Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Arawen

Arawen

28-06-2010 om 11:45

Blijven zitten in 3 havo (en wat nu?)

Zoon is begonnen op het VO in klas 1 en 2 TL/Havo. Na het tweede jaar vonden zijn mentoren hem goed genoeg om ons te adviseren hem door te laten stromen naar 3 Havo. Helaas wordt dat dan een 3 Havo/VWO klas.... Dat brak hem op; de bovenbouw is toch wel een stuk zwaarder, de leerlijnen (Dalton-onderwijs) langer en daardoor onoverzichtelijker en van VWO-ers wordt doodgewoon een ander soort eigen intiatief verwacht. Kortom, de 7ens werden 5en, al in de eerste periode. Moet ik wel bij zeggen dat ons prive leven veel turbulentie heeft gekend het afgelopen jaar en hij het daardoor ook moeilijk heeft gehad. Hij heeft geprobeerd het bij te trekken, heeft in de laatste periode zelfs bijles gehad en ging beter, maar de gehele linie over het jaar is te zwak en hij is niet bevorderbaar.
Na de teleurstelling komt de praktische kant van de zaak om de hoek kijken; wat nu? Hij mag blijven zitten (wat, naar ik begreep, al heel wat is) maar kan ook kiezen voor doorgaan met 3TL. Voor beide opties zijn voors en tegens te bedenken. Daar moet ik wel bij vertellen dat hij groep 4 op de basisschool heeft overgedaan (had een hele andere reden) dus hij is al 16. Wordt dus nu 2 jaar ouder dat zijn nieuwe klasgenoten.
We gaan uiteraard in gesprek met de mentoren en de uiteindelijke beslissing ligt bij zoon. Voor mij is het belangrijkste dat hij zijn motivatie behoud en 'graag' naar school blijft gaan. Daarom hoor ik graag jullie mening en ervaringsverhalen, om voor mezelf een goed beeld te kunnen vormen over hoe hem te adviseren. Wie wil meedenken?

groeten Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Veranderen is niet makkelijk

Het veranderen van onderwijstype (van vmbo naar havo, of andersom) is altijd extra moeilijk. Andere leerkrachten, andere lesboeken, opnieuw wennen aan wat belangrijk is en waarmee je punten scoort, opnieuw je de stijl van voor jou nieuwe leerkrachten eigen maken.
Met dat in het achterhoofd zou 3 TL wel eens moeilijker kunnen worden dan het herhalen van 3 havo.
Daar komt nog bij dat een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo meer keuzemogelijkheden verschaft. Hij kan dan alsnog besluiten eindexamen vmbo tl te gaan doen, door te gaan met havo, of over te stappen naar het mbo.
Voorbeeld: http://www.rocvantwente.nl/ROC-Voorpagina/ROC-Standaard/scholier/extra/1/ik-heb-een-overgangsbewijs-havo
Met een overgangsbewijs van 3 vmbo naar 4 vmbo, heeft hij die ruime keuze niet.
Een ander voordeel, voor zijn eigen zelfvertrouwen, is dat hij alsnog kan bewijzen dat hij het kan.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.