ayla
15-09-2009 om 10:04
Bepaalde klassen naar andere locatie, mag dat?
Onze school groeit en kampt met een tekort aan lokalen, de koffiekamer is ondertussen al ingericht als lokaal maar nu is er geen lokaal voor de instromers straks. En de BSO heeft eigenlijk ook geen ruimte meer. Nu heb ik via via gehoord dat de school erover denkt om groep 2 (zijn 3 klassen) waar mijn oudste in zit naar een andere locatie te verplaatsen. Welke locatie is nog niet bekend, ik hoor dit eigenlijk ook nog niet te weten. Er zitten kinderen van zeker 3 verschillende buurten op deze school, variërend van 3 minuten lopen tot een kwartier fietsen. Direct naast de school ligt de psz en het kdv waar veel jongere broertjes of zusjes naar toe gaan, de schooltijden van de psz en de basisschool sluiten ook aan op elkaar. Nu word ik hier niet echt vrolijk van. Ik kan niet op 2 plekken tegelijkertijd zijn. en dan heb ik nog redelijk luxe omdat ik maar 1 kind heb op de basisschool en 1 kind op de psz. Als ik mijn best doe red ik het misschien net met brengen en halen, Maar de ouders met 2 kinderen op school in verschillende klassen zitten denk ik met een probleem. Kun je hier iets tegen doen, moet de school met oplossingen komen en moet een dependance ook aan bepaalde voorzieningen voldoen, want die kinderen moeten toch ook ergens spelen lijkt mij. Ik kan me geen locatie binnen 5 minuten loopafstand van de school voorstellen die geschikt hiervoor zou zijn.
Saartje
15-09-2009 om 10:16
Binnen 3 km
Hoi ayla
Ik heb ruime ervaring met dependances. In principe moet de gemeente de school een locatie binnen 3 km aanbieden. De school kan varieren met schooltijden. Toen mijn kinderen klein waren heb ik geweigerd om mijn kind op de dependance te laten plaatsen. Logistiek lukt dat echt niet met 2 kleine kinderen. Bij een verbouwing zijn bij ons de oudste kinderen naar een andere locatie gegaan omdat die zelf kunnen fietsen. Maar een groep 2 lijkt me lastig.
ayla
15-09-2009 om 10:20
Vond ik dus ook
doe dan groep 7 of 8. die kunnen best zelfstandig naar school gaan of naar huis, een groep 2 niet. Daarbij zijn er best veel kindjes uit groep 2 die een jonger of ouder broertje hebben in groep 1 of 3. Die zijn ook te klein om alleen naar huis te gaan, ik zie me in de middagpauze al heen en weer fietsen van de ene locatie naar de andere
maan.
15-09-2009 om 10:23
Hier
Hier hebben ze ook tijdelijk (ivm nieuwbouw) huisvestingsproblemen gehad en hebben ze ervoor gekozen om groep 8 te verkassen, onder het mom van 'jullie komen toch al zelfstandig op de fiets en zullen dat volgend jaar ook moeten doen'. Dit was trouwens maar op hooguit vijf minuten fietsafstand.
Maar een groep twee? Er zijn teveel ouders met jonge broertjes/zusjes die niet op twee plaatsen tegelijk kunnen staan.. ik denk dat dit plan er nooit door gaat komen.
Yta Chalne
15-09-2009 om 11:03
En hier
School hier werkt ook met meerdere locaties, de brengtijd is dan ook vanaf 8.15u. Heb je genoeg tijd om nog even door te fietsen met je andere kind(eren). Middagpauze is hier niet zo actueel, in de klas van jongste zijn er helemaal geen kinderen meer die tussen de middag worden opgehaald (het is maar een uur). Dat is ook echt niet handig met verschillende locaties. De enige keer at ik hem wel tussen de middag ophaalde klaagde hij steen en been: nu moest hij twéé keer naar school
margje van dijk
15-09-2009 om 11:22
Prijs je gelukkig
Wij hebben hier zelfs drie locaties. Ik heb een paar jaar lang gehad dat ik 3 kinderen op 3 verschillende locaties had zitten. Kinderen op "maar 2" locaties vind ik al een luxe.
En inderdaad, je hebt een kwartier de tijd (school gaat om 8:15 open, lessen beginnen 8:30) en de ouders racen dan alle locaties af. Ik ben niet van het type dat dat voor elkaar krijgt, dus mijn oudste kind fietste vanaf groep 5 zelf het laatste stukje (ik ging samen met alle kinderen naar de locatie van de jongste, dan naar die van de een-na-jongste, terwijl de oudste dan al zelf door was gefietst).
Ik vond het toen ook best heel wat, vanaf groep 5 al alleen naar school. Laten we zeggen dat hij er al vroeg zelfstandig van werd. Tweede kind heeft ook vanaf groep 5 alleen gefietst (ik hoefde van hem niet meer mee, en oudste deed dat toch óók). Jongste zit nu in groep 4 en ik ga nog met hem mee maar hij heeft ook al aangekondigd dat hij liever alleen gaat. (Dus mijn conclusie is dat die angst ook vooral in jou als moeder zit en dat je kinderen het niet zo'n probleem vinden.)
Maar weigeren om je kind op de dependance te laten plaatsen (zoals iemand schreef)? Wat is dat nou voor raars. Ik kijk daar echt van op.
Margje
egberdien
15-09-2009 om 11:31
Hier ook,
groep 6 en 7 zitten op een andere locatie. De schooltijden zijn aangepast, op de dependance begint en eindigt alles een kwartier later. Volgend jaar heb ik ook 2 kinderen op verschillende locaties, als het moet kan ik de oudste ook wel wegbrengen maar ik denk dat ze dan wel alleen kan gaan.
Het lijkt me raar om de groepen 2 naar een andere locatie te doen. Maar misschien denken ze wel aan een locatie die erg goed geschikt is voor kleuters en niet voor oudere kinderen.
Guinevere
15-09-2009 om 11:50
Kinderen in klas houden
Als ze bepaalde jongere groepen op een dependance plaatsen, moet school ook de verantwoordelijkheid nemen voor de kinderen totdat die zijn opgehaald. Dus ze in het lokaal houden totdat de vader/moeder/BSO er is. Ik moet zelf ook één dag in de week naar een andere lokatie racen. Ik haal dan eerst het jongste kind van 5 op, de oudsten (7) hebben instructies van mij om te wachten totdat ik kom aangestormd.
rutiel
15-09-2009 om 13:18
Navragen
Voor je je al te druk maakt, zou ik even je 'viavia'-verhalen laten verifiëren. Wie weet klopt er wel helemaal niks van. Als dergelijke plannen serieus zijn dan moet in elk geval de MR daar van op de hoogte zijn. Ik zou het via hen navragen.
n@nny
Jesse_1
15-09-2009 om 13:42
Hogere groepen
Sinds kort heeft onze school ook een dependance. Dit zijn 2 lokalen in een nabij gelegen basisschool, dus met alle voorzieningen (wel vrij kleine lokalen overigens, je moet bijna over de tafels heen klauteren). Met de school zijn afspraken over het gebruik van het schoolplein (dus niet gelijk met die school).
Er is gekozen voor de groepen 5 en 7 omdat:
* Deze al zelfstandig naar school kunnen
* Ze de leerlingen op de school zelf hun basisschoolperiode willen laten afsluiten (groep 8)
* Niet 2 jaar aaneengesloten op de dependance.
Verder komen de kinderen regelmatig naar de hoofdlocatie (1,5 middag en 2x een pauze geloof ik) er is (was) daar één lokaal over als groepslokaal.
Ik merk wel dat je de binding met de groepen op de dependance wel een beetje verliest, maar een drama is het verder niet. Een groep 2 op een andere locatie lijkt me bijzonder onpraktisch!
Vroegûh zat ik op de lagere school met een dependance voor de klassen (niet groepen) 2 en 3, maar ja, toen was alles anders...!
Jesse
margje van dijk
15-09-2009 om 13:53
Overigens
Overigens is het bij onze school zo dat ze op alledrie de locaties alle groepen hebben zitten, behalve de groepen 0/1. Ze vinden het belangrijk dat op elke locatie een dwarsdoorsnede van de hele schoolpopulatie aanwezig is. Ik kan me daar wel in vinden hoor.
Dus het argument dat je de oudere kinderen maar moet laten fietsen en de groepen 2 niet, dat begrijp ik niet zo erg. Dan fiets je toch zelf met je groep-2-kind een eindje verder?
Of mis ik iets.
Margje
Tijgeroog
15-09-2009 om 14:12
Hier
In de school hier zijn 2 klassen van een andere school tijdelijk "inwonend". De school is hier ruim 2 km vandaan en de kinderen rijden met een bus heen en weer. Geen problemen voor de ouders dus.
ayla
15-09-2009 om 14:49
Margje
Margje, het gaat zich mij erom dat ik niet 2 kinderen tegelijkertijd naar 2 verschillende locaties kan brengen. Een kind van groep 7 of 8 kan zelfstandig naar locatie a fietsen terwijl moeder jonger broertje of zusje naar locatie b brengt.
margje van dijk
15-09-2009 om 16:34
Ja maar ayla
Dat heb ik toch ook jaren gedaan? Eentje fietste zelf, de andere twee kon ik brengen (elk ergens anders). Twee kinderen naar twee locaties is niet leuk of handig, maar wel mogelijk lijkt me.
Margje
ijsvogeltje
15-09-2009 om 19:00
Wat mij opvalt...
Wat mij opvalt is dat een dependance vaak als iets negatiefs word gezien. Terwijl wij juist heel andere ervaring hebben. Hier al een paar jaar een dependance, voor (in principe) de groepen 6 en 7. Toen mijn zoon naar de dependance (schoolwoningen) ging, was er ook stress onder de ouders. Angst voor het onbekende, angst voor het 'moeten'. Vanaf de eerste dag hadden mijn zoon en zijn klasgenoten het juist erg naar hun zin! De andere locatie bood weer andere mogelijkheden om te spelen, en ze genoten ook wel van de uitzonderingspositie.
Natuurlijk kunnen ouders niet gelijktijdig op twee locaties zijn. Dus zijn er verschillende lestijden voor de locaties. Zó eenvoudig te realiseren!
Ik denk dat het trouwens helemaal niets uitmaakt welke klassen op de dependance zitten. Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn dat de dependance voor iedereen verder weg is. Bij mijn zoon in de klas waren juist ook veel kinderen die lopend naar de dependance konden, terwijl ze naar het hoofdgebouw altijd moesten fietsen. Het is hier trouwens wel beleid dat de groep 8'ers hun laatste jaar in ieder geval op het hoofdgebouw mogen doorbrengen.
Jesse_1
15-09-2009 om 19:52
Margje
"Dat heb ik toch ook jaren gedaan? Eentje fietste zelf, de andere twee kon ik brengen (elk ergens anders). Twee kinderen naar twee locaties is niet leuk of handig, maar wel mogelijk lijkt me."
We hebben het hier volgens mij niet over (on)mogelijkheden, maar over de handigste oplossing. Als je het voor het kiezen had, had je dan ook niet liever gehad dat jouw kinderen op dezelfde locatie zaten zodat je niet heen-en-weer hoefde te fietsen?
Jesse
Jesse_1
15-09-2009 om 19:55
Ook niet negatief hoor
Sterker nog, mijn zoon betreurde het dat hij dit jaar weer op het hoofdgebouw zit (op de dependance staat een tafeltennistafel). En voor ons is dependance een stuk dichterbij dan de school.
Wel lijkt het mij voor de leerkrachten jammer, ivm contact met de andere leerkrachten (vandaar ook de pauzes op het hoofdgebouw).
Jesse
Jesse_1
15-09-2009 om 20:00
Oudere kinderen alleen laten gaan
Omdat alle kinderen die naar de dependance gaan bij ons zelfstandig kunnen (uh... in principe dan, er zijn nog genoeg ouders die hun kind wel brengen. Misschien zijn ook nog niet alle kinderen er aan toe, dat weet ik niet.), zijn alle kinderen die gebracht moeten worden op het hoofdgebouw. En dat is misschien niet noodzakelijk (omdat je ook schooltijden kunt aanpassen, of kinderen even kunt laten wachten terwijl je heen en weer sjeest), maar wel zo handig! (Zo had ik één kind in groep 5 - dependance en twee kinderen op het hoofdgebouw - in groep 1 en 2, die moesten dus wel gehaald/gebracht worden).
Er zouden m.i. wel zwaarwegende argumenten moeten zijn om juist tòch groep 2 op de dependance te plaatsen, omdat je hiermee ouders extra belast.
Jesse
M Lavell
16-09-2009 om 09:11
Ja, dat mag ![]()
Het mag dus, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen ayla ![]()
Welke groep uiteindelijk verhuist, daar kun je eindeloos over steggelen. Dat heeft vooral ook te maken met wat de toekomst is. Groep 2 uit plaatsen heeft misschien wel te maken met het vermoeden dat het volgend jaar ook groep 3 zal zijn (en dan ook groep 4, etc.) waarna er een complete onderbouw of zelfs dependance ontstaat.
Op mijn school deden ze de bovenbouw de deur uit. Dat vond ik een rare zet, omdat er bij die dislocatie heel veel parkeerruimte was. Zet daar de onderbouw neer, en met de auto brengen is ineens niet zo'n probleem meer.
Maar die wijsheid is niet overgenomen. Men wilde de kleintjes in het hart. Van het dorp, bedoelde men. Toch vond ik het vooral een emotioneel argument.
Groet,
Miriam Lavell
Saartje
16-09-2009 om 11:18
Weigeren plaatsen op dependance
Hoi margje
Waarom begrijp jij niet dat ik weigerde mijn kinderen op een verschillende locatie te laten plaatsen? Ik zag alleen maar nadelen. De school was al redelijk ver van ons huis ebn de dependance nog verder. De kinderen waren klein (4 en 6 jaar) en vonden het beiden fijn om aandacht te krijgen bij het wegbrengen. Als een kind dan op de dependance zit kan je aan beiden geen aandacht meer schenken omdat je heen en weer moet racen.
Daarbij zou het maar tijdelijk zijn de dependance zou later weer opgeheven worden. Mijn zoon van 4 die net 3 maanden op school zat kwam weer in een nieuwe klas omdat er minder kleuterklassen kwamen. Al met al voor mij genoeg reden om de school te vragen de kinderen op dezelfde locatie te plaatsen.
Ik ken meer scholem met 3 locaties maar die proberen toch de kinderen zoveel mogelijk op een locatie te plaatsen.
groet
saar
Pham
16-09-2009 om 13:49
Hier
is de school van mijn kids dit schooljaar tijdelijk gesplitst in 2 locaties i.v.m. nieuwbouw. oude school is deels gesloopt, staan nog 3 lokalen overeind. De kleuters zitten daar. In een leegstaande school iets verderop zitten groep 3 t/m 8. Dit is 5 minuten lopen van elkaar af.
De schooltijden zijn aangepast voor de groepen 3 t/m 8 8:30u-12:00u en van 13:15u - 15:15u. Groep 1 en 2: 8:45u - 11:45u en 13:00-15:15.
Alleen 's middags en op vrijdag 12:00u (kleuters hebben dan ook tot 12:00u les omdat zij anders hun uren niet halen) zijn beide locaties gelijk tijdig uit. Afgesproken is dat de leerlingen van groep 3 t/m 8 die (nog) niet alleen naar huis kunnen bij de leerkracht wachtn. In de praktijk blijkt echter vaak dat ik met mijn kleuter gelijktijdig aan kom als oudste naar buiten komt. Oudste stopt bijvoorbeeld pas iets voor 15:15u, dan moet er eerst nog opgeruimd worden, jassen aan tassen pakken, in de rij en dan samen met de juf of meester naar buiten. Vaak is het dan 15:20u of zelfs later!
Maar zoals n@nny al aangeeft moet dit via de MR, zij weten er du als het goed is meer van. Vraag één van de MR leden ernaar of geef aan dat je een keer een MR vergadering erover wil bijwonen!
GR Pham
Saartje
16-09-2009 om 17:41
Pelle
Hoi Pelle
Als ik de school met goede redenen vraag mijn kind in een andere groep te zetten is er toch geen sprake van een hele school die daarbij betrokken is?
Ben jij het nooit oneens met een beslissing van de school van je kinderen?
En indien jij het oneens bent met deze beslissing laat je dat dan niet weten?
Zeker met het indelen van nieuwe klassen zijn het vaak een of twee personen die die beslissing nemen en een inschatting maken van je kind.
Indien je het niet eens met die beslissing moet je dat toch kenbaar kunnen maken? In dit geval waren we het zo oneens met de school dat we bereid waren onze kinderen van de school af te halen. Er speelde meer dat alleen de afstand tot de dependance.
De school had al te maken met sterk teruglopende leerlingaantallen en ze hebben onze verzoek ingewilligd.
Over andere ouders weet ik niets lijkt me ook niet belangrijk.
groet
saar
Saartje
16-09-2009 om 21:56
Reactie op margje
Hoi Pelle
Het was een reactie op margje die schreef:
"Maar weigeren om je kind op de dependance te laten plaatsen (zoals iemand schreef)? Wat is dat nou voor raars. Ik kijk daar echt van op."
Bij ons was net als bij margje op school alle klassen vertegenwoordigd op de dependance.
Bij onze tweede school toen de hele bovenbouw werd verplaatst hebben ze me niet gehoord. Ik baalde wel maar ja overmacht he.
groet
Saar
groet
Saar
Geerke
17-09-2009 om 09:43
Wacht eerst het plan af, want groep 2 wordt het vast niet
Ik weet het niet hoor, je hebt het via via gehoord. Ik zou eerst maar eens afwachten wat het echte plan wordt, de leerkrachten en de MR vinden groep 2 ook geen goed idee, dat kan je op je vingers natellen. Zeker met die psz ernaast. Dus ik denk dat het uiteindelijk een ander plan wordt, wat er straks gepresenteerd wordt naar de ouders. Inderdaad, met bovenbouwgroepen.
Mocht het plan écht zo worden dat groep 2 moet verkassen, dan staan er vast veel ouders van groep 2 bij de directie in de kamer, dat verwacht ik wel. En dan kan je ook nog naar de MR.
Maar wacht eerst even af wat er gepresenteerd wordt. Want je hebt het via via en groep 2, nee dat komt er niet door denk ik.
(ben benieuwd hoe het afloopt)
Geerke
17-09-2009 om 09:47
Saartje
Het is een nuanceverschil misschien, maar eerst spreek je over dat je "weigert" je kind op een dependance te laten plaatsen, en dáár werd op gereageerd. Later zwak je het af, je hebt het "met goede redenen aan school gevraagd".
Klinkt anders. Vragen zou ik ook doen, weigeren niet.