Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dkl

Dkl

04-02-2019 om 20:56

Advies voortgezet onderwijs

Hallo,

Kunnen jullie me wellicht verder helpen over het hoe en wat van een voorlopig schooladvies op basis van cito scores? Hoe werkt dit in de praktijk?

Cito uitslagen nu:

Lezen: +
Begrijpend lezen: I
Spelling: I
Rekenen: I+
DMT: III

Verder is de wil er heel erg, echter is mijn zoon een erg vroege leerling (jongste vd klas) en ADHD gediagnosticeerd en dus het concentratie niveau van een visstick😆

Caesar

Caesar

04-02-2019 om 21:06

VWO

Op basis van deze Cito score zeg ik VWO. Begrijpend lezen en rekenen zijn de belangrijkste scores. Maar het kan zijn dat de leerkracht op basis van andere (zachte) criteria toch anders adviseert.

Dkl

Dkl

04-02-2019 om 21:10

Doorslaggevend

Is het advies van de leerkracht doorslaggevend of zijn wij dat? Wij vinden het zelf ook lastig.. denken ook aan VWO, echter denken wij dat hij dit qua concentratie enz niet aan kan.

Guera

Guera

04-02-2019 om 21:14

Is er geen voorlichting geweest?

Op elke school is toch uitgebreide voorlichting over hoe advies tot stand komt en hoe dan verder?
Leerkracht brengt advies uit. Als je geluk hebt gaat het in samenspraak. Kijk goed rond naar scholen die je zou willen want vaak is het op mavo en havo loten en op vwo niet. Zou een reden kunnen zijn wel vwo te willen bv...

Pluk

Pluk

04-02-2019 om 21:18

VWO

Als hij op de basisschool goed scoort met weinig concentratie, lukt dat op het VO vaak ook wel. Ik zou wel specifiek kijken naar een school met goede begeleiding en kleine klassen. En alert zijn op vermoeidheid in het eerste jaar. Ik heb een Adhd’er in 5 gym.

Dkl

Dkl

04-02-2019 om 21:23

Pluk

Wauw knap! Gebruikt hij medicatie?

Guera, standaard voorlichting wat ik ook op internet lees... ben echter benieuwd naar praktijk voorbeelden; anders zou ik dit topic niet geopend hebben
Ben overigens nét nieuw; omdat ik mezelf aan het inlezen was qua niveau.

Pluk

Pluk

04-02-2019 om 21:33

Vanaf het einde van de brugklas gebruikt hij medicatie. Een lage dosering (ongeveer de helft van de standaard voor zijn lichaamsgewicht), maar hij raakte daardoor net wat minder vermoeid van de schooldagen. Inmiddels gebruikt hij het het alleen nog in toetsweken. We hebben er altijd op gelet dat hij niet teveel huiswerk maakte (max uur per dag na school en het het weekeinde zo weinig mogelijk) en dat hij voldoende tijd had voor voetbal en zo. Dat is namelijk heel erg belangrijk om de lichamelijke energie kwijt te kunnen en het hoofd leeg te maken.

Inmiddels zie ik wel dat hij het heel makkelijk aan kan, dus het is wel handig om aan de bovenkant van het VWO te zitten denk ik. Maar hij scoorde niet alleen 1-tjes op de basisschool. Zijn broertje wel, en die haalt veel meer onvoldoendes terwijl hij geen ADHD heeft. Dus voorspellen kun je het niet, maar ik zou een kind met zulke scores zeker vwo laten doen. Anders beperk je hem al op voorhand.

Dkl

Dkl

04-02-2019 om 21:58

Pluk

Dat is inderdaad ook wel zo pluk... onze zoon heeft 2 jaar medicatie gebruikt maar zijn vanwege de bijwerkingen gestopt. Nu hebben we het in de Cito weken wel gegeven, wat hem onwijs heeft geholpen ook!

En dat stuk van sporten, vriendjes enz herken ik heel erg. Als hij uren huiswerk moet maken komt het niet goed, puur omdat hij zijn energie kwijt raakt in het voetballen, dansen en met zijn vrienden omgaan.
Bedankt voor je verhaal, heel verhelderend

Pluk

Pluk

04-02-2019 om 22:08

Wat wil hij zelf

Eerlijk gezegd had ik voor mijn zoon havo-vwo in gedachten, maar hij wilde zelf heel graag naar het gym. Ik heb hem onderschat. Ik denk wel dat dat van belang is: zijn eigen motivatie.

Dkl

Dkl

04-02-2019 om 22:39

Motivatie

Hier is een motivatie van zoon heel erg aanwezig.. wil heel graag tweetalig VWO gaan doen.
Denk dat onze voorkeur uitgaat naar een HAVO/VWO brugklas eventueel tt.
Mocht het dan allemaal soepel verlopen kan hij in het 2e jaar VWO gaan doen... vind het een lastige keus! Denk dat de veranderingen overweldigend kunnen zijn.
Het huiswerk, zelfstandig werken, maar ook bijv de fiets afstanden (+/- 20km).

Pluk

Pluk

04-02-2019 om 22:48

Veranderingen

Die veranderingen zijn niet minder groot als je een niveau lager gaat doen. Maar de uitdaging en motivatie misschien wel... Bovendien moet over de hele linie hoog scoren als je vanuit een dakpanklas vwo wilt gaan doen. Dan kan je kind dus meer druk voelen. Je ziet, ik heb mijn mening bijgesteld.

Dkl

Dkl

04-02-2019 om 22:52

Dakpanklas

Geen voorstander van de dakplanklas?
Ik dacht dat er dan geen verschil is, enkel in normering?

Pluk

Pluk

04-02-2019 om 22:59

Dat verschilt

Bij veel scholen moet je gemiddeld een 7.5 of 8 staan in de dakpanklas voor vwo. Of bijvoorbeeld voor alle vakken een zeven of hoger. Dus dan kun je je geen uitglijders permitteren. En ook geen vak waar je minder goed in bent. terwijl je in de brugklas vwo gewoon twee vijven mag staan. Je kunt de regels vinden in de schoolgidsen.

Floor

Floor

05-02-2019 om 01:05

Simpel

Een school is ook maar gewoon een bedrijf hoor.
En een goede planning maakt zaken makkelijker voor een school, alleen al om financieel gezond te blijven.
Bij een havo/VWO klas mag je verwachten dat de klas uiteindelijk in 2 gesplitst gaat worden.
Het maakt de school dan ook niet zoveel uit welke kinderen nu havo en welke vwo gaan doen.
Bij een vwo klas ligt dat anders. Daar is alles op gepland, het is in het voordeel van school dat klas niet teveel gaat krimpen.
In het algemeen bezien kun je verwachten dat er meer moeite gedaan wordt om kinderen ook in die klas te houden. Ook op momenten dat het wat minder even gaat.

Voor mij zou een dakpanklas vooral nut hebben bij een zeer gemotiveerde havo-scoorder. Een vwo-scoorder zou ik zeker proberen op VWO te krijgen.

Krijgt hij nu een beetje les op zijn niveau? Concentratie kan ook slecht worden door langdurig onderpresteren.

Floor

Floor

05-02-2019 om 01:09

En waarom

eventueel tt?
Ik zou zeggen: zeker tt. Hij wil dat toch graag?
Iets graag willen is het halve werk. Ik zou kinderen altijd volgen, nog iets belangrijker zelfs bij adhd en/of relatief vrij slim.

Scoort hij constant?

Dit zijn de scores van nu, scoort hij constant deze scores?
Bij een voorlopig advies kijk ze vaak naar de cito scores van groep 8 én groep 7.
Bij een VWO advies zou ik hem zeker naar een VWO laten gaan i.p.v. een HAVO/VWO dakpanklas. Opstromen is lastig voor sommigen en afstromen kan altijd nog.
Hoe is zijn motivatie om te leren ondanks zijn concentratie problemen?
Ziet hij het zelf ook zitten om VWO te gaan doen?
Je weet van te voren niet hoe het zal gaan maar als er een VWO advies uitkomt zullen ze echt wel verwachten dat hij het aankan.
IK zou het hem dan gewoon laten proberen.

Dkl

Dkl

05-02-2019 om 10:37

Mooie reacties

Wat een mooie reacties dankjewel, echte eye openers!

Deze resultaten zijn al jaren constant, alleen spelling wil nog wel eens een II zijn.
DMT is overigens áltijd een III, maar school geeft aan dat dit geen probleem is.

Hij is zelf, ondanks zijn slechte concentratie, ontzettend gemotiveerd om naar het VWO te kunnen gaan. En wat jullie ook zeggen, zakken kan áltijd, ook zonder dakpanklas.

Dankjewel!!

lisbeth

lisbeth

05-02-2019 om 22:24

Zeker vwo

En absoluut niet dakpanklas

Hier een ADHD’er van nog 11 in brugklas vwo en tot nu toe gaat hij er fluitend doorheen

Belangen

De onderwijsinspectie toont met het Technisch rapport gelijke kansen aan dat plaatsing op het hoogste niveau, de kansen van kinderen aanzienlijk vergroot (in een oogopslag: figuur 15 van het rapport).
https://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie/documenten/rapporten/2017/04/12/technisch-rapport-gelijke-kansen/Technisch%20rapport%20Gelijke%20kansen.pdf

Verder valt me de eensgezindheid van advies in deze draad op. Begrijpelijk op zich, want leerlingen die in groep 8 al op het hoogste niveau presteren (vwo), ontwikkelen zich het beste in een groep met andere hoog presterende leerlingen zoals in een categorale eerste klas. Zij kunnen zich dan optrekken aan de ‘betere’ vwo’ers. Maar er is ook een ander gerechtvaardigd belang, namelijk van laatbloeiers met bijv. havo of havo/vwo advies die zich juist in een dakpan-brugklas kunnen optrekken aan kinderen met vwo advies.

Dkl

Dkl

06-02-2019 om 19:28

Dakpanklas

Bermbrand, dat is inderdaad zo. Kinderen die een havo advies hebben kunnen zichzelf dan inderdaad optrekken aan de VWO leerlingen.

Lisbeth bedankt voor je reactie. Heeft je zoon een klas overgeslagen in het verleden? En mag ik vragen of hij medicatie gebruikt?

Verder nog iets wat ik graag wil voorleggen.
Keus uit 3 scholen;

School 1 enkel VWO/Gymnasium.
School 2 Havo en VWO
School 3 VMBO tm VWO

Wij neigen naar school 1 of 2; voornamelijk om het feit dat daar enkel leerlingen op gelijkwaardig/hoger niveau zitten en hij zichzelf daar dus aan omhoog zal trekken/ mee om zal gaan.

Zoon neigt naar school 3, omdat hij dan met vriendjes uit zijn klas kan om blijven gaan (Kader/VMBO).

Begrijp me niet verkeerd; totáál niets mis aan welk niveau dan ook, die jongens zijn schatten van vrienden. Echter zouden wij het wel jammer vinden als zoon laks zou worden, omdat zakken van niveau op school 3 natuurlijk veel minder ingrijpend zal zijn als bij bijv school 1.

Hoe staan jullie daarin?

Triva

Triva

06-02-2019 om 19:46

hmm

Kijk niet naar de niveau's die school aanbiedt maar naar school aanbiedt, met andere woorden ik zou echt niet kijken naar 1, 2 of 3. Overigens gaat jouw laatste argument ook op voor school 2 (je kunt van vwo nog naar havo)

Pluk

Pluk

06-02-2019 om 20:36

Nee

Eens met Triva. Ik zou zelf een kind met ADHD dan weer niet op een school zetten waar afstromen niet mogelijk is. Hij is gemotiveerd, dus vertrouw op hem. Maar als het hem echt niet lukt is het wel heel zuur om dan ook nog naar een andere school te moeten. Dat vergroot de druk.

Ik heb mijn kinderen zelf laten kiezen naar welke school ze gingen. Ik zou vooral kijken naar rust, flexibiliteit, maar nog belangrijker is dat de kinderen zich er fijn voelen. Dat was heel duidelijk te zien bij mijn beide kinderen.

Dkl

Zoon neigt naar school 3 met vwo t/m vmbo schrijf je. Zelf neig je inmiddels naar de categorale vwo school 1 en evt. Havo/vwo school 2. Eerder schreef je echter in #10 “Denk dat onze voorkeur uitgaat naar een HAVO/VWO brugklas eventueel tt.”
Er zijn verschillende overwegingen voor deze verschillende keuzes. Uiteindelijk moet je (samen met je zoon) kijken welke overwegingen het zwaarst wegen en het meest in zijn belang zijn. Ben je al op de open dagen geweest?

Adhd

Een kind met adhd heeft ontzettend veel baat bij rust, structuur en duidelijkheid. En vertrouwen voeg ik toe, want ze worden nog wel eens onderschat door hun adhd. Dat pleit eerder voor een categorale, vaak tegelijk ook wat kleinschaliger school, waar afstroom juist niet makkelijk is. Afstroom is een stuk ‘makkelijker’ dan opstroom en soms eerder in het belang van de school dan van het kind.

Dkl

Dkl

06-02-2019 om 21:46

Niet duidelijk

Bermbrand, wat ik niet heb vermeld zie ik nu is dat op de VWO/Gymnasium school ook instroom met een havo/vwo advies mogelijk is...
Ook is deze school heel kleinschalig, mede natuurlijk doordat er niet veel verschillende niveaus aangeboden wordt.
Dat kleinschalige, korte lijntjes, is precies waar wij als ouders naar op zoek zijn.
Zijn inmiddels op alle 3 de scholen wezen kijken, zoon was zelf het meest enthousiast over school 3. Voornamelijk doordat vriendjes gaan denken wij...
Wij als ouders vonden de school te massaal, maar wat ik hierboven ook al lees... het gevoel moet vooral bij onze zoon goed zijn! Alleen hopen wij natuurlijk dat hij hierin niet blind afgaat op het feit dat vriendjes hierheen gaan.

Pluk ik begrijp ook volledig wat je bedoeld, zo stond ik er ook in... hij moet op 1 en dezelfde school af kúnnen stromen. Maar toen kwam mijn man met het argument dat het afstromen dan wellicht wel een heel ‘makkelijke’ keus is, om net dat tandje erbij niet meer te hoeven doen... een valkuil waar onze zoon wel gevoelig voor is denken wij.

Pluk

Pluk

06-02-2019 om 22:19

Klas

Als de klas leuk is, dan doen kinderen vaak wel hun best om erbij te blijven. Het lastige vind ik dat adhd op school echt wel een handicap kan zijn als de omstandigheden niet goed zijn. En mijn zoon kon bv echt niet langer dan een uur huiswerk maken na school en het weekeinde hield hij helemaal huiswerkvrij. Dat is per kind heel verschillend, maar soms lukt vwo dan niet, ondanks dat het niveau wel goed zit.

Pluk

Pluk

06-02-2019 om 22:21

Praten

Ik zou goed met hem bespreken wat hij nodig denkt te hebben. En dan inderdaad meegaan in zijn keuze.

lisbeth

lisbeth

06-02-2019 om 22:37

Dkl

Hij heeft groep drie overgeslagen en hij krijgt medicatie. Concerta
Maar ik heb een add’er zonder medicatie in vwo 4. Al moet ik zeggen dat die het wel iets moeilijker afgaat

Qua vo- scholen hebben we gekeken naar zorg, communicatie, begrip. Maar beide kinderen hebben zelf gekozen.

Sas

Sas

07-02-2019 om 21:49

Onze kinderen mochten kiezen uit twee scholen

We zijn in groep 7 meerdere scholen afgeweest met dochter en zoon. We hebben ze verteld dat zij mochten kiezen uit scholen die wij geschikt vonden. Alleen door de kinderen kiezen vonden wij niet passend op deze leeftijd. Ze hebben dan het overzicht nog niet en je loopt inderdaad de kans dat ze kiezen voor vriendjes in plaats van de school.

Beide kinderen konden goed leren, vwo advies. En beiden waren gevoelig voor zich aanpassen aan de groep. Dat deden ze immers al jaren en het paste bij hun inslag.
We hebben daarom voor allebei gekozen voor een klas van één niveau. De een op een categoraal gymnasium, de ander op een scholengemeenschap in een vwo klas. De keuze tussen die scholen hebben ze zelf gemaakt. Totaal was er keus uit drie scholen. De vierde school viel af door de negatieve beoordeling van de onderwijsinspectie.

Het argument dat het zo vervelend is om van school te veranderen als je het niveau niet haalt, vind ik veel zwakker dan het argument andersom. Als je weet dat je uit je klas moet als je het niet haalt, ben je meer gemotiveerd om je best te doen om in de klas te blijven. Zoveel intrinsieke motivatie hebben 12-13-jarigen immers nog niet. Daar spreek ik ze dan ook liever niet op aan.

Voor beiden heeft de keuze goed uitgepakt. De oudste is een paar jaar geleden geslaagd, de jongste is dit jaar aan de beurt. Allebei op het niveau waarop ze gestart zijn.

Sas

Sas

07-02-2019 om 21:54

En over jonge leerlingen

Beide kinderen waren jonge leerlingen. De een versneld en de ander korter gekleuterd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.