pluto1
17-09-2010 om 20:06
Autisme en montessori onderwijs goede combi?
Misschien is er al veel over geschreven hier,
maar weet iemand of een montessori school geschikt kan zijn voor een kind met (misschien...) autisme?
ze heeft er heel veel trekjes van, maar ze zijn nog volop met onderzoeken bezig.

Astrid
17-09-2010 om 21:57
Dalton
Hier kind met autisme op Dalton onderwijs gehad. Ging prima. Kind zit nu op klassikaal VO.

Elisa Gemani
17-09-2010 om 23:28
School
Ik denk niet dat je nu al zou kunnen zeggen welke school voor jou kind geschikt zou kunnen zijn. Heeft ze wel autisme, welke vorm van autisme, hoe is haar intelligentie, haar concentratie, hoe zijn haar contactvaardigheden, wat voor kind is het qua karakter? Ga je voor je kind een rugzakje aanvragen of niet? Heeft school veel kinderen met een rugzakje/autisme en hoe kijken ze daar tegenaan?
Op basis van al die gegevens kun je gaan kijken welke school voor jouw kind geschikt is. Maar dan nog is het heel afhankelijk van de school, het sociale klimaat, de leerkrachten, in hoeverre ze kennis van en ervaring hebben met kinderen met ontwikkelings- en/of gedragsstoornissen en vooral in hoeverre ze open staan voor dit soort kinderen en er bereid zijn extra tijd en energie in te steken.
Feitelijk zou het dan niet eens zoveel uitmaken of je kind naar een gewone reguliere school gaat, een Montessorischool, een Dalton oid. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat mijn zoon (ADHD, hb, hoogsensitief en nog wat andere dingetjes) zich veel beter voelde op de Montessori dan op de gewone reguliere school maar naar mijn idee had dat niet zoveel te maken met het verschil in onderwijs als wel met de uitgangspunten en de houding van de school en de leerkrachten. Zeker met name hun bereidwilligheid om open te staan voor dit soort kinderen en er heel veel extra tijd en energie in te steken. Dus voor mijn kind was deze specifieke montessorischool zeker geschikt. Voor jouw kind hoeft dat niet zo te zijn; en niet alle montessorischolen zijn hetzelfde.
Ik zou als ik jou was eerst de resultaten van de onderzoeken afwachten en dan pas gaan kijken welke scholen voor jouw kind in aanmerking komen en bij al die scholen een gesprek aanvragen.
Hier een handige link voor meer informatie https://www.regelhulp.nl/overzicht/kind-met-handicap-naar-de-gewone-basisschool/
In die link wordt verwezen naar MEE; daar kan je ook terecht met je vragen tbv advies voor een geschikte school voor jouw kind. En mocht je kind autistisch zijn kan je ook nog een belangen- of oudervereniging om raad vragen. Succes!

Moek
17-09-2010 om 23:42
Steunpunt autisme
heeft mij goed geholpen. En je hoeft niet eens eerst te weten of je kind nou echt autistisch is. Een school waar iedereen welkom is lijkt me voor elk kind beter. Nu heb je nog de keus, straks is het te laat. Ik wilde na pest-incidenten van achool veranderen, maar niemand wil een rugzakkind erbij, behalve het SBAO.
Ik heb er zelf trouwens een die niet goed op een Montessori zou passen vanwege de slechte werkhouding, maar dat kan bij jouw kind heel anders zijn.

Tineke
18-09-2010 om 20:38
Nee
Heel sec op je vraag ingaan:
1. wat is Montessori? Help mij het zelf te doen. Montessori-onderwijs doet een groot beroep op de intrinsieke motivatie (dus natuurlijke ontwikkelingsdrang en nieuwsgierigheid) van het kind. "Zelluf-doen!" Daar is het onderwijs volledig op ingericht. Dus het kind bepaalt met eigen tempo hoe en wat en wanneer het leert. Daarvoor is het lokaal speciaal ingericht: lage open kasten vol uitdagende materialen waarmee kinderen graag mee aan de slag gaan. In het materiaal zit ook de correctie (zoals ook bij puzzels) en opbouw in moeilijkheidsgraad. Ieder is dus voor zich (of met een heel klein groepje) met wat anders bezig, en hoewel het altijd rustig is in de montessori-klas, is er wel altijd een behoorlijke bedrijvigheid.
2. Wat is autisme? Een ontwikkelingsstoornis. De intrinsieke motivatie lijkt te ontbreken. Het "zelluf-doen lijkt nooit te komen. Het kind houdt erg sterk vast aan het bekende, vertrouwde. Het kind is erg angstig voor het nieuwe, onbekende. Vaak is er een heel erg sterke occupatie met een ding (van rollende knikker tot dino's). Daarnaast is er vaak een grote overgevoeligheid voor prikkels van verschillende aard (bijv. kleur, geluid). Ook neemt het kind de wereld fragmentarisch waar. Wij overzien het geheel, het autistische kind losse details die maar moeilijk met elkaar in verband gebracht kunnen worden.
Als je punt 1 en 2 wilt samenvoegen, kan het niet anders dan dat je tot heel grote problemen komt.
Maar: niet iedere Montessorischool is een montessorischool. Op sommige scholen wordt zelfs gebruik gemaakt van reguliere methodes en dagtaken of weektaken (is niet Montessoriaans, maar goed, das een andere discussie).
En: niet iedere autist is een autist die voldoet aan mijn bovenstaande beschrijving. Dus alle uitzonderingen op alle regels zijn mogelijk.

Elisa Gemani
18-09-2010 om 20:54
Montessori
Dat bedoel ik ook Kaatje. Mijn zoon voldoet aan bijna alle kenmerken die je onder punt twee noemt ook al is hij niet als autistisch gediagnosticeerd; zijn score op het autistisch spectrum is vrij hoog maar door zijn ADHD en angststoornissen is er een grote overlap in kenmerken van deze beide stoornissen.
"Onze" Montessorischool houdt grotendeels vast aan het echte Montessori-principe maar met medeneming van enkele facetten uit het reguliere onderwijs; net zoals vele reguliere scholen bepaalde Montessori-principes hebben ingevoerd.
Vanwege de punten die jij noemt was het Montessori-onderwijs beslist niet mijn eerste keuze totdat bleek dat hij op de reguliere basisschool waar hij als eerste op zat alleen maar gefrustreerd werd. Eenmaal op de Montessori is hij volkomen opgebloeid. Ondanks dat hij heel veel moeite heeft met zelfstandig werken, taakplanning, werkhouding en gestructureerd werken. Maar al doende en met extra begeleiding (alsook een stilteplekje) leert hij en gaat het beter.
Vandaar dat ik niet automatisch "nee" zeg. Het hangt gewoon van teveel verschillende factoren af; van de school en vooral van het kind zelf en de vorm, aard en ernst van de stoornis.

pluto1
21-09-2010 om 09:24
Thanks
In ieder geval bedankt, ik heb het met belangstelling gelezen en kon mijn formulering van mijn twijfels zo beter verwoorden. Wat ik begreep van ouders met hun kind op die school, was het een heel duidelijk weekoverzicht en planning voor de kinderen, en is er ook individueel veel hulp. Mijn kind is zal denk ik niet als echt autistisch door gaan, maar ik houd in mijn begeleiding van haar wel rekening met wat eigenschappen van haar die ik erg autistisch vind overkomen. We gaan wel van school wisselen omdat er veel andere voordelen voor haar aanzitten, namelijk vooral minder competitie en prestatiedruk zodat mijn dochter zich minder kan vergelijken met andere kinderen wat veel stress voor haar geeft.En een kind met klassiek autisme doet dat denk ik ook niet lijkt mij.
Groet, pluto