Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

06-07-2016 om 12:23

begrijpend lezen oefenen

Zoon zit in groep 6, hij is heel slim, versneld, plusklas levelwerk etc. Zijn gewone toetsen allemaal de prachtigste punten. Ook voor begrijpend lezen, school werkt met nieuwsbegrip. Laatste toets was een 9,5 geloof ik. Het is echter ook een adhd’er, bewegelijk, jong en hoort en ziet alles om hem heen. Zijn concentratie is niet top te noemen.
Nu zitten we echter met het probleem dat hij zijn cito’s niet geweldig maakt en dan vooral begrijpend lezen is een probleem. voor begrijpend lezen een 4. rekenen een 2 terwijl dat een 1 was. School en wij denken dat het probleem vooral ligt in het begrijpend lezen stuk. Dat zijn concentratie gewoon niet voldoende is voor een volledige toets. Zoon geeft ook zelf aan dat hij concentreren moeilijk is en dat hij moe is halverwege de toets.
Nu raak ik in groep 6 nog niet in paniek maar ik ben wel zo realistisch dat er iets met die cito’s en dan met name begrijpend lezen moet gebeuren wil hij niet op tl terecht komen.
We hebben morgen gesprek op school om te overleggen wat we allemaal kunnen doen. school ziet hem ook als een zeer slim kind en is bereid te helpen. Maar wat is de beste manier.
Ik was al aan het denken om thuis een squla abonnement te nemen zodat hij de vraagstelling kan oefenen. Ik heb echter geen ervaring met squla. Helpt dit echt?

angel3

angel3

06-07-2016 om 12:30

cito

Herkenbaar. School kan veel doen hierin. Hij kan apart zitten bij de toets, de toets kan ik kleinere stukken gehakt worden, de toets kan beter uitgelegd worden. Dochter hier scoorde slecht op begrijpend lezen omdat ze zei dat ze de tekst oersaai vond en maar wat had ingevuld. Ze wist ook niet dat je terug kon lezen dus ze vulde in wat in haar opkwam. Als kind dat snapt gaat het vaak ook al beter. En de toetsen in kleinere delen geven helpt ook.

Als het aan de concentratie ligt

Dan helpt oefenen niet. Dan is het veel beter dat idd toetsen in een stille omgeving worden gemaakt, bv in stukjes. Mijn oudste (ook adhd) werd er ook doodmoe van. Een rustige of drukke omgeving maakte bij hem het verschil tussen alles goed en alles fout.

Met Squla heb ik geen ervaring, wel met Loi Kidzz. Dat was bij onze jongste handig om wat rekenhiaten op te sporen, maar omdat het heel vluchtig is kun je niet verwachten dat je daar veel mee oplost. Het was bij ons vooral bedoeld om te leren werken (doorzetten). Er is ook een taaldeel, maar dat is voor jouw doel nog minder geschikt. Heel veel al op het niveau van 1 en 2 gym (ik herkende de stof die mijn oudste moest leren voor toetsen), en begrijpend lezen komt er wel in voor, maar vooral ook heel erg veel ontleden. Voor ons doel was het dan wel weer heel geschikt, want het was nieuw en moeilijk en hij moest ervoor werken.

nieuwsbegrip

Welk niveau nieuwsbegrip doet hij? Mijn dochter was achteruit gegaan op begrijpend lezen bij de M5. Ze deed niveau A en is toen naar niveau B gezet (ja, een leerkracht met verstand van HB!) en prompt scoorde ze op de E5 weer een I.
Wellicht iets om te proberen.

Als de concentratie het probleem is, helpt extra oefenen weinig tot niets. Dan moet je het echt in de aanpak zoeken (andere ruimte, in meer stukken knippen van de toets, strategieën aanleren).

eh...

Het staat er wat vaag. Het niveau A en B slaat natuurlijk op nieuwsbegrip (niet te verwarren met de ouderwetse aanduiding voor CITO scores)

lisbeth

lisbeth

06-07-2016 om 14:28

Reactie

Bedankt !

Hij werkt op niveau A, school werkt nog niet zo lang met nieuwsbegrip en ze kunnen niet differentiëren binnen de klas. De hele klas heeft dus hetzelfde niveau.
Ik zal morgen eens overleggen wat we kunnen doen mbt speciale aanpak bij Cito. Maar het is dus niet zo dat squla of een ander programma leert specifiek om te gaan met Cito ?

Nee

Daar wordt wel mee geadverteerd, maar ik denk niet dat het echt helpt bij het voorbereiden van de cito's. Ik heb het rekendeel helemaal meegemaakt, omdat daar hiaten zaten (en zoon daar natuurlijk zo snel mogelijk overheen vloog, maar dan had ik wel snel ff gezien waar een probleem zat). Dan kun je beter een oude cito pakken, denk ik. Nogmaals: Squla ken ik niet.

Pirata

Pirata

06-07-2016 om 15:08

squla

Ik weet niet hoe het nu is, maar 3 jaar geleden was BGL bij Squla bepaald zwak ts noemen. Slechts enkele teksten en ook geen goede kwaliteit.

Mijntje

Mijntje

06-07-2016 om 18:08

niet op de computer

Mijn zoon vond begrijpend lezen op de computer helemaal niets. Lees je nog voor? Gewoon blijven doen, hem ook leuke boeken aanreiken. En samen oefenen, kijken waar het probleem zit. Mijn zoon las eerst nooit terug, later las hij de antwoorden niet allemaal en maakte te snel de keuze (omdat hij het saai vond, hij las al veel moeilijkere en voor hem leukere boeken). Nu is hij wel doordrongen van het feit dat hij z'n best moet doen en dat hij het prima kan. Het samen oefenen (en veel voorkauwen) helpt ook voor het zelfvertrouwen.

Els

Els

07-07-2016 om 08:20

gemakkelijk

Mmm. Omdat dit bij onze zoon speelde moet ik toch even zeggen: laat je niet te gemakkelijk een 'concentratieprobleem' aanpraten. Hij is ook gewoon nog een kind en als je behoorlijk slim bent heb je nog helemaal niet hoeven leren om je te focussen of concentreren of moeite doen om iets voor elkaar te krijgen. En omdat het best wel moeilijk is (het gaat immers niet vanzelf) heeft hij nog geen idee dat hij zich er juist op moet storten in plaats van naar buiten kijken. Ook concentreren moet je leren! Dus: daar zou je mee kunnen gaan oefenen: Bij onze zoon werd het vast een 'probleem' in groep 7. Ik heb toen in de kerstvakantie elke dag 10 minuten geoefend. In ons geval met sommen maken. Wekker zetten en van elke som de aanpak bespreken. Wat is de opgave, wat willen ze weten, welke eenheid, welke stappen moet ik nemen en dan pas gaan rekenen. Eerder hebben we zoiets met begrijpend lezen gedaan, in andere draadjes heb ik al eens de aanpak daarvan beschreven. Anderen ook trouwens. Doordat we het samen deden, steeds 10 minuten leerde hij de stappen die hij moet nemen als hij niet meteen het antwoord weet. En omdat we er over praatten voelde het niet als 'leren concentreren'.

Onderwerp

Soms is een stuk tekst ook zo saai en in ogen van de leerling onïnteressant, dat de aandacht voor de inhoud vervaagd. Dat heeft m.i. niets met concentratie te maken. Het is gewoon onmogelijk een tekst op te stellen dat ieder kind zal boeien.

Een hb-er kan ook eerder over de inhoud van de tekst gaan filosoferen. Daar ligt ook een valkuil. Ze denken te dieper door, wat niet in lijn is met de antwoorden in de meerkeuze vragen.

Ergens kan je je afvragen wat het doel is van begrijpend lezen. Ieder interpreteert de tekst op zijn eigen manier.
Maar de schrijver van de tekst bepaalt welk antwoord goed is.

Lente

Lente

07-07-2016 om 09:47

Nieuwsbegrip

"Hij werkt op niveau A, school werkt nog niet zo lang met nieuwsbegrip en ze kunnen niet differentiëren binnen de klas. De hele klas heeft dus hetzelfde niveau."

Dat is vreemd. Nieuwsbegrip heeft verschillende niveaus terwijl de tekst over het zelfde onderwerp gaat, alleen worden de teksten langer en moeilijker en de vragen ook.
Ik zou toch doorvragen. Niveau A voor groep 6 (slim kind) is laag.

https://www.nieuwsbegrip.nl/over-nieuwsbegrip/inhoud-didactiek

lisbeth

lisbeth

07-07-2016 om 10:10

gesprek gehad

het probleem bij de cito heeft verschillende kanten volgens school
het eerste probleem is dat hij totaal geen idee hoe hij een cito moet aanpakken. Hij lees de tekst vaak niet of veel te snel. Haalt antwoorden niet uit de vraag maar uit datgene wat hij weet of uit latere antwoorden.Hij heeft dus geen duidelijk beeld hoe hij dit moet doen.
Verder denkt hij te veel na over teksten, gaat filosoferen en verliest zichzelf erin. Hij gaat dan vuit datgene wat hij bedenkt vragen beantwoorden. of hij vergeet dingen hierdoor.
Verder is zijn concentratie niet super. hoewel als hij maar iets krijgt wat heel moeilijk is hij ook rustig kan zitten, zo'n cito is echter niet moeilijk genoeg.
laatste probleem is dat hij onzeker is, iets niet meteen weten is het bijltje erbij neer gooien. Dat zal ook met cito's gebeuren.

Hij wordt op dit moment al begeleid door een hb specialist en die gaat hem volgend jaar tijdens school citotraining geven. Het helpt niet aleen bij cito volgens hun maar ook straks op het vo bij andere vakken. En hij heeft toch een indicatie voor extra hulp.

ik denk dat het dus een combi van dingen is wat iedereen als reactie gaf

het hoeven geen 1 + scores te worden al was dat natuurlijk leuk maar een 4 voor dit kind was een beetje bizar

Klinkt goed

Inderdaad kan de vraagstelling heel verwarrend zijn voor kinderen (en ouders . Ik heb laatst voor het eerst een oude eindcito gezien en jeetje, wat een rare vragen zitten erbij. Best verwarrend, maar als je weet hoe je ze aanvliegt scheelt dat een slok op een borrel.

Sanne

Sanne

08-07-2016 om 01:22

Hulp

Is top. Mijn slimme dochter moest echt uitgelegd krijgen dat je terug kan lezen en dat als er in de tekst staat dat de maan blauw is, je dat ook in het antwoord moet zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.