Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
een moeder

een moeder

06-03-2012 om 10:49

Blijven zitten in groep 7

Heeft het soms zin om groep 7 over te doen?
Mijn dochter heeft op een aantal gebieden een achterstand en werkt met een aangepast programma. Ook heeft zij al 2 jaar een ambulant begeleider.
Nu hebben wij vorig jaar afgesproken dat we dit jaar zouden gaan kijken of de achterstand niet te groot is om na groep acht naar het vmbo te kunnen. Als dat niet het geval is willen ze aanraden om haar groep 7 nog een keer te laten doen.
Nu lees ik hier altijd dat blijven zitten geen zin heeft. Maar gaat dat ook op als het als doel heeft om naar het VMBO te kunnen doorstromen?

Wij hebben over 2 weken een afspraak met haar juf ik weet niet of ze hierop gaan zeggen dat ze groep 7 moet overdoen. Maar voor het geval ze dat willen wil ik me graag vooraf laten informeren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schakelklas - lwoo

Hallo,
Zijn er ook scholen met een schakelklas voor LWOO-vmbo bij jullie in de buurt?
Ik zou daar naar op zoek gaan, liefst voor het komende schooljaar al.
Hier heeft de middelbare school zo'n klas. Kinderen kunnen daar na groep 7 heen er wordt een toets afgenomen om toelating te bepalen.
In zo'n klas zitten minder leerlingen (15-18 hier) en wordt veel meer tijd besteed aan de schoolse vaardigheden en veel minder aan tekenen, de afscheidsmusical van groep 8 etc. Eigenlijk krijgt je kind gewoon meer les zo. Er wordt met een individueel programma verder gewerkt met de kinderen met de stof van de bovenbouw van de basisschool. Sommige kinderen doen 2 jaar die schakelklas, maar dat ligt erg aan de leeftijd. Na de schakelklas stromen de leerlingen door naar het vmbo, meestal niveau basis of kader.

Andere optie is nogmaals groep 7 doen, maar dan na de 2x keer groep 7 naar het VO. Dan heeft je kind niet het hele cito en afscheidsgebeuren in groep 8 meegemaakt, maar waarschijnlijk wel meer uren besteed aan rekenen en taal als wanneer het kind in groep 8 had gezeten.

Is je kind al eens eerder blijven zitten, heeft het lang gekleuterd?

Soms wel

Dat ligt eraan wat je doel is. Zittenblijven helpt achterstanden niet weg. Dat betekent niet per definitie dat leerlingen van (feitelijk basisschoolverlengen) niet vooruit kunnen gaan.
Er zijn twee manieren waarop achterstanden worden gemeten. Ten opzichte van de klas (ABC scores Cito) en ten opzichte van het aantal jaren onderwijs (DLE of alternatief leerlingrapport).
Stel je dochter heeft 2 jaar leerachterstand. Ze zit nu op het niveau eind groep 5. Ze doet groep 7 over en aan het einde haalt ze het niveau eind groep 6. Dan is dat een verbetering, ze lijkt nog maar 1 jaar achter ten opzichte van de klas, maar ten opzichte van het aantal jaren onderwijs, ze had eind groep 8 moeten hebben, heeft ze dan nog steeds een achterstand van 2 jaar. In werkelijkheid levert een jaar zittenblijven niet een jaar extra vooruitgang op. Het is al mooi als ze na zitteblijven op het niveau midden groep 6 uitkomt. Dan is haar achterstand zelfs toegenomen ten opzichte van het aantal jaren onderwijs.
Waarom het toch slim kan zijn om dat te doen is omdat het basisonderwijs zich nu eenmaal meer bezighoudt met het aanleren van basisvaardigheden dan het voortgezet onderwijs.
Die basisvaardigheden zijn belangrijk voor later. Zelfs als ze na zittenblijven niet aangenomen zou worden op het vmbo (ze gaat onvoldoende vooruit), dan nog is de kleine vooruitgang winst voor haar. Voor wat ze wel kan en wel geleerd heeft.
Ja, er zijn in het geval van jouw kind reden om wel voor zittenblijven te kiezen. Maar haal daar niet de hoop uit dat ze dan wel naar het vmbo zal kunnen. Doe het vooral alleen voor haar en om haar basisvaardigheden zo veel mogelijk te ontwikkelen.
Probeer dat ook thuis te ondersteunen.
Er is trouwens wat veranderd maar nog niet alle basisscholen hebben dat doorgevoerd. De referentieniveaus zijn ingevoerd. Het vo werkt daar al mee. Het eindniveau voor het bo is vastgesteld op 1F. 75% van de leerlingen haalt dat. Daaronder zit het minimumniveau (M). In het praktijkonderwijs wordt dat minimumniveau maar door 30% van de lln gehaald. In het LWo door 55%. In het vmbo-b haalt 83% M en 50% 1F.
Ik zou aan de leerkracht vragen op welk niveau jouw kind zit ten opzichte van die referentieniveaus. Vraag of er een alternatief leerlingrapport is (daar moet dat in staan). Ik denk dat ze ook zonder zittenblijven al naar het vmbo kan.
Als het je in werkelijkheid gaat om van een vmbo-b advies een vmbo-t advies te kunnen maken, dan gaat zittenblijven vermoedelijk niet helpen.
De vo school zal kijken naar het niveau dat je kind na 8 jaar basisonderwijs heeft behaald. Een jaartje langer voor een hogere eindscore, helpt dan niet.
Samenvattend: als je kind nu op een niveau zit dat zicht geeft op een eindniveau basisonderwijs dat onder of net op het minimumniveau zit, dan heeft zittenblijven zin. Voor haar. Misschien pikt ze nog extra basisvaardigheden op. Het is zelfs mogelijk dat ze dan niet in het praktijkonderwijs, maar in het lwoo of vmbo-b belandt.
Maar als je kind bovenin het minimumniveau zit of zelfs laag F scoort, dan zal er geen hogere plaatsing uit zittenblijven rollen.
Groet,
Miriam Lavell

een moeder

een moeder

06-03-2012 om 13:43

Bedankt

Dochter heeft verschillende testen gehad waaronder een iq test. School heeft steeds gezegd dat ze met deze uitslag naar het vmbo zou moeten kunnen.En dat ze te goed scoort voor praktijkonderwijs. Maar dan moet ze wel een aantal basisvaardigheden hebben inderdaad.
Geen idee wat haar DLE is. En ik weet ook niet of haar reken nivo op 1F zit.
Maar ze loopt met rekenen ongeveer anderhalf jaar achter denk ik. (ze is met kerst in het groep 6 boek begonnen).
Met spelling heeft ze de grootste problemen. Hierbij loopt ze erg ver achter.
Haar technisch lezen en vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis zijn goed daarmee loopt ze gewoon bij met de klas.
Begrijpend lezen is ze zelfs heel goed hierbij scoort ze zelfs A's
Waar ik de grootste moeite mee heb met blijven zitten is dat ze van november is en ze 2,5 jaar gekleuterd heeft. Naar mijn idee moet ze voor haar leeftijd gewoon door naar groep 8.
Maar als ze daardoor niet naar het vmbo zou kunnen?

Overigens gaat het ons niet om haar op een hoger vmbo niveau te krijgen. Dochter wil zelf graag naar een groene school. En daar zou ze prima Basis of misschien kader kunnen doen. Met of zonder Lwoo

Geen idee of ze hier in de buurt schakelklassen hebben dat ga ik eens opzoeken.

Zus

Zus

06-03-2012 om 13:55

Gekleuterd

Je zegt dat ze van november is en 2,5 jaar gekleuterd heeft. Dan mag ze toch niet meer blijven zitten? Dat is maar 1 keer op de basisschool mogelijk, volgens mij.

een moeder

een moeder

06-03-2012 om 14:04

Zus

Ik weet het niet maar ik neem aan dat ze het niet aangekaart hadden als het niet zou mogen.
Misschien tellen ze het niet als zittenblijven omdat ze van november is.

Telt wel

"Misschien tellen ze het niet als zittenblijven omdat ze van november is."
De basisschool misschien niet, maar het vo wel. Zou ze nu nog eens blijven zitten, dan is ze al 13 als ze de vo school binnenkomt. Dat is 'oud' en betekent vooral ook dat ze in het reguliere vmbo niet meer binnen de gewenste tijd aan een startkwalificatie kan komen.
Laat staan als ze ook nog eens blijft zitten. Dat kan aanleiding geven om haar, zelfs als haar eindniveau inderdaad voldoende lijkt, toch niet tot een hoger vmbo-niveau toe te laten.
Vergis je niet: er zitten ook kinderen in het praktijkonderwijs die op onderdelen de hoogste scores halen. Er wordt niet alleen naar scores gekeken. Ook naar leeftijd, de periode waarin die scores gehaald zijn en eventueel aanvullende signalen.
Als haar eindniveau praktijkonderwijs is, dan maakt het niet uit en kan met zittenblijven zelfs wat leerwinst gehaald worden. Anders niet.
Groet,
Miriam Lavell

een moeder

een moeder

06-03-2012 om 15:59

Eindniveau

Ze zit in groep 7 dus haar eindniveau is nog niet bekent.
Als ze zou blijven zitten is het alleen om haar niveau omhoog te krijgen. Maar als dat niet kan hoop ik dat ze gewoon naar groep 8 kan volgend jaar. Overigens hebben ze haar kleuterverlengen hier nooit als zittenblijven gebracht.
Hoe zit dat met die startkwalificatie voor welke leeftijd moet ze die hebben? Betekend dat dat ze maar tot een bepaalde leeftijd op het vmbo mag blijven?
En zou school dit ook niet allemaal moeten weten. Dan zouden ze ons hiervoor toch moeten waarschuwen.
Ik weet dat er in groep 8 ook een meisje zit wat langer gekleuterd heeft en een keer is blijven zitten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

een moeder

een moeder

06-03-2012 om 15:59

Eindniveau

Ze zit in groep 7 dus haar eindniveau is nog niet bekent.
Als ze zou blijven zitten is het alleen om haar niveau omhoog te krijgen. Maar als dat niet kan hoop ik dat ze gewoon naar groep 8 kan volgend jaar. Overigens hebben ze haar kleuterverlengen hier nooit als zittenblijven gebracht.
Hoe zit dat met die startkwalificatie voor welke leeftijd moet ze die hebben? Betekend dat dat ze maar tot een bepaalde leeftijd op het vmbo mag blijven?
En zou school dit ook niet allemaal moeten weten. Dan zouden ze ons hiervoor toch moeten waarschuwen.
Ik weet dat er in groep 8 ook een meisje zit wat langer gekleuterd heeft en een keer is blijven zitten.

Dat zou moeten, maar het is niet zo

"Ze zit in groep 7 dus haar eindniveau is nog niet bekent."
Dat is niet waar. De school moet kunnen verantwoorden op welk eindniveau haar instructieniveau zich richt (opbrengstgericht werken).
Zie bijvoorbeeld http://www.taalpilots.nl/attachments/2276270/101122_Handreiking_Alternatief_leerlingrapport_(site)_(1).pdf
"Hoe zit dat met die startkwalificatie voor welke leeftijd moet ze die hebben? "
Leerlingen zijn tot hun 16e leerplichtig en worden daarna kwalificatieplichtig tot hun 18e verjaardag. Vo scholen willen leerlingen die op zijn laatst in het jaar dat ze 18 worden die kwalificatie kunnen halen.
Dat kan niet met leerlingen die in het vo beginnen als ze 13 zijn. In dat geva beland je al snel op een zijpad en vooral niet op een 'zo hoog mogelijk niveau'. Liever een beetje lager als het aan de vo scholen ligt.
"En zou school dit ook niet allemaal moeten weten. Dan zouden ze ons hiervoor toch moeten waarschuwen. "
Ja, ze zouden het moeten weten en ze zouden moeten waarschuwen, maar dat doen ze niet. Er zijn er zelfs die stampvoetend volhouden dat dat allemaal niet aan de hand is. Dat kunnen ze ook makkelijk doen, want dat kind gaat toch na groep 8 van school. De basisschool merkt zelf helemaal niks van dit soort ontwikkelingen.
"Ik weet dat er in groep 8 ook een meisje zit wat langer gekleuterd heeft en een keer is blijven zitten. "
Als dat je meisje een hoog eindniveau haalt (expertniveau) is er niet zoveel aan de hand. Hoewel het twijfelachtig kan zijn of ze tot het vwo wordt toegelaten. Maar juist bij leerlingen met een kiele-kiele uitslag gaan de tenen eerder krom.
Het is tamelijk simpel: het onderwijs gaat ervan uit dat je in een zekere tijd een bepaald niveau kunt halen. Haal je datzelfde niveau in jaren meer, dan wordt ervan uitgegaan dat je in de toekomst ook niet zo snel zult leren. Kun je nog de basisvaardigheden hebben behaald voor toegang tot vmbo-t, omdat je er langer over gedaan hebt zal de vo school voorzichtiger zijn. Liever instromen op vmbo-k. Of hooguit de brugklas proberen, maar dan eerder afstromen.
Groet,
Miriam Lavell

MoederVan3

MoederVan3

06-03-2012 om 17:26

Hoeft niet een probleem te zijn

Mijn jongste is vorig jaar geslaagd voor VMBO basis. Ik heb vorig jaar de leerlingenlijst bekeken en uitgaande van de 1 januari grens had 90 % van de leerlingen gedoubleerd, 10 % niet gedoubleerd en 10 % 2 x gedoubleerd. Leerlingen die het slecht doen op het VMBO en 16 worden, worden wel richting MBO niveau 1 gedirigeerd. Ik ken daar meerdere voorbeelden van. Maar kinderen die twee keer gedoubleerd zijn en die het prima doen worden niet halverwege naar het MBO verwezen. In ieder geval niet op school van mijn zoon.
Als je het kan betalen, zou ik proberen met particuliere bijles haar wat bij proberen te werken, zodat ze in ieder geval naar het VMBO kan (met LWOO).
Jongste spelde aan het begin van groep 7 ook nog ongeveer fonetisch en particuliere RT heeft hem toen een hele sprong laten maken. Anders was hij misschien ook wel op de praktijkschool terecht gekomen en daar is hij toch echt te goed voor (weet ik nu).

Een moeder

Een moeder

06-03-2012 om 21:08

Die A scores heeft ze alleen voor begrijpend lezen. Op school zijn ze daar ook verbaast over. Wij willen ook niet dat ze naar praktijkonderwijs moet.
School heeft vorig jaar aangegeven dat ze misschien groep 7 2x moet doen om naar het VMBO te kunnen.
Eind volgende week hebben we hierover een gesprek. Ik weet nog niet wat school precies wil.
Maar naar het lezen van alle reacties in dit draadje krijg ik toch steeds meer het gevoel dat ik haar in elk geval naar groep 8 wil laten gaan.

een moeder

een moeder

06-03-2012 om 21:38

P thuis werken

We doen thuis al veel met haar. Ze heeft extra spelling waar ze bijna elke dag mee oefent en ze is ook bezig met een type cursus en wen sova training allebei op verzoek van school.
De type cursus krijgt ze omdat ze op school veel werk op de computer mag doen.
Vorig jaar kreeg ze nog wel extra rekenwerk mee naar huis maar daar zijn we mee gestopt omdat ze nu met spelling en typen bezig is.
Maar als we het gesprek hebben ga ik het er toch nog maar eens over hebben als dat de manier is om haar naar groep 8 te krijgen.
Maar ze kan niet alles. Ze heeft ook tijd voor haarzelf nodig na school.

een moeder

een moeder

06-03-2012 om 21:42

Info praktijkonderwijs

Info over praktijkonderwijs heb ik niet. We zijn wel al op 2 VMBO scholen wezen kijken.
Een daarvan wil onze dochter heel graag naar toe. En eigenlijk denken wij ook wel dat ze dit moet kunnen zeker als ze lwoo kan krijgen.
Maar goed we moeten even wachten hoe school hierover denkt.

Zus

Zus

06-03-2012 om 21:53

Praktijkonderwijs

Een kind wordt ook niet zomaar toegelaten tot praktijkonderwijs.mDan moet een kind een laag IQ hebben, weet niet uit mijn hoofd hoe laag, maar hoger dan 80 in ieder geval niet. Ik vraag mij dan ook sterk af of je dochter met een A voor begrijpend lezen en het prima doen bij de zaakvakken uberhaupt voor praktijkonderwijs in aanmerking komt.

Guinevere

Guinevere

06-03-2012 om 22:03

Kijk hier eens naar

Dit vind ik altijd een zeer leerzaam document, het gaat hier om Leeuwarden maar het zal vergelijkbaar zijn met de rest van het land: http://www.obsdeweide.nl/Portals/183/docs/Plaatsingswijzer%20PO%20VO%20Leeuwarden%20def%20jan%20%202011.pdf

een moeder

een moeder

06-03-2012 om 22:36

Reactie

Bedankt voor de link.
Als ik hem vergelijk met de scores van mijn dochter zou ze inderdaad te hoog zitten voor praktijkonderwijs.
Maar ze zou wel in aanmerking komen voor lwoo.
School heeft overigens niet gezegd dat ze naar het praktijkonderwijs moet maar dat ze misschien een jaar langer op school moet blijven om de criteria voor het vmbo te halen.
Maar daaruit was mijn conclusie als ze geen jaar langer over de basisschool gaat doen kan ze misschien niet naar het VMBO.
Maar met haar IQ test van 2 jaar geleden zit ze in elk geval iets boven de de boven grens voor het praktijkonderwijs.

ik moet nu maar even wachten tot het gesprek met school. Maar ik heb nu in elk geval zelf wat informatie zodat ik niet alleen op de juf hoef af te gaan.

erik hutink

erik hutink

07-03-2012 om 13:46

Utrecht

in Utrecht wordt ten zeerste aangeraden leerlingen niet te laten blijven zitten. De achterstand wordt hier niet minder door, de aansluiting met leeftijden des te groter. Dit is niet direct zichtbaar... maar als zij naar het vmbo gaat krijgt zij daar zeker problemen mee.

soms bijt iemand wel zitten, maar gaat dan alsnog aan het einde van groep 7 naar het vmbo....... handig voor de basisschool, maar niet voor het kind.

2 jaar leerachterstand is geen probleem, op 1 gebied een leerachterstand van 3 jaar geeft ook aansluiting op het vmbo. binnenste lwoo.

Een moeder

Een moeder

15-03-2012 om 11:23

Update

Vandaag een heel goed gesprek gehad op school.
School wilden eerst weten wat wij wilden.
Mede dankzij dit forum weten we nu dat we ze naar groep 8 willen hebben volgend jaar.
We konden nu ook duidelijk uitleggen waarom we haar naar groep 8 willen hebben. Hier hebben we een aantal redenen voor gegeven.
Met een aantal van die redenen was school het zeker eens.

Van dat stuk over de startkwalificatie hadden ze nog nooit gehoord. Wel vond school ook dat ze eigenlijk wat te oud was om nog een jaar langer op school te blijven.

Dochter blijft een twijfel geval maar ook omdat ze op sommige gebieden zo hoog scoort denkt school ook dat ze waarschijnlijk toch naar groep 8 kan volgend jaar.
Wel moet er dan een plan opgezet worden waarbij ze gaan zorgen dat ze met spelling en vooral met rekenen nog wat verder komt.
Hierover hebben we volgende maand weer een gesprek. Dan wordt er ook definitief gesproken of ze naar groep 8 gaat.
We zijn heel positief uit het gesprek gekomen. We hadden ook nog een ander ding en ook daar werd hard aan gewerkt.

Iedereen bedankt voor de reacties

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.