Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Avi test

Mijn dochter heeft een AVI test (groep 3) gehad, maar moest deze in de klas doen. Het is een erg drukke klas en de juf moest tijdens de test ook een paar keer de klas toespreken en mijn dochter moest steeds opnieuw beginnen,...
Maar een aantal kinderen mocht de AVI test met de juf in een aparte kamer doen.
Toen ik aan de juf vroeg waarom het ene kind wel rustig in een aparte kamer deze test mag doen en het andere kind niet kreeg ik als antwoord dat ze voor de AVI test maar anderhalf uur de tijd krijgt in een aparte kamer en dat de rest in de klas wordt getest.
Weet iemand van jullie of dit een normale gang van zaken is/zou moeten zijn?

grtz
Lucette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is het belangrijk lucette?

Uiteraard is de waarde van die test nul als hij in een rommelige omgeving is uitgevoerd. Maar maakt het uit voor de schoolcarriere van je kind? Valt je kind uit bij lezen en moet je weten waar ze precies staat en hoe groot haar hiaat is? Zo nee, dan zou ik het erbij laten zitten. School is niet perfect.

kaatje43

kaatje43

13-05-2009 om 19:55

Ik moet nu wel erg in mijn geheugen graven

maar volgens mij werden mijn kinderen in de klas getest. Wat ik wel van belang vind is dat dan ook iedereen in de klas getest moet worden.

Rodebeuk: Ik zou het net zo belangrijk vinden, hoor. Je wilt toch weten wat je kind gescoord heeft. Net als bij alle toetsen.

Annet

Annet

13-05-2009 om 20:24

Volgens mij niet normaal

De avitoetsen (oude stijl) zijn individueel. Het lijkt me lastig om die uit te voeren als je telkens moet stoppen. Hoe kun je dan nog de tijd opnemen?
Op de school van mijn kinderen doet de IB-er de avi-toetsen. Heel efficiënt achter elkaar door. De leerkracht kan het natuurlijk ook doen.
De nieuwe stijl is dat de klas gezamenlijk een avitoets doet, maar zo te lezen heb jij het daar niet over.
Hoe belangrijk is een avi-toets? Tja, dat hangt af van het resultaat en de gevolgen. Als jouw kind in een rustige omgeving avi 3 kan halen, maar nu maar avi 1 haalt, dan heeft jouw kind daar last van. Kind moet dan doorgaan met boekjes op laag niveau, elke dag weer. Dit werkt demotiverend.
Als jouw kind avi 3 haalt terwijl misschien avi 4 ook haalbaar was, dan vallen de gevolgen wel mee.
Zelf zou ik ook wel willen dat een toets die maar 3x (?) per jaar is, op het juiste niveau uitkomt, juist als de toets gevolgen heeft voor wat je daarna op school doet. Als het alleen een toets is zonder gevolgen, dan maakt het inderdaad niet uit.

Toelichting

Ik ben er wat cru over omdat avi echt alleen en uitsluitend over technisch leesniveau binnen de test-omgeving gaat, en leesonderwijs - als het goed is tenminste - veel meer is dan dat. Dus onze juf pint de kinderen ook niet in hun avi vast. Die lezen gewoon wat ze zelf uitkiezen. Avi is dan een manier om de vorderingen te volgen en uitvallers op te sporen.

Bij een rommelige achtergrond zul je dan uitsluitend vals negatieven krijgen, dus uitslagen die lager zijn dan ze zouden kunnen zijn. Vals positieven zijn gevaarlijker want dan zou je uitvallers missen.

Avi is echt alleen maar een testje, heel veel kinderen kunnen een hoger niveau avi zelfstandig lezen dan het nummertje dat uit die test komt. Ze schieten dan alleen maar te kort in snelheid bij de test, maar het zou kindermishandeling zijn om ze uitsluitend (te) simpele oefenboekjes te geven. Er is laatst ook wat gerommel in de media over geweest, dat de focus veeeel te veel op het avi-niveau wordt gelegd, ook steeds meer thuis. Alsof je kind een nare uitslag zou krijgen als het het verkeerde avi-niveau leest, en je dus de te moeilijke boeken bij ze moet weghouden. Dat is echt kul.

Annet

Annet

14-05-2009 om 10:23

Je hebt helemaal gelijk rodebeuk

maar helaas is nog niet elke school zover.

mar-ank

mar-ank

14-05-2009 om 11:17

Helaas

wordt er op onze school ook erg vastgehouden aan het avi niveau dat uit de test komt. Onze dochter heeft selectief mustime (sociale fobie). Voor haar is het erg moeilijk om tegen 'vreemden' te praten. In groep drie bleef ze hangen in AVI 2. Dat begreep ik niet, want ik vond juist dat ze enorm vooruit was gegaan. Toen bleek de AVI toets niet door haar eigen juf, maar door een voor haar onbekende juf te zijn afgenomen. Dus was eigenlijk niet haar leesniveau getoetst, maar haar 'verlegenheid'. Toen heeft de juf de toets nog eens afgenomen, en zat ze meteen in AVI 5!
En dat heeft vervolgens wel degelijk effect op wat het kind in de klas krijgt aangeboden. Ze is nu van de 'middenmoot'groep naar de 'vooruit lopende'groep gegaan, en daar moet ze toch echt heel andere dingen doen.

Kaatje

"Je wilt toch weten wat je kind gescoord heeft".

Nou, eerlijk gezegd liever niet. Ik heb een hekel aan scores. Komt door mijn eigen vervelende schooltijd. Ik bekijk het meer van buiten. Hoe gaat het met mijn kind: staat ie 's ochtends klaar bij de deur, of is het een en al tranen op zondag omdat hij maandag weer naar school moet?

Wat mij betreft een stuk betrouwbaardere toetsmomenten dan wat die juffen af en toe uitspoken.

En ja hoor, net gisteren komt zoonlief thuis met nieuw avi-nivea

Haha, toevallig hoor.

Hij was er blij mee dus ik ook. Dat blijft mijn invalshoek.

CC

CC

15-05-2009 om 19:39

Toch...

zou ik voor ieder kind dezelfde stilte willen hebben. Jammer dat dit blijkbaar op jullie school niet mogelijk is. Zelf gaan wij altijd buiten de klas aan het werk, zodat de kinderen in de klas zelfstandig aan het werk zijn, en jij rustig op de gang of ander lokaal AVI's kan afnemen. Dat neemt wel wat meer tijd in beslag, je kan niet achter elkaar door, maar zo heeft iedereen dezelfde omstandigheden.
groet

kaatje43

kaatje43

16-05-2009 om 19:55

Rodebeuk

Wil jij dan niet weten hoe je kind het doet op cognitief niveau?? Natuurlijk is net zo belangrijk of je kind het naar zijn zin heeft en graag naar school gaat. Maar het één sluit het ander toch niet uit?

Legitieme vraag kaatje

Je hebt gelijk. Ik wil ook voeling houden hoe mijn kind het doet. Alleen, die toetsen zijn volgens mij niet zo geschikt daarvoor. Ze zijn er vooral om voor de school feedback te hebben of het onderwijs een beetje deugt. Dan kunnen ze dat eventueel aanpassen. En kinderen die zwaar naar boven of beneden uitsteken kunnen er uitgehaald worden.

Maarr...daar begint al mijn bezwaar tegen al dat getest. Als het onderwijs goed in elkaar zit dan zijn die omhoog of omlaag uitstekende kinderen allang bekend, ook zonder test.
En die uitstekers, die moeten nog maar afwachten of er tijd, zin, ruimte en geld is om te differentiëren. Zo nee, dan helpt die test verder ook niet.

Ik had gewoon de hoop dat mijn kind in zijn geheel wordt gezien op school, en niet alleen als een samenraapsel van testonderdelen. Als de Avi-uitslag is binnen de bandbreedte voor een kind van die leeftijd en dat leerjaar, kan er nog steeds reden zijn om het programma aan te passen. Alleen dat haal je niet uit zo'n testuitslag, dat komt pas door naar het totale beeld te kijken.

Emmawee

Emmawee

18-05-2009 om 00:00

Leuk rodebeuk (beetje ot)

Na ons laatste 10 minutengesprek waarin werd aangekaart dat Stoffer (groep 2) een enorme onderpresteerder is en mogelijk hoogbegaafd en na het vervolggesprek waarin we de aanpak hebben besproken, bedacht ik mij dat ik in die gesprekken helemaal geen toets-uitslagen te horen heb gekregen.
Ik ging eens naar de juf en vroeg haar hier naar. Ze zei laconiek: "oh joh, ik heb geen idee. Zo gebruiken we die toetsen eigenlijk helemaal niet. Eigenlijk alleen maar om ons eigen onderwijs te toetsen. Ik kan er nog wel eens naar kijken, hij zal wel wat A's gescoord hebben, maar echt niet allemaal hoor."
Ik was al tevreden over de school en de leerkrachten, maar toen ze dit zei werd ik helemaal vrolijk.
Groeten, Maw.

Ja emmawee

..wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje alleen varen ze bij ons een andere boot.
In de kleutertijd hebben ze niets gedaan, we hebben weleens wat gevraagd maar dat werd afgehouden. Gevolg: hij is zich gaan verstoppen. Nu komt het er toch uit in groep 3. Niet handig.
Gelukkig hebben we nu wel een juf die naar het hele kind kijkt.

Emmawee

Emmawee

21-05-2009 om 23:34

Rodebeuk (nog meer ot)

Fijn dat je nu een goede juf hebt getroffen. Ik twijfel soms een beetje over de leerkracht in groep 3. Des te belangrijker vind ik dat de school zo'n duidelijke koers vaart (om maar in de nautische hoek te blijven).
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.