Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mark

Mark

06-09-2018 om 09:58

Beeldschermtijd(tablet)

Op de basisschool van onze kinderen geven ze de kinderen vanaf groep 4 ook les via tablet. In eerste instantie dacht ik leuk, modern echt iets van deze tijd. Echter kreeg ik deze week te horen dat het om gemiddeld 4 uur per dag gaat. Gezien de berichtgevingen over steeds meer kinderen die bijziend zijn door steeds meer scherm gebruik, wellicht schadelijke WiFi-straling en sociale ontwikkeling van het kind, vraag ik mij af of die 4 uur niet veel te veel is. Als ik daarbij nog de tijd tel die ze thuis achter de tablet of tv zitten, dan loopt dit snel op naar 5 a 6 uur per dag.

Hoe is dit bij jullie geregeld?
Zijn er meer ouders hier bezorgd over?

Ad Hombre

Ad Hombre

06-09-2018 om 10:21

Mark

Ik was er dermate bezorgd over dat ik mijn kinderen van school heb gehaald toen ze dit invoerden. Ik had wel andere zorgen dan jij. Volgens mij is het een onderwijsexperiment waarvan we de resultaten nog maar moeten afwachten. Het is zeer goed mogelijk dat school werk maken op een tablet cognitieve effecten heeft waar we ons nog niet van bewust zijn.

Die effecten kunnen natuurlijk positief en negatief zijn. De kans dat het heel veel toevoegt is volgens ons maar klein. De kans dat het iets kapotmaakt leek ons een stuk groter.

Vandaar onze keus. Daarbij moet ik opmerken dat alle *andere* ouders (van ca 100 grep 4 kinderen) er geen probleem mee hadden en dat grote rampverhalen mij tot nu toe niet ter ore zijn gekomen.

hier ook

Hier ook. Krijgen ze ook een dagtaakbrief? Laat je kind die eens mee naar huis nemen dan kun je zien hoe lang ze bezig zijn met tabletwerk. Hier zitten ze er op de dagdelen met gym, muziekles, crea-vakken en wereldverkenning amper op de tablet en op andere dagdelen waar taal en rekenen op het (tablet)programma staan, zitten ze er in blokken van maximaal 40 minuten aan te werken onderbroken door instructie via het digiboard, energizers, buiten spelen etc.

Afgezien van hun ogen en straling, vind ik vooral hun handschriftontwikkeling en houding een aandachtspuntje. Ze schrijven veel minder. Het schrijven is echt beperkt tot het blokje technisch schrijven van een half uurtje per week. Maar het onbewust schrijven van antwoorden in een schrift, werkboek etc. dat valt nu weg met de tablet. Je zou ze eerder op een typecursus doen wat dat betreft. Verder vraag ik mij af of ze de goede werkhouding aanleren en op de goede hoogte werken.

Je zorg over sociale ontwikkeling snap ik even niet in relatie tot de tablet? Of ze nu vanuit een boek aan rekenen of taal werken of vanuit de tablet, wat heeft dat met sociale ontwikkeling te maken?

Aanvulling

Hier draaien ze nu voor het 3e jaar met Snappet. Het eerste jaar was een pilot voor alleen groep 7/8 en het tweede jaar zijn ze het uit gaan rollen vanaf groep 4. Mijn dochter zit nu in groep 5 en weet dus nu niet beter dan Snappet. Andere tabletmethodes zijn er wel, maar ken ik niet. De Snappet wordt hier gebruikt voor taal, rekenen, spelling en automatiseren. Alle andere vakken zijn dus niet op de tablet. Het programma past zich aan. Vraag goed, krijg je een lastigere opgave, vraag fout of te langzaam dan krijg je een makkelijkere. Veel fout dan krijgt de juf een signaal dat er hulp nodig is en kan ze het gelijk gaan geven. Een boek staat vast en een schriftje met antwoorden dat de juf pas na schooltijd nakijkt, betekent ook dat ze pas de volgende dag extra of andere instructies of uitdagendere opdrachten kan geven. Dat remt de goede kinderen die meer uitdaging aankunnen maar helpt ook niet de zwakkere leerlingen die pas na een dag of zelfs later te horen krijgen dat wat ze gisteren deden toch niet helemaal goed was. Ook de CITO's vanuit het leerlingvolgsysteem laten zien dat het goed werkt. De meesten scoorden vorig jaar in groep 4 beter dan ze eind groep 3 verwacht hadden dat ze zouden gaan doen. Ideaal is er niets, maar onderwijstechnisch zie ik wel voordelen aan de Snappet boven een boek.

Hier alleen

Taal erop, dat scheelt dus uren. Voordeel is inderdaad maatwerk en directe goed/fout reactie, voor alle kinderen fijn

Ad Hombre

Ad Hombre

09-09-2018 om 09:44

Trouwens

Mijn oudste, die ik uit de tablet klas heb gehaald, zit nu in de brugklas en daar maak je je opdrachten gewoon in een werkboek. Toch vervelend als je dan gewend bent alles op tablets te doen.

Op de tabletschool zijn ze alweer overgestapt op chromebooks, want dat tikken op tablets werkte toch niet zo heel goed.

In de brugklas moet je trouwens wel een smartphone hebben om de luisteroefeningen Frans te maken (je scant een QR code en krijgt een gesproken tekst te horen) en dat vind ik dan weer wel een verantwoord gebruik van techniek.

Triva

Triva

10-09-2018 om 11:20

alleen taal er op?

Ik vind juist rekenen het meest geschikt op een tablet en dan natuurlijk volledig adaptief. Uitleg geven, paar proefsommen: gaat dat goed dan moeilijkere sommen, dan een toetsje en dan de volgende uitleg. Gaat het niet goed dan een nieuwe uitleg, weer proefsommen, stapje verder etc.

Smoll

Smoll

10-09-2018 om 11:29

Dromer

Ik zie het ook wel als iets positiefs, mits ook andere tijd ernaast. Mijn zoon was echt een dromer op school, kwam daar vaak mee weg omdat ze dat niet altijd in de gaten hadden. Zo'n programma, vaak niet goed dan een signaal naar de juf, zou hem beter bij de les hebben gehouden denk ik.

Blondie

Blondie

10-09-2018 om 14:28

Verschillende ervaringen

Ik heb gewerkt als leerkracht in het basisonderwijs en heb ervaren dat de meeste kinderen het leuk vinden om op een tablet of computer te werken. De directe feedback werkt motiverend en de lesstof is inderdaad makkelijker aan te passen aan het niveau van de individuele leerling.

Wel zitten er nadelen en valkuilen aan wat mij betreft:
1. de beeldschermtijd moet afgewisseld worden met andere werkvormen om alle hersengebieden te stimuleren en verschillende leerstijlen aan bod te laten komen. Ook is het van belang om kinderen niet te lang in eenzelfde houding te laten werken (maar dit geldt ook voor boeken).

2. ik vind het werken met tablets (heb zelf met name ervaring met Snappet) vooral geschikt voor rekenen, spelling en automatiseren en slechts deels voor taal en woordenschat. Rekenen en spelling zijn vakgebieden waar de antwoorden duidelijk goed of fout zijn. Voor taal is het belangrijk dat kinderen ook zelf teksten leren schrijven, hun mening verwoorden en open vragen beantwoorden en daar leent een tablet zich minder goed voor. Ook het lezen van langere stukken tekst is minder prettig op een beeldscherm.

3. kinderen moeten nog voldoende schrijven met de hand. Dit is van belang voor de fijne motoriek, maar ook voor het verankeren van kennis in de hersenen. Dus laat ze teksten met de hand schrijven, laat ze gebruik maken van een papieren uitrekenblok bij het rekenen laat ze posters maken met geschreven teksten bij wereldoriëntatievakken. Hou het niet bij een les technisch schrijven in de week.

4. computers zijn fantastisch om informatie op te zoeken voor bijvoorbeeld wereldoriëntatie, maar vaak genoeg verdrinken kinderen in de hoeveelheid informatie of komen ze niet verder dan wikipedia. Of ze verliezen zich in het verzamelen van mooie plaatjes. Ook daarin zou ik de beeldschermtijd beperken en de kinderen stimuleren om ook boeken te gebruiken als informatiebron.

Als moeder heb ik ervaring met iPad-onderwijs in het VO. Dit experiment mislukte en er kwamen al snel weer lesboeken. De lesstof bleef vanaf een scherm toch minder goed hangen dan vanuit een boek. En dochterlief gaf zelf ook aan dat ze prettiger leert uit een boek en liever opdrachten opschrijft in een werkboek dan op een scherm intypt. De techniek wordt nu alleen nog maar gericht ingezet, bijvoorbeeld voor luisterfragmenten en beeldmateriaal.

Ik zou als ouder dus vooral benieuwd zijn naar bij welke vakken de tablet wordt gebruikt en op welke manier. Welke andere leer- en werkvormen aan bod komen, op welke manier de school de schrijfontwikkeling van de kinderen ondersteunt en hoeveel beweging ze op een dag krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.