Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ff zo

ff zo

26-05-2009 om 20:35

Ben zo boos

Paar jaar geleden is onze openbare school door de gemeente over gedaan in een stichting.
Nou hebben wij een kleine school maar wel veel leerkrachten, dat is de kracht van onze school. Er is volop extra begeleiding, voor zowel de kinderen met een achterstand als voor kinderen die voorlopen.
De directeur had voor een spaarpot gezorgt dat wanneer er minder geld binnen zou komen (inverband terugloop leerlingen) dat we de eerste twee jaar alle leerkrachten konden behouden.
Maar nu komt het, de stichting heeft grootte schulden, het schijnen echte grootte schulden te zijn. En nu mag de school zijn spaarpot niet behouden, altans niet uitgeven. De spaarpot van de school vloei terug in de tekorten van de stichting..En hierdoor moet onze school nu een hele lieve en leuke leerkracht wegsturen. Het blijkt dat er in die 3 jaar nooit een kascontrole is uitgevoerd bij die stichting. Er is nooit enig controle geweest!!!

Ik begreep dat de gmr nu gaat uitzoeken wat er mis is gegaan, maar ja dat is mostert na de maaltijd. Ohh ik ben zo ontzettend boos!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dropke

Dropke

26-05-2009 om 22:36

Anneke

En dan nog: in het ene draadje komen klassen voor van bijna 39 leerlingen en jullie school zou leraren over hebben? Is ook niet helemaal eerlijk toch?

Je kind gaat naar die school het is super geregeld en nu ineens is het helemaal mis ! Zou jij je kind ook niet naar zo´n klein schooltje doen, waar je kind genoeg aandacht krijgt ? Ben je jaloers, verhuis er dan naar, maar neem ook de nadelen. Geen winkel,geen openbaar vervoer voortgezet onderwijs. Tot nou toe werd het vergoed door de regering. Om de kleine gemeenschap te behouden. En nu dreiging met sluiting,

Dropke

rosa

rosa

27-05-2009 om 08:15

Stichting

Dat is de kracht en de zwakte van een stichting. De stichting kan jou als zwakkere helpen met geld van anderen, wat inhoudt dat er geld weggenomen wordt/niet uitgegeven wordt waar het goed gaat. Dat jullie potje nue gebruikt wordt om tekorten aan te zuiveren is natuurlijk heel zuur voor jullie. Maar alleen als er sprake is van wanbeheer zou je er misschien iets aan kunnen doen.
Het lijkt me bijv. dat een stichting verplicht een accountantscontrole moet hebben, maar dat weet ik niet zeker.
rosa

ff zo

ff zo

27-05-2009 om 11:03

Anneke

En dus?? Ik heb voor deze school gekozen omdat ze de klassen klein houden (ook hebben we dubbele klassen met max 20 kinderen per groep!!).
Als er 39 kinderen in 1 klas word gepropt beteken dat zeker niet dat er dan geen geld zou zijn om meer leerkrachten in dienst te nemen, en zo de klassen kleiner te maken.. De directeuren beslissen namelijk zelf waar ze geld aan uitgeven, en onze directeur handel in het balang van de kinderen.. Dus wij hebben veel extra begeleiders op school..
En dus ja ik vind het wel eerlijk dat mijn kinderen op zo'n leuke school zitten waar alles uit het kind gehaald kan worden omdat er zoveel leerkrachten zijn..
Als iemand baal omdat zijn/haar kind kind in een groep word gepropt met 39 kinderen, dan moet die gene overstappen naar een andere school. Waar de directeur liever geld uit geef aan leerkrachten, dan aan luxe.

Jakiro

Jakiro

27-05-2009 om 12:22

Ff zo

Ik ben heel erg benieuwd over welke stichting je het hebt.
Ik baal er namelijk ook heel erg van dat de basisschool hier (een redelijk rijke) opeens al haar geld, wat opzij gelegd was voor bv digiborden en extraatjes voor het nieuwe pand, kwijt is aan de stichting voor noodlijdende scholen.
Eventueel kan je me mailen op: [email protected]
Jakiro

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2009 om 16:48

Dat is niet waar ff zo

Een directeur bepaalt niet eigenmachtig waar hij zijn geld aan uitgeeft. Sinds de lumpsum-financiering is ingevoerd, krijgt de school een "zak geld" om zelf te verdelen, maar dat geld is wel geoormerkt. Zo moeten salarisssen bijvoorbeeld worden uitbetaald en bij de meeste scholen is dat 75-80% van het geld wat ze binnenkrijgen.
Wat ik mij afvraag: hoe kan een school die blijkbaar al zijn geld inzet voor kleine klassen en veel leerkrachten een (grote?) spaarpot hebben? Wat hebben ze dan níet gedaan wat ze hadden moeten doen van dat geld? Van wie komt dat geld, is het de ouderbijdrage ofzo? Ik neem tenminste aan dat het hier niet gaat om een paar tientjes.

Tirza

ff zo

ff zo

27-05-2009 om 18:32

Tirza

Ik begrijp ook wel dat ze met dat zak geld niet zomaar alles kunnen en mogen doen wat ze willen. Dat daarin een groot deel zit waarvan de salarisen betaald moeten worden, maar dan hou je nog altijd een groot deel over.
Toen het openbare onderwijs nog onder gemeente viel,zo'n 4 jaar geleden, toen zijn er nieuwe lespakketen aangeschaft, en ook zijn toen allemaal nieuwe meubels (tafels, stoelen, kasten) aangeschaft..
En het onderhoud van het gebouw ligt nog altijd bij de gemeente, die blijven namelijk van de gemeente. Dus daar is weinig geld heen gegaan..
Een school moet namelijk zelf zorgen dat er geld is als er allemaal nieuwe meubels aangeschaft moet worden..
Daar komt bij dat we 3 ib-ers hebben lopen die al jaren in dienst zijn bij de school (1 ervan heb ikzelf als leerkracht gehad in de 1ste klas gr 3) en die begeleiden de rugzak kinderen..
Juist omdat die leerkrachten er lopen en dus die taak op zich nemen, kan ik me voorstellen dat ze het geld daarvoor apart kunnen zetten.

Om hoeveel geld het precies gaat, weet ik niet.. Ik zit namelijk niet in de mr, in de or bespreken we die gegevens namelijk niet.
Maar het is flink balen, dat er wegens veel wisselingen van directeuren bij de stichting en wanorde???? dat de scholen nu de dupe worden.

ff zo

ff zo

27-05-2009 om 18:39

Jakiro

Ik heb je gemaild

ff zo

ff zo

27-05-2009 om 18:43

Nogmaals tirza

Ik kan een directeur van een school, (kind zit bij ons op school) en die vertelde dat hij het anders zou doen, hij zei letterlijk:

Ik zou de groepen groter maken, zodat je minder leerkrachten nodig heb en dan kan je meer met de kinderen doen, denk aan extra daagje uit, betaald door school, een leuk eindjaarsfeest, wat vaker een excursie enz.

Dus enig sinds kunnen ze zelf bepalen

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2009 om 20:52

Klopt ff zo

Enigszins wel ja. Voor 20-25%, dus dat is nou ook weer niet zo bár veel. Oude leerkrachten (zoals die ene IB-er) zijn duur, het salaris gaat op ancienniteit. Dat is een keuze van zowel een directie als een MR: neem/hou je oude docenten, of neem je jonge c.q. LIO-stagiaires.

Als ik jouw verhaal zo lees, gaat het niet over tientjes maar over toch wel duizenden euro's. Ik vind het raar dat een school dat kan sparen. Lekker jezelf in het nieuw zetten, geld sparen, tja, dat is léuk maar ook niet eerlijk als je samen in een overkoepelend bestuur zit.

Tirza

Jakiro

Jakiro

27-05-2009 om 22:46

Je hebt mail terug

En het is allemaal wel heel toevallig...
Tirza, een basisschool kan wat voor een fusie bij elkaar gespaard hebben voor bepaalde doeleinden die eraan zitten te komen en bij de fusie de belofte hebben gekregen dat ze dat geld inderdaad ooit voor die doeleinden mochten gebruiken.
Als dat dan nu opeens anders is en het geld gebruikt moet worden om een andere school (die altijd al minder te besteden hadden) opeens te "redden" is dat heel zuur ! (en ik vraag me af of dat mag)
Jakiro

JanetEE

JanetEE

27-05-2009 om 23:13

Spaarpotjes

Maarre ... moet die stichting niet zorgen voor de salarissen van alle leerkrachten op een aantal scholen? Heeft zo'n stichting ook niet tot functie om bijvoorbeeld juist ervoor te zorgen dat bij sterke wisselingen in aantal leerlingen op een school ervoor te zorgen dat er wel voldoende leerkrachten te zijn? Is de stichting niet overkoepelend mbt tot middelen?

mee1977

mee1977

29-05-2009 om 22:02

Tirza

Hoezo is het niet eerlijk als een school genoeg spaargeld heeft?
Heel toevallig was onze school in het laatste jaar onder de gemeente volledig in het nieuw gestoken na 25 jaar met de vorige meubels gedaan te hebben!! Dus dat lijkt mij geen onnodige luxe.

Onze school had een goede spaarpot, Om als het eventueel zover kwam, om daar dan een leerkracht die niet meer in de begroting opgenomen was wel te kunnen houden, was het komend jaar niet nodig geweest werd er weer een nieuw digitaal schoolbord aangeschaft..
Er zijn zat scholen die sparen daarvoor. Kijk naar berichtje Jakiro. Dus nee ik vind dat niet oneerlijk. Komen andere scholen (onder dezelfde stichting) in financiele problemen buiten hun schuld om, dan vind ik het nog iets anders, maar nu schijnt het zo te zijn dat het teveel gerommeld heeft in het bestuur van de stichting, en ik begrijp dat er ook scholen zijn die zichzelf te rijk hadden gerekend.
En daarom baal ik..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.