Pennetje
13-04-2009 om 18:01
Afscheid van de oude school
Waarschijnlijk wordt morgen besloten dat dochter na de meivakantie naar een andere school gaat. Ze is dan over twee weken voor het laatst op de oude school. Ze heeft in deze klas niet veel plezier gehad: wel een paar leuke vriendinnetjes, maar vooral veel pestende kinderen. Vanmorgen begon ze over het afscheid. Het liefst wil ze met stille trom vertrekken en van mij mag ze dat natuurlijk ook. Trakteren lijkt me een beetje provocerend (en bovendien, dan ben ik nog meer geld kwijt aan die etters, we hebben vorig jaar al genoeg kosten gehad aan het vervangen van stukgemaakte en zoekgeraakte spullen van dochter). Uitleggen waarom ze weggaat wil dochter ook niet, ze denkt dat er dan etters zijn die "hoera" gaan roepen omdat ze van haar af zijn. Dochter mag uiteindelijk natuurlijk zelf bepalen hoe ze weggaat. Ik merk alleen dat het totaal tegen mijn gevoel ingaat: ik zou het liefst nog even gaan vertellen wat ik van die ***kinderen vind en dan nog even met de honkbalknuppel rond. Uiteraard hou ik me netjes in, er komt geen stukje in de krant over een dolgedraaide moeder die een klas te lijf is gegaan.
Heeft iemand nog een goed idee, of haal ik dochter gewoon de laatste dag voor de vakantie op en ga ik met haar een ijsje eten om te vieren dat ze nooit meer naar die afschuwelijke klas terug hoeft? Het voelt voor mij dat de pesters hebben gewonnen en er nog mee weg komen ook, zonder ook maar één ongemakkelijk moment.

Pennetje
22-04-2009 om 12:29
Dochter is zo stoer!
Haha, ik zie het voor me, zo weet de juf meteen hoeveel ze waard is. Krijgt jouw dochter wel een leuke nieuwe juf?
Hier heeft de juf dochter zo'n beetje gedwongen om eind vorige week al te vertellen dat ze wegging. Van schrik begonnen er wat kinderen te huilen, anderen vonden dat weer stom, drama alom. Dochter heeft tegen juf gezegd dat ze niets wil (geen afscheid), maar blijkbaar kunnen ze daar op school niet mee omgaan. Volgens dochter wordt er druk achter haar rug om gesmoesd over allerlei feestelijkheden. Dochter zelf wil vrijdag absoluut niet ziek zijn. Ze is van plan een paar zinnen tegen de klas te zeggen en een eventueel kadootje gracieus in ontvangst te nemen, zelfs al is het maar een paar euro waard omdat de rest van de klas niet wilde doneren. Ze wil in ieder geval wel zeggen dat ze niet voor niets weggaat en dat ze hoopt dat de pesters hier iets van leren en niet gewoon een volgend slachtoffer uitkiezen. Dat heeft ze helemaal zelf bedacht. Ik ben zo trots op haar, wat een kanjer!
De nieuwe school heeft morgen een soort welkomstuurtje geregeld, dochter heeft zelf tegen de oude juf gezegd dat ze "dus niet op school komt". Ik vind dat in dit hele verhaal dochter het meest bij zichzelf blijft: ze blijft aardig tegen iedereen, maar vertelt wel wat ze van de dingen vindt. Met de vriendinnetjes gaan we na school iets leuks doen en de meisjes hebben ook nog een logeerpartijtje geregeld als verrassing.
De directeur is nog wel lekker bezig met stoken, hij vertelt aan zijn personeel dat hij de stichtingsdirecteur erbij heeft moeten halen om de vreselijke moeder tot rede te brengen. Ik neem een voorbeeld aan dochter en laat het langs me afglijden. Nog twee dagen. Over de nieuwe juf op de nieuwe school hoor ik fantastische dingen van moeders met kinderen op die school. Ze is lief, maar toch streng en rechtvaardig, ze kan goed uitleggen, heeft plezier in haar vak, de sfeer in de klas is geweldig. Op die school wordt ook nog veel aan dans en toneel gedaan (dochters hobby's). Wat moet dat straks een verademing voor dochter zijn!

Genista
22-04-2009 om 12:57
Stoepkrijt
Jouw dochter is echt een kanjer, zeg maar tegen haar dat tante Genista het gezegd heeft Hopelijk gaat het allemaal helemaal goedkomen op haar nieuwe school en zijn de scherpe kantjes voor jullie van deze episode af.

Asa Torell
22-04-2009 om 20:31
Wow
Wat een heldin is je dochter, ik ben echt onder de indruk! Ik duim voor een geweldige tijd op de nieuwe school!

purk
22-04-2009 om 21:36
Stoepkrijt
wat een wijze dochter. Ik hoop dat het haar lukt om goed uit haar woorden te komen vrijdag. En dan....adem uit....naar die school hoeven jullie NOOIT meer!!
En dan genieten van de meivakantie en dan lekker naar een nieuwe school, nieuwe start. Ik gun je dochter een plezierige schooltijd!
groetjes van Purk

Pennetje
22-04-2009 om 21:51
Ja!
Het is een kanjer, dat kind. Ik ga nóg beter naar haar luisteren in de toekomst. Ik heb morgen nog een gesprek met de stichtingsdirecteur en zat in voorbereiding daarop oude mailtjes te lezen en mijn agenda te bekijken hoeveel gesprekken ik wel niet heb gehad op die school. Ik kwam ook een aantekening tegen van december 2007 (!) dat dochter voor het eerst aangaf niet meer op deze school verder te willen. Wat had ik het kind een hoop ellende bespaard als ik had geluisterd. Maar ik wilde niet meteen opgeven, omdat ze ook leuke jaren heeft gehad op die school.
Dank voor al jullie medeleven en goede raad (ook in mijn draadje over de directeur). Ik ben na vrijdag helemaal klaar. Morgen gaat dochter kennismaken met haar nieuwe klas en juf. Spannend hoor!

Bellefleur
23-04-2009 om 09:06
Stoepkrijt,
Ieder kind zegt wel eens dat hij niet meer naar school wil. Neem het jezelf niet kwalijk. Je hebt je uiterste best gedaan voor je dochter. Je bent trots op je wijze dochter. Maar je mag ook trots zijn op jezelf.
Het is nu donderdag. Nog twee dagen! Gaat de vlag uit bij jullie?

Pennetje
23-04-2009 om 12:51
De goede tijd komt eraan
Vanmiddag naar de nieuwe school, morgen nog één dagje. Onze irritante buren zijn aan het verhuizen, het mooie weer komt er weer aan, we hebben een supervakantie geboekt voor de zomer, mijn zaak loopt uitstekend, dochter heeft haar oude balletschoenen kapotgedanst en mocht van mij ein-de-lijk de schoenen waarop ze al zolang haar zinnen had gezet... veel redenen om de vlag uit te hangen.
Het gesprek op de stichting vanmorgen liep ook goed, ik heb zo objectief mogelijk aangegeven wat we hebben moeten doormaken. Aan het einde schoot ik nog heel even vol toen ik vertelde dat ik het toch als verlies zag dat dochter nu van school moet wisselen omdat de directie het helemaal niet oppikt. Dat was echt niet gepland of bewust gedaan (kan ik ook niet, volschieten op commando), maar het gaf precies aan hoe ik me voel: een moegestreden moeder van een kind dat het op school blijkbaar niet waard wordt gevonden om serieus genomen te worden. Nou, over dat laatste denk ik heel anders!!!
Op naar de toekomst!

jasset
23-04-2009 om 13:36
Jippieieieie!
Julie zijn er bijna vanaf!
Ze krijgt het vast net zo goed als mijn dochter!
( ps: zou je haar morgen niet lekker een baaldagje geven?)

Pennetje
23-04-2009 om 15:33
Wil ik wel
Ik wil haar wel een baaldag geven, maar dochter wil zelf per se niet! Ik heb gezegd dat ze desnoods halverwege wel mag lopen als ze geen zin meer heeft. Ze was stomverbaasd: zoiets heb ik nog nooooooit gezegd. Maar zij is vast van plan morgen nog wat te zeggen tegen haar klas. Daarna hebben we wat georganiseerd met haar vriendinnen, wordt helemaal leuk.
Ze is net terug van de nieuwe school, dat was helemaal leuk. Ze werd bij de ingang opgewacht door twee meisjes uit haar groep, die haar meteen op sleeptouw namen op een heel gezellige manier. Ik heb de juf even een hand gegeven en ben weer vertrokken. Ik kreeg na school een enthousiast kwebbelend kind terug, dat een rondleiding had gehad, al twee leuke meisjes had ontmoet met wie het klikte, mocht kiezen bij wie ze in het groepje wil na de vakantie, had gezien hoe de methodes zijn en dat nu al helemaal gek is op de nieuwe juf, een lieve, maar kordate dame van in de 40 (schat ik). Juf zei na school dat ze dacht dat dochter er moeiteloos in zou schuiven. Pfffff, ik denk inderdaad dat ze het helemaal goed gaat krijgen.

Pennetje
23-04-2009 om 15:39
Helemaal leuk
Ik zeg wel erg vaak "helemaal leuk". Maar ik ben blij dat er na zoveel "helemaal stom" ook weer wat leuks komt...

Jade
23-04-2009 om 17:20
Stoepkrijt,
"Ik zeg wel erg vaak "helemaal leuk".
Da´s toch alleen maar heel erg leuk
Wat ben ik blij te lezen dat jouw dochter goed terechtkomt en die directeur incl. die meester? Die mag je virtueel ´the finger´ van mij geven. Ze mogen een voorbeeld nemen aan jouw dochter, wat een kanjer is ze toch!

purk
24-04-2009 om 09:23
Stoepkrijt
ik ben in gedachten bij je dappere dochter vandaag. Ik hoop dat ze vandaag uiteindelijk een heerlijke dag krijgt. Zo meteen haar zegje doen in de klas en dan vanmiddag nog met de door haar uitgekozen vriendinnetjes iets leuks doen.
Knuffel van Purk voor jou en je wijze dochter

Pennetje
24-04-2009 om 09:26
Laatste dag
Vanmorgen had dochter haar mooiste jurk aangetrokken. Ze was er helemaal klaar voor, zeker na die ontzettend leuke ontvangst op de nieuwe school gisteren. Ik liep even mee naar binnen op verzoek van dochter (toch een beetje spannend) en trof daar twee huilende vriendinnetjes aan met eveneens huilende moeders. Dochters stemming sloeg behoorlijk om, ze keek helemaal beteuterd. Juf dirigeerde de kinderen gelukkig allemaal naar binnen, dus ik kon me uit de voeten maken. Maar de tranen stonden mij ook in de ogen en waarom? Geen idee. De beslissing is goed, we staan er helemaal achter. Waarom is afscheid van een klas met maar drie leuke meisjes (en een hoop pesters) dan toch moeilijk? Nou ja, morgen lekker vakantie!

Tijgeroog
24-04-2009 om 10:23
Waarom?
Waarom dat toch moeilijk is? Vanwege die 3 leuke meisjes natuurlijk! Het is toch niet fijn dat jouw dochter en die leuke meisjes elkaar moeten gaan missen, omdat de rest van de klas en de school niet leuk zijn. Het liefst zou je die meisjes ook meenemen, dan zou het een stuk makkelijker zijn.
Maar ik vind je dochter heel dapper, en ze gaat het vast heel leuk krijgen op de nieuwe school!

Speurneus
24-04-2009 om 16:41
3 leuke meisjes
Stel dat mijn dochter 1 van de drie leuke meisjes was en dan komt de dag dat een ander leuk meisje echt voor het laatste is, weggepest door de pestkoppen. Dan is het dus definitief, dan winnen de pestkoppen. Misschien zien de moeders van deze leuke meisjes de bui ook al hangen en heb jij de stap genomen die zijn nog niet aandurfden en die nu nog dichterbij komt omdat er weer een leuk meisje minder is. Tja dan zou ik ook huilen geloof ik als moeder van 1 van die meisjes op zo'n dag. Het is gewoon zo triest dat dit nodig is. Ach wie weet begroet ze in het nieuwe schooljaar deze leuke meisjes ook nog als klasgenoot. Geniet van de vakantie en veel succes op de nieuwe school.

Pennetje
24-04-2009 om 16:45
Ziezo
Nou, dat is weer achter de rug. Dochter had een mooie speech gegeven en vanmiddag mochten ze op school film kijken. Een paar pesters hadden nog gezegd dat ze haar zouden missen en dochter heeft ernstig tegen ze gezegd dat ze hoopte dat haar vertrek reden genoeg was om eens na te denken voordat ze een ander gingen pesten. Ze kwam opgewekt uit school met haar drie vriendinnen, maar scheurde toen haar mooie jurk aan een fiets. En toen kwam er toch een enorme huilbui, die natuurlijk helemaal niet over de jurk ging. Kind getroost, ijsje gegeten en nu is ze naar het logeerpartijtje dat haar vriendinnen hebben georganiseerd. Het zit erop!

Pennetje
24-04-2009 om 16:50
Speurneus en tijgeroog
Speurneus, we waren tegelijk met posten! Ik zou het ook erg vinden als het andersom was en het één van dochters vriendinnen was die vertrok. Ik denk alleen dat ik iets actiever zou zijn in het proberen te voorkomen van dat vertrek, door ouders aan te spreken of school of de meester of wie dan ook. Terwijl dat gepest aan de gang was stak iedereen zijn kop in het zand, zolang het eigen kind er maar geen last van had. En nu rollen de tranen. Sneu en het laat me niet onberoerd, maar het is echt een beetje te laat.

Bellefleur
24-04-2009 om 17:10
Stoepkrijt,
Wat zul je trots zijn op je dochter. Ik vind het knap wat ze doet. En wel gefeliciteerd met deze dag.

Pennetje
24-04-2009 om 17:17
Trots
Ik ben heel erg trots op haar! Ik denk dat we dit weekend (na het logeerpartijtje) gewoon lekker samen gaan tutten en bijslapen. Ook van moeders heeft het veel energie gevergd. Ik zit de hele middag al te gapen.

jasset
24-04-2009 om 17:47
Doodmoe,
versleten, dat was ik ook toen het allemaal achter de rug was!
Wat geweldig en "helemaal leuk" dat ze zo'n leuke kennismaking heeft gehad met de nieuwe klas!
Goede keuze, fantastisch!

purk
24-04-2009 om 17:50
Fijn
dat het in elk geval op school goed is gegaan. En wat dapper dat ze zo haar woordje heeft gedaan. Het moet toch ook een fijn gevoel zijn dat vriendinnetjes een logeerpartijtje voor je organiseren.
En nu, lekker genieten van de vakantie (en de ophoepelende buren...olé!) en dan over twee weekjes lekker met een schone lei beginnen.
groetjes van Purk

Speurneus
25-04-2009 om 09:42
Waar doe je goed aan
dat is vaak de vraag in dit soort gevallen. Er ligt zoveel macht bij de school. Wie weet hebben die andere ouders nog een kind op school dat het geweldig naar de zin heeft. Als je tegen schenen gaat schoppen is dat zeker een risico. Dat is bij mij ook een reden dat ik nog niet zo heel hard schop (anders zou ik misschien de MR en schoolbestuur benaderen). Is ook niet meer belangrijk om je druk over te maken. Je dochter heeft het geweldig gedaan.
Overigens had ik opeens een dejavu. Ik ben zelf in de brugklas van school gepest. Twee meiden waren de voornaamste boosdoeners, die kende ik al van de lagere school, waren toen vriendinnen van me nota bene. De hele klas ging mee lopen (op een paar na) en uiteindelijk ben ik ook na koninginnedag van school veranderd. Toen dat duidelijk werd in de klas vroeg ook een van de meelopers of het door haar kwam en ik heb toen ook gezegd dat zij een mede-oorzaak was. Overigens kwam zij jaren later nog eens mijn moeder tegen en heeft toen nogmaals gezegd hoe erg ze het vond en dat ze het gewoon niet in de gaten heeft gehad wat ze aan het doen was.
Succes met alles.

Tirza G.
25-04-2009 om 11:52
Speurneus
Jemig, wat is dat toch kl*te. Maar ik vind het wel heel goed dat dat meisje haar excuses heeft aangeboden - zelfs jaren later nog.
Mijn zwager vertelde laatst, dat er in de brugklas bij hem een meisje zat wat werd gepest. Hij was een meeloper, hij durfde niet goed tegen de rest op. Op een avond kwam hij thuis van het buitenhangen en kwam zijn moeder in de gang naar hem toe, kom snel binnen, Meisje is er - met haar moeder. De schrik sloeg hem om zijn hart, jemig, nou had je vast de poppen aan het dansen want hij wist wel dat hij niet goed bezig was. Meisje zat stralend glimlachend op de bank en zei: op de lagere school ben ik altijd heel erg gepest en dat is nu ook weer een beetje zo. Maar jij bent gelukkig één van de kinderen die mij niet pest en dat vind ik zó fijn, dat ik een kadootje voor je heb (een Donald Duck).
Het heeft diepe diepe indruk op hem gemaakt, hij schaamde zich helemaal rot en is daarna meer voor haar opgekomen. En nog altijd, 30 jaar later, als hij een DD ziet, moet-ie aan haar denken.
Ik vind dat toch ook wel zo'n bijzonder verhaal.
Tirza