Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

07-03-2018 om 08:20

Advies gevraagd beslissing afstromen

Situatie: Zoon zit in 2 mavo en heeft een aantal problemen waarvoor hij ondersteuning nodig zou hebben (bijv een leesprobleem, vergelijkbaar met dyslexie en een slechte fijne motoriek). Ondersteuning is op de middelbare school eigenlijk nooit goed op gang gekomen. Zo is er wel de afspraak dat er voorgelezen zou moeten worden, maar hij moet de docenten daar zelf aan herinneren en vaak is het dan alsnog niet mogelijk. Zo was er een leestoets Nederland waarbij de docente zei dat hij de teksten dan maar moest overslaan. Het soort cijfers in die situaties laat zich raden.

Intelligentie van zoon is prima (meest recente onderzoek is een NIO 2 jaar geleden waarop hij havo/vwo scoorde). Maar door deze omstandigheden komen er regelmatig lage cijfers. Juist door die lage cijfers wordt de motivatie van zoon ook weer minder, want ook al doet hij zijn best, het komt er op deze manier met toetsen niet uit.

Zelf heb ik aan school gevraagd of het geen idee was om het jaar over te doen, zodat we nu goed aan de basis en het op gaan krijgen van de ondersteuning konden gaan werken en zodat zoon volgend jaar een goede start kon gaan maken. Antwoord van school was dat ze niet aan zittenblijven deden. Ook geen uitzonderingen.

Vervolgens recent uit het niets een mail van school dat zoon per volgend schooljaar zou moeten afstromen. Als afstromen de beste oplossing is, met alle plezier, maar op deze manier zou zoon ook als hij naar 3 kader gaat een achterstand hebben. Bovendien vind ik het een erg vreemd moment in het schooljaar voor een dergelijke beslissing. Ik heb zoon bewust nog niets verteld, want dit werkt niet bepaald motiverend voor de rest van het schooljaar. Ook vind ik het vreemd dat een school zo’n jongen eerst anderhalf jaar laat aanmodderen en dan zo’n beslissing neemt, nogal kort door de bocht naar mijn idee.

Inmiddels heb ik een klacht bij het bevoegd gezag ingediend over oa deze situatie. Ook heb ik een aantal scholen aangeschreven, maar scholen hier in de stad hebben de onderlinge afspraak dat tussentijdse wisselingen niet mogelijk zijn en daardoor lopen we nu een beetje tegen muren. Ik oriënteer me zowel op scholen met mavo als op scholen met kader. Ik denk dat hij op mavo beter op zijn plek is, als het een school is met goed onderwijs, maar stel dat ik het verkeerd zie, zou het wel heel vervelend zijn als hij weer van school moet wisselen. Eigenlijk wil ik sowieso dat hij het jaar over doet, ongeacht het niveau.

Wat zou ik verder kunnen doen? Samenwerkingsverband om advies vragen? Onderwijsconsulent, kan die water doen in dit soort situaties? Of nog andere ideeen?


Website

Kijk even op de website van het AD van vandaag: "school moet boete betalen voor slechte begeleiding bij dyslexie". Laat dit bericht maar lezen aan de school. Ik denk dat de hulp dan wel op gang komt. Succes!

Uitspraak

Hier link naar de uitspraak zelf https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOBR:2018:592&showbutton=true&keyword=onderwijs+zorgplicht

Lees dat goed en kijk of je overeenkomsten kunt vinden.
Je kunt de uitspraak uitprinten en aan de school laten zien.

Hou er wel rekening mee dat je, wil je aanspraak maken, wel moeten kunnen bewijzen dat de school nalatig is geweest. Dus zorg voor verslaglegging. Telefoontjes, briefjes, mails, etc.

Kadermoeder

Kadermoeder

07-03-2018 om 09:43

Anoniem

Haha, het had mijn verhaal kunnen zijn van een paar jaar geleden, misschien wel dezelfde school, Amsterdam?
Er is inderdaad een convenant schoolwisselaars, maar ik heb toen ook ergens in maart of april een lijst met vmbo-scholen gekregen van de school waar ze toen op zat. Er jswel een voor-inschrijving nodig en dan neemt de nieuwe school contact op met de toeleverende school. Ze dekken zich juridisch in, het zal allemaal wel, maar het is een rotmoment. In de eerste klas kreeg ze alleen maar positieve reacties en ga zo maar door, en ineens was het voorbij. Ineens begonnen ze over "inzicht" en moesten die kinderen hele boeken leren voor een toets. Ook slecht met dyslexiebegeleiding, een draak van een mentor, een veel te eenzijdig toetsprogramma, ineens zat alles tegen. M Lavell en Jutta hebben gelijk: het mag niet. Het was, achteraf gezien, een rotschool met veel te rigide regeltjes en alleen maar gericht op opstromen naar de havo. Zittenblijven vond ik zelf overigens ook geen optie.

Ik ben samen met mijn dochter vmbo-scholen gaan bezoeken en daar zaten een paar bij die ze best leuk vond. We hebben het nog geprobeerd op die mavo, maar op 0,1 punt is ze toen gestrand op het laatste moment.
Dat was even een hele moeilijke situatie. Uiteindelijk is het goedgekomen. Ze heeft fluitend en met veel plezier haar kaderdiploma gehaald. School was klein, zeer goede begeleiding, standaard voorleessoftware, RT rekenen, hoge cijfers, veel praktijk en vooral weer veel plezier!

Ze is toegelaten op mbo4 met haar kaderdiploma op de opleiding waar ze al jaren heen wilde. Havo is nooit een optie geweest, en nu maakt het ook eigenlijk niets meer uit. Ze is helemaal opgebloeid. Ze komt er wel, linksom of rechtsom.
Je kunt natuurlijk allerlei procedures gaan starten, maar ik raad je aan ook en vooral te kijken naar je kind. De school klinkt niet erg als voor hem op het lijf geschreven. Bestudeer dat convenant nog eens goed. Het kan niet zo zijn dat de ene school dreigt met afstromen en dat je kind vervolgens nergens heen kan. De scholen nemen contact op met elkaar, dat is gebruikelijk. In het geval van jouw zoon lijkt het me een formaliteit en geen enkele reden voor een school om hem te weigeren.

Anoniem

Anoniem

07-03-2018 om 09:53

Krantenbericht en uitspraak

Dat krantenbericht zag ik toevallig ook staan. Bedankt, ook voor de link!

De klacht naar het bevoegd gezag heb ik net voor de voorjaarsvakantie de deur uitgedaan en net die dag of de volgende dag zag ik op dit forum volgens mij ook een link naar die uitspraak.Toen ik die uitspraak las, was ik eigenlijk jaloers op de zorg die daar wel was geboden en die dus blijkbaar ook als onvoldoende werd beoordeeld.

Vastlegging van verreweg de meeste punten heb ik. Ben al voor ik zoon aanmeldde op deze school met ze in gesprek geweest over de problematiek en toen gaven zij aan dat zij de juiste begeleiding zouden kunnen bieden. Zelfs de mailwisseling uit die periode heb ik nog.

Vorig jaar eerst diverse gesprekken met de mentor, daar niet allemaal verslagen van, maar hij heeft wel het nodige vastgelegd in Magister. Misschien daar nog even screenshots van maken, voor het geval dat verwijderd wordt. Alle mailwisseling gedurende het schooljaar met de mentor heb ik nog. De tweede helft van het eerste schooljaar heb ik om een afspraak met de zorgcoördinator gevraagd, ivm het achterwege blijven van de ondersteuning. Dat gesprek heeft plaats gevonden en daar moet ik ook nog wel een en ander over kunnen achterhalen.

Ook een hele discussie met school gehad omdat ze de cijfers van tussen 1 mei (vorig schooljaar) en de zomervakantie mee wilden laten tellen voor dit schooljaar (2017/2018). Dat is van tevoren nergens vastgelegd, ook niet in een schoolgids ofzo. Heb in de mailwisseling benadrukt dat zoon daar onevenredig door werd benadeeld, doordat hij nu lage cijfers mee kreeg naar het nieuwe schooljaar. Mogelijk is dat ook bruikbaar.

Ik heb de mentor de eerste helft van dit schooljaar gevraagd of hij bij het samenwerkingsverband kon navragen wat school zou kunnen doen, omdat we zelf niet verder kwamen. Toen dat niet gebeurde heb ik zelf contact opgenomen met het samenwerkingsverband en begin 2018 heb ik een gesprek gehad met de mentor/zorgcoördinator/samenwerkingsverband en dat was het gesprek dat school aangaf niet aan zitten blijven te doen, wat ook een verrassing was voor het samenwerkingsverband.

Ik denk echt dat ik wel het nodige heb en ik heb voor mijn gevoel als ouder alles gedaan wat ik kon doen. Op mijn klacht heb ik nog geen inhoudelijke reactie gehad, maar ik neem aan dat een gesprek volgt en dan zal ik die uitspraak zeker meenemen. Hier echter niet de mogelijkheid om alvast zelf externe hulp in te schakelen. Mijn klacht ga ik zeker doorzetten en daarom ben ik ook echt blij met jullie aanvullingen, dus als jullie er meer hebben, graag.

Iemand toevallig ook nog tips voor de tussentijd? Bij zoon hakt dat achterblijven van de ondersteuning er namelijk flink in, zelfvertrouwen keldert gigantisch.

Misschien

Je zou contact kunnen opnemen met Lexima. Is wel een commercieel bedrijf maar ze bieden tal van compenserende hulpmiddelen. Zijn ook bereid om bij je thuis te komen tegen bedrag x, of je gaat naar een open dag van hen. De meeste hulpmiddelen kun je eerst uitproberen.

Kadermoeder

Kadermoeder

07-03-2018 om 12:51

hulp

Ik heb die laatste maanden van de tweede klas op de mavo dagelijks gezeten met mijn dochter. Plannen, samen lezen en mindmaps en samenvattingen maken. Het was niet echt leuk en je bent even geen moeder meer naar een soort hulpverlener. Maar de periode is inderdaad te lang om zomaar te laten gaan.

Yara

Yara

07-03-2018 om 20:44

Advies gevraagd beslissing afstromen.

Hier op de middelbare school wordt in april beslist of iemand overgaat of afstroomt. Ik was er ook verbaasd over.

Anoniem

Anoniem

07-03-2018 om 21:07

Plaatselijke afspraken

Hier geen Amsterdam, maar Utrecht. Ook een stad waar de scholen onderling een en ander hebben vastgelegd. Yara toevallig ook Utrecht? De scholen hebben hier onderling namelijk afgesproken dat op 1 mei bekend moet zijn welke leerlingen op- of afstromen en vandaar dat ze hier normaal ook de knoop in april doorhakken. Dat vind ik al vroeg, omdat je dan ook nog een paar maanden te gaan hebt, maar februari vond ik helemaal extreem.

Schoolgids?

`'De scholen hebben hier onderling namelijk afgesproken dat op 1 mei bekend moet zijn welke leerlingen op- of afstromen en vandaar dat ze hier normaal ook de knoop in april doorhakken.```'
Wat staat daarover in de schoolgids van de school?

Anoniem

Anoniem

07-03-2018 om 21:23

Schoolgids

Vorig jaar heb ik de schoolgids helemaal uitgespit, toen stond er niets over in. Heb het toen opgezocht, omdat dit ook de reden was dat school besloot dat de cijfers tussen 1 mei en de zomervakantie meetelden voor het nieuwe jaar. Dat is niet stedelijk geregeld, maar omdat de cijferlijst die periode anders nergens voor zouden tellen, had men bedacht dat die dan maar voor het nieuwe schooljaar zouden tellen. Zowel dat cijferverhaal als dat overgangsverhaal was niet vastgelegd in de schoolgids en is ook niet afgestemd met een mr en dergelijke.

Heb tegen school gezegd dat ze dit niet konden maken, als dat niet vooraf was vastgelegd in bijvoorbeeld die schoolgids, maar ook al mocht het niet, ze deden het toch was de letterlijke reactie, deze helaas mondeling, maar de discussie per mail heb ik gewoon.

Schoolgids van dit jaar stond ook niet alles even duidelijk in, maar volgens mij wel dat verhaal dat afstromen op 1 mei bekend zou moeten zijn, maar nu ik dat wilde nakijken, blijkt de schoolgids van de site verdwenen.

Yara

Yara

07-03-2018 om 21:49

@ anoniem

Ik zit ook in een vergelijkbare situatie (zie school dringt op IQ-test).
Het beste is denk ik net zoals kadermoeder al adviseerde, zelf aan de slag te gaan met eventuele bijles. Waarschijnlijk blijft mijn zoon ook zitten en dat terwijl hij vorig jaar nog mooie cijfers haalde in groep 8. Misschien is HAVO/VWO of HAVO beter, het voelt een kans gemist is op zijn huidige niveau. Ik moet ook maar afwachten waar en naar welke school hij in het najaar terecht komt,de middelbare school kan door zorgplicht een andere school kiezen.Ik kies liever zelf als ouder naar welke school hij kan gaan. In het ergste geval kan mijn zoon in het najaar een thuiszitter worden, daar ga ik in eerste instantie niet van uit.

Yara

Yara

07-03-2018 om 21:51

Advies gevraagd beslissing afstromen.

Zembla thuiszitters deel 1 en 2.

Alle scholen

"maar nu ik dat wilde nakijken, blijkt de schoolgids van de site verdwenen."
Je schreef eerder dat het een onderlinge afspraak tussen de scholen is.
Dat moet dan toch ergens staan.
Is er een andere school waar het wel in de schoolgids staat?

Anoniem

Anoniem

07-03-2018 om 22:26

1 mei-afspraak en bijles

De 1 mei afspraak over dat op- en afstromen is bijvoorbeeld te vinden op de site van het samenwerkingsverband, daar is de hele procedure te vinden.

En bijles is in ons geval (op dit moment) niet de oplossing, helaas. Ten eerste omdat de slechte cijfers vooral worden gehaald door een gebrek aan ondersteuning. Probleem is dat de ondersteuning bij de toetsen ontbreekt. Dat lezen gaat gewoon niet en dan kan ik nog zoveel oefenen met hem, bij een toets kan hij niet laten zien wat hij kan als hij helen teksten moet lezen. Voor wiskunde geldt hetzelfde, ik zit hele hoofdstukken met hem te maken, hij snapt het allemaal helemaal, maar hij kan geen driehoek met bepaalde hoeken tekenen of een mooie grafiek die precies door bepaalde punten gaat. Niet omdat hij het niet snapt, maar motorisch kunt dat niet. Zijn hand-oog coördinatie was een percentielscore van lager dan 0,5... Dan kun je nog zoveel oefenen, maar dan teken je geen hoek van exact 43 graden

Bijkomend nadeel is dat de school niet gestructureerd werkt. Vorig jaar is alleen voor wiskunde een echte methode gebruikt en voor dat vak kon ik inderdaad met hem gaan zitten. Dit jaar zijn ze ook voor Frans een methode gaan gebruiken, maar doordat dat vorig jaar niet gestructureerd is aangeboden, begonnen veel kinderen dit jaar met een achterstand. Dit zag de docente aan het begin van het schooljaar ook, omdat ze een instaptoets afnam, maar toch begonnen ze met het boek van de tweede. Ik hoopte dat ze wel gestructureerd zouden werken en op die manier eventuele (mogelijk klassikale) hiaten weg zouden werken, maar ze gaan kriskras door de methode. Zo gingen ze van hoofdstuk 1 naar hoofdstuk 6.

In ieder geval hebben ze wel een methode voor dat vak en ik heb aan school gevraagd of ik eventueel het boek van de eerste kon krijgen, om zelf met hem te kunnen oefenen. Ook die vraag is al weer een paar weken geleden gesteld en dat zouden ze uitzoeken, maar nog geen boek. Ok, dat boek kan ik zelf gaan kopen, maar dat is maar een druppel op de gloeiende plaat, ben ik bang.

Andere vakken werken ze ‘projectgericht’ en ik heb al een aantal keren tegen school gezegd dat ik zoon graag zou willen helpen, maar dat ik er dan wel zicht op moet kunnen krijgen wat ze moeten doen. Voor de verschillende vakken werken ze bijvoorbeeld met apps (en dan bedoel ik geen digitale variant van bestaande methodes) of met andere dingen die de leerkracht bedacht heeft. Mentor gaf in december 2017 aan dat het inderdaad wel ongestructureerd was allemaal, maar dat zou vanaf de tweede helft van het schooljaar ook vanuit school een aandachtspunt zijn. Studieplanners waren er voor de meeste vakken in december nog niet, nu voor bijna alle vakken wel, maar die zijn nog zo weinig concreet, dat je als ouder niet op basis van die planners kunt helpen.

Als ik bijles aan mijn zoon zou willen geven, zou ik dus voor een groot deel van de vakken zelf op zoek moeten gaan naar methodes en dergelijke en dan sluit het natuurlijk weer minder aan op wat school toetst.

Echt, ik zie overgaan op geen enkel niveau op dit moment zitten. Niet naar mavo-3, maar ook niet naar kader 3. Mijn jongste (zit in groep 8) en heeft laatste een dagje meegelopen met een reguliere brugklas op een andere school en zij leerde daar al lastigere dingen dan die zoon nu in de tweede leert. Als ze hem nu laten afstromen naar kader, stroomt hij binnen een jaar verder af naar basis. En het voelt ook niet als de oplossing voor het probleem om nu maar te zeggen afstromen en al zeker niet op dit moment in het schooljaar (als beslissing voor over een half jaar en dan ook geen tussentijdse mogelijkheden hebben).

Link?

"De 1 mei afspraak over dat op- en afstromen is bijvoorbeeld te vinden op de site van het samenwerkingsverband, daar is de hele procedure te vinden."
Heb je daar een link van?

Yara

Yara

07-03-2018 om 22:35

Advies gevraagd beslissing afstromen.

Soms heb je ook gespecialiseerde bureau's voor bijles aan mensen met dyxlexie, ADD etc. maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Kanttekening op uitspraak rechtbank

In de link staat bij punt 2.20 dat de ll na verandering van school, op een andere school wel degelijk heeft kunnen laten zien een vwo-diploma te behalen zonder al te veel vertraging. Daarmee heeft hij het ongelijk van de eerste school achteraf kunnen bevestigen..

Het is voor TS moeilijk om de huidige school te overtuigen omdat de ll dat nog niet heeft laten zien. Op dit moment kan de school aangeven dat de ll een matige werkhouding heeft. In principe doet het er dan niet toe wat de aanleiding is als de school die mening is toegedaan.
Ik denk dat zijstromen binnen een andere vmbo-t , waar hij met een schone lei kan beginnen, beter is zodat hij kan zien wat hij in zijn mars heeft.

Ik ken een jongen die moest afstromen van havo naar vmbo-t. Hij voelde zich niet uitgedaagd op het niveau van het vmbo-t. en had spijt dat hij op de havo niet wat harder zijn best had gedaan.
Ik zou inzetten op dyslexiebegeleiding en een andere vmbo-t.

Anoniem

Anoniem

07-03-2018 om 22:55

Link

De link met de plaatselijke vo-vo procedures: http://www.sterkvo.nl/index/procedures/overstap-vo-vo

Utrecht is echt zo’n plaats waar ze van alles onderling afspreken, ook als men daar over het algemeen anders tegen aan kijkt. Een week of twee geleden was het nog in het nieuws dat ze het hier bijvoorbeeld nog steeds weigeren om kinderen in groep 8 dubbele adviezen te geven. En dan kun je hoog of laag springen en de brief van de staatssecretaris erbij halen, ze doen het gewoon niet. Machtspositie van een paar grote besturen waar je als ouder (voor mijn gevoel) niet doorheen komt.

En ik zou mijn zoon op dit moment ook het liefst een nieuwe start op een andere school gunnen. Het liefst zou ik op korte termijn een school vinden, als is dat voor volgend schooljaar en dan meteen afspreken dat hij de tweede daar overdoet. Los van de cijfers heb ik er geen vertrouwen in dat op de huidige school een voldoende basis is gelegd.

En het niveau? Als moeder denk ik dat mavo beter bij hem past dan kader en hier in de stad heb ik meer vertrouwen in de mavo/havo scholen dan in de losse VMBO-scholen. Toch denk ik dat ik het mijn zoon nu niet aan mag doen om voor een school te kiezen waar ze niet in ieder geval kader aanbieden. Stel namelijk dat ik het gewoon helemaal verkeerd zie en mijn zoon kan echt geen mavo, dan lijkt het mij voor hem niet wenselijk als hij na een jaar weer van school zou moeten wisselen. Beetje lastige keuze dus, als ik die keuze al zou hebben.

Ik kan het niet vinden

Ik heb de hele link doorgesluisd maar ik kan niks vinden over op- en afstromen, laat staan een centrale procedure over overgaan naar de volgende klas.

Er is wel de procedure doorstroom van mavo naar havo waar de datum van 1 april wordt genoemd (aanmeldingen moeten voor 1 april binnen zijn).

"Utrecht is echt zo’n plaats waar ze van alles onderling afspreken,"
Dat is overal zo. Nederland is verdeeld in 70 samenwerkingsverbanden. Dat betekent dat er centrale afspraken gelden voor ongeveer 10 scholen per regio.
Je kan het een nadeel noemen. maar het is juist ook een voordeel. Je kunt hierdoor weten wat er wel geregeld is en waar de school zich dus aan moet houden.

In theorie is het mogelijk dat een school in februari al aangeeft dat een leerling zal afstromen. Het moment is niet gek. Het waarom wel. Op basis van welke procedure laat men jouw zoon afstromen? Wat staat er in die procedure? Houdt de school zich aan de eigen procedure?

Ik begrijp de stap niet. Het verschil tussen mavo en kader is te klein om van afstromen te spreken. Als afstromen zo noodzakelijk is dat men het in februari al weet, dan zou afstromen naar vmbo-b logischer zijn.

Als je een andere school zoekt, dan is dat advies wel van belang. Dat is namelijk wettelijk bindend. Een andere school mag niet iets anders doen.
Als het een verkeerd advies is dan moet je er tegen in verweer.
Bezwaar aantekenen dus. Maar dan is het wel handig om de procedure van het doorstromen te kennen.

Lusithania

Lusithania

08-03-2018 om 11:55

Anoniem

Als je Google gebruikt i.p.v. de website van de school kom je heel wat tegen, ook ‘verborgen’ linkjes van jaren ervoor.
Althans dit heb ik gemerkt toen 8k ging zoeken.

Anoniem

Anoniem

08-03-2018 om 19:54

@Miriam

"Ik heb de hele link doorgesluisd maar ik kan niks vinden over op- en afstromen, laat staan een centrale procedure over overgaan naar de volgende klas"

Over een centrale procedure voor overgaan naar het volgende jaar, heb ik niets gezegd. Die procedure is anders per school, maar misschien heb ik iets geschreven wat je op meerdere manieren kan lezen. Sorry in dat geval.

De centrale afspraken waar ik het over had waren de afspraken tussen de scholen als een kind moest op- op afstromen. Binnen een school kunnen ze natuurlijk doen wat ze willen, maar geen enkele school hier biedt alle niveaus. Op- en afstromen betekent vaak een schoolwissel en daar hebben ze die afspraken voor. En ik lees die afspraken wel op die link bijvoorbeeld:
- "De datum 1 mei is de deadline voor het melden van leerlingen die daadwerkelijk van school gaan wisselen. Deze leerlingen krijgen uiterlijk 1 juni uitsluitsel over plaatsing. Als op 1 mei nog niet duidelijk is of een leerling van school moet wisselen, dan blijft deze op zijn of haar huidige school. Deze afspraak betekent dat VO scholen geen leerlingen meer
plaatsen voor wie na 1 mei besloten is dat zij van school gaan wisselen."
- "Voor 1 mei staan leerlingen die door afstroom van school wisselen in OT"

En het klopt dat ze overal in Nederland afspraken maken, maar Utrecht slaat daar in door. Dat zie je ook bij de povo-procedure. Vaak is dat overigens ook los van de samenwerkingsverbanden, al zijn die vaak een gemakkelijk opstapje, omdat daar alle schoolbesturen (met uitzondering van de gereformeerde scholen) uit een bepaald gebied in zitten.

Verder zou ik me zelf graag focussen op mijn vraag, heeft iemand verder nog advies? Dat google is inderdaad een handige, maar ik heb gelukkig ook nog een andere manier om die schoolgids te zien.

Hé?

Wat reageer je nu geprikkeld?

Ik herhaal nog maar eens:

"In theorie is het mogelijk dat een school in februari al aangeeft dat een leerling zal afstromen. Het moment is niet gek. Het waarom wel. Op basis van welke procedure laat men jouw zoon afstromen? Wat staat er in die procedure? Houdt de school zich aan de eigen procedure?

Ik begrijp de stap niet. Het verschil tussen mavo en kader is te klein om van afstromen te spreken. Als afstromen zo noodzakelijk is dat men het in februari al weet, dan zou afstromen naar vmbo-b logischer zijn.

Als je een andere school zoekt, dan is dat advies wel van belang. Dat is namelijk wettelijk bindend. Een andere school mag niet iets anders doen.
Als het een verkeerd advies is dan moet je er tegen in verweer.
Bezwaar aantekenen dus. Maar dan is het wel handig om de procedure van het doorstromen te kennen."

Fijn dat je op een andere manier toegang hebt tot de schoolgids.
Zoek de procedure op en controleer of de school zich aan die procedure houdt.

Anoniem

Anoniem

08-03-2018 om 20:49

School houdt zich niet aan de procedures

Sorry als ik geprikkeld reageer, zo was dat niet bedoeld. Ik was inderdaad wel wat geïrriteerd, omdat het juist het probleem is dat school zich juist niet aan de procedures houdt en ook gewoon zegt dat ze dat niet gaan doen.

Bovendien betreft mijn vraag eigenlijk niet eens zo zeer die procedures, maar meer het feit dat zij in gebreke blijven in hun onderwijs en vervolgens het kind laten afstromen zonder dat zij ook maar iets gedaan hebben. Dat vind ik vreemd en niet eerlijk. Bovendien zit ik nu met dit half jaar waarin we niets kunnen en ook daar had ik graag ideeën over gehad. Maar nogmaals het was niet als geprikkeld bedoeld.

Voor wat betreft die cijfers. Een school mag zelf bepalen of ze die cijfers van 1 mei tot de zomer mee laten tellen voor het volgende schooljaar, maar dan moet dat wel van tevoren zijn afgestemd en ook richting ouders gecommuniceerd in bijvoorbeeld de schoolgids. Dat is niet het geval, dus dat mag niet. School weet dat, maar laat weten het toch te doen.

School mag regels maken of het hoe en wanneer afstromen, maar ook dan geldt dat die regels vantevoren moeten zijn vastgelegd. Hier is vastgelegd (voor dit schooljaar) dat dat beoordelingsmoment net voor 1 mei ligt en ook de criteria liggen vast, dan kun je dit niet in februari zeggen.

"Als je een andere school zoekt, dan is dat advies wel van belang. Dat is namelijk wettelijk bindend. Een andere school mag niet iets anders doen."
Dit is onjuist. Een andere school mag een dergelijk kind gewoon op een hoger niveau plaatsen. Anders zou dat ook wel te gek voor woorden zijn. Gelukkig zie ik ook vaak dat scholen hierin hun eigen keuzes maken. Bovendien heeft zoon een overgangsbewijs naar 2 Mavo, dat is voldoende voor aanmelding op een andere school voor 2 mavo, al zit niet iedere school op zittenblijvers te wachten en hebben ze ook wel de mogelijkheden om dergelijke kinderen te weigeren. Het is ze echter niet verboden om ze aan te nemen. Ook ken ik voorbeelden van kinderen die vanuit een havo/vwo brugklas op de ene school havo advies kregen, maar op de andere school wel op vwo werden geplaatst.

Of ik mijn zoon per se op mavo wil houden weet ik niet, maar ik zit dus vooral met dat stukje dat deze resultaten komen door het totale gebrek aan ondersteuning en dat zoon daardoor een achterstand opbouwt. Bedankt in ieder geval voor het meedenken en dat bedoel ik oprecht.

Pick your battles

Anoniem "Bovendien betreft mijn vraag eigenlijk niet eens zo zeer die procedures, maar meer het feit dat zij in gebreke blijven in hun onderwijs en vervolgens het kind laten afstromen zonder dat zij ook maar iets gedaan hebben."
Daar kun je over vallen en over vechten. Stel ze in gebreke en stel ze verantwoordelijk voor eventuele kosten, begin een rechtszaak, dan weet je over 4 jaar over je de kosten die je gemaakt hebt vergoed krijgt of niet (zie die uitspraak, dat gaat over 2014)

Het lost niks op voor het hier en nu.

Je kunt de school wel hier en nu aan de algemene en eigen procedures houden. Dat moet je doen voordat het van overstappen naar een andere school moet of kan komen, want dit advies (volgende klas wordt vmbo-k) is wel degelijk bindend. Zie Inrichtingsbesluit WVO art. 9

Je kunt dat ook laten zitten en je energie steken in het vinden van een school die vmbo-k biedt en die wél dyslexiebegeleiding biedt. Het niveau verschil tussen vmbo-k en mavo is werkelijk te gering om je er heel erg druk om te maken. Voor de doorstroom naar het mbo hebben de diploma's dezelfde waarde.

Uit je eerdere berichten begrijp ik dat het om een school met een eigenaardig concept gaat (geen methodes). Dat is niet handig. Zoek een "gewone" school.

Triva

Triva

09-03-2018 om 09:01

niveauverschil

Het niveauverschil tussen mavo en kader is inderdaad klein, je kunt met beide naar een MBO4 opleiding maar met dyslexie kan het wel wat schelen omdat je geen 6 theorievakken meer hebt (overigens krijg je bij je praktijkvak ook wel theorie)

Kadermoeder

Kadermoeder

09-03-2018 om 09:03

concept

Een school zonder methodes is voor leerlingen die thuis begeleiding nodig hebben een drama. Ik vind het sowieso onbegrijpelijk, maar dat dyslectische leerlingen dan niet in de gelegenheid worden gesteld om met hulpmiddelen hun "eigen leerproces" te bewaken is ronduit schandalig. Stop alsjeblieft met deze school, gaat hem niet worden. En wat M Lavell zegt: ook niet als je over een paar jaar eindelijk je gelijk krijgt (misschien). Nogmaals: kijk naar je kind en ga samen scholen met kader bezoeken. Daar heeft je kind veel meer aan en die scholen zouden wel eens erg kunnen meevallen. Misschien is er de mogelijkheid dat hij nu nog kan instromen tot einde schooljaar, dat gebeurt wel eens als de nood hoog is. Geen idee of dat in jouw stad ook kan.

Triva

Triva

09-03-2018 om 09:05

precies

een school zonder methodes is drama bij dyslexie (en voor heel veel andere kinderen ook). Het is juist zo duidelijk een vaste methode.

Kadermoeder

Kadermoeder

09-03-2018 om 09:08

precies Trivia

Een onderwijsconcept zonder boeken is ook voor het puberbrein een drama, niet alleen voor dyslecten idd. Het is leuk voor sommige docenten en voor kinderen bij wie alles vanzelf gaat (en dat zijn er bar weinig van die leeftijd vertel ik je)

Triva

Triva

09-03-2018 om 09:10

kadermoeder

Mijn zoon kreeg in de brugklas havo/vwo een nieuwe methode met Frans leren (kwam uit Canada) met vooral heel veel praten en wat stenciltjes. Wat een drama was dat. Paste echt totaal niet bij hem en achteraf was Frans ook nog eens zijn slechtste vak. Je zult er maar op afstromen...

Kadermoeder

Kadermoeder

09-03-2018 om 09:18

concept

Maar ja, mijn dochter stroomde dus af van een al te rigide, op opstromen gerichte "normale" school, en dat moet je dus ook niet hebben
Op de basisschool had ze een onderwijsconcept zonder boeken. Steeds maar weer die thema's en projektjes in groepjes. Ze kon het gewoon niet bijbenen, hing er altijd bij in die groepjes. Haar taakje werd meestal iets met illustreren, foto's en ander beeldmateriaal "omdat ze zo creatief is". Tja, daar leer je niet van lezen en rekenen natuurlijk. Ik heb heel wat afgestreden daar om te zorgen dat ze wel wat leerde. Ik zeg: niet doen zo'n school!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.