Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-03-2011 om 17:46
Onze zoon zit in groep 8 van een SBO school. Hij heeft de NIO heel slecht gemaakt. De WISC is daarna afgenomen en ook daar scoort zoon niet voldoende op. Aan de hand van deze score moet de school officieel PRO advies geven. De juf geeft echter, kijkend naar mijn zoon en de vooruitgang die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt, advies VMBO. We zijn in gesprek gegaan met het PRO. Deze heeft nu in overleg met een aantal orthopedagogen van verschillende scholen (VMBO) toch advies PRO gegeven, is nog geen officieel advies. Zijn huidige juf en wij als ouders blijven echter van mening dat zoon de kans moet krijgen het te gaan proberen op het VMBO. Ik heb zelf ook heel veel moeite zoon naar het PRO te doen, met in mijn achterhoofd de gedachte dat hij het misschien wel op het VMBO had kunnen redden.
Wat kunnen wij als ouders nu nog doen? Ik voel mij op dit moment zo machteloos.
10-03-2011 om 18:13
Ook met vmbo's gaan praten (met lwoo)
Ik zou zeker ook met een VMBO met lwoo gaan praten (leerwegondersteuning). Liefst een school die bekend staat om de goede zorg aan de leerlingen. Vraag hierbij hulp aan de leerkracht, die is tenslotte net als jij overtuigd van het idee dat hij VMBO aan zou moeten kunnen. Die heeft vast wel contacten met VMBO's in de buurt en kan een school aanraden.
Ook een mogelijkheid: veel praktijkscholen hebben tegenwoordig uitwisselprogramma's met lokale VMBO-scholen, juist om te zien of een leerling elders misschien beter op zijn plaats is. Daar zou ik ook naar informeren.
Tenslotte twee dingen: ten eerste, afstromen is makkelijker dan opstromen, dus ga voor dat VMBO. En ten tweede: mocht dat niet lukken, bedenk dan dat elke praktijkschool een traject aanbiedt dat toeleidt naar het ROC, waar het kind zich vervolgens verder kan scholen. Het is wel een omweg, maar het kan.
Succes ermee!
Groetjes
Massi
10-03-2011 om 18:25
Uitwisselingsprogramma
Goed om te weten dat er zoiets bestaat als een uitwisselingsprogramma. Zal dat zeker onthouden.
We gaan ook zeker in overleg met VMBO's. Maar het advies wat wij hebben gekregen, is dan nog wel geen officieel advies, maar wel gegeven door een samenwerkingsverband van verschillende scholen hier in de buurt. Mocht ik mijn kind nu aanmelden bij een VMBO, komt dat samenwerkingsverband weer om de hoek kijken en maken we uiteindelijk geen kans. Wat kan ik dan nog meer doen??
Ik las trouwens ook ergens dat ik zoon niet op meerdere scholen mag aanmelden. Klopt dit?
Ik weet dat er op dit moment trajecten zijn die PRO leerlingen toeleiden naar het ROC. Maar gezien de huidige ontwikkelingen ben ik bang dat die projecten uiteindelijk zullen verdwijnen. Nu zijn de PRO lln in staat hun niveau 1 diploma te halen, maar straks zijn rekenen en MVT verplicht en daar spelen de praktijkscholen (nog) niet op in.