Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
an mien

an mien

23-03-2009 om 09:29

Boeken vo 2x

Zoon ASS gaat volgend jaar naar het VO (havo) nu ziet hij (en wij) het meeste op tegen de juiste boeken in de juiste les hebben. en zorgen dan als je huiswerk hebt je niet het boek op school in je kluisje hebt liggen. Het beste zou zijn om de boeken gewoon allemaal in de tas te laten maar omdat hij heel klein en tenger is is dat geen optie. Wat we willen is een tweede set boeken (niet de werkboeken) voor thuis. en een set in zijn kluisje en dan met verschillend kaftpapier aangeven wat in de tas moet en niet in de kluis mag (werkboeken) en welke boeken aan het eind van de dag in de kluis kunnen.
Nu is mijn vraag kan je alleen boeken (dus geen werkboeken) kopen of huren? de school werkt samen met Iddink en wat kost dat ongeveer?

groetjes
An mien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
an mien

an mien

23-03-2009 om 10:08

Martine

hoi Martine,

Misschien heb ik het niet goed uitgelegt maar we wilde het zo doen: de werkboeken kaften met bv groen want die moeten aan het eind van de dag mee naar huis of mogen gewoon niet in de kluis en de boeken rood die moeten aan het eind van de dag in de kluis.
Helpen met de tas inpakken dat zal inderdaad wel moeten maar komen de boeken die hij thuis nodig heeft mee naar huis dat is moeilijker. Ik denk niet dat hij kan bedenken welke boeken hij thuis nodig heeft. Nog een voordeel van twee keer boeken is dat hij minder hoeft te sjouwen naar school.

groetjes
An mien

Lys Lionne

Lys Lionne

23-03-2009 om 10:18

Snap het niet....

Ik snap werkelijk het probleem niet. Volgens mij maak je het nu namelijk véél ingewikkelder dan nodig is. Je zoon neemt mee naar school wat hij die dag nodig heeft en vervolgens neemt hij ook álles weer mee naar huis. Hoezo, "er ligt nog een boek in m'n kluis", dat kan toch helemaal niet als het de regel is dat de kluis leeg achtergelaten dient te worden?
Hier legt dochter (geen ASS, dat moet gezegd) alle spullen in de kluis, uitgezonderd dat wat ze de komende 2 lesuren nodig heeft. Na elke 2 uur is er een pauze en dus genoeg tijd om de handel om te wisselen en de juiste spullen voor de komende 2 uur in de tas te stoppen. Zou dat voor je zoon niet ook te doen zijn? Een zeer duidelijk dagrooster meegeven en daarop aangeven wat er per keer in z'n tas moet? En dan gewoon alles aan het eind vd dag weer mee naar huis!

an mien

an mien

23-03-2009 om 10:28

Lys lionne

Hoi,

Oke dat is een opti alles mee naar huis maar dan is de tas wel heel zwaar, zoon is 26 kilo de tas weegt misschien wel de helft en dan nog denk is dat hij er na het laatste uur gewoon niet aan denkt om alles uit zijn kluisje te halen.

groetjes
An mien

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2009 om 10:36

Echt?

An:
"zoon is 26 kilo de tas weegt misschien wel de helft"
Echt? Als zoon alle boeken meeneemt van huis naar school die hij die dag nodig heeft op school? Weet je dat, of denk je dat?

reina

reina

23-03-2009 om 10:42

An mien

Zijn ze echt zo zwaar of neemt hij spullen mee die hij niet mee hoeft te nemen? Als het echt te zwaar is zou hij kunnen afspreken dat hij alleen zijn werkboeken meeneemt en de andere thuis laat om te gebruiken bij zijn huiswerk. Op school kan hij dan met zijn buurman meelezen. Een dergelijke afspraak had mijn zoon ook in zijn klas op het vbo, met de mentor erbij hadden ze afgesproken wie voor welke boeken zou zorgen, liep prima.

an mien

an mien

23-03-2009 om 11:03

Antwoord

Hoi,

Hoeveel de boeken precies wegen weet ik natuurlijk niet maar de buurvrouw heeft eens een gemiddelde tas gewogen en die woog ruim 10 kilo, best zwaar dus als je zelf niet zo zwaar bent en wat ik ook nog vergeet is de laptop en op sommige dagen de gymspullen.
Reina wat jij zegt is een goed idee en ik denk ook wel dat ze voor dat idee open staan op school maar ik denk dat zoon liever geen uitzondering is.
Oke niemand vind het een goed idee, dat hoeft ook niet als wij het maar zo vinden, maar wie weet nu hoe we het voor elkaar kunnen krijgen, hoe werkt dat komend schooljaar met boeken? en koop of huur je boeken altijd met bijbehorende werkboeken??

groetjes
An mien

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2009 om 11:06

Rugzakje

An mien:
"Oke niemand vind het een goed idee, dat hoeft ook niet als wij het maar zo vinden, maar wie weet nu hoe we het voor elkaar kunnen krijgen, hoe werkt dat komend schooljaar met boeken? en koop of huur je boeken altijd met bijbehorende werkboeken??"
Je hebt een kind met ASS? Hij heeft een 'rugzakje' (leerlinggebonden financiering of hoe dat ook heet)? Zoja, ga dan eens met zorgcoordinator praten.

Verder vind ik 26 kilo weinig voor een 12 jarige. Heeft dat een oorzaak?

an mien

an mien

23-03-2009 om 11:20

Tinus

Wij hebben het met de rugzakbegeleider van de BO over gehad maar hij weet daar niets over wie het op het VO overneemt is nog niet bekent.
26 kilo is niet veel dat weten we nu zijn al mijn kids nogal smal maar zoon slikt ook concerta, 2 weken geleden op controle geweest en hij mag wel doorgaan met de medicijnen want hij was wel aangekomen (2 ons) over 3 maanden weer wegen. Hij is ook niet heel groot 141cm.

An mien

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2009 om 11:37

Begeleider

An mien:
"Wij hebben het met de rugzakbegeleider van de BO over gehad maar hij weet daar niets over wie het op het VO overneemt is nog niet bekent."
Dan zou ik proberen daar achter te komen. Dat lijkt me zinvoller want dan kun je overleggen wat voor de VO school allemaal haalbare alternatieven zijn.

MaximeM

MaximeM

23-03-2009 om 11:45

Alles in de tas

Hoi,

Mijn dochter houdt alles gewoon in een tas. Het is wel telkens even zeulen van lokaal naar lokaal, maar ach, daar kan je weer een uur zitten. Ze vond het teveel gedoe om iedere keer weer naar haar kluisje te lopen.
En als je maar een regel maakt, op het einde van de dag je kluisje leeghalen, dan lijkt me dat minder ingewikkeld dan de constructie waar je nu mee bezig bent.

Maxime

marie

marie

23-03-2009 om 12:10

Koffer op wieltjes?

hallo
Is een koffer/rugzak met wieltjes wellicht een oplossing? Dat scheelt al een heel stuk "sjouwen".
succes

Lys Lionne

Lys Lionne

23-03-2009 om 12:21

Laptop?

Ik lees ergens tussendoor dat je zoon ook een laptop mee heeft? Waar zijn dan al die boeken voor nodig?!?!

rosa

rosa

23-03-2009 om 13:16

An mien

Tja, mij lijkt het best een handig systeem, rood en groen. Duidelijk en niet teveel heen en weer sjouwen. Het zal best mogelijk zijn, wat het kost moet je aan Iddink vragen. Even bellen dus.

Overigens zijn er op school hier geen kluisjes, dus iedereen sjouwt de hele dag met alles. Kan ook.

rosa

Lap-top én boeken?

de scholen alhier hebben ook online lesmatriaal. Hier is het dus vrij gewoon een lap-top te hebben. Of je gebruikt de school.p.c.'s. Kan hij daar niet een reservering op hebben ofzo i.p.v. de lap-top iedere keer mee? En door al dat p.c. werken zijn de boeken hier geminimaliseerd. Je koopt óf onlineboeken óf 'echte' niet en+en. En echt niet alle boeken hoeven mee. Misschien is ontheffing van boeken meenemen in bepaalde lessen mogelijk? Dat hij zonodig met een ander meekijkt ofzo? Hier neemt puber alleen werkboeken mee. En d'r geheugenstick (=d'r huiswerk) en d'r gymspul+brood. Is in totaal nog geen 4 kilo.
groeten albana

an mien

an mien

23-03-2009 om 14:34

Antwoord

Rosa, ja mij lijkt het voor onze zoon ook een goed systeem, inderdaad duidelijk en niet te veel sjouwen.
Lys lionne, een laptop omdat zijn handschrift niet leesbaar is.
Marie, met zo'n trolly lopen al wel veel leerkrachten maar of zoon dat ziet zitten het is niet echt cool zo.n brugsmurf met een tas met wieltjes.

groetjes
An mien

an mien

an mien

23-03-2009 om 14:36

Albana

dat is slim boeken op je laptop dat zal ik eens na gaan vragen of dat bij ons op school ook kan, bedankt voor de tip!

groetjes
An mien

reina

reina

23-03-2009 om 14:44

An mien

Bij zoon in de klas deden heel veel kinderen dat zo ( afspreken wie welke boeken meenam), want niemand vindt het prettig met een te zware tas te lopen. Ze hoeven zelfs niet te weten dat het voorstel van hem / jou komt.

Jolijt

Jolijt

23-03-2009 om 15:16

Ja hoor dat kan

en het wordt best veel gedaan.
Bij dochter in de klas zit een meisje met een spierziekte die een dubbele set heeft en ik weet van een heel klein jongetje die het wel redde om de 17 km (enkele reis) te fietsen, maar niet met boeken. Ook hij heeft een dubbele set. Beiden van Iddink.

Yta Chalne

Yta Chalne

23-03-2009 om 15:35

Alles is te koop

Je bent voor je boeken (ook komend jaar, als de basisset gratis is) noet afhankelijk van Iddink en aanverwanten, je kunt gewoon bij elke boekhandel elk schoolboek wat je maar wilt bestellen. Per stuk, met of zonder extra's, alles kan (als je betaalt)

Lynna

Lynna

23-03-2009 om 16:19

Tweedehands

Ik heb voor mijn (versnelde dus jonge) dochter een paar lesboeken dubbel gekocht, zodat ze die niet mee hoeft te sjouwen (bv een heel dik loodzwaar bioboek). Gewoon bij bol.com. En bij een tweedehands studieboeken site. Er is best veel aanbod tweedehands.

Saartje

Saartje

23-03-2009 om 16:20

Boeken dubbel

Hoi an mien

Wij geven altijd precies aan bij Iddink welke boeken we willen huren en welke we willen kopen. Dus dubbel zou ook best kunnen.

Je zou er ook voor kunnen kiezen alleen de echt zware boeken dubbel te huren of te kopen.

De boeken zijn de laatste jaren al lichter geworden (door 2 delen) en mijn kinderen hebben nog maar een paar echte zware boeken.

Ik zou de boeken gewoon bij Iddink bestellen en later de benodigde boeken via de boekhandel bijbestellen.

Wij betalen ongeveer 300 a 400 euro voor alle boeken, ik schat dat ruim de helft voor de werkboeken is en iets minder dan de helft voor de andere boeken (huur).

Je kan ook proberen van een bevriende ouder de huurboeken over te nemen via Iddink. Huurboeken die je niet teruggeeft daar betaal de maar de helft of minder voor.

Er zijn ook kinderen met laptops (dyslectisch) ze hebben volgens mij helemaal geen boeken bij maar alles moet wel ingescand worden.

succes

saar

Astrid

Astrid

23-03-2009 om 21:19

Zit ook aan 2e set boeken te denken voor zoon met asperger (ook

Zoon van dan net 11 gaat na de zomer naar een gymnasium brugklas. Ik zit me nu ook al druk te maken hoe het met die boeken moet. Zat ook al te denken over een 2e set of werken met kleuren. Boeken in een kluisje doen en dan in de pauze weer omruilen dat gaat het niet worden. Nu gaat zoon op gymloze dagen ook al met gymspullen in z'n tas naar school. Z'n zusjes halen eerst hun tas leeg. Hij niet. Hij ziet gewoon weg niet wat er in de tas zit. Kijkt er wel naar, maar ziet het niet. Al stop ik er boodschappen bij, dan gaan die ook mee naar school. Op school zal hij een par keer in z'n tas kijken, maar die boodschappen ziet hij niet. Of hij ziet ze wel, maar denkt 'ach ja", wat vreemd, maar zal er na afloop niets over zeggen en al helemaal niet uit z'n tas halen. Kan zo dagen met boodschappen rond lopen.

Ik zie het dus zwaar in met die boeken. Ik zat zelf meer aan een set echt voor thuis te denken. Een set die de deur NIET uitkomt. En een set die op school gebruikt wordt en daar de deur NIET uitkomt. Hij moet dan alle boeken aan het einde van de dag in z'n kluisje doen. De werkboeken moeten wel mee naar huis. En daar gaat dan de moeilijkheid in zitten. Ben bang dat al zijn die paars gekaft en de rest rood hij het gewoon niet ziet.

Ach ja, we hebben nog een paar maanden....

an mien

an mien

24-03-2009 om 10:58

Antwoord

Ben blij te horen dat er meer mensen zijn die het zo doen, als er bekent is welke boeken dan gaan we maar eens op zoek.
Astrid, zou het ook niet werken als je er groot opzet thuis en school en kleuren die ver uit elkaar liggen bv zwart en wit?? en dan bv de werkboeken wit en dan de thuisboeken ook wit.
blijft wel spannend zo'n grote overstap.

An mien

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-03-2009 om 21:26

An mien (ot)

Toen ik je berichtje las, was mijn eerste gedachte 'waarom zou dat jongetje niet met een volle rugzak kunnen lopen'? Tot dat ik mij realiseerde dat hij precies even groot is als mijn net 7-jarige... Pfoe, zo'n manneke zie ik niet met een rugzak van 10 kilo rondlopen!

Wordt het er niet ingewikkelder van?

Met 2 sets boeken moet je zoon dus voor school en/of in elke pauze steeds de juiste boeken uit de kluis zoeken en in zijn tas doen. Dat lijkt me typisch een moment waarop het mis gaat. Dan heeft hij dus in de les niet de juiste boeken en moet dan weer naar zijn kluis rennen.
Als je de avond van tevoren samen de juiste boeken uitzoekt en in zijn tas doet, kan dat niet meer misgaan. Staar je niet blind op het totale gewicht van alle boeken, hij zal per dag maar een klein deel daarvan nodig hebben.
Eventueel maak je er samen stapeltjes van (voor de pauze, na de pauze) die hij halverwege de dag snel kan omwisselen in de kluis. Dan hoeft hij het zelf niet allemaal uit te zoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.