Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mulan

Mulan

05-05-2012 om 16:40

Bijna geen huiswerk groep 8

Citotoets achter de rug, en gelijk nóg minder huiswerk voor groep 8. En dat terwijl ze er straks in klas 1 onder bedolven worden (en zeker op havo-vwo en vwo). Af en toe eens wat engelse woordjes of topo, maar dat was het wel. Van een vriendin hoorde ik dat het (gelukkig) bij haar zoon in groep 8 er anders aan toe gaat: komende week 2 toetsen, en verder elke week op maandag rekensommen inleveren en op de dinsdagen moeten ze hun engelse woordjes kennen. En daarnaast dus regelmatig een toets van het een of ander. Die kinderen gaan tenminste al wél meer voorbereid naar het VO.
Van diverse kinderen die later in klas 1 zaten hoorde ik ook dat zij dat verschil heel vervelend vonden. Maar ook dat ze merkten dat het rekenen erg ver was weggezakt, en ga zo maar door. M.a.w.: ze hadden zelf al door dat de basisschool het verkeerd had aangepakt en zij er nu de dupe van zijn.
Nu wil ik contact opnemen met de meester van groep 8, maar wil graag eens jullie ervaringen horen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

05-05-2012 om 22:38

Hier

Hier gaat het ook gewoon het zelfde tempo door hoor. Leraar had de kinderen zelfs wijsgemaakt dat de middelbare scholen aan het einde van het schooljaar het laatste rapport nog opvroegen om te zien of ze wel gemotiveerd waren. Dit is natuurlijk niet waar maar mijn zoon gelooft het echt. Hij weigert dan ook om een tandje lager te gaan werken.

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2012 om 18:18

Hier...

Hier nog een week of zeven/acht te gaan, er wordt nog wel gewerkt, maar huiswerk is nu vooral je rol leren voor de musical.

Tirza G.

Tirza G.

07-05-2012 om 23:26

Puh

Kinderen die in de brugklas zitten, mopperen. Op hun basisschool. Ze hebben zometeen een week of 7 vakantie en dan beginnen ze met sportdag, introductie-activiteit, schoolfotograaf, kluisjesuitleg, nog eens een rondje school, puzzelrit door de stad - affijn, voor ze Die Heuse Echte Agenda echt mogen gaan gebruiken is het minimaal tweede helft augustus.
Dan is wélk huiswerkregime van de basisschool dan ook al zóver weggezakt, dan maakt het gewoon niet meer uit. Mijn kinderen waren in staat om het huiswerkregime in een vakantie van tien dagen volkomen los te laten. Laat staan in eentje van 7-9 weken.

Tirza

Vakantie!

Ik vond het bericht van het jongetje dat tot de laatste dag doorleert leuk, hij zal er zeker baat aan hebben. Maar de hedoniste in mij voelt zich meer aangesproken door VIER MAANDEN ZOMERVAKANTIE!

Er zijn landen waar maandenlange zomervakanties heel gewoon zijn en die bij PISA een stukje hoger op de lijst staan dan Nederland. Voor een Nederlands schoolkind is de tijd tussen Cito en vo het enige moment om aan dit soort vrijheid te snuffelen.

De werkende ouders hoeven niet voor opvang te zorgen en de kinderen voelen onverwachte vrijheid. Iedereen blij zou ik zeggen. Zij leren toch voor het leven en niet voor de school?

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2012 om 07:51

Mwah

Ik sluit me aan bij Tirza, dat 'huiswerkregime' blijft echt niet hangen tot op het vo hoor. Inderdaad, eer ze daar echt beginnen ben je maanden verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.