht dan hoor ik waarom ze dit voorlopige advies krijgt.

Bij ons

Mijn dochter kreeg ook een dubbel advies in groep 7 en heeft daarna echt haar best gedaan om te laten zien dat ze hard kon werken, serieus was en haar resultaten waren ook iets omhoog gegaan. Toch weer hetzelfde advies gekregen in groep 8. Was ze eigenlijk ook wel teleurgesteld over, ze dacht echt dat ze goed haar best had gedaan (haar gevoel). Na dat advies kwam de eindcito die ze wel op een niveau hoger maakte. School kwam daarna met het aanbod om het advies op te hogen. Dochter mocht kiezen en wilde dat. En nu op de middelbare doet het het onwijs goed op dat niveau. Misschien voor jullie ook nog een mogelijkheid als ze de eindcito goed maakt? Zou het je dochter alleen niet vertellen vooraf om de druk niet te groot te maken.

Gesprek

Ga niet direct akkoord met hun advies. Er staat genoeg op het spel. Alleen al het feit dat de havo op een andere lokatie gevestigd is, wat tussentijds opstromen bemoeilijkt, is met oog op haar vooruitgang, reden tot gesprek.

Tip

Zie in draadje draadje schooladvies voortgezet onderwijs, de link in post #4;
Ca 30% van leerlingen met vmbo-gt/havo advies is in het derde jaar opgestroomd naar de havo.

Anoniem

Anoniem

01-03-2018 om 10:09

II of III

Weet je of de B scores op begrijpend lezen en rekenen een II of een III zijn?

Ik zou niet zonder meer op havo in willen zetten, als ze straks moet afstromen, is dat ook vervelend als dat meteen een andere school betekent. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat je dochter geen Havo moet kunnen proberen. Ik zou je daarom ook willen aanraden om met de basisschool in gesprek te gaan over dit advies en over de mogelijkheid om dit nog bij te stellen, nu of na de eindtoets.

Ik begrijp echt dat dit vervelend voelt voor je dochter. Het is jammer dat ze haar inzet niet beloond ziet. Als het mijn dochter was, zou ik net zo reageren als jij, maar als advocaat van de duivel zou je ook kunnen zeggen dat ze zelfs met al die extra inzet nog steeds niet voldoende scoort voor havo. Ik weet niet of dat klopt, wie weet waren haar B-scores wel hele mooie II-scores, maar juist daarom is dat gesprek zo belangrijk. Waarom ziet de leerkracht hier geen havo-advies in. Pas als je dat weet, weet je wat je hier verder mee kunt.

uitslag cito afwachten

Gaat ze nog een cito of route 8 toets maken?
Ik zou even afwachten hoe ze daar op scoort.
Ik weet niet goed wat ik van het advies moet vinden.
De score past op zich wel bij VMBOt/Havo advies.
Jullie zien dit anders en dat is waar de schoen wringt.
Jullie kennen jullie dochter het beste.
Soms loop je gewoon tegen een muur op, heel jammer.
Je kunt een gesprek aanvragen met de docent en de directeur om hun argumenten beter te begrijpen en om duidelijk te maken wat jullie vinden.
Als de cito score HAVO uitwijst sta je sterker, dat de school het advies eventueel aan gaat passen.
Lastig hoor.

Adviesje

Adviesje

01-03-2018 om 17:43 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken!

12-13 maart al inschrijven bij vo school,
Half april wordt de IEP toets nog afgenomen.

Volgende week (na de vakantie) waren we al van plan een gesprek aan te vragen om het iets duidelijker te kunnen begrijpen.

Alleen wat jammer is dat de juf net dit jaar voor het eerst voor groep 8 staat...

De nio of entree toets doet onze school noet.

Maar wordt vervolgd,

Adviesje

Adviesje

01-03-2018 om 17:46 Topicstarter

Score's 11 eb B

Rekenen, begrijpend lezen en spelling II score (ofwel

Net hoe de school werkt qua score's...

Groetjes, Adviesje

Tijgeroog

Tijgeroog

01-03-2018 om 18:03

Adviesje

II en B overlapt elkaar maar gedeeltelijk, de verdeling is verschillend.

https://wijzeroverdebasisschool.nl/kennisbank-rekenen/cito-toetsen/cito-toetsscores/

Al nagevraagd bij VO school?

Misschien willen ze haar best in de havo klas plaatsen met tl-havo advies, als jullie het verhaal (en vooral de goede motivatie van dochter) voorleggen. Sommige scholen gaan daar best soepel mee om, maar dat verschilt per school/regio en zal misschien ook nog afhangen van (verwacht) aantal inschrijvingen. En of de B's II of III scores zijn, kan ook meewegen.

Ik zou er zeker een gesprekje op de gewenste school aan wagen, kan nooit kwaad natuurlijk.

Triva

Triva

01-03-2018 om 18:41

inderdaad

een III kan zowel B als C zijn. Dus een B kan ook een III zijn. Een II op rekenen én begrijpend lezen is Havo. Een B op begrijpend lezen en rekenen kan alsnog mavo zijn.

Grrr

Dat is irritant; een B kan een II betekenen, maar ook een III.
Een school zou de resultaten beter in I tot V bekend kunnen maken. Scheelt adviesgesprekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.