Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
evelien1

evelien1

07-03-2009 om 22:12

Bijzonder verlof basisschool ivm vierdaagse van nijmegen?

Ik wil misschien volgend jaar met onze zoon de vierdaagse van Nijmegen gaan lopen. Hij zal dan net 12 jaar zijn en in groep 7 zitten. Het is dan de laatste week voor de zomervakantie.
Ik vraag me af of er ouders zijn die hier ervaring in hebben wat betreft het verlof van school.

Evelien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgend jaar

Je moet bij het schoolhoofd een verlofverzoek doen met een beroep op de leerplichtwet art 11.g (gewichtige omstandigheden). Maak in alles duidelijk dat het niet om vakantie gaat. Dat verzoek kun je pas volgend schooljaar doen (als je het nu al doet wordt het om bureaucratische redenen afgewezen). Misschien kun je de organisatie van de vierdaagse eens aanschrijven of zij ervaring hebben met verlof voor leerlingen.
Groet,
Miriam Lavell

Leonie

Leonie

08-03-2009 om 10:52

Zorg dat hij gesponsord wordt ofzo

en dat het geld naar een goed doel gaat.

Mijn neefje heeft, maar dat was wel vanaf het begin het plan, een keer tijdens schooltijd ook zoiets gedaan om geld op te halen voor een goed doel.
Hij heeft daar toen van school ook bijzonder verlof voor gehad. Sterker nog, de school heeft alle mogelijke moeite gedaan om hem bij te helpen en hebben enorm meegeleefd. Hij had een ook blog voor die paar dagen, die de klas dan volgde.
Was heel leuk

Leonie

Leonie

08-03-2009 om 10:53

Moet ik er natuurlijk wel bijzeggen

dat het zijn eigen idee was en dat hij het zelf bij de school heeft voorgelegd met een plan op papier opgesteld

Tinus_p

Tinus_p

08-03-2009 om 12:28

Verschillen

Evelien:
"Ik vraag me af of er ouders zijn die hier ervaring in hebben wat betreft het verlof van school."
Niet met de 4-daagse
Mijn indruk is, dat de ene school totaal anders omgaat met verlof dan de andere. De ene school geeft zonder nadenken verlof voor zaken waar andere scholen hun hakken diep in het zand zetten.

evelien1

evelien1

08-03-2009 om 21:15

Sponsoren

We hadden zelf al het idee om het dan te koppelen aan een goed doel. Hij heeft zelf al een goed doel uitgekozen en al bedacht wie hij allemaal kan vragen om hem te gaan sponsoren.
Zal komende week toch eens gaan informeren op de BS want het inschrijven duurt voor hem nu nog 1 jaar (nu is hij nog te jong) maar hij ziet hetl al helemaal zitten en het zou toch vervelend zijn als het door school al niet door kan gaan.

Volgens mij

bestaat er een uitzondering voor vrij voor sociale en culturele evenementen. en mij lijkt de nijmeegse avondvierdaagse daar ook onder te vallen. als je optreedt (b.v. je speelt de hoofdrol in een musical of je bent erg goed in muziek) krijg je ook zo vrij.
maar heb nu geen tijd om die regeling op te zoeken, misschien weet miriam 't zo wel.
groeten albana

Nee

Er is officieel geen uitzondering voor wat ook. Alles past in de regeling voor gewichtige omstandigheden. Wat gewichtig is, dat mag het schoolhoofd zelf uitmaken.
Groet,
Miriam Lavell

evelien1

evelien1

10-03-2009 om 21:17

Inspecteur heeft nee gezegd

Directeur was op zich positief maar wilde met inspecteur overleggen om niet de fout in te gaan. Helaas zei hij nee. dus wachten tot de 4 daagse in de zomervakantie valt.

Inge M

Inge M

10-03-2009 om 21:53

Welke inspecteur?

Als directeur de onderwijsinspectie bedoelt, dan kan dat niet. De inspectie (en dus ook de inspecteur) heeft niets te zeggen over bijzonder verlof.
Als de directeur de leerplichtambtenaar bedoelt, dan heeft hij het fout. De leerplichtambtenaar gaat niet over verlof van 4 dagen ivm bijzondere omstandigheden. Daar gaat alleen de directeur over.
Probeer je wat meer in te lezen en dien dan alsnog een officieel verzoek in. Leg de directeur uit wat zijn rechten en plichten zijn. Als de directeur het ziet zitten, mag hij verlof verlenen. Daar komt geen leerplichtambtenaar aan te pas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.