Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Magdaleen

Magdaleen

13-09-2008 om 20:32

Afwijkende vakantie: nu kunnen we niet samen op pad!

Wij hebben een bedrijf met dieren in de toeristische sector waardoor we in de mei-, zomer- en herfstvakanties druk aan het werk zijn. In de kerstvakantie van huis gaan is niet gewenst ivm de dierenoppas. Wij zijn dus op de ene voorjaarsvakantieweek aangewezen om lekker op pad te gaan met ons gezin.

De basisschool van onze jongste heeft dit jaar ervoor gekozen om voor de voorjaarsvakantie een afwijkende week te kiezen. Er was veel ongeoorloofd verzuim van ouders, die goedkoper een week eerder of later als de landelijke vakantie wegwilden. Daar is veel gedoe (lees boetes en LPA) om geweest, uiteindelijk is er een andere voorjaarsweek gepland. Leuk bedacht, maar nu hebben wij een probleem.. Want onze oudste gaat naar het VO dat zich wel aan de landelijke vakanties houdt. Twee verschillende voorjaarsvakanties dus, in de enige tijd dat wij weg kunnen. Grr.

We willen nu onze jongste vrij vragen van de basisschool in de landelijke voorjaarsweek, al denken we zeker te weten dat dat wordt afgewezen of in ieder geval daar zeer moeilijk over gedaan gaat worden. Ik wil dus eigenlijk een zeer indrukwekkende vrijvraag indienen *grijns* en daarom eerst ook weten waar we "recht" op hebben.

Wie kan mij advies geven hoe ik dit aan ga pakken?
(Miriam Lavell?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Magdaleen

Magdaleen

13-09-2008 om 20:38

Ps jongste is 10 jaar..

..en zit in groep 7. Als het lukt zou jongste (dan 11 jaar) een week met ons vrij hebben, een week school en dan een week voorjaarsvakantie van school. Niet wenselijk, maar goed...

Sancy

Sancy

13-09-2008 om 21:30

Hier is wat info

Mag mijn kind op vakantie buiten de schoolvakanties?
Nee. De Leerplichtwet stelt heel duidelijk dat vakantie onder schooltijd vrijwel onmogelijk is. Alleen als voldaan wordt aan alle drie de volgende voorwaarden kan een schooldirecteur op verzoek extra vakantie toestaan:
1. Als tenminste één van de ouders een beroep heeft met seizoensgebonden werkzaamheden. Bijvoorbeeld in de agrarische sector en de horeca.
2. Als het gezin in geen van de schoolvakanties in 1 schooljaar met vakantie kan. Dus niet in de voorjaarsvakantie, de mei-vakantie, de kerstvakantie en de zomervakantie.
3. De extra vakantie valt niet in de eerste twee weken van het schooljaar.
De extra vakantie is nooit langer dan tien dagen. Alleen de directeur mag toestemming geven, de leerplichtambtenaar niet.
Bron: http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/mag-mijn-kind-op-vakantie-buiten-de-schoolvakan.html

Mamba

Mamba

13-09-2008 om 22:25

Gewoon

verlof aanvragen. Door jullie werkzaamheden in de toeristische sector is het niet mogelijk tijdens schoolvakanties een gezinsvakantie te plannen. Jullie willen héél graag 1 vakantie met het gezin.
Mooie stempels op je eigen werkgeversverklaring en klaar. Ik krijg sinds jaar en dag verlof om dezelfde reden.

Je voldoet aan alle drie

1. Als tenminste één van de ouders een beroep heeft met seizoensgebonden werkzaamheden. Bijvoorbeeld in de agrarische sector en de horeca. ---- klopt, beide ouders zelfs.
2. Als het gezin in geen van de schoolvakanties in 1 schooljaar met vakantie kan. Dus niet in de voorjaarsvakantie, de mei-vakantie, de kerstvakantie en de zomervakantie. ---- klopt, je kunt niet samen op vakantie in de schoolvakanties.
3. De extra vakantie valt niet in de eerste twee weken van het schooljaar. ---- klopt.
Dus verlof met werkgeversverklaring. Dat zou moeten lukken.

Vragen dus.

Je hebt kans dat je in eerste instantie toch nog nee krijgt. Teken dan bezwaar aan. Dat helpt vaak. Uiteindelijk kun je ook nog in beroep.
De opsomming die leerplichtnet geeft klopt trouwens niet helemaal. Punt twee zou moeten zijn: Als het gezin in geen van de schoolvakanties in 1 jaar _twee weken_ met vakantie kan. Die twee weken blijkt uit het feit dat er 10 verlofdagen toegekend mogen worden.
Groet,
Miriam Lavell

Magdaleen

Magdaleen

26-09-2008 om 20:17

De aanvraag is de deur uit..

.. erg bedankt voor jullie reacties.
Gezien het strenge beleid van de school is "de kans op toestemming voor extra vakantieverlof bijzonder gering" (zegt de schoolgids). Ik ben benieuwd. We hebben iig tijd genoeg om bezwaar aan te tekenen..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.