Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Onzekere moeder

Onzekere moeder

22-06-2011 om 20:21

Advies gevraagd 10 min gesprek

Ik zal proberen het kort te houden

Morgen heb ik een 10 min gesprek en ik weet niet zo goed wat ik daar moet vragen of zeggen. Door mijn gezondheid heb ik niet zo vaak contact met de juf en eerlijk gezegd ging alles goed dus dat was wel zo 'makkelijk' voor mij. Maar nu vraag ik me af ik toch niet iets moet gaan doen of zeggen.

Ik heb niet gestudeerd en de discussies hier gaan me soms echt boven mijn pet dus ik probeer het uit te leggen in een eigen draadje en ik hoop dat jullie me kunnen adviseren in Jip en Janneke taal

Mijn dochter (8jaar, 4mnd) zit nu in groep 4 en gaat na de zomer naar groep 5. Ze is behoorlijk slim (al vindt elke moeder dat natuurlijk. Tot nu toe alleen maar A of A+ op de Cito's en ik verwacht morgen te horen dat ze AVI uit is. Bij het laatste 10 min gesprek zat ze namelijk op AVI 10 en dochter had het erover dat ze onlangs een AVI Plus test had gedaan. Ik begrijp uit draadjes hier dat AVI lezen alleen technisch lezen is.
Dus dacht ik dat ik misschien ook zou moeten vragen wat haar niveau is op het gebied van spelling en begrijpend lezen? Voor spelling had ze op haar laatste rapport een 9,9 maar ik weet niet op welk niveau dat is? Groep 4 niveau of misschien hoger? Het laagste cijfer op haar laatste rapport was overigens een 8,6 als we gym niet meerekenen.
Ze kan ook goed rekenen en de school heeft haar toen laten rekenen met Kien. Dochter gumde soms pagina's met sommen uit (ook van dat Kien) om ze nog een keer te kunnen maken want ze was zo klaar. Juf wilde haar een paar weken geleden extra uitdagen en heeft haar toen een rekenboek uit groep 5(?) gegeven waar ze nu dan in mag werken als de anderen de normale rekenlessen krijgen. Dochter krijgt geen instructie en moet zelf aan de slag. Ze geeft aan dat ze de sommen soms wel moeilijk vind maar ook best leuk. Of ze daarin veel of weinig fouten maakt weet ik dus niet maar zal ik morgen wel horen denk ik? Ze geeft wel aan het lastig te vinden zich te concentreren als ze alleen moet werken en de juf de kinderen klassikaal rekenlessen geeft.

Voor dit schooljaar zal het niet meer uitmaken want volgende week begint de vakantie maar ze gaat dus nu naar groep 5 terwijl ze AVI uit is. Wat moet ik me daar nou bij voorstellen? Wat gaat ze dan 4 jaar doen als de rest technisch lezen leert?

Misschien moet ik het allemaal op zijn beloop laten want ze gaat met plezier naar school en misschien zoek ik wel beren die er helemaal niet zijn maar door hier te lezen ben ik wel eens bang dat ik er wel "iets" mee moet maar wat dan? Ik lees hier dat ze zich kan gaan vervelen, niet meer naar school zou kunnen willen omdat het saai is, faalangst kan ontwikkelen, niet leert leren omdat het allemaal zo makkelijk gaat en de schrik slaat me om mijn hart. Moet ik nou afwachten tot ze zich gaat vervelen (als ze zich niet al verveeld?) of moet ik voorkomen dat ze zich gaat vervelen en zo ja, hoe dan?

Als ik aan mijn dochter vraag of ze school saai vindt zegt ze dat het soms wel simpel is en makkelijk maar ook leuk en ze heeft veel vriendinnetjes in de klas en heeft het naar haar zin.

Het is heel warrig geschreven, sorry daarvoor, maar ik weet het even niet meer. Moet ik nou iets of juist helemaal niets? Ik wil geen problemen zien die er niet zijn maar ook niet mijn kop in het zand steken. Help!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zie geen beren

Ik zie totaal geen beren in je verhaal. Je hebt een slimme dochter, ze haalt goede cijfers op school en ze heeft het naar haar zin. Ook zie ik een leerkracht die je kind extra werk geeft, die precies weet dat je kind makkelijk leert en haar niet de kans geeft om zich te vervelen. Tijdens rekenlessen mag zij in haar eigen boek werken.
Je kan morgen alles vragen aan de leerkracht wat je maar wilt weten. ( Bijvoorbeeld over dat extra rekenwerk ) Ook als je niet alles begrijpt, gewoon vragen om uitleg. Ik zou me maar geen zorgen maken om je dochter, alles klinkt zeer positief.

Onzekere moeder

Onzekere moeder

23-06-2011 om 20:23

Bedankt! en het ging goed

@Flavel
"Heb ik je genoeg opgepept om vol vertrouwen dat gesprek in te gaan?"

Haha eerlijk gezegd wel! Je bevestigde me in ieder geval in mijn eigen gevoel met je posting. Zelf heb ik ook de basisschool fluitend doorlopen en me best af en toe verveeld maar ben daar eigenlijk ook niet slechter van geworden. Ik ging andere dingen doen om me te vermaken. Ik las bijvoorbeeld heel erg graag boeken en mocht dan mijn eigen boeken mee naar school nemen.

@Wil40
En ook jouw verhaal begrijp ik dat ik me geen zorgen hoef te maken zolang ze maar met plezier naar school gaat en dat doet ze gelukkig. En dat de juf al wel degelijk inspeelt op dochter behoefte aan leren.

Maar door hier te lezen (waarom doe ik dat dan ook steeds? werd ik erg onzeker. Ik lees over slimme kinderen die hele groepen overslaan en plusklasjes en ik ging bijna denken dat ik mijn kind iets onthield door daar niet over te praten met school. Maar blijkbaar heeft school zelf ook allang in de gaten wat voor vlees ze in de kuip hebben met dochter

"Maar ik verwacht dat ze zegt dat je dochter een heerlijk makkelijk kind was om in de klas te hebben en dat ze jaloers is op de juf van groep 5 die haar volgend jaar krijgt."

Want zo is het dus eigenlijk ook gegaan Ik heb me voor niks druk gemaakt want de juf was heel duidelijk en door jullie adviezen durfde ik ook wat door te vragen.
Ze is idd AVI uit maar zoals Pelle ook al schreef zei de juf dat ze in groep 5 meer zaakvakken zou krijgen en dat ze daar waarschijnlijk haar ei in kwijt zou kunnen. Als we de indruk hadden dat onze dochter zich stierlijk verveelde op school moesten we dat ook zeker aangeven op school zodat ze daar iets mee kunnen doen.
Ook vertelde de juf dat school bezig was om een plusklas op te richten voor de onderbouw (groep 3 t/m 5). Ze is dus inderdaad niet de enige slimme Voor de bovenbouw is er al een plusklas maar voor de onderbouw dus nog niet. Het zou waarschijnlijk niet gelijk na de vakantie zijn maar er werd aan gewerkt. Ik heb gevraagd wat dat precies inhield en de juf vertelde dat ze dan 1x per 2 weken een middag naar zo'n plusklas zou gaan waar ze haar dan werk op haar niveau of juist iets daarboven konden aanbieden en ook werk mee zouden kunnen geven dat ze zou kunnen maken als de rest van de klas klassikale taal/rekenlessen volgt die zij niet hoeft te volgen. Sommige taal/rekenlessen als bijv spelling en andere vakken moet ze wel gewoon volgen natuurlijk.
Ik heb ook gevraagd op welk niveau ze nu eigenlijk rekent en juf liet een weekblad zien waar boven stond: rekenen tot 1000 en volgens juf waren dat sommen op niveau eind groep 5 maar zou ze waarschijnlijk (met wat lichte instructie) zeker wel midden groep 6 moeten halen.

Ook heb ik door gevraagd over het feit dat dochter aangeeft zich soms slecht te kunnen concentreren als ze zelfstandig werkt terwijl de juf les geeft aan de rest van de klas. Ze probeert zich te concentreren maar wordt afgeleid door het geluid en gaat onbewust naar de juf luisteren. Juf zei dat ze dat aan mocht geven en dat ze dan apart zou mogen zitten in een ander lokaal ofzo. Zelf leek me dat niks omdat je dan zo'n uitzondering wordt als je telkens ergens anders gaat zitten? Dat is meer mijn eigen gevoel hoor. Misschien voelt mijn dochter het wel heel anders Ik gaf aan zelf aan een koptelefoon te denken (heb ik hier op het forum wel eens gelezen) en dat was ook geen probleem gelukkig. Dochter mag na de vakantie dus gewoon kiezen wat ze wil als ze afgeleid wordt. Dat is best een fijn gevoel. Het was sowieso een fijn gesprek gelukkig en niet alleen omdat ze goede dingen over mijn kind vertelde maar ze leek ook oprecht geïnteresseerd in mijn vragen. Pff, het is weer achter de rug. Blij toe. Het is net als met de tandarts

@Pelle
"Verdiepen/verrijken is stof geven die ze niet binnenkort ook krijgt (bijv spaanse les, ik geef maar een voorbeeld). Als ze haar steeds de boekjes van volgend jaar geven gaat ze alleen maar sneller."

Dat ga ik zeker onthouden. Mocht ze zich toch gaan vervelen in de toekomst is een totaal ander vak wel een goed idee! Dat "remt" de rest een beetje op een positieve manier

Nog bedankt ook voor de link met tips. Ga ik binnenkort eens grondig lezen!

Heeel erg bedankt voor jullie reacties! Heb er veel aan gehad! Nu met een gerust gevoel de vakantie in volgende week

Onzekere moeder

Ps Pelle, weet wat je zegt hoor! Ik ben zooooooo langdradig

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.