Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Brugklasmoeder

Brugklasmoeder

20-06-2012 om 21:33

Blijven zitten, hoe hoor je dat?

Ik kreeg net de nieuwsbrief van de (middelbare) school van mijn oudste dochter. Daar stond in dat op 9 juli de leerlingen gebeld worden die blijven zitten. Nu staat dochter voor alle vakken voldoende, maar voor een aantal vakken heel krap (rond de 5,9-6,2), en er komt nog een proefwerkweek aan. Ik ben het hele jaar nog niet benaderd door de mentor, ook niet toen ze na een ziekteperiode de tweede proefwerkperiode verknald had.
Is dat gebruikelijk, dat je gebeld wordt over al dan niet overgaan? Is het gebruikelijk om geen vooraankondiging te geven als een kind er wat zwak voor staat? Het lijkt me dat een school er niet zomaar vanuit kan gaan dat ouders alles volgen op Magister.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-06-2012 om 22:11

Nou...

"Het lijkt me dat een school er niet zomaar vanuit kan gaan dat ouders alles volgen op Magister."

Dat lijkt mij nou juist wel. Is was eigenlijk in de veronderstelling dat Magister juist daarom in het leven geroepen is. Bij zoon op school werkt het zo dat alles doorgemiddeld wordt. Een 5,9 wordt dus niet zomaar een 5,4. Is dat bij jouw dochters school niet zo dan?

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2012 om 07:54

Nou...

Daar is Magister voor...Hier wordt je voor de vergadering al gebeld,overigens,dat het twijfelachtig is.

Tineke

Tineke

21-06-2012 om 09:13

Ikke

In dit soort gevallen neem ik graag initiatief. Ik kan het wel stom zitten vinden dat een mentor niet belt, maar het gaat over mijn kind, en dat vind ik belangrijk, dus zou ik allang contact gezocht hebben.

koentje

koentje

21-06-2012 om 11:10

En.....

Ik ben het hele jaar nog niet benaderd door de mentor, ook niet toen ze na een ziekteperiode de tweede proefwerkperiode verknald had.

HUH? Vind jij dit zelf geen reden om even te contacten? Of speel je struisvogel en denk je dat er niets aan het handje is zolang je niks hoort?

Brugklasmoeder

Brugklasmoeder

21-06-2012 om 11:31

Jawel

Natuurlijk (!!) heb ik zelf wel contact opgenomen nog voordat die tweede toetsperiode was. En ook nadien, toen de cijfers bekend waren. We (ouders + kind) hebben ook een mentorgesprek gehad en een gesprek met een leerkracht, maar dat allemaal op mijn initiatief.
Mijn vraag is ook vooral uit nieuwsgierigheid, en ik probeer in te schatten of ik misschien niet gebeld ben omdat de school helemaal geen probleem ziet. Er is ook geen probleem. Als dochter allemaal zessen haalt zit ze prima. Maar het houdt niet over allemaal, denk ik. Het verschil met de basisschool, waar je elke 4 maanden alle ins en outs te horen krijgt en ook tussendoor nog updates in geval van kleine hobbels, is levensgroot.

Ins en outs

Ik vind juist dat je door magister de ins en outs mbt de prestaties van je kind veel beter bij kan houden dan op de basisschool. Daar wist ik nooit wat voor cijfers ze hadden. Pas bij het rapoort en soms via kind eens een cito uitslag.
Op het VO staat gewoon alles, verrassingen zijn er dus nooit aan het eind van het jaar. Ook de afwezigheid, spijbel en ziekte uren staan erop. En zelfs het huiswerk.
Overigens word je hier ook door de mentor gebeld bij zittenblijven. Er is niet een speciale dag voor. Maar de meeste kinderen zien het natuurlijk al lang aankomen in magister. De normen zijn bekend.

moeder

moeder

22-06-2012 om 09:00

Gebeld worden

School heeft met ons contact opgenomen na het tweede rapport met veel onvoldoendes. Het was duidelijk dat kind zou blijven zitten met zo'n rapport. We hebben uitgebreid overlegd met de mentor en kind erbij en met bijles heeft dit tot gevolg dat ze het kan halen nu. Het blijft spannend. We worden gebeld als ze is blijven zitten. We mochten ook aangeven als we sowieso graag gebeld zouden willen worden.
We kunnen op Magister zien wat voor cijfers ze in de proefwerkweek haalt, maar niet meer wat het jaargemiddelde wordt (zie het Magisterdraadje). Tot nu toe lijkt het goed te gaan!
Als je kind allemaal zessen staat lijkt de kans dat ze blijft zitten erg klein en is er ook geen reden voor school om contact op te nemen. Sterkte met de laatste loodjes!

Pliesje

Pliesje

22-06-2012 om 18:16

Grote paniek vandaag

Vandaag kreeg dochter haar proefwerkweek cijfers te zien, en ze kwam volledig in tranen thuis. Helemaal in paniek; ze zou blijven zitten want ze had hele slechte cijfers gehaald. Ze stond bijna overal een 7 voor en alles ging goed. Nu worden alle cijfers over het hele jaar meegenomen, maar sommige cijfers 1x, ander 2 of 3 keer. Volgens mij gaat ze geen enkele onvoldoende scoren, maar op school mochten ze echt helemaal niets zeggen. Kunnen ze een flippende leerling niet een beetje geruststellen?????

Annet

Annet

22-06-2012 om 20:19

Daarom is het afsluiten van het magister zo stom

Hier kunnen ze op magister zien hoe ze ervoor staan, welk s.o. , proefwerk, andere toets hoe zwaar meetelt, alles wordt gelijk doorberekend.
Kind kan daardoor precies uitrekenen hoeveel ze moet halen om toch een bepaald cijfer gemiddeld te staan.
En zo is ook uit te rekenen welk cijfer gehaald moet worden om een onvoldoende te scoren.
Zo te lezen heeft jouw dochter die berekening niet gemaakt.
Ter geruststelling: Het is bijna onmogelijk (zo niet helemaal onmogelijk) om met gemiddeldes op bijna 7 de proefwerken zo slecht te maken dat je blijft zitten.

Pliesje

Pliesje

23-06-2012 om 16:25

Gelukkig

In inderdaad Annet, het is gewoon onmogelijk om alsnog te blijven zitten. Na lang rekenen zijn er 2 6-en bijgekomen en de rest toch nog 7-ens.
Pfffff, wat een verdriet en paniek hier zeg.
Maar ik blijf het raar vinden dat er geen eind-cijferlijsten uitgedraaid werden. Bij een andere school hier in de buurt doen ze dat wel. Zinloos om alle leerlingen nog een week in de stress te laten zitten.

mirreke

mirreke

23-06-2012 om 18:38

Magister cijferweging

Onze school heeft pas heel kort magister. Ik ben heel blij dat het er is, maar Ik ben er nog niet zo in thuis. Weet iemand of er ook een soort legenda is die aangeeft hoe vaak een toets of mo enz meetelt?
Hier ook veel verschillen, het ene telt maar een keer mee, het andere vier of vijf keer, of is een pat. En dat alles verwordt dan tot het voortschrijdend gemiddelde. Ik zou graag willen kunnen zien hoe vaak welk cijfer meetelt, kun je dat bv. uit de kleur afleiden? Moet dat ergens staan? Lijkt me wel, anders heb je nog niet echt veel aan de gegevens.
Hoor je als leerling van te voren te horen hoevaak een toets of proefwerk meetelt, trouwens?

mirreke

mirreke

23-06-2012 om 18:40

Pat is pta

hier een mac met een eigen spellingswil.

kaatje43

kaatje43

24-06-2012 om 16:07

Nou brugklasmoeder

Ik kan mij toch niet voorstellen dat als je dochter het hele jaar goed gepresteerd heeft de school het van de toetsweek af laat hangen of ze overgaat. Ik denk dat je het anders toch wel eerder had gehoord, met name omdat in de brugklas in principe niet gedoubleerd wordt. Bij ons op school gaan ze van het derde rapport uit. Als dat op overgang staat moet er toch wel iets heel raars gebeuren als ze de leerlingen nog laten zitten. 1 cijfer kan toch niet het hele jaar teniet doen.

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2012 om 18:10

Kaatje

Hier kunnen kinderen de brugklas gewoon overdoen hoor!

mirreke

mirreke

24-06-2012 om 20:43

Dank p!

Ik ga straks meteen ff kijken. Dat ik dat toch nooit heb geprobeerd...

mirjam

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2012 om 12:47

Elk jaar zijn er wel bruggers die het jaar overdoen. Ze krijgen de keuze,of afstromen of doubleren. En zeker als je het best kunt, maar geen draad hebt uitgevoerd is een herkansing dmv doubleren op zijn plaats.

Ook geen doubleren

Hier ook geen zitten blijven in de brugklas. Misschien als hoge uitzondering maar zeker geen regel. Zitten blijven is een niveau lager in de 2e verder. Als je geen draad hebt uitgevoerd kan er zelfs een andere school geadviseerd worden. De overgangsregels en normering voor opstromen staan duidelijk in de schoolgids.
Er zijn wel bespreekgevallen, bijvoorbeeld: naar de 2e op zelfde niveau onder voorbehoud.

Tirza G.

Tirza G.

25-06-2012 om 17:07

Hier ook niet

Precies hetzelfde verhaal als wil40. Er wordt in de brugklas niet gedoubleerd, tenzij er iets Heel Ergs is. Als doubleren dreigt, stroom je dus af. Naar de 2e klas van het onderliggende niveau.

Tirza

Hier ook geen doubleren

In de brugklas en eigenlijk heel de onderbouw, wordt hier ook niet of nauwelijks gedoubleerd.
Alleen in uitzonderlijk situaties (veel afwezig door ernstige ziekte bijvoorbeeld) mag er in de brugklas gedoubleerd worden.
Voorwaardelijke overgang heb je hier ook wel. Dan moet het eerste rapport in de volgende klas voldoende zijn(volgens de overgangscriterea), anders toch per direct een niveau zakken.
In de tweede en derde komt doubleren wel voor, maar ook niet vaak. Meestal is het toch een niveau zakken.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2012 om 18:25

Ik ben blij

Ik ben blij dat het hier wel kan. Want een jaar flink puberen en niks doen betekent in jullie geval dat je gelijk afstroomt,jammer!

Hier wel doubleren en zelfs

hie rkun je doubleren en dan ook nog een nivo lager,ze starten dan weer in de 1ste.
ze staan dan wel bv 13 verliespunten, bij ons een 5=1 verliespunt een 4=2 verliespunten( lager weet ik niet en dochter ook niet)
Zonder erge reden, gewoon niets gedaan, zo stromen er in de brugklas van zoon 3 af.

Magistere is hier wel afgesloten voor een deel zoals we vanochtend doorkregen:

Beste ouder(s), verzorger(s) en leerlingen, Net zoals afgelopen jaar hebben wij het VSG en het gemiddelde eindrapportcijfer niet gepubliceerd via Magister. Dit doen we omdat de beslissing over wel of niet bevorderen genomen wordt door de vakdocenten tijdens de eindrapportvergadering. Indien je eindrapport niet voldoet aan de overgangsnorm en je in de bespreekzone zit, dan wegen de vakdocenten ook zaken als capaciteiten en inzet mee. Je kunt de overgangsnormen vinden op de website van de school.

Sawo

Sawo

25-06-2012 om 23:18

Niet meer mee eens

Hoi Fiorucci

Ik dacht vroeger net als zij. Maar mijn buurvrouw die bij een school werkte waar je wel kon blijven zitten vond het juist goed dat je niet kan blijven zitten. En ik zie dat ze grotendeels gelijk heeft. Bij mijn dochter in 6 vwo was de helft van de zakkers en herkansers lln die vorig jaar gezakt waren. Ze worden dat jaar niet uitgedaagd en nemen het vaak te licht op met tot resultaat dat ze weer niet halen. Dit geldt nier voor alle leerlingen maar zonder goede reden laten afstromen heeft ook zeker voordelen.
groet

Saar

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2012 om 07:30

Saar

En een niveau lager is wel uitdagend?? Lijkt me stug.

Yura

Yura

26-06-2012 om 09:17

Afstromen

Volgens mij doen ze hier op school afstromen, maar wel voorzichtig. Dochter heeft 2 jongens in haar vwo-brugklas die er een potje van hebben gemaakt, volgens mij zijn hun cijfers slecht genoeg om maar gelijk naar vmbo af te stromen, toch stromen ze af naar havo, wat dat betreft is het dus wel goed om op een zo hoog mogelijk niveau te beginnen, vanuit de havo-vwo brugklas wordt wel afgestroomd naar vmbo, terwijl de lessen en toetsen op hetzelfde niveau zijn.
Wat ze met uitzonderingsgevallen doen weet ik niet en ben ik wel benieuwd naar. Dit jaar zijn er wat kinderen afgezakt doordat er iets heel ergs is gebeurd op school (zelfmoord) en een klasgenoot van dochter is als gevolg van ziekte nauwelijks op school geweest. Zo'n kind kun je wel laten afstromen, maar die heeft gewoon stof gemist ook op een lager niveau lijkt me.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-06-2012 om 11:10

Normaal

Ik vind het eigenlijk heel normaal dat een mentor geen actie onderneemt als een kind (zoals die van brigklasmoeder) voor ALLE vakken voldoende staat. Je kind staat er gewoon prima voor. Natuurlijk kun je het als ouder wat 'magertjes' vinden, maar reden tot paniek is er allerminst. Ik kan mij niet voorstellen dat alleen de proefwerkweek opeens een zittenblijver van de leerling zou maken. Of krijgen ze zo weinig cijfers per jaar? Mijn zoon heeft over het hele jaar voor sommige vakken wel 25 cijfers.
En nog even de andere dingen die in dit draadje langskwamen:
Hier ook Magister, en daarin staat precies per cijfer hoe zwaar het meetelt. Die wegingsfactoren staan trouwens ook in de schoolgids. Voor een aantal vakken telt in trimester 1 een SO 1x mee, en een repetitie 2x. In het tweede trimester is dat 2x en 4x. En in het laatste trimester 3x en 6x. Maar bij sommige vakken blijft het bij 2x en 4x. Soms tellen kleine opdrachten maar 1x mee. Het valt mij op dat de kinderen het trouwens precies weten.
Zo'n verhaal als hierbij over allemaal 7'ens en dan toch paniek over zittenblijven... ik kan mij er helemaal niets bij voorstellen. De kinderen weten toch gewoon hoe zwaar de dingen meetellen, en kunnen gemiddelden uitrekenen?

Yura

Yura

26-06-2012 om 12:43

Uit mijn zoons oude klas hebben alle jongens die naar de vwo+ klas mochten (hier heb je ook alleen havo/vwo of vwo+) gekozen voor de havo/vwo brugklas, dit omdat ze geen zin in Latijn hadden. Eentje daarvan is afgestroomd naar havo, de andere twee zitten nu in 2 atheneum.

Maylise

Maylise

26-06-2012 om 15:33

Doubleren

Op het gymnasium waar mijn kinderen zaten kon doubleren wel. Het gebeurde niet zo vaak maar elk jaar was er wel een kind wat doubleerde. Fijn dat die mogelijkheid er in elk geval was. Als je het niveau niet aankan dan is doubleren natuurlijk niet de oplossing maar als je door omstandigheden (zelfs niks doen, familie problemen) er niet goed voorstaat dan is het een goede oplossing.

Op de scholengemeenschap van mijn zoon kon doubleren ook. Daar waren de brugklassen sowieso twee jaar en gemengd vmbot/havo/vwo. Niet kunnen doubleren zou dus een andere school betekenen. Ik weet in elk geval al een meisje dat in de 1ste brugklas gedoubleerd heeft en daarna Havo is gaan doen en een jongen die na doubleren VWO heeft gedaan (en gehaald)

kaatje43

kaatje43

26-06-2012 om 20:46

Sawo

Natuurlijk kan je in de 5de blijven zitten. DAt is nergens een probleem. het gaat dus om de brugklas en dat betekent voor de meeste scholen de 1ste. Als je in de eerste blijft zitten betekent dat meestal niet dat je niet gemotiveerd bent maar dat er andere redenen zijn. Het kan wel maar is zeker geen regel. Je verspilt namelijk de kans om later nog een keer te kunnen blijven zitten.

Yura

Yura

26-06-2012 om 21:54

P (ot)

Hier is het dit jaar ook veranderd, hebben ze er elke keer in blokken van een paar weken een vak naast, zat oa science bij, maar ook Latijn en Spaans.

Brugklasmoeder

Brugklasmoeder

26-06-2012 om 22:53

Ijsvogeltje

Van zo'n reactie wordt ik blij. Ik wil namelijk heel graag horen dat als je voor alle vakken voldoende staat, de kans klein is dat je het met een laatste toetsronde verknalt. Op Magister zie je ook alle voorgaande rapporten (ze werken met 6 perioden), en op sommige rapporten staat ze voor vakken een 4 ofzo. Dat komt doordat ze die rapportcijfers per periode bepalen, en je ziet ook grote verschillen tussen de perioden. Dochter is namelijk wel calculerend bezig. Haalt twee keer een onvoldoende en dan ineens een 8 (dus ze kan het wel). Andersom ook, aantal prachtige cijfers en dan ineens een 3 (die dubbel telt zodat het gemiddelde keldert, heel fijn). Inmiddels is de laatste proefwerkweek volop bezig. Ze heeft er ook weer wat bij geleerd, namelijk dat je uittreksels het best kunt maken als je leert voor een SO en niet allemaal in de proefwerkweek. Dan is het namelijk heel veel werk, alles bij elkaar
Overigens was mijn vraag niet helemaal juist gesteld. Zittenblijven kan vziw niet in de brugklas (tenzij bijzondere omstandigheden), je moet in zo'n geval afstromen en (dus) van school af.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.