Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rabia

Rabia

07-07-2018 om 08:53

Afstromen havo naar mavo

Beste lezers,
ik ben nieuwe bij deze forum,
ik heb een zoon die zit op 2 HAVO, maar helaas heeft hij 51 punten gescoord van 54, hij is slim, maar tijdens de toetsen krijgt hij geen goede cijfers, bij sommige vakken.
nu is het besloten om hem te laten afstromen naar 3mavo ik heb een afspraak met de mentor die wil het hebben over overgaan naar 3-mavo en wat er volgend jaar
allemaal gaat gebeuren.
wat moet ik doen en wat zijn jullie tips voor mij
Kan mijn zoon van mavo nog nar havo?
Is dan doubleren beter dan afstromen?
Alle informaties en tips zijn welkom.
Alvast bedankt.

Kijk naar je kind

Wat vindt je zoon ervan?
Waarin zit het probleem? Zijn het alleen de laatste toetsen die niet goed gingen? Was daar een reden voor? Hoe zijn de andere scores? Heeft hij soms heel laag en soms heel hoog, of altijd matig?
Wat is zijn sterke kant en wat is zijn zwakke kant?
Weet hij al wat hij wil worden later?
Maakt hij graag huiswerk? Besteedt hij veel tijd aan huiswerk maken? Wil hij meer of minder tijd daaraan besteden?

Waarom wil jij graag dat hij HAVO gaat doen?

Lees ook wat er in de schoolgids staat over doubleren.

Als hij naar 3 VMBO-GT gaat is hij over twee jaar klaar met VMBO-GT. Hij kan dan MBO-4 doen. Dat duurt 4 jaar. Daarna kan hij eventueel HBO doen.
De overstap naar HAVO is niet gemakkelijk. Vraag op school wat dan de voorwaarden zijn. Welke cijfers moet hij halen om die overstap te kunnen maken? En hoeveel vakken moet hij dan doen? In de schoolgids staan de regels voor doorstromen.

Tsjor

Doorstroomrecht

Er ligt inmiddels een wetsvoorstel klaar die een doorstroomrecht van vmbo-t naar havo regelt, m.a.w. een vmbo-t diploma geeft binnenkort recht op doorstroom naar havo 4.
https://www.internetconsultatie.nl/wetgelijkekansopdoorstroomvmbohavo

Rabia

Rabia

07-07-2018 om 12:51

RE: Kijk naar je kind

Hij vind ook dat hij een domme fout heeft gemaakt. Voor de toetsweek stond hij overgang havo, na de toetsweek stond hij mavo, dus de toetsweek heeft als het ware zijn advies verpest. Of hij hoog heeft of laag ligt vaak aan wat hij van het vak vind/wat hij kan in het vak. Zijn sterke kant is grammatica en vocabulaire, zijn zwakste is een samenvatting maken bijv. Hij wil iets in de ICT doen of iets net als een journalist. Hij maakt wel huiswerk, maar wil hier ook meer tijd aan besteden. Ik wil dat hij naar HAVO gaat, zodat hij later een goeie toekomst heeft als een Nederlander met migratieachtergrond.
dank jullie wel voor alle reacties

Rabia

Rabia

07-07-2018 om 13:08

RE: Kijk naar je kind (2)

Nog een toevoeging: Hij vind zelf ook dat hij geen MAVO verdient, hij weet dat hij HAVO aankan.

Herexamen?

Sommige scholen bieden op het einde van het schooljaar een herexamen aan: een groot proefwerk waarmee voor 1 vak een onvoldoende weggewerkt kan worden en het kind alsnog over kan naar de volgende klas. Misschien even navragen op school? Of hebben ze misschien een zomerschool waarmee zittenblijvers alsnog overwinnen? Een week lang achterstand wegwerken met aansluitend een toets?

Als hij havo wil doen en aankan, dan is zittenblijven natuurlijk een optie lijkt me. Als je het kunt betalen is privé onderwijs ook nog een mogelijkheid.

"Ik wil dat hij naar Havo gaat."

Dan kies je voor doubleren. Je zoon kan dit aankaarten bij de mentor.

Mijn zoon, Nederlander zonder migratieachtergrond, koos voor VMBO TL3. En de wereld is niet vergaan, er leiden meerdere wegen naar Rome. Het duurt alleen wat langer.

Als je zoon afstroomt naar TL3 moet hij een examen- vakkenpakket kiezen. Dat was hier wel wat lastig, dat is dan toch wat onverwacht en gehaast.

"Hij vindt dat hij geen Mavo verdient, hij weet dat hij Havo aankan".

Tja, daar heb je in de praktijk weinig aan, het gaat om de cijfers. Die extra opdracht vragen is nog wel een optie, als zijn puntentekort echt minimaal is.
Afstromen in Havo3 is overigens vervelender, dan moet je vaak naar TL 3.

Willen en kunnen

'het gaat om de cijfers.' Dat geldt ook voor het doorstroomrecht. Je kunt wel het recht hebben, maar je cijfers zullen het ook moeten waarmaken. Vroeger was blijven zitten in 4 HAVO trouwens normaal, ook voor doorstromers. Nu lijkt dat wat lastiger. Bovendien kost het ook allemaal tijd.

'Ik wil dat hij naar HAVO gaat, zodat hij later een goeie toekomst heeft als een Nederlander met migratieachtergrond.' Twee van mijn drie kinderen, zonder migratie-achteregrond, hebben VMBO en MBO (niveau 3 en 4) gedaan, zij zijn aan het werk en ik denk dat ze een goede toekomst hebben.
Het belangrijkste is dat je kijkt naar je kind. Als hij te nonchalant is geweest in de laatste toetsweek, te weinig tijd heeft besteed aan zijn huiswerk, er zelf (dus niet de ouders) van overtuigd is dat hij HAVO kan als hij die fouten niet meer maakt, dan mag je hopen dat hij in de zomervakantie nog enkele cijfers omhoog kan halen.

Ik hoop dat het gesprek met school duidelijkheid geeft.

Tsjor

Motivatie

Goed dat je hier de mogelijkheden inventariseert. Hopelijk kun je wat met de adviezen.
Maar geef ze vooral ook door aan je kind. En reken op zijn motivatie.
Ga er naast staan. Bespreek met hem wat zijn opties zijn en laat hem kiezen.
Je kunt niet voor je zoon kiezen en leren en het allerbelangrijkste is dat hij zelf kiest, gemotiveerd, voor zijn beste opties.
En als hij meent dat dat mavo is steun hem dan daarin. En als hij mogelijkheden ziet om cijfers op te halen, help hem om dat boven water te krijgen met de school, het is kort dag, dan steun je hem daarin.
Je ziet nog vaak dat ouders het hun kinderen zo gunnen maar daarmee de motivatie van een kind zelf om zeep helpen.

Triva

Triva

08-07-2018 om 18:55

Die goede toekomst

ligt vooral aan wat ze kiezen na mavo of havo en wat ze uiteindelijk afmaken en waar ze plezier in hebben. Alleen mavo of havo zegt helemaal niets over een goede toekomst.

kijk naar je kind

Waarom zou je zoon met een mavo en daarna een MBO een minder goede toekomst hebben dan met moeite de havo en dan is het nog maar de vraag of het HBO wordt. Ik heb er bij ons op het MBO genoeg gezien die van de Havo of het eerste jaar HBO kwamen. Er zijn genoeg ICT opleidingen op MBO, journalistiek wordt lastiger. Maar na een MBO kan hij altijd nog naar het HBO. Langere weg, maar waar een wil is... Hij zal het toch zelf moeten doen, met of zonder migrantenachtergrond. Je wil neem ik aan dat er niet op hem neergekeken wordt of dat hij gediscrimineerd wordt. Waarom neem je het dan mee in je vraag en overwegingen? Hij moet dezelfde cijfers halen als ieder ander, ongeacht zijn achtergrond. Dus kijk gewoon naar wat het beste bij je kind zelf past en plak hem geen labeltje "migrantenachtergrond" op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.