Sarah
13-11-2009 om 13:39
Andere school bezoeken
Komende week hebben we twee keer een afspraak op een andere school, onder schooltijd (dit om de school "in bedrijf" te kunnen zien). Hoe leg ik dit uit op de huidige school?
Een smoes verzinnen zie ik niet zo zitten (dochter is nogal heel erg eerlijk) maar precies uitleggen wat we gaan doe zie ik ook niet zitten. Dit omdat we tussen de twee schoolafspraken in ook nog een afspraak op de huidige school hebben staan. En ik wil eerst alle 3 de afspraken afwachten voordat we de knoop doorhakken wat we gaan doen (grote kans dat we switchen van school).
Ik wilde die afspraken niet zo plannen maar door omstandigheden is het nu eenmaal wel zo. Hoe kan ik het dus het beste aanpakken? Tips iemand?
IngridT
13-11-2009 om 13:53
Tja,
'Een smoes verzinnen zie ik niet zo zitten (dochter is nogal heel erg eerlijk) maar precies uitleggen wat we gaan doe zie ik ook niet zitten'
Tja, als je niet eerlijk wilt zijn, maar ook geen smoes wilt verzinnen..dan weet ik het ook niet meer.
Ik neem aan dat je je kind van school houdt om mee te gaan op andere school bezoek? Tja, dan zul je toch iets moeten vertellen over de reden waarom ze er niet is. Dat is of een smoes (met risico van door de mand vallen). Of een (summiere) versie van de werkelijkheid. Meer opties zijn er toch niet lijkt me?
Ik zou dan maar voor een summiere versie van de werkleijkheid gaan.
Sarah
13-11-2009 om 14:12
Inderdaad
Haha, ja veel opties zijn er inderdaad ook niet. Maar ik twijfel nog of ik van de week open kaart ga spelen op de huidige school tijdens het gesprek. Liever wel. Maar ik heb liever niet dat we dat gesprek ingaan terwijl ze al weten dat we willen overstappen. Eh, ben ik nog te volgen?
Ik moet maandag al doorgeven dat ze dinsdag later komt. Wordt een briefje zonder details denken jullie geaccepteerd? Ik werk maandag dus heb weinig mogelijkheden om een leerkracht aan te spreken.
(had om dit "gedoe" te voorkomen de afspraak op de nieuwe school op een roostervrije dag gepland, maar dochter werd ziek)
Ach, misschien doe ik te moeilijk? Maar proefde laatst al een beetje een "vijandige" houding bij de huidige juf waar ik volgende week een gesprek mee heb. Geef d'r liever niet op voorhand al munitie
Vera*
13-11-2009 om 15:41
Mmm
Ik denk dat ik het afhankelijk van de leeftijd van je dochter zou laten af hangen of dochter mee gaat kijken op een andere school. Wij hebben voor onze dochter (toen 8.5 jaar) besloten dat het beter was dat ze van school zou wisselen. Ze is gaan kijken op haar nieuwe school toen de kogel door de kerk was. Zelf zie ik het nut er niet van in om (jongere) kinderen mee te laten praten/beslissen, het is toch een beslissing van de ouders, die zijn ten slotte niet helemaal happy met de manier zoals gaat. Kinderen uit groep 6 of 7 moeten wel bij een beslissing worden betrokken.
Sarah
13-11-2009 om 19:53
Vera en cobi
Vera: het grootste probleem is dat dochter (8) zelf niet gelukkig is op d'r huidige school (plus dus wat "klachten" van ons erbij). Voor ons dus belangrijk dat ze een goed gevoel heeft over een andere school en er ook achter staat.
Dochter heeft best een gebruiksaanwijzing dus zomaar even voor haar beslissen en hupsakee naar een andere school gaat gewoon problemen opleveren. Rustig voorbereiden en betrekken in de overgang werkt wel goed. Vandaar dus
Cobi: Ik heb aan de telefoon met de directrice al gemeld dat ik voor me hou op welke school dochter nu zit. En dat de huidige school dus nog niks weet. Was geen probleem dus daar ga ik voor nu maar even van uit.
Ik hou het maar gewoon op een neutrale/diplomatiek mededeling dat ze van de week twee keer ietsjes later op school komt. En mocht het eerste schoolbezoek goed bevallen dat kan de tweede zelfs afgezegd worden (daar kleven wat nadelen aan sowieso).
Bedankt voor de feedback!
kaatje43
14-11-2009 om 12:57
Weet de school wel van je ontevredenheid?
Dat lijkt mij toch wel de eerste stap. Als je er samen niet uitkomt, kun je er ook open over zijn om naar een andere school uit te kijken.
Sarah
14-11-2009 om 13:39
Kaatje
We hebben de problemen die dochter op school heeft vaak genoeg besproken. Helaas gaat school daar niet actief mee aan de slag en is het elke keer weer hetzelfde gesprek aangaan......Plus daarbij dat dochter erg slim is en niet uitgedaagd wordt op school. Daar is ook geen "beleid" voor helaas. Op de school waar we gaan kijken is dat er wel.
Dirkje
14-11-2009 om 14:40
Klinkt als
Eerlijk gezegd klinkt in al je postings door dat de beslissing om over te stappen in feite al genomen is. Officieel niet misschien, maar je spreek niet op een manier alsof je nog wat van de huidge school verwacht. In dat geval zou ik gewoon open kaart spelen.
groet,
Dirkje
Sarah
15-11-2009 om 08:35
Ik wil ook open kaart spelen. Maar ik hik dus wel even tegen het excuus wat ik tegen de ene leerkracht moet geven waarom dochter een uur later komt. Het gesprek met de andere leerkracht is pas twee dagen later.
En we twijfelen al heel lang over een overstap. Deels hebben we namelijk problemen met school maar deels is dochter gewoon erg lastig met bepaalde dingen. Dat zal op een andere school ook zo zijn vermoeden we.
Dirkje
15-11-2009 om 12:35
Maar
je hebt toch geen excuus nodig als je open kaart speelt. Dan vertel je toch gewoon waarom je kind een uur later komt. De ene juf vertelt dat dan wel aan de andere. Of beter nog: vertel het vast zelf ook aan de juf waarmee je een afspraak hebt: dat je graag het gepsrek aangaat met haar en dat je er vertrouwen in hebt dat er een goede oplossing hebt, maar dat je je voor de zekerheid ook aan het oriënteren bent op andere mogelijkheden. Of mis ik nu iets dat dit niet mogelijk zou zijn?
Groet,
Dirkje
Dirkje
15-11-2009 om 12:38
Euh
gepsrek = gesprek (natuurlijk) en
'goede oplossing hebt' moet zijn 'goede oplossing komt'
Sarah
15-11-2009 om 13:09
Dirkje
Het lastige is dat ik het gesprek op school neutraal wil beginnen. Dus dat men nog niet weet dat we al een andere school hebben bezocht. Het lijkt mij praktischer om dat halverwege het gesprek pas ter sprake te brengen.
Ook is het zo dat de ik de leerkracht waarmee ik het gesprek heb zelf niet meer zie tot dat gesprek. En ik heb niet zoveel zin in geroddel onder de leerkrachten (die kans loop ik helaas).
We weten trouwens nog steeds niet zeker of we wel gaan overstappen. Maar er moet in elk geval voor dochter IETS gaan gebeuren.
Dirkje
15-11-2009 om 13:22
Maar
het lijkt mij een illusie om dat gesprek neutraal te kunnen beginnen, jullie zijn het namelijk zelf al lang niet meer. Volgens mij wil je dat de leerkrachten neutraal zijn. Dat kan ik me wel voorstellen, hoor, maar in jouw situatie is het van tweeën 1: je kind heeft schoolplicht dus je moet afwezigheid verantwoorden. Dus of je verzint een smoes (kind moet naar de tandarts, dokter of zoiets) met het risico dat je dochter zich verkletst, of je komt met (een deel van)de waarheid. Ik zie geen tussenvorm daarin.
Maar nogmaals: je zegt dat je nog niets besloten hebt, maar op basis van de manier waarop je schrijft over de school en de problemen, klinkt het alsof jullie in je hart al lang wel iets besloten hebben.
Groet,
Dirkje
An
15-11-2009 om 15:27
Gewoon open kaart spelen
Afgezien van het feit dat ik eerst het gesprek met de huidige juf zou afwachten en daarna pas op de andere scholen het gesprek aan zou gaan (kan dat alsnog niet, dan heb je geen enkel probleem) vind ik dat je anders gewoon open kaart moet spelen. Je maakt het onnodig ingewikkeld zo. Orienteren hoeft toch geen probleem,en op te leveren. Zeg dat je wilt kijken of er op een andere school meer mogelijkheden zijn voor jullie kind. Komt de juf toch nog met voldoende oplossingen dan ben je hartstikke blij met hun inzet. Zoiets?
Groet, An
Sarah
15-11-2009 om 16:46
Ik wilde het niet onnodig ingewikkeld maken, maar helaas heeft het maken van een afspraak op de huidige school drie weken geduurd en ging het bezoeken van die andere school op een vrije dag door ziekte niet door.....
Er is ook enige tijdsdruk omdat na de kerstvakantie de jongste ook naar school gaat. En ik wil ze wel samen op een school hebben waar ik het gevoel heb serieus genomen te worden.
De andere school heeft trouwens een ander onderwijssysteem wat ons erg aanspreekt, de voornaamste reden voor een eventuele overstap (plus onze onvrede over huidige school dus).
martine
15-11-2009 om 18:35
De nieuwe school...
Wij wilden het destijds ook graag allemaal stil houden totdat er wat meer zekerheid was, maar al vóór het eerste gesprek op de nieuwe school werd ons door de directrice van de nieuwe school gevraagd om op de oude school te melden dat we zouden gaan praten.
Ik heb dat toen toch maar gedaan, ondanks alle problemen en gedoe kwam het bij de oude school als een donderslag bij heldere hemel (snap ik nog steeds niet !) dus het was zeker een heel moeilijk gesprek, maar uiteindelijk hebben ze toch meegewerkt en na een positieve kennismaking op de nieuwe school hebben wij de overstap gemaakt.
Het zou dus goed kunnen dat de nieuwe school dat ook van jullie verwacht.
Martine
Beril
19-11-2009 om 15:55
Bij ons
Bij ons viel de eerste kennismaking kennelijk buiten schooltijd. Mijn zoon was zo enthousiast dat hij de volgende dag aankondigde het zijn juf te gaan vertellen dat hij naar een andere school ging. Ik wou hem niet met een geheim opzadelen en heb de juf dus vertelt dat we op een andere school waren wezen kijken. De juf van die dag(1 dag les) nam het heel lief en begripvol op, bij de andere juf(4 dagen les) was dit een heel ander verhaal. Tot ons grote geluk en enorme verbazing van zijn oude school zat hij een week later al op zijn nieuwe school.
Zoon was amper naar school te krijgen toen het definitief was. Onze oppas zei: die is er helemaal klaar mee. Hij was trouwens 5 jaar.
Achteraf is het de beste beslissing uit ons leven tot nu toe.
Succes met jullie beslissing.
Groeten Regenbogie
Sarah
20-11-2009 om 08:28
Regenbogie
Fijn dat het de beste beslissing uit jullie leven is geweest!
Ondertussen is het bezoek aan de school geweest en hebben we ook op school gesproken. En dochter gaat naar de andere school! Zal even wennen worden en het afscheid lastig, maar het lijkt ons echt de beste keus. Vindt dochter zelf ook maar ze kijkt op tegen het afscheid.
Pennetje
20-11-2009 om 09:02
Afscheid
Fijn dat de beslissing is gevallen. Ook hier was het de beste beslissing van dochters leven.
Wat dat afscheid betreft, probeer zelf de regie in handen te houden. De juf van mijn dochter (toen groep 7) deed net alsof we gingen verhuizen of zo. Ze wilde de kinderen een soort vriendenboekje laten maken. Ik was helemaal klaar met die school, waar ontzettend veel werd gepest en heb tegen juf gezegd dat het enige wat wij met een 'vrienden'boekje zouden doen, ritueel verbranden was. Het waren NIET dochters vrienden. Juf was erg beledigd, de kinderen moesten toch afscheid kunnen nemen. Wat mij betreft niet, ze hadden dochter wat fatsoenlijker moeten behandelen. Ik heb gewoon gevraagd wat dochter zelf wilde. Wat school wilde was wat mij betreft niet aan de orde. Filosofische dochter heeft gekozen om op snoepsleutels te trakteren, waarbij ze helemaal zelf een speech had gemaakt over pesten, hoe ze zich had gevoeld in die klas en dat de nieuwe school voor haar een sleutel naar een nieuwe toekomst was. Eenmaal uit school (de directeur en de meester van het jaar daarvoor gluurden door de gordijntjes van de directeurskamer naar buiten) kreeg dochter een flinke huilbui van alle spanning en toen was het klaar. Het was toen meivakantie en na de vakantie ging dochter naar haar nieuwe school. Ze maakt nu nooit meer een woord vuil aan de oude school en de pestkoppen. Ik zit zelf nog wel vol wraakgevoelens. Ik weet het, ik moet het loslaten...
Sarah
20-11-2009 om 09:36
Stoepkrijt
Klinkt als een nare situatie bij jullie toen (fijn dat het goed uitviel de overstap).
Gelukkig is het bij ons niet zo. Genoeg vriendinnen waar ze geen afscheid van wil nemen. Maar het soort onderwijs past niet bij haar (ze wordt niet uitgedaagd) en ze is vaak ongelukkig op school.
Maar de regie over het afscheid houden we zeker zelf. Al helemaal bedacht hoe we het gaan doen ook. En ook hier een vakantie ertussen. Wel zo handig leek ons.
T&T
20-11-2009 om 12:27
Stoepkrijt
Goede tip van jou; de regie zelf in handen houden! wij deden dat dus niet... juf had duidelijk de regie toen ons manneke afscheid ging nemen van zijn oude school. Eigenlijk wilde hij helemaal niet meer terug. Hij is ook in een week tijd overgestapt, we zijn alleen nog terug geweest voor zijn afscheidsfeestje. En dat was zo'n fiasco! Juf had duidelijk in 1,5 jaar helemaal NIKS van ons manneke begrepen, ik zag hem tijdens het feest steeds kleiner worden, hij had ter plekke door de grond kunnen zakken! Toen we buiten stonden, ietwat lamgeslagen van zoveel onbegrip, heb ik tegen hem gezegd "manneke, jij hoeft hier NOOIT meer terug, en je zag zo'n last van hem af vallen. Van de kinderen was het op zich wel goed bedoeld (ook een vriendenboekje gemaakt) hij is ook nooit gepest of zo, maar hij was er gewoon helemaal klaar mee. Het vriendenboekje ligt ergens achter in een kast, hij heeft er nooit naar gekeken.
De nieuwe school was zijn nieuwe start, en de beste stap die we met hem gemaakt hebben! Hier zit hij lekker op zijn plek, en hij gaat met plezier, dat doet je enorm goed als moeder.
groetjes, Tess
emma43
20-11-2009 om 13:34
Stoepkrijt,
Wat goed van jullie om de regie in eigen hand te houden en wat stoer van je dochter.Echt geweldig.
Ik heb dezelfde ervaring als Tess met afscheidsfeestje.Is niet leuk.
Zoon liep altijd met zijn nekje tussen zijn schouders en met hoofd naar beneden de klas in en vanaf dag 1 op zijn nieuwe school,loopt hij ontspannen het plein op.
Pennetje
20-11-2009 om 20:25
Was ook stoer!
Ik was ZO trots op dochter. Enorm gepest zijn en dan toch het lef hebben zo open te vertellen wat het met je heeft gedaan.
Vandaag was het weer erg duidelijk hoe goed de overstap is geweest. Als we op de oude school bijvoorbeeld naar de tandarts waren geweest en ik zette haar af bij school, dan slofte ze met haar hoofd gebogen naar binnen. Vandaag waren we naar de orthodontist geweest en bracht ik haar naar de nieuwe school. Er kon nog net een kus af en ze holde de school in, want stel je voor dat ze iets zou missen van de (zoveelste doodnormale) schooldag.
Nu moeten we een middelbare school gaan uitkiezen en helaas is hier niet zoveel te kiezen, dus ze zal ongetwijfeld weer pestkoppen van de oude school gaan tegenkomen.