Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama

Mama

21-01-2010 om 16:25

Begaafdheid en dyslexie

Weet heeft ervaring met begaafdheid en dyslexie. School heeft uitgesproken dat zij denken dat er een aantal zaken door elkaar lopen bij onze dochter. Ze is mogelijk veel intelligenter dan haar schoolprestaties doen vermoeden. Directe aanleiding is 1) nieuwe juf en 2) een project over een thema waarbij haar brede kennis heel erg opviel.
Door deze mogelijke combinatie van intelligentie en dyslexie worden mogelijk beide zaken verbloemd. Ik kan weinig info vinden (bv bij HIQ of bij dyslexie). Wat zijn de signalen. Nu past ze niet in het begaafdheidprofiel en ook niet in het dyslexieprofiel. En inderdaad, wij hebben ook wel eens gedacht dat er iets niet klopt (we denken echter niet dat ze hoogbegaafd is), wel dat er niet alles uitkomt wat er in zit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

21-01-2010 om 17:47

Verschil in iq

Het kan zo zijn dat haar perfomaalIQ heel hoog ligt en haar verbaal IQ heel laag..
zoek maar eens op Kloof tussen verbaal en performaal IQ misschien herken je het wel.

groet, polly

Annet

Annet

21-01-2010 om 20:16

Iq test doen

Ik denk dat jullie behoefte hebben aan een iq test om zeker te weten welk niveau je dochter aan kan. Daaruit blijkt gelijk of er een kloof is in haar intelligentie.
Daarnaast (als dat er nog niet is) zou ik laten onderzoeken of er inderdaad sprake is van dyslexie.
Wij kennen een jongen van 8 die zowel hoogbegaafd bleek te zijn als dyslexie bleek te hebben. De hoogbegaafdheid viel niet op door de dyslexie en andersom. Ook zij hadden wel het gevoel dat er iets niet klopte, vandaar de testen.
Nu hij en zijn ouders weten wat er aan de hand is, is een hoop last weggevallen. Kind wordt behandeld voor zijn dyslexie, krijgt extra werk op school (terwijl ouders eerst dachten dat hij moest blijven zitten). Hij is helemaal opgebloeid door de erkenning die hij nu krijgt.
Uiteraard zijn de problemen niet zomaar weg, maar het scheelt heel veel als je weet waaraan je moet werken.

Begaafdheid en dyslexie

Dyslexie heeft te maken met de omvang van het werkgeheugen, het gemak van automatiseren en vermogen om klanken in tekens om te zetten (en klanken auditief te onderscheiden). Het heeft niets te maken met intelligentie.
Bij een dyslexietest wordt standaard ook een IQ test gedaan, omdat je wel moet uitzoeken of achterblijven op taalgebied niet veroorzaakt wordt door een laag IQ.
Dyslexie komt vaker voor in combinatie met hoogbegaafdheid. In die gevallen kan het inderdaad een grote opluchting zijn voor het kind, de ouders en school omdat ineens duidelijk wordt waar de grillige schoolresultaten vandaan komen. Juist intelligente dyslectische kinderen krijgen vaak te horen dat ze lui zijn en de fouten die ze maken worden als slordig gezien, omdat het niet valt te rijmen met een verder pienter kind. Ze krijgen vaak negatieve reacties, terwijl zo'n kind zijn/haar stinkende best zit te doen.

Mama

Mama

22-01-2010 om 11:06

Polly

Ik had inderdaad wel eens iets eerder gelezen over VP kloof. Maar daar herken ik haar helemaal niet zo in. Bovendien las ik ergens dat een dyslexie goed kan samengaan met een hoog verbaal IQ. Bovendien is ze best 'talig'. Ze heeft wel een brede woordenschat, vertelt graag, etc. Ik herken wel het chaotische (maar zijn niet alle kinderen dat?) en dat ze jonger lijkt (ze is klein en eerder speels dan serieus) dan ze is. Maar ik herken absoluut geen trekje autistiform gedrag, eerder het tegenovergestelde.

Mama

Mama

22-01-2010 om 12:49

Bobbi

We hebben niet samen één dochter?

Inderdaad de DMT haalt zij hier nooit. De woorden zijn niet zo moeilijk (ze beheerst nu AVI 2) maar zo in een rijtje, bakt ze daar maar moeilijk iets van. Ook onzinwoorden of woorden die daar op lijken (suffo, tarpan, kevlar...) vindt zij heel moeilijk. Maar eigenlijk gaat het lezen van een AVI 5 boek best nog redelijk. Ze heeft moeite met de korte woordjes, maar de langere woorden floepen er zo uit.
Ze kijk Het gaat waarschijnlijk te langzaam maar qua fouten valt dat heel erg mee.

Grappig ook dat jij ook aangeeft dat dyslexie niet betekent dat je een laag verbaal IQ hebt.

Ik denk dat deze juf wel verder kijkt dan de Citoscores en dat dit in het verleden niet is gedaan. Als ik de schriften van vorig jaar erbij pak zie ik dat zij veel 'slordigheidsfoutjes' maakt.

Grappig ook van die breuken. Zij is nog lang niet aan breuken toe maar laatst bij een spelletje moest ze aangeven wat groter was: 3/6 of 2/3, 1/6 of 1/3, 1/2 of 2/4, etc. Uitgelegd met een pizza en ze had het meteen goed.

Begrijpend lezen kan ze niet heel erg goed. Maar misschien komt dat ook omdat de teksten te lang zijn etc.

Jullie zijn niet veel verder gekomen met school. Maar gaf de testinstantie wel aan wat er op school zou moeten gebeuren?

Marie L

Marie L

23-01-2010 om 17:11

Mama

Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Natuurlijk komt voor dat een kind èn hoogbegaafd èn dyslectisch is.

Misschien kan de schooladviesdienst een uitgebreid onderzoek bij je dochter doen, afgaand op de problemen die ze ondervindt.

Overigens zijn er ook leerkrachten die 'zorgenkinderen' niet helpen zolang zo'n kind nog gemiddeld presteert o.b.v. de intelligentie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.