Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Advies gezocht: school sluit onverwachts

het verhaal hopelijk in het kort:
al jaren hebben we last van baldadigheden buiten schooltijd. in december is er vuurwerk door de brievenbus gegooid. smeulende mat, rookschade. bij reparatie bleek er astbest in school te zitten. kinderen zijn weken thuis geweest tot we verdeeld werden over 3 andere lokaties van dezelfde stichting. onder ons horen ook 2 itk klassen(internationale taalklassen). in maart hebben we gesprekken met bestuur gehad of we nog bestaansrecht hadden omdat er een groot aantal ouders de school verliet.
het was geen probleem werd er gezegd.

en nu..a.s. woensdag gaan we terugverhuizen na een opknapbeurt van 320.000 euro. dinsdag kregen we een brief voor een spoedoverleg. wat bleek? gisterenavond hoorden we dat er besloten is de school te sluiten. einde.
de itk klassen waren tijdelijk ergens anders ondergebracht. het bevalt ze daar goed,dus het bestuur besloot ze daar te laten. daardoor hebben wij nog maar ongeveer 80 leerlingen. te weinig dus. een financieel plaatje.
zoek het maar uit. Ik zit zelf bij de mr. we zijn niet in kennis gesteld hiervan,terwijl we wel adviesrecht hebben.

Kan dit zomaar is nu de vraag? we zijn met ouders aan het overleggen, aan het uitzoeken,enz. de krant is erbij gehaald. wat kunnen we nu het beste doen?

de stichting zal ons helpen om onder andere scholen verdeelt te worden. maar dat willen we niet. wij willen de school in onze wijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet mee instemmen

Een school kunnen stichten is afhankelijk van behoefte van ouders. De gemeente/overheid geeft groen licht als er voldoende ouders zijn én er aantoonbaar voldoende perspectief is op de lange termijn.
Gemeentes voeren voor dat doel eens in de zoveel tijd een soort van telling uit. Die is deels gebaseerd op de bestaande situatie (het aantal scholen, het aantal kinderen in de wijk, de groei of krimp van de wijk). Voor het andere deel is dat gebaseerd op de intentieverklaringen van ouders om naar die ene (nieuwe) school te willen.
Kortom: zorg voor voldoende handtekeningen van (aanstaande) ouders die verklaren hun kind op die school te willen doen.
Zoek uit hoe het overleg met die itk klassen is geweest. Hebben de ouders daarover iets kunnen zeggen, of is het samen met het personeel bekonkeld?
Zoek samenwerking met een andere school van een ander bestuur. Is er eentje met ruimte tekort? Wil die het gebouw en jullie overnemen?
Bovendien: Ik zou als MR, samen met zoveel mogelijk ouders, onmiddelijk bezwaar aantekenen tegen de beslissing. Ik zou me daarbij zo dicht mogelijk houden bij je basisverontwaardiging: hoe kan het dat dit buiten de ouders om wordt besloten?
Dat adviesrecht van de MR mag dan niet zoveel betekenen, maar het stichten of sluiten van een school hangt in beginsel volledig af van wat ouders willen. Om die reden is het volledig passeren van ouders, zelfs de MR, een ongepaste zet.
Voordat dit besluit genomen kan worden moeten alle ouders geraadpleegd worden. Dat staat zo niet letterlijk in de wet, maar kun je wel ontlenen aan het feit dat ouders dat recht hebben bij een roosterwijziging. Een niet door de overheid opgelegde opheffing van een school is een nog ingrijpender maatregel die ook betrekking heeft op de opvang buiten de schooltijden.
Of je het redt, weet ik niet. Dat hangt echt volledig af van het aantal ouders met kinderen dat de voorkeur geeft aan deze lokatie. Als dat er te weinig zijn, sluiting van de school toch wel in het verschiet ligt, dan is het mogelijk dat je op punten gelijk krijgt in bezwaar en beroep, maar dat dat toch niks verandert aan het besluit.
Groet,
Miriam Lavell

annemir

annemir

23-04-2011 om 10:40 Topicstarter

Aantal

We zijn met 80 ouders en we willen allen blijven. De stichting heeft alles besloten zonder inmenging van personeel die hoorden het ook pas een dag van te voren.
Oké bezwaar aantekenen. Hoe moeten we dat doen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kijk eens hier

Je kunt bezwaar aantekenen bij het bestuur van de school. Dat kun je kort houden: gewoon een briefje met daarin de mededeling dat jullie bezwaar maakt tegen het besluit, met zoveel mogelijk handtekeningen. Toelichting op het bezwaar kan later.
Maar er zijn ook nog andere wegen en ik weet zo niet uit mijn hoofd wat de beste is en welke volgorde het slimst is. Informeer je bij http://www.onderwijsgeschillen.nl/
Over het aantal: 80 is te weinig. Het exacte aantal lln dat nodig is, weet ik niet (dat verandert steeds), maar het zijn er zeker te weten (veel) meer dan 80.
Het formele bezwaar, dat moet binnen 6 weken, geeft je de tijd om e.e.a. uit te zoeken. Zoals ik al zei is het goed mogelijk dat de school niet netjes heeft gehandeld, daarvoor een standje verdient, maar verder toch niks verkeerd heeft gedaan waardoor het besluit kan blijven als het is.
Dat zou betekenen dat je op zoek moet naar een alternatief. Met school en al bij een ander bestuur/samenwerkingsverband bijvoorbeeld.
Dat zijn allemaal tamelijk ingewikkelde procedures. Zorg dus dat je goed geinformeerd bent en zorg tegelijkertijd voor aanhang van het simpele principe: we willen een school in de wijk.
Kortom: deel de werkzaamheden op. Een groep ouders concentreert zich op het ingewikkelde bestuurlijke deel. Bezwaar en beroep, geschil voorleggen aan de geschillencommissie, etc.
Een andere groep gaat de boer op met een enquête/handtekeningen-actie voor het behoud van de school in de buurt. Zorg dat de mensen die een handtekening zetten, ook de gelegenheid hebben om aan te geven hoeveel kinderen van welke leeftijd zij in huis hebben (of verwachten!) die zij graag naar die lokatie zouden sturen.
Groet,
Miriam Lavell

annemir

annemir

25-04-2011 om 16:47 Topicstarter

Miriam

miriam, 80 is te weinig idd. door de problemen zijn er een aantal ouders weg. maar wij zijn ervan overtuigd dat we zullen groeien. We vinden dat we het recht hebben om het een jaar te proberen.

Vanmiddag is er overleg tussen mr leden. vanavond overleg tussen leraren en morgenavond met die info naar de ouders.
er liggen al brieven klaar voor gemeente, voor bestuur(o.a. vragen om stukken die er niet zullen zijn).
er liggen ook brieven klaar aan andere stichtingen in de hoop dat ze met ons een nieuwe doorstart willen maken.

we zijn de enige gemengde school in de wijk. anders heb je alleen witte of alleen zwarte scholen. dit zal de gemeente ook niet willen.

ik ga eens kijken bij onderwijsgeschillen dank je wel

Instemmingsrecht

Volgens de WMS 10h heb je als gehele MR instemmingsrecht bij: "Overdracht van de school of van een onderdeel daarvan respectievelijk fusie van de school met een andere school,dan wel vststelling of wijziging van het beleid ter zake"
Het lijkt me dat het daar nu over gaat. Ze mogen de MR absoluut niet passeren. Je kunt ook de vakbond inschakelen!
Succes! Dit mag nooit zomaar achter de rug van de MR om gaan.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-04-2011 om 13:08

Kracht van mr

aansluitend op het bericht van de Geerke: dit recht van de MR is niet puur loze woorden. Als student zat ik in de MR van mijn HBO-school en die wilde ook fuseren (lees: kleine school opgaan in hele grote). Wij waren tegen en hebben dit uiteindelijk hard moeten spelen (met advocaat etc), maar met succes: we hebben 2 keer bij de geschillencommissie voor medezeggenschap gezeten en beide keren gelijk gekregen. Mijn school is nu, 12 jaar later, nog steeds zelfstandig, de grote school is regelmatig negatief in het nieuws.
Wij hadden wel het voordeel dat een van de MR-leden (docent) zelf ook advocaat was, die wist dus heel goed hoe het juridische gebeuren allemaal werkt en wist ons ook het vertrouwen te geven dat het mogelijk was.

annemir

annemir

26-04-2011 om 14:43 Topicstarter

We hebben nu al de krant gehaald. daar staat vandaag in dat ze bewust om de mr heen zijn gegaan en later pas in overleg wilden.
wij, leerkrachten,mr en enkele ouders zijn het hele weekend bezig geweest met brieven opstellen.
we krijgen een gesprek met de wethouder, met het bestuur en we hebben vragen neergelegd over het passeren van de mr.

Bedankt, ik schrijf het artikel op en neem het mee. vanavond weer overleg

En de vakbond

De vakbond kan je helpen, ook met juridische kwesties.
Succes.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-04-2011 om 23:07

(ot)

(na het nieuws van vandaag ben ik opnieuw blij dat we de fusie tegen hebben weten te houden...)

annemir

annemir

29-04-2011 om 19:31 Topicstarter

Ingeschakeld

vakbond is ingeschakeld, juristen zijn bezig.
we hebben actie gevoerd, kwamen op tv en in de kranten.

Nu even een paar dagen rust..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.