Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MM.

MM.

21-01-2010 om 11:36

Basisscholen in actie voor haiti

De bovenbouw van de basisschool van mijn dochter houdt een fancy fair, verkoopt ansichtkaarten en zamelt statiegeldflessen in, de opbrengst gaat naar Giro 555.
Er zijn vast nog meer scholen die iets voor Haiti doen, misschien kunnen we wat ideeën overnemen van elkaar?
Ik ben benieuwd.
Groet MM

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

21-01-2010 om 12:01

Statiegeld

Bij ons worden er statiegeld flessen ingezameld. We hadden maar 1 lege fles in huis, die ging dus mee in de rugzak vanmorgen.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-01-2010 om 12:37

Vandaag nog overmaken

Probeer om vandaag nog zoveel mogelijk van het ingezamelde geld over te maken, dan wordt het namelijk nog verdubbeld door minister Koenders.

Heitje voor haiti

Op de school van zoon 'heitje voor Haiti'- kinderen doen klusjes voor ouders en familie en dragen het aldus verdiende geld op school af. En wat ik zeer kon waarderen was de opmerking in de aan kind meegegeven brief 'het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de kinderen de buurt doorgaan'.

Groeten,

Temet

Hier ook statiegeldflessen

Er ligt al een geweldige gestapelde flessenmuur tegen een glazen pui bij de ingang.

Ehh.. Linda... zelfde school?

Wij hebben ook maar 2 flessen hier omdat we nooit fris in huis hebben. Gebruiken ze als extra bidon.

Chippie

Chippie

21-01-2010 om 14:28

Rode beuk en linda

Hier ook flessen. En ook een glazen pui. Hahaha...

Balletmama76

Balletmama76

21-01-2010 om 16:04

Hier flessen en geld...

Dochterlief had vandaag het briefje mee, bij ons worden flessen en gelddonaties verzamelt.
Wij hebben net van een koffiepad-bus een donatiepot gemaakt en zij gaat nu aan de slag hier in de buurt.

Balletmama76

Balletmama76

21-01-2010 om 16:46

Temet...

...ik vindt het juist goed dat de kinderen op deze manier in aanraking komen met liefdadigheid en zonder eigenbelang iets voor andere doen.

Dit maakt (mijns inziens dan) meer indruk op de kinderen dan de maatschappelijke stage later, want dit willen de kinderen uit zichzelfst, het is niet opgeleggt. Dochterlief wist niet, hoe snel zij van school naar huis moest, zij wilde meteen aan de slag, en dat vindt ik leuk om te zien.

Lege flessen zal zij waarschijnlijk niet meer veel scoren, want de andere scholen waren sneller.

En ik weet het ook te waarderen, dat ik op deze manier (hier waren al flink wat kinderen langs gisteren van andere scholen in de buurt) anoniem kan donoren.

Hee temet

Zou jouw kind bij de mijne op school zitten? Ik kreeg precies zo'n brief via dochter.
In het kader van Heitje voor Haïti heeft mijn dochter allerlei rotklusjes zonder mopperen gedaan. Fijn voor mij, want anders had ik ook wel gedoneerd.

Rommelmarkt

Op de school van mijn kind een rommelmarkt met de hele school op woensdag van 12:15 tot 13:15 uur. Spulletjes van de kinderen zelf van thuis, of wat de ouders kwijt willen. Mag meer zijn dan speelgoed alleen. Ik denk dat het wel wat gaat opleveren!

Balletmama

Ik ben zeker niet tegen een actie voor het goede doel (hangt van de actie af, maar deze vind ik prima), maar ik ben er niet voor om kleine kinderen langs de deuren te sturen voor het ophalen van geld. Misschien ben ik een zwartkijker, maar bij ons in de stad vind ik het risico iets te groot dat kinderen het geld van andere kinderen afhandig maken, daarnaast kan het gebeuren dat kinderen gaan schooien 'voor Haiti'en het geld zelf houden, en tenslotte (maar dat is een ondergeschikt punt) vind ik het wel prettig dat er niet door de halve buurt aan mijn hoofd kan worden .

Stoepkrijt, volgens mij woon jij niet in Amsterdam, toch? Ik wel. Maar meer scholen hebben kennelijk hetzelfde idee gehad.

Groeten,

Temet

Balletmama76

Balletmama76

22-01-2010 om 10:30

Temet...

"Misschien ben ik een zwartkijker, maar bij ons in de stad vind ik het risico iets te groot dat kinderen het geld van andere kinderen afhandig maken, daarnaast kan het gebeuren dat kinderen gaan schooien \'voor Haiti\'en het geld zelf houden, en tenslotte (maar dat is een ondergeschikt punt) vind ik het wel prettig dat er niet door de halve buurt aan mijn hoofd kan worden ."

Volledig begrijpelijk. In een grote stad is de situatie ook heel anders dan bij ons op het platte land, waar iederen iederen kent.

Leege statiegeldflessen zijn hier nauwelijks nog te verzamelen. Maar dochterlief heeft het gered, om een mooie bedrag te verzamelen gisteren en was dolblij, om het vanochtend op school te kunnen inleveren.

Leuk om te zien, hoe enthusiast de kinderen bezig zijn hiermee, zo slecht gaat het volgens mij niet met onzere jeugd.

Op mijn school

...gaan ze van de toch al geplande schaatsochtend een sponsoractie maken. Hoeveel geld per rondje, of een vast bedrag.

Wilma

Wilma

22-01-2010 om 15:26

Gaat dit op jullie scholen van school uit?

Bij mijn kinderen op school wordt niks gedaan voor Haiti. En ik hoor overal om mij heen van andere scholen in de buurt van kinderen dat daar wel dingen worden georganiseerd. Is dat van school uit of nemen ouders dat op zich?

Groetjes,
Wilma

MM.

MM.

22-01-2010 om 16:12

Actie van kinderen

Er is in de klassen over Haiti gepraat, en in de bovenbouw is toen het plan geboren om geld in te zamelen. Ze krijgen natuurlijk wel steun van het team en de ouders maar het is van de kinderen uitgegaan.

Inmiddels staat er al een enorme berg lege flessen! Dat lijkt wel actiemiddel no. 1 als ik het zo lees.

Auto's wassen is ook wel een goed idee, zo na die sneeuwtroep!

MM

Balletmama76

Balletmama76

22-01-2010 om 18:57

Populariteitswedstrijd?

Helaas heb ik op onzere school ook gezien, dat sommige kinderen (of hun ouders) het als een soort populariteitwedstrijd zien.

Dochterlief vertelde van een meisje uit haar school, die echt heel veel geld verzamelt heeft en dit toch een beetje gebruikt, om populair te zijn (of tenminste lijkt het zo, of het echt zo is, kan ik natuurlijk niet zeggen).
Als het wel zo is, vindt ik het toch erg jammer. Want hierom gaat het uiteraard niet, maar het gaat erom, om deze mensen in Haiti te helpen.

Speelt dat op andere scholen ook of is dat gewoon pre-puber-meiden-gedrag, waar verder geen aandacht aan besteed moet worden?

Ik heb dochterlief ook gezeggt, dat het hier niet om gaat, en dat iederen gewoon doet, wat ie kan doen. En dat het zonde zou zijn, als zij zich hierdoor het plezier laat nemen. Het gaat niet om records, maar om het helpen.

Hoe dan ook, wij laten ons het plezier niet nemen en gaan op Zondag nog een ronde door de wijk om te collecteren en flessen te verzamelen, misschien hebben mensen aan het eind van het weekeind wel weer leege statiegeldflessen in huis. De actie loopt tot aankomende Woensdag op onzere school.

Kinderen zelf

De kinderen organiseren hier zelf vanalles en worden gesteund door school en ouders. Ik heb niet het idee dat het een populariteitswedstrijd is.
Dochter en vriendinnetje hebben vandaag koekjes gebakken en verkocht. Vriendinnetje woont in de winkelstraat en de meiden hebben aan bevriende winkeliers verkocht. Volgens mij waren de koekjes niet echt heel lekker, maar ze hebben wel bijna 60 euro opgehaald. Ik heb de ingrediënten gedoneerd, dus de hele winst gaat naar Haïti. Dochter hoopt dat het bij de opbouw van een school terecht komt, of in een weeshuis. Tja, daar hebben we niks over te zeggen.

Suggestie van een groep 6-leerling

..om iets te doen, werd opgepakt door school en ze zijn toen in overleg tot dit plan gekomen.

Lijkt me prima.

Bij ons

Zijn het ouders geweest die van die geplande schaatsonchtend een sponsoractie wilden maken. Wordt erg gewaardeerd.

mar-ank

mar-ank

29-01-2010 om 19:37

Koekjes

Vriendinnetje van mijn dochter (groep 5) kwam langs. Of ze mee wilde naar de directeur om te vragen of ze met school geld voor Haiti konden inzamelen. De directeur vond het een fantastisch plan. Afgelopen weekend hebben de kinderen koekjes gebakken. Daarna zijn ze (onder begeleiding van hun moeders) de buurt door gegaan om ze te verkopen. Ze hebben meer dan 100 euro opgehaald! Fantastisch. En onderweg kwamen we steeds kinderen tegen die flessen aan het ophalen waren of een heitje-voor-een-kwarweitje deden. (We hebben nog wel een meisje geadviseerd om dat laatste alleen te doen bij mensen die ze kende. Vonden het toch niet zo'n fijn idee; een meisje van 8 dat bij vreemde mensen aanbelt om klusjes te doen.) Ik heb niets gemerkt van competitie onderling. Regelmatig hoorde ik opmerkingen als; ook al geef je maar 1 cent, dat is ook goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.