Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Boekenweek

Het is weer boekenweek. Nou vind ik het onderwerp wat dubbel: De Moeder, De Vrouw, maar goed ik wil wel een weekje iconisch zijn.

Ik besprak het met dochter die helaas een jammerlijke herinnering begon te vertellen. Bij haar op school las je aviboekjes en als je er een uit had dan moest je een toets doen bij een mevrouw op snelheid en leesfouten. Daar krijgt dochter nog zwarte gevoelens bij als ze er aan denkt. Want de conclusie was vaak: je bent weer niet vooruit gegaan.
Het had verder ook geen consequenties want thuis lazen we samen elke dag en dan gewoon wat dochter leuk vond. Op een gegeven moment mocht ze gelukkig ook eigen boeken meenemen naar school, maar pas toen de avi af was. Zo vreemd. Dat was echt wel snel terwijl dochter de herinnering heeft dat ze er niet doorheen kwam.

Door haar eigen onzekerheid heeft ze er nog meer nare herinneringen bij, dus die hele boekenweek, die ik zelf altijd met interesse volg, heeft bij haar vervelende herinneringen.

Gelukkig heeft ze wel goede herinneringen aan het lezen door ons samen, elke dag vanaf dat ze pas geboren was uit zelf gekozen boeken.

Ik wilde dat ik het eerder had geweten dan was ik wel de discussie aangegaan of ze niet een gewoon boekje had mogen lezen. Er stond de Kippevelreeks bij haar op school in de kast maar dat mocht dan niet omdat ze niet ver genoeg was. Terwijl ik denk dat als je uitgedaagd wordt door iets dat je leuk vind dat je als een speer kunt gaan.

In mijn tijd had je die aviboekjes niet. Kwestie van goede bedoeling maar misschien wel juist een drempel voor kinderen om te leren lezen.

Ik heb ook altijd het idee dat ze het lezen gewoon thuis geleerd heeft.


Leen13

Leen13

24-03-2019 om 11:49 Topicstarter

Eigen boekjes

Blijkbaar pas als de avireeks uit was, maar toen kreeg dochter wel eigen boekjes van thuis mee naar school.

Elizabeth

Elizabeth

24-03-2019 om 12:05

Relatie

Is er een directe relatie tussen de vervelende ervaring met het lezen op school en de boekenweek? Is er tijdens of door de boekenweek iets extra naars gebeurd? Ik zou het niet te zwaar maken en lekker samen met je dochter een leuk boek uitzoeken in de boekwinkel.

Stickertje

Stickertje

24-03-2019 om 12:19

Avi is killing voor de zin in lezen

Hier ook twee, nu tieners, waarbij de zin in lezen er vakkundig uitgeramd is door de Avi boekjes.
Beiden hebben zichzelf leren lezen in groep 2 en dat was dus "te vroeg". Vanaf groep 3 die domme Avi boeken waarbij het verhaal ondergeschikt was aan de te gebruiken woorden. Pretpark heeft 2 lettergrepen werd dus omschreven als park voor pret, drie woorden van maar 1 lettergreep zoals paste bij het avi-niveau.
Ook kleuters gebruiken in hun gesproken taal al 2 lettergrepige woorden dus pretpark moet te lezen zijn.
En ik maar uitleggen ja ze bedoelen pretpark maar dat woord is nog te moeilijk. Dochter schreef het zo foutloos op maar dat terzijde.

Nu moet er gelezen worden voor de lijst, en mama is nog steeds de uitlaatklep voor de stress die verplicht lezen met zich mee brengt.

Met dank aan avi is lezen hier niet leuk en ontspannen maar vette stress om de deadlines voor boekverslagen te halen.

Er is een grote boekenkast hier gevuld met diverse boeken die pubers kunnen lezen, van Multatuli tot Wuthering Heights tot moderne boeken aan toe maar pubers kiezen voor dun en snel klaar.

Ik denk dat lezen voor oudste best goed tijdverdrijf /hobby had kunnen zijn als ze had mogen lezen wat ze wilde. Dummie de mummie in groep 3 ipv die suffe avi boekjes.

Leen13

Leen13

24-03-2019 om 12:21 Topicstarter

O ja, ook nog

Het vreemde is natuurlijk dat mijn dochter al heel lang kon lezen maar dat waren dan boeken die ze zelf gekozen had. Voor de boekenweek hadden ze op haar school een tafeltje met boeken waar je uit kon kiezen om te lezen, ik denk na het avi avontuur en dochter koos een voor haar leuk dik boek over een avontuur in Indonesie.
Einde van de week gingen ze naar de bieb waar ze punten konden halen voor een prijs.
Mijn dochter heeft autisme en daardoor ontgaat haar ook veel en ze had angsten.
Een lieve klasgenoot van haar wilde haar boek ook lezen en mijn dochter heeft zich daar heel schuldig over gevoeld want ze had het boek pas uit toen de spelletjesdag in de bieb aangebroken was, sneller ging het niet, alsof het aan haar lag. Kinderen trekken zich ook van alles aan.
Echter in de bieb kreeg ze een prijs want ze wist nog letterlijk wat er in het boek stond, en kon overal antwoord op geven, ze heeft een fabuleus geheugen.
Maar de spijt dat ze niet sneller kon lezen, ik denk aangewakkerd door die avitoetsen, maakt haar nu nog verdrietig.

Ik ben blij dat ze niet is afgehaakt! Ze heeft ook wat neigingen naar dyslexie waar we haar vroeger op hebben laten testen omdat ze letters omdraaide en lettergrepen vergat. Bovendien heeft ze behoorlijk moeilijke ogen.

Maar haar literatuurlijst voor 5HAVO is af en ze heeft een mooi en goed leesbaar profielwerkstuk gemaakt.

Inderdaad kocht ik vroeger vaak boeken voor haar of we hadden het boekenweekgeschenk, maar ze heeft even geen zin om naast haar verplichte lijst ook nog te lezen.

Stickertje

Stickertje

24-03-2019 om 12:26

Chagrijnig

De pubers hier horen dat het boekenweek is en trekken al een chagrijnig gezicht. Lezen is zooooo vreselijk. Ze willen ook geen boek voor de leuk, alleen de boeken die moeten worden gelezen.

@Emma

@Emma

24-03-2019 om 12:29

avi

Avi is killing voor het leesplezier. Als kinderen mogen kiezen wat ze graag willen dan worden ze uitgedaagd op een hoger niveau, dat geldt ook voor kinderen met dyslexie! Om die reden moeten er ook heel veel informatieboeken beschikbaar zijn op scholen.
Wat de boekenweek betreft: ik vind het een ouwe-mannenthema. Niet erg leesbevorderend voor de bovenbouw van het vo. Ik koop altijd een boek tijdens de (kinder-)boekenweek. Ik zal eens kijken wat er dit jaar is.

Leen13

Leen13

24-03-2019 om 12:33 Topicstarter

Ja jammer Sticker

Jammer vind ik het wel maar gelukkig is zoon inmiddels helemaal over op het lezen. Op verjaardagen en bijzondere dagen geeft men elkaar boeken, soms boeken die ze (studenten) zelf net uitgelezen hebben maar dat is goedkoper.

Hopelijk komt het met dochter ook wel weer goed.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-03-2019 om 12:44

Twee uitersten

Hier een kind dat ‘gewoon’ heeft leren lezen in groep 3. Wel een (volgens mij) raketje want binnen no time liep ze voor op iedereen. Ze is altijd blijven lezen en al in de brugklas las ze boeken die eigenlijk op de examenlijst stonden. Inmiddels heeft ze een boekenblog met best wel wat volgers, en leest minstens twee boeken per maand. Dan haar zus. Die kon al lezen in groep 1, verder geen hoogvlieger maar dat kunstje had ze snel door. Avi uit in groep 4, waarop ze vond dat ze nu nooit meer hoefde te lezen want dat kon ze al. En dat is dus altijd zo gebleven. Ze moet op school tijdens Nederlands en Engels een half uur per week lezen in een zelf gekozen boek, en krijgt het voor elkaar om al twee jaar op rij in hetzelfde boek te bladeren zonder dat iemand dat door heeft. Ik krijg haar gewoon niet aan het lezen

bieb63

bieb63

24-03-2019 om 12:51

Ach

Het was vroeger niet anders hoor. Mijn oma had mij leren lezen toen ik 5 was. En ik werd (en ben) een lezer. Las thuis gewoon wat ik leuk vond. En op school......? Nou, daar begon je in de eerste klas met "An en Moe", tweede zin Moe en An...., volgende hoofdstuk "de Poes" enz. enz. En zo las je de hele lagere school de boekjes die school voorschreef. Maar ook op de middelbare school moest je voor school de boeken lezen van de boekenlijst. Nee, niet altijd leuk of mijn smaak. Maar dat was school. Thuis kon ik lezen wat ik wilde. Is nu toch niet anders?

Leen13

Leen13

24-03-2019 om 13:00 Topicstarter

Thuis en school

Goed hoor om dat onderscheid te maken tussen thuis en school. Ik zal het hier eens opmerken, misschien helpt het wel. Dochter meldt ook dat ze nooit tekstuitleg kreeg over de bedoeling van de dingen en daar houdt ze zich wel aan vast.

Maar misschien ben ik te rozig aan het terugkijken, maar ik kan me niet heugen dat er leeftijd- of moeilijkheidsindicatie was op de boeken op school nog in de bieb.
Einde basisschool las ik alles wat los en vast zat uit de boekenkast van mijn vader, 'De kanonnen van Navaronne', Ciske de Rat.
En in de bieb kon ik uitzoeken wat ik wilde, ik kreeg alleen wat bedenkingen toen ik het boek 'De verloofde van Napoleon' had uitgekozen. Maar na wat bladeren werd het toch goedgekeurd.
Het was nog net voor de tijd dat iedereen in de brugklas 'Turks Fruit' las en het was nog net wat preutsig in mijn omgeving als basisschoolkind.

Maar ik kon lezen wat ik wilde.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-03-2019 om 13:17

Speciale aantekening

Ik kreeg vroeger een speciale aantekening op mijn pas, waarin stond dat ik ook C-boeken en boeken voor volwassenen mocht lezen. Met mijn tempo had ik de hele kinderafdeling kennelijk al uit op mijn 10e. Die liefde voor het lezen is er op de middelbare wel een beetje uitgeramd, door alle verplichte oude meuk die we moesten lezen. En in hoeveelheden, niet normaal, 20 voor Nederlands en Engels, 15 voor Duits en Frans. Dat moest toen ook nog allemaal in de zesde (tegenwoordig zijn het er minder, en mag het ook in de vijfde), dus ik heb aardig wat nachten moeten doorhalen. En een groot deel gered op de samenvattingen.
Tegenwoordig lees ik eigenlijk alleen maar in de vakantie. En dan 1 boek of zo.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-03-2019 om 10:28

Hier

Ik heb twee geteste hb-kinderen die allebei niet door het avi-lezen komen/kwamen. Dochter presteerde het om op de eindcito 550 te halen en te eindigen in groep 8 met E5 voor lezen.
Zoon van 10 lukt het ook niet zo goed. Gelukkig weet ik inmiddels dat het niet zoveel uitmaakt.

Bij dochter op de basisschool was geen schoolbieb en was er ook weinig gelegenheid tot vrij lezen. Zij heeft wel altijd thuis graag gelezen. Nu nog is het een boekenwurm.
Zoon vindt lezen wel leuk, maar vindt niet alles leuk. Volgens hem zijn de boeken in de schoolbieb stom, dus schaf ik voor hem zelf boeken aan en die neemtt hij dan mee naar school. Ik heb dit niet gevraagt op school, maar gewoon medegedeeld

Mijn eigen herinnering aan lezen op school: ik las al als kleuter goed. Wij hadden volle boekenkasten thuis en daar pakte ik zelf wel wat uit. Op school liep ik dus op dit punt ver vooruit. Een aantal keer per week werd er op school gelezen met leesmoeders, dit ging op niveau. En dus moest ik al jong met de oudste kinderen op school meedoen. Je zou kunnen zeggen dat dit passend onderwijs was, maar ik vond het helemaal niet leuk.

vlinder72

vlinder72

25-03-2019 om 12:18

Net als vroeger

Vroeger waren de boeken op school toch ook niet leuk?

Raar dat Avi er dan voor zou zorgen dat lezen niet meer leuk zou zijn. Lezen op school is lezen op school. Lezen thuis is leuk. Of in ieder geval leuker. Mijn kinderen lazen op de basisschool nog genoeg boeken. Mijn jongste zoon zit nu in groep 6 en mag boeken van huis meenemen. Dat scheelt weer. Hij is nu begonnen aan de Koning van Katoren.

Toch veranderde het vanaf de Middelbare school. Van mijn oudste kinderen leest niemand meer boeken. Alleen mijn dochter nog heel soms.

Ik begrijp dat wel. Wat moeten die kinderen een ongelooflijk saaie boeken lezen voor Engels. Ze mogen niet zelf een boek uitkiezen maar krijgen iets mee naar huis omdat ze dan met de hele klas tegelijk het boek lezen. Wat zijn die boeken saai zeg.

Pennestreek

Pennestreek

25-03-2019 om 13:36

Lezen op school = niet leuk

Zoon vond ook die Avi-boekjes he-le-maal niks. Dus op school lezen was geen feest. Daarnaast is hij licht autistisch, dus hij vond dat lezen een schoolvak was en dat wilde hij thuis dus niet. Uiteindelijk heb ik er een robbertje over gevochten met de juf van groep 3. Want lezen kon en wilde hij best, maar dan wel graag wat leukere boekjes/teksten. Op school heb ik dat gevecht niet gewonnen, maar ik heb zoon wel aan het lezen gekregen door hem thuis te laten lezen wat hij wilde. En dat waren (in groep 3) de Donald Duck en zijn Mijn eerste encyclopedie. Tja, hij wilde nu eenmaal van alles weten hoe het werkt, van stopcontact tot carburateur (en ja, dat woord kon hij dus in groep 3 prima lezen, en hij kon ook nog uitleggen wat het was!). Het boeide hem niks dat poes op het hek zat. En gelijk had hij natuurlijk!

Als hij zich los kan rukken van zijn verschillende beeldschermen leest hij nog steeds graag. En hij heeft dus ook zonder problemen alle boeken van zijn lijst gelezen. Dat wordt bij dochter nog een hele kluif, die kan niet zonder bewegende beelden helaas ;-(.

Dus nee, op zich zorgt de Avi-methode er niet voor dat lezen niet leuk is, maar wel de rigide houding van de leerkrachten die niet van die methode af willen wijken, ook niet als duidelijk is dat een bepaald kind er niet bij gebaat is.

margaretha

margaretha

25-03-2019 om 14:47

re phryne

op mijn middebare school moesten we 25 voor nederlands, voor de moderne talen 12 per taal en 6 voor geschiedenis. Er werd meen ik al in de vierde klas gestimuleerd om ermee te beginnen (nederlands vooral) . Engels heb ik laten vallen omdat er in klas 5 niets gedaan werd aan literatuur, blijkbaar begonnen ze ermee rond Pasen toen ik het net had laten vallen. Nou ja hoefde ik 12 minder te lezen (duits, frans en geschiedenis had ik nog wel)

Stickertje

Stickertje

25-03-2019 om 15:20

Dat dus

Rigide houding van leerkrachten. Strak vasthouden aan de Avi boeken. Kind leest liever een echt boek maar mag niet want niet in passend avi-niveau.
Dan wordt lezen een soort strafkamp, je moet lezen om te lezen. Boekjes over park voor pret ook al zou je liever lezen over natuurkundige experimenten.
Ik denk dat je beter leert lezen als het onderwerp je boeit.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-03-2019 om 16:32

brrr, avi...

Eén van mijn kinderen had ook een avi-aversie. Hij was erg koppig en weigerde "die stomme verhaaltjes" te lezen. We konden hoog of laag springen, maar we kregen hem niet aan het lezen.Tot hij de zoekmachine op de computer ontdekte. Zo kon hij geschreven teksten vinden over onderwerpen die hem wel interesseerden en werd lezen opeens een stuk interessanter. Binnen enkele weken steeg zijn avi-niveau aanmerkelijk!

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2019 om 17:39

1st world problems

Ouwe mannen onderwerpen (het woord moeder is blijkbaar inmiddels reactionair) en natuurlijk weer de nodige kinderen die te slim zijn voor de basisschool. Typisch OO...

Gek genoeg hadden mijn kinderen nooit van die zeurverhalen over avi boekjes. Net gevraagd aan mijn 9 jarige. Die vindt jullie 'best wel raar' (slim ventje!) en de boekjes vond hij gewoon leuk.

Nu leest hij lekker Dummy de Mummie en retro Valiant strips.

Strips zagen ze in mijn tijd natuurlijk als verderfelijk maar tegenwoordig zijn ouders al helemaal extatisch als kinderen zoiets intellectueels als Strips Lezen doen i.p.v. Fortnite...

Stickertje

Stickertje

25-03-2019 om 19:55

Ik kom hier morgen een uitgebreide reactie op geven. Moet nu weg.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2019 om 20:57

Stickertje

Dit is echt superspannend, wordt vervolgd. Net een strip!

Rooskleurig beeld van het verleden

Toen ik op de basisschool zat heette die nog lagere school en was de leesles klassikaal.. Nee, dat was een feest. De zwakke broeders die zich door E-rik en An-ke worstelden terwijl de rest van de klas zat te zuchten. Stiekem doorbladeren en dan van de meester op je falie krijgen als je onverhoeds een leesbeurt kreeg. Er valt best wat op het niveaulezen af te dingen, maar vergeleken met de praktijk daarvoor was het een vooruitgang. Ik ben in V5 al begonnen met de leeslijst, dat was vrij standaard. Zelf had ik nog wel aardigheid om in aanraking te komen met de klassieke wereldliteratuur. Dat ik me er later zelden meer heb toe kunnen zetten laag niet aan de verplichte boekenlijst maar aan andere bronnen van afleiding en gemakzucht. Drie van mijn kinderen waren ruim voor het einde van groep 3 al AVI uit. Daar had ik nou niet het idee van dat ze gebukt gingen onder de terreur van rigide leerkrachten. Die lazen gewoon De Griezelbus en het oeuvre van mevrouw Slee

Stickertje

Stickertje

26-03-2019 om 09:17

Het schoolwerk komt mee naar huis

Ik heb nog leren lezen op de lagere school, je leerde op school lezen en het was fijn als je thuis ook een boek las maar niemand die keek of de boeken thuis wel pasten bij je niveau. Ik hoefde in de derde klas niet voor het bord een boekbespreking te houden over een verantwoord boek dat ik thuis had gelezen. Nu komt leesonderwijs mee naar huis, omdat er al vanaf groep 4 boekbesprekingen gedaan moeten worden. Daarmee beïnvloedt de school wel degelijk wat er thuis gelezen wordt.

Vroeger lazen wij op school de verantwoorde boeken en thuis las je wat je leuk vond. School maalde daar niet om. Ik las Pitty naar kostschool, de Vijf en de Dolle Tweeling, allemaal van Enid Bleyton. De hele serie van Kleine huis van Laura Ingalls Wilder. Heidi en ga zo nog maar even door. Allemaal vertaald werk maar voor ons reuze spannend. Kostschool verhalen, verhalen over de kolonisatie van Amerika, Heidi in een ver buitenland. Voor nu reuze braaf leesvoer maar wij "ontdekten" de UK en de USA. Mijn klasgenoten en ik verslonden die boeken, 2 in de week was niks.

9 jaar geleden werd ik als moeder bijna niet serieus genomen toen ik op school kwam vragen waarom dochter geen boekbespreking mocht maken van de Glitterclub en de musical van Caroline Plaisted.
Het heette dat dat vertaald werk was en dus niet mocht als boek voor een boekbespreking. We spreken hier over groep 4!
Dat ik dat mijn kind thuis liet lezen daar mocht de juf niets van zeggen maar veel toevoegen aan de leesontwikkeling van mijn kind deed het niet kwam daar nog achteraan.
Later nog eens geprobeerd in de bieb een boek uit die serie te lenen maar dat kon niet, want vertaald werk en dat was niet goed voor de leesontwikkeling.

Nu nog bij de A boeken bijna geen vertaald werk te vinden en als het er wel is dan is het niet vertaald maar herschreven, zodanig aangepast dat het past in het verantwoorde plaatje. Bij B een beetje en bij C en Young Adult wel vertaald werk.

De gevolgde methodes en strak vasthouden aan Avi verschilt per school ben ik gaandeweg achter gekomen door met andere moeders te praten.
Wij moesten volgens de juffen van mijn kinderen thuis ook goed oefenen (iedere dag 20 minuten lezen) in verantwoord werk.
Die boekbespreking moest dus over iets uit de Avi reeksen of ander verantwoord leeswerk gaan, moest thuis gedaan worden dus als ouder was je daar stevig mee bezig, een kind verantwoord laten lezen waar ze liever iets anders las. Glitterclub boekjes waren zo uit met hier en daar een vraag over een woord waar ze al hakkend en plakkend niet uitkwam mo-des-how, wat is dat mama? Modeshow lieverd! Oké, en voor ik het wist was ze weer 10 bladzijdes verder. Waar het verantwoorde leesvoer maar niet opschoot.

Nog wat later leerde zoon niet zo soepeltjes lezen (als kleuter kon hij het al maar het ontwikkelde niet snel genoeg naar hogere niveau's) en wij maar oefenen in Avi boeken en andere bij het niveau passende verantwoorde kost.
Alle andere leesboeken achter slot want met Avi leerde je goed lezen! Maar het leidde tot weinig verbetering. Pas in groep 7 met moeite Avi uit. De handleiding van de Nintendo DS las hij wel vlotjes en had dat ding zo aan de praat.

Uiteindelijk in de brugklas dyslexie onderzoek gedaan en wat zeiden ze daar:
Het maakt niet uit WAT hij leest ALS hij maar leest! Iedere dag de krant is ook lezen, of een boek over uitvindingen van vroeger maakt niet uit: meters maken en als dat de encyclopedie is dan leest hij tenminste.

In onze woonplaats is de bibliotheek ook zo’n bastion vóór verantwoord lezen. Boeken moeten passen bij de leeftijd, zelfs boeken voor een werkstuk mochten niet van de volwassen afdeling geleend worden. Nou snap ik het als een kind uit groep 5 geen boek meekrijgt over de voortplanting, dan zijn boekjes op niveau meer geschikt maar mijn dochter wilde een boek lenen over bergwandelen/trektochten maken in de bergen, ze was op zoek naar informatie over geschikte kleding, rugzakken en proviand. Ze kreeg het boek niet mee, ik moest komen om toestemming te geven.
Ook als brugklasser had ze moeite om de goede boeken mee te nemen, ze moest een Engels boek lezen en dan niet Diary of a wimpy kid maar wat moeilijker. Helaas was de leeftijd voor Young Adult boeken hier 14 jaar dus moest ik weer mee om die dames bij de balie uit te leggen dat het voor school was en dat ik toestemming gaf om dit boek te lezen.

Voor mijn kinderen is al vanaf hun vroege jeugd lezen een soort “probleem” ze mochten op de basisschool niet lezen wat ze wilden en toen ze dat toch deden keurde de juf het af.
Eenmaal brugger in een VWO brugklas moest dochter van school young adult boeken lezen in Nederlands en Engels maar vonden de dames van de bieb dat nog geen geschikt leesvoer voor mijn 12 jarige.
Inmiddels is lezen dus niet meer leuk, doen ze het niet graag. Volgens mij veroorzaakt door die strakke regels, van school en bieb, omtrent wat er op welke leeftijd gelezen kan en mag worden. Op advies van de school heb ik die strakke normen af en toe ook thuis gehanteerd (voor de boekbesprekingen) maar verder mochten ze lezen wat ze wilden maar alles bij elkaar heeft het er niet voor gezorgd dat ze graag lezen, wat ik heel jammer vind.
Er is nu zoveel verplichte kost om te lezen dat de tijd ontbreekt om een boek voor de leuk te lezen.

Raffie

Raffie

26-03-2019 om 09:27

Avi?

Onze kinderen hebben best wel eens geklaagd over stomme boeken op school (en idd, ze waren vooral behoorlijk ouderwets), maar mochten al snel eigen boeken mee nemen. Geen trauma dus.

Zelf wel moeite gehad rond mijn eindexamen, de hoeveelheid en het soort boeken dat ik moest lezen (VWO Nederlands, Engels, Frans) was voor mij echt niet te doen. Ik hield van lezen, maar las (en lees) niet echt snel.
Gewaarschuwd door mijn zussen begon ik in de vierde alvast, en zo redde ik het net om alles op tijd uit te hebben, maar had ondertussen echt een hekel gekregen aan lezen.

Gelukkig kwam het goed: Ik herinner me nog zo goed dat ik na mijn eindexamen heerlijk in de zon zat te lezen in: De tweeling. Prachtig boek, en ik kon er lekker zo lang over doen als ik wilde!

Sindsdien lees ik weer met plezier (alweer ruim 20 jaar nooit zonder boek), nu bezig in De zeven zussen.

Dochter zit inmiddels in de brugklas en moet ook weer lezen: voor geschiedenis een historisch boek (niet echt haar interesse) en een Engels boek. Ik merk dat zij het plezier in lezen ook begint te verliezen... jammer.

Pennestreek

Pennestreek

26-03-2019 om 09:55

Wat fijn toch voor je dat jouw kinderen gewoon aan alle normen voldoen, in alle hokjes passen en nergens een probleem mee hebben. Wat fijn ook voor jouw kinderen dat jullie de ideale school voor ze hebben gevonden. En dat jullie alleen maar meedenkende en meewerkende juffen hebben.
En wat fijn voor jou dat je je dus nergens ooit druk over hoeft te maken. Alleen maar over al die moeders (toch?) die zeuren over hun kinderen die een bijzondere aanpak behoeven.

Wat is dat toch met jou, dat je het zo moeilijk te geloven vindt dat het soms NIET zo soepel loopt. Of dat een kind met een wat andere aanpak het gewoon beter doet. En dat juffen niet altijd mee willen werken, dat scholen vaak een eigen stokpaardje hebben (zoals het verhaal van Stickertje duidelijk laat zien; hier was het gelukkig niet zo erg) en dat soms (met de beste bedoelingen) er gewoon stomme dingen worden gedaan en gezegd.

Soms zit er gewoon niks anders op dan burgerlijk ongehoorzaam te zijn, zoals Stickertje en ik dus hebben gedaan om onze kinderen maar aan het lezen te krijgen. Het zou fijn zijn als we daar op dit forum gewoon ons hart over kunnen luchten zonder van jou een sneer te krijgen over kinderen die te slim zouden zijn (?? waar haal je dat nou weer vandaan??).

"onze" school

Op "onze" basisschool zijn ze volgens mij al zo zielsblij als een kind uit zichzelf iets wil lezen dat ze wel beter weten dan het te beperken tot het 'juiste' avi-niveau. In de klassen staan kasten of bakken met boeken, en zoek maar uit.

Boeken die speciaal voor beginnende lezertjes geschreven zijn, zijn vaak onverteerbaar, maar dat was vroeger inderdaad niet zo heel anders. Alleen had je toen ook nog boeken met afbreekstreepjes in meerlettergrepige woorden (ik had een boekje van Bak-ker-tje Deeg) en dat is er volgens mij niet meer.

Overigens: Paul van Loon schrijft ook redelijk genietbaar binnen het Avi-stramien. Een hele prestatie!

Maar op de basisschool doen ze alleen wat met kinderboekenweek, niet met de grotemensenboekenweek. En op de middelbare doen ze vziw niks met welke boekenweek dan ook.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

26-03-2019 om 17:18

Pennestreek

"Wat fijn toch voor je dat jouw kinderen gewoon aan alle normen voldoen, in alle hokjes passen en nergens een probleem mee hebben. "

Was het maar waar

Blijkbaar heb ik niet zoveel behoefte om te klagen maar mijn oudste is allesbehalve een makkelijke puber, maar ik moet zeggen dat hij zich op school, tenminste qua cijfers en huiswerk redelijk redt.

"Wat fijn ook voor jouw kinderen dat jullie de ideale school voor ze hebben gevonden. En dat jullie alleen maar meedenkende en meewerkende juffen hebben."

Dat eigenlijk wel. Ik heb tenminste nooit gehoord dat hun zelf lezen ontmoedigd werd. Er was een bibliotheek op de basisschool en volgens mij konden ze gewoon kiezen wat ze wilden lezen.

De jongste moet nu zijn eerste boekverslag doen en daarvoor leest hij een Harry Potter deeltje (mag gewoon van de juf al is het eigenlijk ). Eerlijk gezegd kent hij dat bijna uit zijn hoofd van de luisterboeken.

"Wat is dat toch met jou, dat je het zo moeilijk te geloven vindt dat het soms NIET zo soepel loopt. Of dat een kind met een wat andere aanpak het gewoon beter doet."

Het zijn vaak van die clicheverhalen van moeders die bijna allemaal vinden dat hun kind heel bijzonder is, ja. En dan meestal in positieve zin. Dat idee hebben die kinderen dan waarschijnlijk thuis meegekregen. Ik vind mijn kinderen natuurlijk ook heel bijzonder maar dat vertel ik ze echt niet. Ik zorg wel dat ze niet de hele dag achter computerschermpjes zitten, dat scheelt enorm in de leesbereidheid. Misschien dat die moeders dat dan weer niet nodig vinden want dingen verbieden of beperken dat vinden veel ouders dan weer hopeloos ouderwets.

Net zo ouderwets als lezen...

Pennestreek

Pennestreek

26-03-2019 om 22:44

Oh, dus ik hoefde me niet persoonlijk aangesproken te voelen

Je spreekt gewoon graag in algemeenheden. Duidelijk. Maar zo sla je natuurlijk wel elke discussie direct plat...

Maar wat ik schreef is dus wel echt gebeurd. En dat heeft niet zozeer iets te maken met zoon zijn intelligentie, maar vooral met de inflexibiliteit van juf/school.
Zo mocht hij ook in de bovenbouw niet in het plusklasje omdat hij zijn werk nooit af had, ondanks zijn (bewezen) hoge IQ. Maar ik zal maar niet zeggen dat dat dan weer kwam door zijn ADD, want dan ben ik weer zo’n moeder met een bijzonder/intelligent/you name it kind dat wil dat haar engeltje een speciale behandeling krijgt.

Gelukkig heeft hij ook een jaar een leraar gehad die hem wel begreep, en de juiste aanpak had (compacten, na instructie lekker een half uur met Kapla bouwen en dan pas aan het werk, hij heeft leren schaken dat jaar en hij mocht toen in de plusklas met Lego Mindstorms én de plusklas met Chinees. Dat was het enige jaar dat hij iedere dag zingend naar school ging en eindelijk eens wél zijn werk af kreeg, en goede cijfers haalde). Maar dat bewijst natuurlijk niets.

wat fijn Ad

Dat jij toch altijd zo tevreden bent met jouw aanpak, en dat het daarom met jouw kinderen allemaal wel goed gaat.
Wat een stumpers zijn wij moeders dan toch, die onze bloedjes de hele dag achter schermpjes laten zitten omdat we denken dat het ouderwets is om iets te verbieden, de hele dag roepen dat ze zo bijzonder zijn en dan weer op school moeten klagen omdat ze niet het juiste boekje mogen lezen.

🤣

bieb63

bieb63

27-03-2019 om 12:29

Probleem met discussies op een forum

zoals deze bijvoorbeeld is, dat er posters zijn met echte probleemsituaties en posters die van elke mug een olifant maken. Kinderen die echt in de problemen raken door de standaard methodes en regels. En kinderen, of beter gezegd ouders, die vinden dat alles wat maar even niet leuk is voor een kind of denken dat het beter/anders moet, daarover klagen. Dat komt wel eens heel irritant over, voor zowel ouders met kinderen waar alles redelijk normaal gaat (die vinden dat gewoon zeuren, je kan overal over zeuren, soms moet gewoon iets en soms is iets gewoon even niet zo leuk), maar zeker voor ouders waar er daadwerkelijke problemen zijn......
Lastig te filteren soms.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2019 om 12:50

Jippox

"Dat jij toch altijd zo tevreden bent met jouw aanpak, en dat het daarom met jouw kinderen allemaal wel goed gaat."

Dan moet je nog even goed teruglezen...

"Wat een stumpers zijn wij moeders dan toch, die onze bloedjes de hele dag achter schermpjes laten zitten omdat we denken dat het ouderwets is om iets te verbieden, de hele dag roepen dat ze zo bijzonder zijn en dan weer op school moeten klagen omdat ze niet het juiste boekje mogen lezen."

Je schrijft het nog veel kernachtiger dan ik kan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.