Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Boeken havo 4/5 Nederlands

Mijn dochter moest vandaag een boek meenemen naar school dat gelezen mag worden voor haar boekenlijst Nederlands. Lekker op tijd en het was ook wel een lastige opgave, want ik heb maar een beperkte hoeveelheid Nederlandse boeken en het is allemaal oud en dik. Er staat ook nog een Alex Boogers, maar dat vond ik zelf zo slecht dat ik het haar niet wil aandoen.
Dochter is nooit een lezer geweest, maar moet er nu dus echt aan geloven. Weten jullie makkelijk leesbare boeken, niet te dik, die een beetje aanspreken bij een 16-jarige, en ook geschikt zijn voor de boekenlijst?

Kijk eens op www.lezenvoordelijst.nl 

Ik ben zelf verzot op lezen en kijk er vaak op als ik een nieuw boek zoek. 

https://pratenoverromanfragmenten.nl/romanfragmenten/

Ik heb voor de vakantie al aan de sectie Nederlands gevraagd welke boeken er gelezen zouden mogen worden, zodat zoon in de vakantie al een boek kon lezen. Volgens de docent die ik toen sprak mogen alle boeken van deze site.
En als ik mij niet vergis zitten mijn zoon en jouw dochter op dezelfde school.😉


MMcGonagall

MMcGonagall

13-09-2021 om 10:59 Topicstarter

Bedankt voor de websites. Misschien is het ook wel handig om het bibliotheekabonnement weer eens te activeren.

Waar houdt ze van? Ze is geen lezer, maar wat voor soort tv series of films spreken haar aan bijvoorbeeld?

Populaire keuzes voor toegankelijke boeken voor bovenbouw havo zijn bijvoorbeeld Het Diner (Herman Koch), Het Gouden Ei (Tim Krabbe), Vallen (Anne Provoost), Phileine Zegt Sorry (Ronald Giphart), Wees Onzichtbaar (Murat Isik - is wel wat dikker, maar leest heel vlot). Maar ik zou haar ook zeker verder laten zoeken naar iets wat haar aanspreekt. 

Die van mij leest nu Confettiregen van Splinter en de laatste twee boeken van Bart Cbabot. Daarnaast leest ze dit jaar ook Wees onzichtbaar. Volgend jaar nog een boek van Saskia Noort en van Herman Koch. De boeken van lezenvoorjelijst vindt zij en haar oudere broer vreselijk ouderwets. Vooral omdat ik ze toen ook voor mijn lijst moest lezen. 

O ja bij twijfel of het boek gelezen mag worden voor de lijst neemt ze het mee naar school en vraagt ze toestemming van de docent. 

Ik raad mensen vaak Herman Koch aan, vooral Zomerhuis met Zwembad of Het Diner.
Confettiregen van Splinter Chabot zie ik hier ook genoemd worden. Ook een heel toegankelijk en fijn boek, dus die kan ik ook aanraden!

Het kan ook anders: mijn 3 kinderen zijn geslaagd doornm het kijken van verfilmde boeken danwel het lezen van online gevonden samenvattingen. Zowel voor Nederlands,  Engels, Duits en Frans. Er is hier, helaas, niet één boek gelezen in 4, noch in 5 havo. 

hier moet er verplicht gelezen worden van ‘lezen voor de lijst’ en iets anders mag niet dus ik zou het haar even na laten vragen. En O ja, boeken van niveau 3. 

Zeilboot schreef op 13-09-2021 om 14:29:

Die van mij leest nu Confettiregen van Splinter en de laatste twee boeken van Bart Cbabot. Daarnaast leest ze dit jaar ook Wees onzichtbaar. Volgend jaar nog een boek van Saskia Noort en van Herman Koch. De boeken van lezenvoorjelijst vindt zij en haar oudere broer vreselijk ouderwets. Vooral omdat ik ze toen ook voor mijn lijst moest lezen.

O ja bij twijfel of het boek gelezen mag worden voor de lijst neemt ze het mee naar school en vraagt ze toestemming van de docent.

De site waar ik naar verwees (lezenvoordelijst.nl) wordt steeds ververst, de boeken die jij noemt staan daar ook op. 

TrefleQ schreef op 13-09-2021 om 15:32:

Het kan ook anders: mijn 3 kinderen zijn geslaagd doornm het kijken van verfilmde boeken danwel het lezen van online gevonden samenvattingen. Zowel voor Nederlands, Engels, Duits en Frans. Er is hier, helaas, niet één boek gelezen in 4, noch in 5 havo.

Herkenbaar. Mijn zoon heeft ook nooit een boek gelezen. Hij had toch altijd hoge cijfers voor zijn "boekverslagen" en een 8,5 in het eindexamenjaar voor zijn mondeling. Er zijn er dus dus meer die het zo doen. 

Inderdaad even Lezen voor je lijst checken. Wat ik mijn pubers in havo 4 (ik ben docent Nederlands) die niet zulke leesfans zijn, adviseer, afhankelijk van wat ze wél leuk vinden: 


- Mama Tandoori van Ernest van der Kwast (heel grappig geschreven!)
- De belofte van Pisa (ook een filmversie van) 
- Het gym (gaat over een middelbare school en daardoor lekker herkenbaar) 
- thrillers van Lieneke Dijkzeul, Saskia Noort of Simone van der Vlugt (vanwege de spanningsboog wel goed te lezen) 
- boeken uit de Slash-serie (met zo’n schuine streep op de voorkant) (allemaal deels of helemaal waargebeurd en daardoor aangrijpend en herkenbaar) 
- Isabelle van Tessa de Loo (dun, en met een goed te volgen verhaallijn) 

Ik vind het altijd de kunst om een boek te kiezen dat nog enigszins aansluit bij wat ze leuk vinden, dus ik vraag leerlingen altijd naar hobby’s, favoriete (kinder)boeken, lievelingsgenre, etc. en probeer zo een goed boek voor hen te kiezen. Mocht je dus nog wat meer informatie willen delen over waar je dochter van houdt, dan denk ik graag mee! 

Julali schreef op 13-09-2021 om 17:31:

[..]

De site waar ik naar verwees (lezenvoordelijst.nl) wordt steeds ververst, de boeken die jij noemt staan daar ook op.

Op de meeste scholen mogen leerlingen geen boeken uit de 12-15-categorie lezen in de bovenbouw, dus wel even goed checken of genoemde boeken in de 15-18-categorie staan! 

Even aan mijn broer gevraagd die docent Nederlands is, maar die probeert toch wel uit te vinden of de kinderen de film hebben gezien of het boek hebben gelezen. Dat kan door bepaalde vragen te stellen als hij weet dat iets wel in een film zit en niet in het boek of andersom.
Hij helpt  kinderen die moeite hebben met lezen liever een geschikt boek te vinden en vindt het dan fijner dat ze er twee lezen, dan dat ze liegen en vijf films kijken. Mijn slechtziende dochter mocht luisterboeken lezen en heeft twee grootletterboeken uit de bieb gehaald, maar het aanbod daarvan was toen op bejaarden gericht. Hoe dat nu is weet ik niet.
Mijn broer doet veel aan literatuuronderwijs en vindt het belangrijk dat ze stromingen en auteurs kennen. Dat kan ook door recensies lezen en verbanden te leggen tussen auteurs of typen boeken.  

tip: Als ze niet zo’n lezer is, kijk dan bij de bieb ook even bij een paar ingesproken boeken.

In de bieb vaak een kast met boeken van de boekenlijst.
Kies ook een paar boeken over eenzelfde onderwerp zodat er gespreksstof ontstaat; onderlinge vergelijking van boeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.