Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

03-02-2009 om 22:13

Automatiseren van tafels

het is hier wel meer besproken, maar ik zoek toch nog wat tips. Probleem: zoon is 10, ADHD, slim, bovengemiddeld intelligent en zit op cluster 4 onderwijs. Hij gaat heel snel door de leerstof heen, maar loopt er tegenaan dat hij zijn tafels niet geautomatiseerd kent, een probleem dat schijnbaar vaker bij ADHD-ers voor komt. Dat hij ADHD heeft maakt het dus ietsje gecompliceerder, maar toch zou ik hem spelenderwijs die tafels willen leren....Of eigenlijk, gewoon er in stampen zoals wij het vroeger leerden, want als ik 1 ding wel door heb, is dat het nieuwe leren voor ADHD-ers en dergelijke funest is, stampen zoals wij het vroeger leerden is toch een stuk beter. Dus kent iemand een manier om hem het opa-rekenen te leren.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fraz

Fraz

03-02-2009 om 22:31

Zo deed ik het

1. koop een boek over tafels bij de action. Daar zit een poster in van alle tafels. Hang die op het toilet

2. hang elke dag 5 gele briefjes op met vijf verschillende tafelsommen en overhoor die vijf 's avonds. Degene die hij zonder aarzelen kan zeggen leg je apart. De volgende dag vijf nieuwe plus degene die hij nog niet goed kon etc etc.

3. print via http://rekenhulp-basisschool-pabo.nl/LvdP/printvellen/alleSoortenTafels/alleSoortenTafelsPrints.html een oefenvel uit. Na zo'n beetje 2 weken oefen met briefjes en poster laat je hem zo'n oefenvel maken (geef hem 3 minuten en kijk hoever hij komt) De sommen die hij fout heeft gemaakt of waar hij te lang over moet nadenken omcirkel je. Vaak merk je dan welke tafel(s) nog een beetje zwak zijn en die oefen je extra.

Dit herhaal je tot hij die stomme rot tafels kan dromen

Succes

Sandra

Sandra

03-02-2009 om 22:42

Overhoorprogramma

Op internet zijn zelf-overhoorprogramma, zoals www.wrts.nl. Eigenlijk bedoeld om woordjes te stampen, maar mijn zoon vindt het helemaal leuk met sommetjes. Je maakt zelf een lijst met sommetjes (is natuurlijk heel eenvoudig met tafels) en antwoorden. Kind kan zichzelf overhoren (kan op verschillende manieren). Mijn zoon van 7 vind het inmiddels vooral een sport om sommetjes zo snel mogelijk te doen. Hij herhaalt ze dus eindeloos, en dat is goed voor het automatiseren.

Annet

Annet

03-02-2009 om 23:22

Kruidvat

Bij Kruidvat verkochten ze een tijd geleden (en ik zag ze vorig week nog liggen) van die houten kaartjes met aan de ene kant de som en aan de andere kant de uitkomst. Daarmee kun je geweldig flitsen. Eerst één tafel (in bepaalde kleur) later door elkaar. Dan alle kaartjes wegleggen die je al weet en de rest nog oefenen. Je kunt daar een leuk spel van maken, beetje quiz achtig. Hier hielp het geweldig voor slimme dochter die het niet nodig vond om het automatiseren (uitrekenen ging toch ook)

anna van noniemen

anna van noniemen

04-02-2009 om 07:46

Fraz/annet

Action heb ik niet in de buurt, maar ik zal de omgeving eens mobiliseren. Kruidvat heb ik wel, dus ik zal eens gaan snuffelen daar of ze het nog hebben. Ondertussen probeer ik Ambrasoft te pakken te krijgen, kijken of daar nog iets mee te doen valt....

Thnx tot zover!

Sandra

Sandra

04-02-2009 om 08:20

Anna

"Ondertussen probeer ik Ambrasoft te pakken te krijgen"

Ambrasoft heeft gewoon allerlei spelletjes en oefeningen online staan: http://kids.ambrasoft.nl/, je hoeft niet direct dure software aan te schaffen.
Je vindt hier ondermeer ´tafelbowlen´, erg bruikbaar voor jullie denk ik!

Spelletje

Op http://www.bigbrainz.com/ kun je het spel timez attack gratis downloaden. Erg spannend en leuk om te doen.

Tafelcd

Wij hadden zo'n CD waarop de tafels werden gezongen. Best een vrolijk deuntje, je zingt vanzelf mee. Het heet Zingend de tafels leren oid. Werkte perfect! Wij hebben ook de tafeltrainer van ambrasoft, vinden ze nog leuk ook.

Succes!!

Vic

Vic

04-02-2009 om 15:49

Samen oefenen

Mijn dochter had ook wat moeite met het automatiseren. Wij hebben een tijd lang samen geoefend. Als we bijvoorbeeld in de auto zaten of aan het koken waren gaven we elkaar om-en-om opgaven. Alle tafels door elkaar, zowel beginnen bij de opgave als de uitkomst. Voor dochter was het natuurlijk hilarisch als zij vroeg '54' en ik dan 8x7 zei

Sommenplaneet

www.sommenplaneet.nl
Geweldig leuke spelletjes om bijvoorbeeld de tafels te automatiseren. Vooral het vissenspel is favoriet. Bij elk level wordt het moeilijker en moet je de antwoorden sneller geven. Bij level 1 heb je nog alle tijd om rustig te rekenen. Later worden er hindernissen ingebouwd. Je hoogste score wordt bijgehouden, zodat je jezelf steeds kan verbeteren. Ze zijn er gek op hier. Gratis te downloaden.

anna van noniemen

anna van noniemen

05-02-2009 om 22:55

dank dank! Heb al goede tips gezien!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.