Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-09-2010 om 10:29
Is er een verplichte bewaartermijn voor de cito?
Mijn zoontje zit in groep 7 en ik wil een analyse van de cito. Ik heb wel een computeruitdraai van spelling ontvangen (na veel gezeur want het was tegen het beleid van school ?!?)waarop een categorieoverzicht staat. Deze categorieen hebben een opsplitsing tussen categoriefouten en andere fouten.
De categorieen hebben bijna allemaal 0% fout, maar de andere fouten zijn hoog, tot 100%. Het heeft m.i. geen zin om de categorieen te oefenen want die zijn immers bijna foutloos. Maar school zegt dat ze deze gegevens niet meer hebben.
Een telefoontje naar cito heeft mij geleerd dat het zeer eenvoudig uit het computersysteem te halen is wat er door mijn zoon is opgeschreven. Maar zo enthousiast als de school over mijn betrokkenheid is, heeft de school weinig tijd om dit te doen. Ze moeten deze eenvoudige handeling waarschijnlijk door de ict-er laten uitvoeren die daar dan weer apart voor moet worden ingeroosterd.
Nu vraag ik me af of er naast de gegevens in het computersysteem invoeren, een bepaalde termijn is vastgesteld hoe lang de cito bewaard moet blijven. Of mag deze na invoering in het leerlingvolgsysteem vernietigd worden?
anna
17-09-2010 om 14:28
Ligt er aan wat
Hoi,
Alleen de kale scores moeten bewaard blijven. De velletjes papier waaop alles gemaakt is hoeven niet bewaard te blijven. Iedere school mag daarin zijn eigen beleid voeren. Bij ons op school is het beleid dat alleen de D/E en lage C scores bewaard en geanalyseerd worden. Maar dat is geen wet of zo.
Groet, An