Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MaaikeL

MaaikeL

18-09-2008 om 19:13

Betalen voor "overblijf" bij continurooster?

Een tijdje geleden vroeg ik al naar ervaringen bij overschakelen naar een continurooster. Het lijkt erop dat dit toch echt gaat gebeuren. Er wordt nu een ouderraadpleging gedaan. De pauze wordt een half uur en de kinderen eten met overblijfkrachten. Een half uur later eten de overblijfkrachten dan met de andere helft van de klassen. Hierdoor is dan maar de helft van het aantal mensen nodig.

Wat ik mij nu afvraag: het lijkt erop dat wij als ouders wel moeten blijven betalen voor de overblijf. Dat kan toch helemaal niet op het moment dat er sprake is van een continurooster? Kan het uberhaupt een continurooster zijn als de begeleiding door overblijfkrachten wordt gedaan en niet door de leerkracht? Ik vind het allemaal maar vreemd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat is niet zo in het regulier onderwijs

Pelle:"Wanneer u het eten onderdeel van het lesrooster maakt, is het continurooster verplicht en zult u het overblijven gratis moeten aanbieden."
Dat is het geval in het speciaal onderwijs. In het regulier onderwijs accepteert de inspectie niet dat scholen overblijftijd als onderdeel van het lesrooster (lestijd) inplannen.
Overblijf is bij een continurooster niet verplicht, betalen wel degelijk afdwingbaar.
Je kunt hier wel spelen met de verwarring die het ministerie er zelf over veroorzaakt. Zie bijvoorbeeld ook pb 51. Daar wordt echt gedaan alsof overblijven bij een continurooster gratis is. Doe burgerlijk verontwaardigd als een school dat anders wil laten zijn, zeker als dat een nieuwe regeling wordt.
Maar als de regeling er eenmaal is dan kan betaling op grond van de WPO via deurwaarders en de rechter afgedwongen worden. De WPO zegt dat ouders de overblijftijd moeten betalen. De WPO maakt geen onderscheid tussen korte of lange overblijftijd.
Groet,
Miriam Lavell

*Sophie*

*Sophie*

19-09-2008 om 12:01

Vet handig miriam

dat je zoveel weet!

Om de een of andere reden kan ik het van jou ook altijd moeiteloos aannemen. Dat heb ik lang niet bij iedereen...

groetjes, Sophie.

Amati

Amati

19-09-2008 om 15:34

Niet verplicht

Hier ook een school met continu rooster. Eerst eten met de leerkracht en dan 30 min. buiten spelen onder toezicht van 3 pleinwachten. Twee zijn ingehuurd en vast, de andere een ouder bij toerbeurt. Wij betalen €75 per jaar voor de overblijf en als ouder moet je 2 keer per jaar pleinwacht draaien. Maar het is niet verplicht, de kinderen mogen naar huis. Alleen haast niemand doet dat, want 3 kwartier op en neer en ook nog eten is bar weinig.
Dus betalen vind ik niet gek, alleen moet je wel de keuze hebben.

Hier voor alle kinderen en gratis

Alle kinderen blijven over, continurooster. kinderen eten met leerkrachten in de klas, daarna spelen, leerkrachten houden zelf pleinwacht (kopje thee en even bijkletsen met elkaar.
Kost niks.
Bespaart de school een helehoop gedoe, leerkrachten kennen alle kinderen, weten precies waar ze op moeten letten, zien alles en weten dus ook precies wie wanneer vervelend gaat doen en waarom. Kortom: een relaxed en zeer informatief tussenuurtje. Ik weet niet hoe de teamleden het onderling doen, dus of iemand door kan werken als het moet en dat iemand anders dan even op het plein gaat staan. Ik weet wel dat het een hecht team is met zeer gemotiveerde en betrokken leerkrachten die graag met kinderen omgaan.
En nou mogen de regeltjesdie-hards gaan berekenen hoe dat zit met 1 uur, min tien minuten eetpauze en dan verdeeld over twee groepen pleinwachten levert een tekort op van 5 minuten lunchpauze. Genoeg om de vakbonden erop te zetten?
Heeft iemand wel eens een afweging gemaakt van de maatscchappelijke kosten van die gemiste 5 muniten lunchpauze? Ik moet soms voor ouders tegemoetkoming regelen voor de tussenschoolse opvang. Ouders met een laag inkomen kunnen onder speciale voorwaarden het geld terugkrijgen. Een papierwinkel dat daarbij hoort!!!! En een hoop uren van andere mensen die de papieren moeten invullen, controleren, goedkeuren en dan toch nog iets bedenken waardoor er niet uitbetaald hoeft te worden. Inclusief de Professionele Organisaties hebben we een hele bedrijfstak opgericht. Het gaat eigenlijk nergens over, 5 minuten en een kwestie van goed organiseren binnen je team.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.