Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

11-05-2010 om 10:43

Avi-niveau disney boekenclub

Ik heb de mediatheek van de school van mijn kids onder mijn beheer, en gisteren heb ik daar via Marktplaats een leuke stapel boeken voor een prikkie voor kunnen kopen.
In deze stapel boeken zitten ook een aantal boeken van de Disney Boekenclub. En die ga ik ook zeker in de mediatheek neerzetten. Nu is het zo dat in de mediatheek alles op Avi staat, en ik heb geen idee wat het Avi-niveau van deze boeken is. Weet iemand van jullie welke Avi deze boeken zijn of vanaf welke leeftijd de kinderen de boeken zelf kunnen lezen? Mijn kids zijn niet echt graatmeter, want die zijn heel goed in lezen.
Ik denk zelf dat ze (bij het nieuwe AVI-systeem) bij M4 of E4 horen. (M4 = ca Avi 4.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

11-05-2010 om 11:46

En jip & janneke?

In de stapel boeken zit ook een deel van Jip & Janneke.
Zouden de kinderen vanaf groep 3 dat nog leuk vinden? En bij welke Avi zou dat dan moeten? Ook M4/ E4? Ik denk alleen dat die kinderen er eigenlijk al te oud voor zijn.... Midden/ eind groep 4 zijn de meeste kinderen immers 7 of al 8 jaar.
Overigens hebben we in de mediatheek een Engelstalige Jip & Janneke staan die af en toe geleend wordt door groep 7 & 8. Maar dat is toch weer anders.

Avi-bepaling

Er is een programma waarmee je het avi-niveau van een boek kunt bepalen: http://users.skynet.be/aginfo/AVI-bepaling.htm Je typt een stukje van de tekst in en je krijgt het avi-niveau.

Vic

Vic

11-05-2010 om 14:48

Disney

Wij hebben een abonnement op de boekenclub en het valt me op dat er heel veel verschil zit tussen de verschillende boeken. Sommige zijn heel eenvoudig, maar bij andere zit het verhaal zo complex in elkaar dat ik het zelf niet eens leuk vind om voor te lezen (aan mijn kleuter). Dat heeft natuurlijk niet zoveel te maken met het Avi-niveau, maar als niet-deskundige zou ik zeggen M5/E5).

Vic

Vic

11-05-2010 om 14:49

Jip en janneke

Mijn dochter las dat in groep 3, en dat was echt een heel vlotte lezer. Ik denk dat het voor de meeste groepers 3 te hoog gegrepen is.

Vic

Vic

11-05-2010 om 16:26

Avi

Hier de conversietabel van Avi naar de nieuwe indeling.
http://www.cito.nl/po/vakken/taal/avi/CITO_conversietabellen_AVI.pdf

Annet

Annet

11-05-2010 om 19:30

J&j is avi 5

tenminste die conclusie trok een programma dat de avi bepaalt (zoals hierboven beschreven) nadat ik een tekst had overgetypt.
Ik denk dat de Disney boeken wat hoger zitten (avi 6 of 7) maar zo'n test helpt je meteen verder. En dan heb je het niveau ook objectief bepaald, dat scheelt een hoop discussie op school.
J&J is ideaal voor vroeg lezende kinderen. Disney lijkt me voor alle leeftijden, afhankelijk van het verhaal.

ishtar

ishtar

11-05-2010 om 21:29

Wij hebben

de disneyboeken op avi-4 staan. In onze schoolbieb dus.

Grammatica disneyboeken

Wij hadden een stapel disneyboeken (gekregen overigens) en mijn dochters waren 'vroege lezers' dus zou je denken dat die geschikt waren voor hun (AVI4 in groep 3)om te lezen. Maar ik vond ze zó dramatisch qua grammatica en zinsopbouw. Soms stonden er zinnen in waarvan je zo al kon zien dat ze letterlijk vertaald waren uit het engels (denk ik).Vréselijk. Ik had er al een hekel aan om ze voor te lezen, ze lopen niet, er zit geen spanning in en er worden altijd maar dezelfde woorden gebruikt, op een gegeven moment wordt het zelfs sááái(gaap,gaap)...Wel zijn de platen erbij erg mooi.Maar goed toen ze zo vlot konden lezen en alles wat geschikt voor hun was al gehad hadden kwamen ze dus weer tevoorschijn. Wat een teleurstelling. Zelfs zij met hun AVI4 niveau zagen dat het een 'slecht' boek was en het heeft hun behalve de plaatjes écht nooit kunnen boeien...na 1 avond het hele boek uit (not dus). En dat terwijl ze de jip en jannekes helemaal kapot hebben gelezen en over en over en dat waren nog wel 'oude drukken' dus uit mijn jeugd.
Deze disney's die wij hadden waren van 'de disney boekenclub'. Ik persoonlijk vindt het echt geen boeken voor een schoolbieb als het dezelfden zijn...Ik heb ze ook nog nooit (toendertijd) in de bibliotheek gezien en ze waren toen best 'in' je had er abbonnementen op die je bij geboorte kon afsluiten.Het is gewoon 'rotzooi' eigenlijk...Dat is ook waarom wij ze gekregen hadden, de bezitter las ze dus ook nooit en gaf ze daarom weg. Ze zijn hier ook amper gelezen weer weggegaan. Ik zie ze ook wel eens op rommelmarkten, vaak nog helemaal compleet en gloednieuw, raden waarom dat is.
groeten albana

Jvo

Jvo

14-05-2010 om 20:40

Eens met albana...

Ik vind de Disneyboeken ook vreselijk. De verhalen zijn slap, ze zijn slecht geschreven en lelijk taalgebruik. Ik heb er een paar uit mijn eigen jeugd, maar meer uit nostalgie dan omdat ik ze zo geweldig goed vind (en dat zijn hoofdverhalen, en niet "de 17e terugkeer van Mowgli naar de jungle" )

Ik zie ze liever ook niet verschijnen in de schoolbieb, er zijn zoveel leukere/betere boeken.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

14-05-2010 om 22:46

Bedankt

Bedankt voor de reacties.

De Disneyboeken zullen dus ca Avi4 of ca. E4/ M5 zijn, en de Jip & Janneke ca Avi 5/ E4.

De link van Egberdien heb ik nog niet geprobeerd. Of beter gezegd, ik heb het programma nog niet gedownload. Hier thuis lukt het niet omdat ik er programma's voor mis, dus ik hoop dat het op school wel lukt. (En anders maar de desbetreffende programma's zien op te scharrelen.) Ik heb wel vaker boeken (ook nieuwe van de boekhandel) waarvan het Avi-niveau niet duidelijk is, dus het kan handig zijn om zelf een programma te hebben en niet zoals nu met een natte vinger de Avi bepalen. Ik heb nog nooit commentaar gehad van de leerkrachten, maar toch...... (Ik ben dus geen leerkracht, maar een 'hulpmoeder'.)

Albana en Jvo vinden de Disney boeken (zacht uitgedrukt) niet geweldig voor een schoolbieb. Ik zou deze boeken zelf ook niet bewust gekocht hebben. Ze zaten er nu echter bij, en ik denk/ weet dat veel kinderen ze wel leuk zullen vinden. Overigens is het bij ons op school zo dat de boeken van de mediatheek een extraatje zijn. Voor het Avi-lezen hebben ze speciale boekjes, die niet in de mediatheek staan maar elders in school. Dit doen ze in 2-tallen. Daarnaast is er 'mandjes lezen' op school, wat betekend dat er verschillende mandjes met leeswerk in de klas zijn: mandje met gewone boeken, mandje met tijdschriften, informatieve boeken, stripboeken en nog iets. Dat is mij tenminste verteld door een juf. De mediatheek is voor het overige, vrije lezen. De boeken staan wel op Avi, maar de kinderen hoeven niet perse hun eigen Avi te lezen. Wil iemand uit groep 8 die Avi uit is een M4 boek lezen, mag dat. En omgekeerd mag een groep 3-er (in theorie) een E7 of een Engels boek pakken. Of dat verstandig is, is een 2e. En in dat laatste geval (die groep 3-er) raden wij dat dan ook af. (Er zijn ook juffen die wel willen dat hun leerlingen op het juiste niveau lezen. De meeste leerlingen van school kiezen automatisch een boek op hun niveau.) In basis gaat het om het plezier in lezen, en niet om wat je mag/ moet op basis van je niveau. (De ib-er van vorig jaar is daar de drijvende kracht achter geweest, daar heeft de mediatheek/ ik geen bemoeienis mee gehad. De ib-er is inmiddels helaas weg. Erg jammer, want ze was SUPER.) Dat er dus 'pulp' in de mediatheek komt te staan, maakt wat dat betreft dus niet uit, past zelfs in de strategie. En ik denk/ weet dat er heel wat leerlingen zijn die het leuk zullen vinden.

Vic

Vic

14-05-2010 om 23:42

Goede insteek

Mijn ervaring is dat het avi-niveau soms heel ver ligt van de werkelijke leesvaardigheid. Mijn oudste is een tijd op een avi-niveau blijven hangen omdat ze de boeken echt ging voorlezen in plaats van op de avi-manier vlot doorlezen. Als kinderen lezen leuk vinden halen ze hun niveaus vanzelf. Avi-lezen is ook maar een kunstje.

Ken de strategie

Hier hebben ze op school dezelfde strategie.Alleen dat vrij lezen is in zoverre 'vrij' dat als je een boek hebt je het uit moet lezen...(ongeveer) dit om te voorkomen dat kinderen elke dag boeken willen ruilen (of elke week ligt eraan hoe vaak ze mogen ruilen, bij de onze kinderen mág het elke dag áls ze het maar uit hebben). De ellende van die disneyboeken is dat ze erg 'aantrekkelijk' zijn...het lijkt een spannend verhaal en eenvoudig taalgebruik, opgeleukt met prachtige platen. Nou wat wil een kind nog meer? En dan gaat dat kind lezen...en dát valt tegen! Mijn eigen kinderen die toch dól op lezen zijn hebben het nog nooit voor elkaar gekregen er ook maar 1 uit te lezen.Zo saai, je kan je aandacht er niet bij houden, het loopt niet, je moet 10 keer terug lezen omdat je denkt 'huh, hoe kan dat nu? Hier klopt iets niet...' (blijkt het ook niet te kloppen, maar zo zijn die boeken).Uiteindelijk annalyseer je een of ander verhaal uit de platen en de stukken die wel te begrijpen zijn. Dat houd geen kind vol. Zelfs niet kinderen die elke letter in huis met plezier lezen (tot kranten aan toe, zoals die van mij)...laat staan kinderen die plezier in het lezen moeten krijgen! En het dus met tegenzin doen.
Ondanks dat ze graag geleend worden (door de aantrekkelijke platen) geloof ik niet dat er ook maar 1 kind bestaat dat het graag 'leest'. Echt ik kan het me niet voorstellen......Deze boeken bevorderen helemaal niet het lezen, ze maken je het tégen.Daarom horen ze wat mij betreft niet in een schoolbieb. Of je moet ze aan nog jongere kinderen uitlenen om de plaatjes.Mijn kinderen hebben het ook altijd onthouden hoe vreselijk ze waren...soms grappen ze op sarcastische wijze op een rommelmarkt wel eens...kijk mam,leuke boeken.....al wijzend op zo'n disney-serie.
groeten albana

ishtar

ishtar

17-05-2010 om 10:17

Wat grappig

hier thuis zijn ze wel dol op die disney boeken (al hebben ze wel hun voorkeuren en is het meestal een voorleesboek voor jongste van 6, ). En ook op school worden ze heel vaak geleend. Door de groepen 4 en 5.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.