Chris35
10-08-2010 om 21:35
Bijna naar groep 1 en mama ziet er tegenop
.....vast geen onbekend fenomeen in deze rubriek.... Mijn dochter gaat in oktober naar groep 1 en ik vind het spannender dan zij! Ze is al 3 jaar twee dagen perweek KDV gewend maar dit is toch weer een heel andere fase. Ik denk dat ik er mer moeite mee heb dan zij en ik kan er nu al emotioneel door worden. Idioot toch? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen van vooral de eerste weken. Viel het mee, viel het tegen, hielden jullie kinderen het de hele week vol e.d.? Mijn dochter slaapt af en toe nog 's middags en ze vindt t maar gek dat je op de "grote school" niet mag slapen

Picasso
11-08-2010 om 07:50
Hihi
Ik herken het deels. Ik vond het bij de oudste spannend maar meer niet eigenlijk. Maar misschien scheelt het dat mijn beide kinderen aan school toe waren.
Beide kinderen zijn heel makkelijk gestart op school. Oudste ging minder goed toen ze door kreeg dat ze elke dag zonder mama op school moest zijn. Maar ze is een heel gevoelig meisje. Ze is dus ook maar niet meteen fulltime naar school gegaan. Dat paste prima met mijn werk.
Jongste moest wel meteen fulltime. En dat ging prima. Qua karakter een heel ander kind.
Nu ze naar groep 6 en groep 2 gaan kan ik me niet meer voorstellen dat ik het ooit spannend vond dat ze naar school gingen
Succes in oktober! Enne, probeer joe emoties niet onbewust aan je dochter mee te geven. Pikken kinderen natuurlijk heel snel op. Dat was ook het lastig met het afscheidsprobleem met onze oudste. Ik vond d'r zielig en dat pikte ze natuurlijk op (ik was hoogzwanger dus hou dan je emoties maar in!). Het heeft ook best een tijd geduurd voordat het makkelijker ging.

Philou
11-08-2010 om 08:32
Ach wel nee
Het is heel gewoon hoor om daar emotioneel om te zijn. Opeens leren ze niet alles van de wereld van jou maar (ook) op school ! Voor ons was het ook afscheid kdv. Maar dat is ook wel heel erg leuk: alle nieuwe uitspraken (na 1ste week op school: das vet cool mamma!) en dan een tijdje dat ze jou gaan vertellen hoe je moet doen en wat niet (de structuur die ze leren gaan ze oefenen op jou). Mijn beiden kinderen zijn lange tijd halve dagen geweest. Dat kon ik voor ze doen gelukkig en dat was goed voor ze. Een is 2 maanden halve dagen naar school geweest de ander 6 (waarvan 3 volgens ons omdat de juf het graag wilde, althans dat zeggen wij nu achteraf). Het is best pittig voor ze in het begin en voor jou ook. Ik had gedacht dat ik tranentrekkend weg zou lopen na de eerste keer brengen maar dat gebeurde wel! Onze lieve buurman zei dat hij dat herkende. .
Maar ze pikken het ritme snel op. Het enige dat ik vond tegenvallen was dat iedereen zei dat als ze eenmaal naar schoolgingen, je zelf zeeën van tijd had.. maar dat vond ik niet (wel bij kdv).

Chris35
11-08-2010 om 10:37
Tja
ze is er duidelijk wel aan toe. Op het KDV is ze al bijna de oudste en de afgelopen maanden zijn er veel afscheidsfeestjes geweest. We zijn ook al een paar keer langs haar nieuwe school gefietst (ze is wel iemand die zich snel aanpast en thuisvoelt, maar heeft wel veel voorinfo nodig, zeg maar) en vrijdag is er een inloopuurtje. Genoeg manieren om haar voor te bereiden.
Ik hoop wel dat ze de dagen aankan, want mijn vrije dagen hebben geen bodemloze put. Ivm de BSO die we niet sluitend krijgen op het moment, ga ik al andere dagen/tijden werken. Maar goed, gelukkig hebben we een opa en oma die wel graag willen helpen met de opvang, dus dat is wel prettig.
Ik ben zelf gewoon ook zo'n emo mens. Ik heb tot heel lang moeite gehad met wegbrengen, maar dat deed ik maar zelden, zal er ook wel mee te maken hebben. Maar als ze straks naar school gaat, zal ik 'r echt zelf vaker moeten brengen...

liora
11-08-2010 om 12:46
Moeilijk
Hoi,
Dat volhouden was hier totaal geen punt, zoon ging na twee weken al drie dagen naar de nso. Maar emotioneel vond ik het heel moeilijk.
Hij gaat dit jaar naar groep 4 en ik vind het nog steeds moeilijk: het loslaten, niet meer zo op de hoogte te zijn van wat er speelt. Hij zal nu de grootste bron van informatie worden voor je.
Ik vond het dus moeilijk!
Lora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

muppet2829
11-08-2010 om 22:02
Zo herkenbaar!
Hoi chris35,
Ik heb begin april van dit jaar precies zo'n berichtje als jij nu typt hier neergezet!!!!!
Mijn dochtertje was er helemaal klaar voor en ik vond er niets aan. De eerste week voelde ik me niet op mijn gemak op het schoolplein en ik zag allerlei beren op de weg. Ik voelde me echt heel rot de eerste weken. Terwijl muppetmeisje al een jaar lang riep dat ze zo graag naar school wilde. Ze hield het nog niet goed hele dagen vol, maar dat ging al wel steeds beter. Haar 6 weken school vakantie zitten er nu bijna op en ze roept dus al 6 weken lang dat ze zo graag naar school wil en ze begrijpt maar niet dat de juf zolang vrij moet hebben hihi. Dus toen ik vanochtend vertelde dat ze alleen deze week nog vakantie heeft en na het weekend weer naar school moet zat ze 10 minuten lang te juichen op de achterbank en op en neer te wippen. En nu geniet ik daar van! Dus ja het is even wennen en tuurlijk ben je er emotioneel onder, maar ook dit went weer hoor.

elsje78
12-08-2010 om 15:51
Hetzelfde
maandag gaat de oudste naar school, zij kijkt er naar uit om met andere kinderen te spelen en naar school te gaan, ik vind het leuk voor haar maar zie een beetje op tegen de nieuwe periode. Nu heb ik haar niet meer voor mezelf maar gaat ze de maatschappij in, dramatisch gezegd. Tuurlijk, de creche was ook al een stapje, maar dit is het grote werk.
Het enige waar ik me druk over maak is of ze in godsnaam niet gepest zal worden, ze bijt nog niet zo goed van haar af. maar dat gevoel verberg ik enorm goed, want dat wil ik niet op haar afgeven...
Zal blij zijn als maandag geweest is, dan is de kop eraf. Gelukkig heb ik volgende week nog de hele week vrij...
succes allemaal maandag

Bianca1969
13-08-2010 om 10:01
O o o die eerste schooldag!
Ik had onze tweeling al helemaal enthousiast en eerlijk is eerlijk: zelf zag ik het ook helemaal zitten. Naar school mogen is gewoon leuk!
Dus nadat ik de eerste schooldag de kinderen in hun klassen had gebracht (de één ging makkelijk en de ander minder makkelijk) liep ik fluitend naar buiten. De hele ochtend helemaal voor mama alleen! Egoïstisch, he? Eenmaal terug in de auto voor school....moest ik heel hard huilen! Mijn kleine mannetjes, ineens zo groot. Ik vond er ineens helemaal niks meer aan, maar zij kwamen jubelend uit school.
Succes en het komt vast helemaal goed!

marije123
14-08-2010 om 21:31
Herkenning
Herken het ook helemaal! M'n dochter moet volgende week voor het eerst naar school. Vindhet zelf zo ontzettend spannend! dochterlief heeft er erg veel zin in. Ze is 2 keer wezen wennen en dat vond ze erg leuk, dus het is niet helemaal onbekend. Maar ik hoop zo dat ze zich staande weet te houden tussen al die andere (grote) kinderen, dat ze leuke vriendjes krijgt en neit gepest gaat worden.
De planning is ook dat ze eerst halve dagen gaat. Ze slaapt ook nog weleens 's middags, dus wil het rustig opbouwen. Die middag komt er vanzelf wel bij.
Velen zijn ons voorgegaan, dus het komt vast allemaal goed met ons (en met onze bloedjes..)

#~ TESS ~#
15-08-2010 om 18:28
Herkenning
ik herken het wel hoor, mijn knulletje gaat over nog 1 weekje vakantie ook naar school, en pff ik zie er weer tegenop, nu had ik dit bij mijn oudste ook, nu 17, en bij de middelste weer nu 10 en bij mijn jongste, bí'jna 4 dus ook weer, maar wat wel helpt is dat ik weet dat ik na een paar weken mijn draai heb gevonden en dat ik weet dat ik over een jaar denk, zo zeg dit schooljaar is even snel gegaan en dat ik tegen 6 weken vakantie op zal zien, hoe komen we die door, maar dat die ook weer zo heel gezellig voor bij vliegen en dat het dus allemaal goed komt zeg maaar, en bij jullie vast ook wel
groetjes tess

elsje78
16-08-2010 om 09:49
Ze is er...
ben toch zo benieuwd, heb er zenuwen van...
Het wegbrengen ging zonder drama, ze zat er wel wat verlegen bij toen ik weg ging, maar ben toch gegaan...anders zou het alleen maar erger worden denk ik. Maar ooooh wat hoop ik straks een blij kind te zien

Philou
16-08-2010 om 10:47
@elsje
Elsje: volgende week hoor je dingen als
"das vet cool, mamma!" en gaat ze je vertellen hoe je moet doen en zal ze streng worden. Je zal de meest fantastische verhalen en uitspraken horen.. en tegelijker tijd geen antwoord als je vraagt wat ze allemaal heeft gedaan en hoe ze het vond (want jij weet toch wat ik gedaan heb: het magisch denken). Het is wennen voor jou en voor haar maar er komen zeker heel veel leuke dingen voor in de plaats. Ohja, het hele sociale leven komt op gang; bij wie spelen, uitgenodigd worden om te komen spelen of op de verjaardag. Het is zo mooi om te zien. Je zal hier en daar wat moeten wegslikken: sterkte !

elsje78
16-08-2010 om 13:27
Leuk en niet leuk
ze kwam enorm blij uit school maar die blijdschap sloeg om in tranen toen ze na het eten weer terug moest...
Maar toen had ik al gezegd dat ze 2 keer ging en als ik dan zeg dat het niet hoeft wil ze misschien de rest van de week helemaal niet meer 2 keer...En ik moet volgende week weer werken...
Oooo dat gezichtje, gelukkig mocht ze naast de juf en ze zou bellen als het niet snel weer bijtrekt...
Kan wel janken, ik weet best dat het wennen is (ben verdorie zelf ook leerkracht) maar met je eigen kind is het toch heel anders
duimen dat het goed gaat!
Iig gaat ze morgen nog niet overblijven en naar de bso...

Philou
16-08-2010 om 22:16
Thuis lunchen
Ik heb met die twee van mij heel veel moeite gehad om de overgang naar school makkelijk te maken. Als het mooi weer was, lunchte we op de speelplaats. Als slecht weer was, thuis maar dan gingen we vervolgens een tochtje maken met de bakfiets (school is hier 200 m verderop) en kwamen we uit bij school! Goh! Het is lastig maar ik zou als het kan, niet thuis eten.

elsje78
17-08-2010 om 08:55
Vandaag overblijven, afscheid een drama
Vandaag blijft ze dus wel over en gaan we samen kennismaken op de bso na school (wel op de school gelukkig)
Ze ging vrolijk mee naar school, ging fijn spelen maar toen ik weg ging kwamen de tranen en ging ze als een aapje aan me hangen. Na een paar flinke knuffels en kussen toch maar weggegaan, blijven maakt het verwarrender denk ik. Maar als je dan door de gang loopt en je hoort mama mama mama door de snikken heen, nou dan ga je met een gebroken hart naar huis! Ik weet dat het waarschijnlijk nu al weer over is, en dat we moeten doorzetten maar pfff dit is wel moeilijk zeg.
groetjes

thein
17-08-2010 om 11:52
Ow jee
Nu ga ik nog meer stressen, want ik vond het juist zo'n prettig idee dat hij eventjes tussen de middag thuis was, maar blijkbaar kan dat ook helemaal verkeerd uitpakken??
Ik herken het wel, ik zie er ook tegenop. Mijn zoontje gaat a.s maandag en heeft 1 wenochtend gehad. Hij heeft er veel zin in en de wenochtend ging ook prima. Ik heb hem gisteren, zo goed als, geprobeerd uit te leggen dat hij nu op 1 dag 2 keer naar school moet, maar het is best lastig om dit tegen een bijna kleuter uit te moeten leggen. Ik vind het ook zo lastig in combinatie met jongste zoon, die nu 1,5 is en dus meestal van 12.00 tot 14.00 ligt te slapen (soms nog langer) dit zal dus verschoven moeten worden naar een andere tijd, of ik moet regelen dat er iemand thuis is, om bij mijn jonste zoon te blijven. Ik denk aan tig dingen en aan de andere kant denk ik, ach komt wel weer goed. Het is ook allemaal goed gekomen toen meneertje voor 3 ochtenden naar de psz ging en toen jongste zoontje werd geboren. En wat doe je dan met je tijd?? Hihi, ga ik dan weer zitten wachten? (net zoals in het begin bij de psz) maak me te druk succes met je meisje!

elsje78
17-08-2010 om 12:06
Gebeld alles goed
Pfff ben enorm blij, het gaat prima, ging meteen spelen toen ik weg was. En ook het overblijven gaat goed.
Thein ik heb dat ook, jongste is 11 maand en slaapt nog net 2 keer, maar eigenlijk tot 12 uur 's ochtends maar moet er nu half 12 uit. Ik heb het ook verschoven, ;s ochtends vroeg uit bed (7 uur maar hij slaapt makkelijk tot 8 uur) zodat hij er ook wat vroeger weer in kan en dan 's middags hetzelfde.
Maar als hij straks nog maar 1 keer slaapt moet hij of tot 13.00 opblijven of er moet iemand hier zijn...
Maar goed, eerst maar eens zien hoe het loopt met haar, ben wel weer wat opgelucht, het is toch weer een hele stap
groetjes

elsje78
19-08-2010 om 14:47
Hoe het gaat
Als ze er is gaat het goed, vindt ze het leuk, maar het afscheid blijft moeilijk. Ze is net 7 weken bij mij thuis geweest en nu is ze onzeker en wil ze dat ik erbij blijf. Dus ik neem elke keer dapper afscheid en spiek op de gang door het raam en dan zie ik haar de tranen drogen en gaan spelen. Neemt niet weg dat mijn moederhart het moeilijk heeft momenteel, wat weer erg goed is voor de extra kilootjes want die vliegen eraf...