Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Andere plek in de klas vragen?

Hoi,
Mijn dochtertje zit dus nu sinds september in groep 3. Op zich gaat het goed, alleen het lezen gaat nog een beetje traag. Hoe het precies met haar gaat in de groep krijg ik volgende week bij de 10-minuten gesprekken te horen. Nu is het zo dat me wel al opgevallen is dat mijn dochter behoorlijk onzeker is over haar eigen prestaties. Ik merk dat bijv. met lezen, ik hoor haar een woord zachtjes en goed fluisteren, dan gaat ze door met hakkelen en aarzelen en dan pas spreekt ze het woord uit. Het lijkt wel alsof ze met lezen etc. constant aan zichzelf twijfelt, heel jammer.
Probleem is nu dat ze in de klas naast een meisje zit dat al heel goed kan lezen, dat is op zich het probleem niet. Maar mijn dochtertje kijkt daar behoorlijk tegen op, ze heeft bewondering voor kinderen die dingen heel goed kunnen. Dit meisje ken ik o.a. uit de buurt en van de BSO maar is nooit een vriendinnetje van mijn dochter geweest. Het meisje heeft eigenlijk helemaal geen vriendinnetjes. En daar is denk ik wel een reden voor. Het meisje is de hele tijd aan het katten. Elke keer dat ik haar zie heeft ze commentaar op mijn dochter. Ze is zelfs naar mij toegekomen om mij te zeggen dat mijn dochter heel veel dingen fout doet in de klas. Ik kan hier nog wel een paar voorbeelden geven maar goed, ze heeft dus echt heel vaak commentaar. Ik ben op een punt aangekomen dat ik dat meisje echt niet meer kan zien. En dat zegt nogal wat. Kinderen mogen bij mij doorgaans heel wat potjes breken voordat ik een oordeel klaar heb. Mijn punt is: ik wil dat mijn dochtertje een andere plek krijgt. Ze is dermate onzeker denk ik, dat nog langer naast dit meisje zitten desastreus kan zijn, denk ik. Ik heb natuurlijk ook al met mijn dochtertje gepraat en haar gezegd er niks van aan te trekken. Ook heb ik weleens een woordje gewisseld met het meisje, bijv. 'iedereen maakt weleens een foutje' of 'als je niks aardigs te zeggen hebt...' maar dat kwam niet echt aan.
Nu wil ik tijdens de 10-minuten gesprekken vragen of mijn dochtertje ergens anders mag zitten, weg bij dit meisje. Maar om uit te leggen waarom ik dat wil moet ik dus eigenlijk wel gaan roddelen! Dat staat me nogal tegen, roddelen over een kind, getver. Kan ik dat doen? Kan ik dat maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zorra

lastige situatie. Heeft je dcohter weleens aangegeven dat ze het niet fijn vindt om naast dit meisje te zitten? Als dat zo is, dan zou je kunnen overwegen om sámen met haar naar de leerkracht te gaan.
Mijn ervaring is namelijk dat dat een ijzersterk argument is. Een moeder die wat aangeeft dat legt gewicht in de schaal, maar sámen dat werkt vaak erg effectief.
Ik denk namelijk dat het een zwaarwegend argument is als je dochter ook kan aangeven waarom zij het niet prettig vindt om naast dit meisje te zitten. Daarnaast is het waardevol voor je dochter om te leren dat je zelf iets kan doen aan een vervelende situatie.
En het laat ook zien aan de leerkracht dat jij niet alles wilt regelen voor je kind, maar dat je ook voor je kind hier een leermoment uit wilt halen.

Zelf heb ik dit bij de hand gehad met mijn oudste. Niet helemaal dezelfde situatie, maar hij vond het erg vervelend om naast een bepaald jongetje te zitten. Jongetje leidde hem de hele dag af op een manier dat de meester het net niet zag. Door het zoonlief zelf te laten vertellen en met de meester een oplossing te bespreken is er snel een eind aan de situatie gekomen.

Ik hoop dat jou en je dochter ook lukt.

Veel succes!

groetjes van Purk

Sancy

Sancy

13-11-2009 om 10:02

Herkenning

Mijn dochter had een meisje in groep 1 naast haar zitten dat alles beter kon. Prima, het was ook haar vriendinnetje en een leuke griet. Alleen kreeg mijn dochter in toenemende mate last van wat jij ook beschrijft, ze vergeleek zichzelf met haar vriendin en schoot daarom in alle opzichten tekort in eigen ogen. Dochter ging steeds vaker afstand nemen van het meisje, en wilde steeds minder samen spelen, niet alleen na school maar ook op school. Het vriendinnetje ging - echt goedbedoeld - mijn dochter ook 'helpen' met werkjes en verbeterde haar steeds vaker. Ik heb toen met de juf gesproken, die het gelukkig ook al had gemerkt. Vlak daarna heeft de juf in een 'algemene wisseling' in de klas de twee dames uit elkaar gehaald, waarna mijn dochter weer opbloeide en de vriendschap weer aantrok. Het vriendinnetje is trouwens versneld en zit nu een groep hoger.
Ik vind dus dat je best een gesprek kunt aangaan met de juf. Houd het dan gewoon bij de ontwikkeling van je dochter, dus zeg bijvoorbeeld: ik merk dat Zorradochter onzeker wordt omdat ze zichzelf vergelijkt met X, voor Zorradochter zou het beter zijn om een plek te krijgen bij kinderen van gelijk niveau zodat ze meer zelfvertrouwen kan krijgen. Dan 'roddel' je niet.
En dat hak- en plakwerk, dat doet mijn zoon van 8 in groep 4 ook nog hoor, volgens mij doen de meeste kinderen in groep 3 dat. Pas op dat je zelf niet ook de prestaties van je dochter afmeet aan de beste in de groep

Hillary

Hillary

13-11-2009 om 12:01

Roddelen niet nodig

Houd het gewoon bij je eigen kind en vraag de juf om een oplossing. Geef aan dat je dochter onzeker wordt van haar buurmeisje omdat die al zo goed kan lezen en wat de juf haar indruk daarvan is en wat "we" daaraan zouden kunnen doen. De juf zal dan uit zichzelf wel voorstellen om bij de volgende wisseling de dames uit elkaar te halen.

Rieke

Rieke

13-11-2009 om 14:55

Gewoon aankaarten

Dat hebben wij ook gedaan bij juf van zoon in groep 3. Daar was heel goed nagedacht over de opstelling in de klas, leerkracht van (toen)groep 2 erbij, want die kent ze immers goed. Toch kwam mijn zoon ergens achterin, op zich niks mis mee, in een groepje van allemaal meiden. De ene moest hij steeds helpen naar eigen zeggen, klopte ook wel, hadden ze bewust voor gekozen. En de andere twee vroegen hem steeds zich niet met hun zaken te bemoeien ( in andere bewoordingen )Daar baalde hij goed van, met tegenzin naar school en tenslotte heb ik tijdens het 10 minuten gesprek dit aangekaart, gewoon zoals hierboven beschreven, na een paar dagen zat er een jongen naast hem en was betreffende meisjes naar voren verhuist. Juf was blij met het 'meedenken'.
Dus zeg het gewoon, je wordt er echt niet op aangekeken, en bovendien het gaat toch om het welbevinden van je kind. Wat is er belangrijker?

kaatje43

kaatje43

15-11-2009 om 11:25

Na elke vakantie wisselen van groepjes

Dat is bij onze school de gewoonte. Dan heb je dit soort problemen helemaal niet meer. En voorkomt ook kliekvorming in de klas.

Pippin

Pippin

15-11-2009 om 21:08

Maar

Bij ons op school worden de groepjes ook na elke vakantie gewisseld, maar het ene kind wordt wel meer gewisseld dan een ander.
Mijn zoon bijvoorbeeld wordt heel weinig gewisseld, omdat hij daar erg slecht tegen kan.
Ik zou het dus alsnog aangeven bij de leerkracht. Anders denkt hij/zij misschien: 'Ik ga iedereen wisselen, maar Zorradochter zit zo lekker, die laat ik zitten.'

mar-ank

mar-ank

17-11-2009 om 23:46

Zelf net gedaan

Mijn dochter zat ongeveer in de omgekeerde situatie. Ze is heel serieus, erg verlegen, en bovengemiddeld goed. Ze wil ook graag erg haar best doen. Maar nou zat ze naast een jongen die constant vroeg; hoe moet dit, hoe moet dat? En verder steeds zat te kwekken met de dames voor hun. En dan ook nog steeds aan de vlechten van mijn dochter trok. Alles bij elkaar was ze het zat. Ik heb het bij het tien-minutengesprek aangekaart. Dat ze er last van had, dat ik begreep dat het voor de juf handig was om het stilste meisje van de klas naast een van de drukste jongens van de klas te zetten, maar dat ik het nou eigenlijk wel genoeg vond. En of ze er over na wilde denken om haar eens ergens anders te zetten. De volgende dag was het geregeld. Nu zit ze gezellig in een groepje met twee andere (rustige, serieuze) meisjes en is ze weer helemaal gelukkig.

Oudste dochter had hetzelfde als jouw dochter. Naast iemand zitten die echt heel goed is, in alles. En dochter is helemaal niet slecht, maar ze werd daar ontzettend onzeker van. Aan de andere kant had ze er ook profijt van, want als ze iets niet snapte kon hij altijd helpen. Maar uiteindelijk wogen de voordelen niet meer op tegen de nadelen. En toen heb ik de juf gevraagd haar ergens anders te plaatsen; geen enkel probleem.

Gewoon uitleggen dus!

koentje

koentje

18-11-2009 om 20:51

Roddelen?

praten over een ander is niet direct roddelen. Dat dit meisje gewoon op gedrag wordt aangesproken is niet alleen voor jouw dochter belangrijk: ook voor het meisje zelf. En voor welk kind is het wel goed om steeds te horen te krijgen dat hij/zij het niet goed doet?
Nee, juf moet dit gewoon weten en de kans geven dit meisje in de gaten te houden en haar gedrag bij te stellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.