Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

basisschool maakt fout, wat nu

hoi,
de basisschool van onze zoon heeft na de eindtoets het advies naar boven bijgesteld.
ipv kader theoretisch, theoretisch Havo.
ik heb gevraagd of ik iets door moest geven, maar nee dat was niet nodig. alles word geregeld.
Vorige week donderdag krijg ik een telefoontje van de coördinator bovenbouw, dat er waarschijnlijk geen plaats is voor ons kind, en of we even willen uitwijken naar school X of y.
tja, daar moesten we het even over hebben.
afgelopen woensdag heb ik een mail gestuurd naar de vo school, omdat ik nog steeds niet weet , waar ons kind tere ht kan, en die middag was kennismaken.
krijg ik vrij snel antwoord, waarin staat dat het gewijzigde advies te laat is doorgegeven.(en de klassen al geformeerd zijn etc. etc)
dit is niet met mij gecommuniceerd.
ik heb deze mail doorgestuurd naar de coördinator, waarop ik gelijk terug gebeld word met een sorry.
smiddags gebeld met school , krijg ik die coördinator er aan. gevraagd naar de directie.
op dat moment werd de directie pas door hem ingelicht.
tja.. met de coördinator is gepraat, en die moet nu op zoek gaan naar een oplossing.
die zie ik niet komen.
de directie heeft gewezen op de mogelijkheid van het indienen van een officiële klacht.. zware nalatigheid.
gaan we doen, maar wat heeft mijn kind hier aan.en wat zouden jullie ons aan aanraden om verder te doen.

Klacht

Ja, je kunt een klacht indienen en vervolgens naar de Landelijke klachtencommissie onderwijs, maar de zomervakantie nadert en de bureacratie werkt (te) traag.

Welke regio woon je? In Amsterdam heb je de door de gemeente gesubsidieerde Onderwijs Consumenten Organisatie die je kan inschakelen voor concrete hulp en steun in dit soort gevallen. Zij gaan bijv. mee naar gesprekken met de school en helpen met de juiste contacten leggen. Misschien is er in je eigen regio ook zoiets?

Op de website van OCO vind je overigens ook algemene informatie over wat je kunt doen in dit soort situaties:
http://www.onderwijsconsument.nl/heroverweging-basisschooladvies-na-uitslag-cito-eindtoets/
En over bezwaar bij weigering toelating (scrol naar beneden): http://www.onderwijsconsument.nl/toelating-voortgezet-onderwijs/

goya

goya

23-06-2018 om 15:22 Topicstarter

bermbrand

nou, regio limburg hier.
we hebben 3 grote scholen in de omgeving, en hij is aangenomen, maar op gt, volgens het oude advies. op t havo is geen plek.
de andere 2 scholen heb en waarschijnlijk ook geen plek..
balen dus..
en idd, over 2 weken is alles dicht.

lisbeth

lisbeth

23-06-2018 om 15:34

Waar regio limburg

Heb je het over het zuiden? Maastricht?

goya

goya

23-06-2018 om 15:54 Topicstarter

Noord

Nee, noordlimburg

Pffff

Lekker dan... Ik wist niet dat er in Noord-Limburg een loting was. Dus hoezo vol. Is er een school in een andere plaats, waarbij de extra kosten geclaimd worden bij de basisschool. Ik zou er op aandringen dat de basisschool met spoed contact opneemt met de scholengemeenschap over dat hun fout niet ten koste mag gaan van de potentie die dit kind heeft. Ik weet ook niet of het voortgezet onderwijs verplicht is te plaatsen op basis van een (aangepast) advies of dat ze ook mogen afwijken als zij dat beter achten.

advies

Als ik je goed begrijp is het advies bijgesteld van vmbokader/vmbo theoretisch naar vmbo theoretisch/havo. Je wil plaatsing op havo. Je hebt de mogelijkheid voor plaatsing op vmbo-theoretisch.
Is er op de school van vmbo-theoretisch een mogelijkheid om door te stromen naar 2 havo?

Tsjor

goya

goya

23-06-2018 om 16:44 Topicstarter

Geen loting

Nee, geen loting, geen plaats omdat de leraar het nieuw advies te laat heeft doorgegeven

goya

goya

23-06-2018 om 16:47 Topicstarter

Doorstromen

De vmbo klassen hebben geen frans, de havo klassen wel.. nee dus, ( vrijwel) onmogelijk.
Ik ga maandag wel met de overkoepelende organisatie van de vo scholen hier bellen.
En vragen wat de mogelijkheden zijn.
Die coordinator die er nu mee bezig is heb ik weinig vertrouwen in, is de zelfde die het advies te laat heeft doorgegeven

hier hebben we toen gewisseld

Zoon was geplaatst in Gym1 en dat wilden wij niet, wij hadden HAVO\VWO aangegeven wegens lichamelijke klachten. Was vol volgens school en CITO gaf aan dat hij t makkelijk kon. Juf van basisschool was t met ons eens dat t te veel energie kon kosten en na duidelijk praten is hij in HAVO\VWO 1 geplaatst.

mama van twee

mama van twee

23-06-2018 om 17:32

Wij ook gewisseld

Wij hebben toen ook gewisseld. Advies was HAVO. Na de kennismakingsmiddag en de klassenindeling gehoord te hebben, bleek kind in HAVO/VWO klas te zijn geplaatst. Kind, wij en juf van basisschool waren het hier niet mee eens en toen heeft VO-school toch nog kind naar HAVO gezet. Is toen zelfs na het ophalen van de boeken aan het eind van de vakantie een kind in klas van ons kind bijgekomen, die ook verkeerd zal.
Ook regio Noord-Limburg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.