Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
karin

karin

05-04-2009 om 18:38

Als je dochtertje 23 oktober 4 wordt gaat ze dan 2 of 3 jaar naar de kleuterschool?

Als ons dochtertje 4 wordt 23 Oktober,kleutert ze dan 2 of 3 jaar,ik vroeg mij dit af,omdat ik mijn tante laatst iets hoorde zeggen(kleuterjuf)dat ze vond dat kinderen die in Oktober naar school gingen vaak langer kleuteren en dan rijper zijn voor groep 3,maar ik weet niet ofdat verplicht is ofdat een juf wel zegt dat ze rijp is voor groep 3 of beter nog een jaar kleutert enz!
Hoe werkt dat precies?
Ik zie mijn tante vrij weinig,anders had ik het haar gevraagd natuurlijk!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fraz

Fraz

05-04-2009 om 18:44

Officieel

2 jaar maar er zijn ook scholen die nog vrij strak de 1 oktober grens hanteren of herfstkleuters meestal nog langer laten kleuteren. Dan is het dus 3 jaar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-04-2009 om 19:43

Kijk even in het archief

De januari-grens versus de oktober-grens. Het is waarschijnlijk het meest bediscussieerde onderwerp op dit form. Kijk dus even in het archief, zoek bijvoorbeeld op 'kleuterverlengen'.

Maar waar het op neerkomt, is dat heel veel scholen de 1-oktober-grens hanteren, en er ook veel scholen zijn die een januari-grens hebben. En dat - als je de wet goed leest - de januari-grens de juiste zou zijn. En daar tegenover staat weer dat de onderwijsinspectie uitgaat van een oktobergrens bij het bepalen van zittenblijvers.

Kortom: vraag op school na welke grens zij hanteert. En ga eens een avondje het archief doorspitten...

Nasha 1st

Nasha 1st

05-04-2009 om 19:54

Van school afhankelijk

veel scholen hanteren inderdaad nog de 1 oktober grens....dan kleutert ze dus 3 jaar....Lees in het archief en huiver, voor veel kinderen pakt dat slecht uit...

http://www.eduratio.be/geboortemaand.html
http://www.eduratio.be/rekenbegrip.html

Deze links kun je misschien nog weleens nodig hebben....ze geven aan dat het niet juist is om oktober kinderen en januari kinderen van hetzelfde geboorte jaar op dezelfde manier te beoordelen met de Cito....in een schema kun je dan zien hoe je oktober kind in vergelijking met maandgenoten scoort en dat kan dan weleens beter uitpakken....in het voordeel van je dochter dus!

kaatje43

kaatje43

06-04-2009 om 13:09

Bij ons hanteert de school 1 november.

Kinderen die later jarig zijn kunnen ook 2 jaar kleuteren. Is afhankelijk van het kind. Vraag gewoon even aan de school hoe zij er mee omgaan.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

07-04-2009 om 09:55

Karin

Inderdaad, wat iedereen al schrijft, lees deze stukken, hierdoor snap ik hoe het werkt of zou moeten werken Verder hangt het heel erg van het kind af denk ik, waar die aan toe is. Mijn dochter is 30 november jarig. Ze is begin november met school begonnen in groep 1. Het jaar daarna ging ze naar groep 2 en na deze zomer naar groep 3. Ze heeft dus 1,5 jaar in groep 1/2 gezeten. Ze zit helemaal op het niveau voor groep 3, haar vriendjes zijn de kinderen die naar groep 3 gaan en nog een jaar in groep 2 zou gewoon niet passen. Maar er zijn ook kinderen die in november begonnen zijn en nog niet klaar zijn om naar groep 3 te gaan, die blijven nog een jaartje in groep 2. Bij ons op school kijken ze dus goed naar het kind en beslissen zo en niet persé wanneer het kind jarig is. Groetjes, Yvon.

evelien1

evelien1

07-04-2009 om 15:06

Hier 2 jaar

Onze zoon is ook in oktober geboren en heeft 2 jaar over groep 1 en 2 gedaan en zit nu dus in groep 3, gaat na de zomervakantie naar groep 4 en is dan dus nog een maand 6 jaar.
School kijkt wel naar het kind als individu.

Evelien

Prakje

Prakje

07-04-2009 om 19:47

Lengte kleutertijd bepalen adhv het kind, niet de geboortedatum

Een goede school hanteert de 1 januari grens bij binnenkomst en gaat vervolgens bij ELK kind individueel kijken waar het aan toe is aan het einde van het schooljaar.

En er zijn dan kinderen die gewoon doorgaan naar het volgende jaar, en er zijn er die een jaar blijven zitten in bijv. groep 1 of 2.

Als de 1 oktobergrens gehanteerd wordt zou ik daar voor ik mijn kind naar die school deed eens een goed gesprek over hebben

En als mijn kind van bijv. oktober/november/december zou blijven zitten in bijv groep 1 of 2 zou ik een handelingsplan vragen waarin duidelijk staat hoe ze het kind gaan begeleiden bij het nogmaals doen van dat schooljaar.

suc6!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.