Monique D*
03-10-2009 om 02:08
Boete leerplichtambtenaar ook met onderzoek jeugdzorg?
Bij een van mijn vriendinnen verzuimde haar zoon regelmatig van school. Vorig jaar moest hij zich melden bij de leerplichtambtenaar en kreeg een waarschuwing. Hij moest een flinke portie strafwerk maken. Het ging een tijdje beter. Maar dit schooljaar flikte hij het weer en moest zich opnieuw melden bij de leerplichtambtenaar om gehoord te worden. Omdat hij (en de moeder) het groot aantal verzuimuren niet konden verklaren werd er een proces verbaal gemaakt dat werd opgestuurd naar de Officier van Justitie. Ouders en zoon zullen worden gehoord bij de rechtbank. Zoon zal een werkstraf tegemoet zien via de jeugdreclassering `en Jeugdzorg/kinderbescherming gaan de thuissituatie onderzoeken.. en ook onderzoek doen of ze een strafblad hebben, etc.
Ik weet dat de controle op leerplicht streng is geworden, maar zo streng had ik nooit verwacht. Mijn vriendin vindt dat ze als misdadigers worden behandeld.
Misschien als je dit leest denk je dat het bij hen thuis een zooitje ongeregeld is, (wat blijkbaar de leerplichtambtenaar denkt door het vele verzuim), maar dat is niet waar. Wat ik wel weet is dat zoon geen zin heeft in de school en het liefst in bed blijft liggen en wil doen en laten wat hij wil, zolang het niets met de school te maken heeft.. Wel heeft deze actie effect, hij komt nou elke dag op school. Dat is wel goed, maar die hele nasleep erachter aan is minder. Of is dat eigen-schuld-dikke-bult?
Wie heeft dat ook op deze manier meegemaakt?

Sancy
03-10-2009 om 09:50
Nou
Het eerste waar ik aan denk is de hele discussie over Laura en haar zeiltocht rond de wereld. Een leerplichtambtenaar kan maatregelen treffen in het kader van de leerplichtwet, maar daarnaast staat het hem ook vrij om een melding te doen bij Justitie of Jeugdzorg (of beide). Zo uit de losse pols denk ik dat het proces-verbaal dat naar Justitie gaat in het kader van de leerplichtwet is, en dat de inschakeling van Jeugdzorg/kinderbescherming naar aanleiding van dat PV gedaan is.

Chantelle
03-10-2009 om 15:37
Geen ervaring...
Geen ervaring. Wel een heftig verhaal. En toch denk: Prima! Het helpt blijkbaar. Je hebt niet zomaar een afspraak te pakken bij de leerplichtambtenaar te pakken, dan krijg je een waarschuwing en dan flik je het keer op keer weer. Prima om dat goed en daadkrachtig aan te pakken. De leerplichtambtenaar doet het niet om dit kind en zijn ouders dwars te zitten, nee hij/zij doet dit enkel om het kind op het rechte pad te houden en een diploma te laten behalen.
Dit kind én de ouders leren er van, er zijn helaas ook ouders en kinderen die er geen bal van leren en dan lijkt me meer bemoeienis door jeugdzorg/kinderbescherming geen overbodige luxe.
En of ik denk of het thuis een zooitje ongeregeld is? Weet ik niet. Wél vind ik het vreemd dat de jongen blijkbaar vaak 's morgens gewoon in zijn nest blijft liggen en de ouders niets doen (blijkbaar).

Terpi
03-10-2009 om 19:19
Het gebeurt regelmatig
Ik heb het sinds een jaar of 2 tenminste 5 keer meegemaakt dat iemand aangemeld is op de behandelgroep wegens spijbelen. Daar komen dan in veel gevallen ook nog andere problemen bij maar het hoofdzakelijke probleem is spijbelen. Nou zou je, theoretisch gezien, voor extreem spijbelen ook jeugdgevangenis kunnen krijgen maar er wordt dan dus vanuit gegaan dat het meer effect heeft om een gedragsbehandeling te ondergaan. In de praktijk blijkt dat ouders ook in het proces meegenomen moeten worden, er is namelijk kennelijk iets aan de hand waardoor het zowel het kind als de ouders niet lukt om het belang van school (en het feit dat je wettelijk verplicht bent om onderwijs te volgen) zo duidelijk te hebben dat het kind ook gewoon gaat. Het is natuurlijk niet zo dat je een puber uit zijn bed kan sleuren en naar school kan brengen, maar samen werken aan het wel weer oppakken van dat ritme blijkt soms niet te kunnen zonder extra hulp.
Groet Terpi (die maar weer rustig afwacht op alle commentaren op jeugdzorg die ongetwijfeld weer gaan komen)

Millenia
04-10-2009 om 17:32
Nuttig toch terpi
"dat iemand aangemeld is op de behandelgroep wegens spijbelen." Lijkt me in orde. Onderwijs is nu eenmaal belangrijk. Ik heb wel een paar vraagjes. De leerplichtambtenaar doet nu een melding bij jeugdzorg. Hoeveel tijd gaat erover heen voordat deze jongen in zo'n behandelgroep zou kunnen zitten? Wat moeten de ouders en/of de jongen in de tussentijd doen? Tweede vraag: is er informatie over het effect van die behandelgroep op spijbelen? Helpt het? In hoeveel procent van de gevallen? Wanneer wel/niet?

Terpi
05-10-2009 om 20:12
Millenia
Ha, even wat antwoorden op je vragen. Voor wat betreft hoe lang het duurt... sja, soms is het binnen een maand na melding bij de LPA al gebeurd, soms gaat er een hele tijd overheen. Dat is afhankelijk van vele factoren zoals de snelheid waarmee een casemanager een indicatiebesluit afgeeft, de snelheid waarmee het door de screeners van de organisatie is doorgestuurd, de lengte van de wachtlijst en de motivatie van de clienten om een behandeling aan te gaan.
Effectmetingen zijn een moeilijk ding, ik kan vanuit mijn eigen ervaring vertellen dat het in 1 geval niets beter is geworden (eigenlijk alleen maar slechter) en in alle andere gevallen waarbij spijbelen een probleem was is het beter geworden. Hierbij denk ik dan ook aan de jongeren waarbij spijbelen een onderdeel van het probleem is, daar speelt dan vaak toch meervoudige problematiek. Er zijn geen harde cijfers bekend over resultaten van behandelgroepen, heel jammer want daar zijn wij vanaf de werkvloer ook zwaar nieuwsgierig naar. De realiteit is dat het moeilijk te achterhalen is waar de successen zitten, mensen die met succes een behandeling hebben doorlopen verdwijnen daarna weer uit het circuit, de gezinnen waar het niet goed mee gaat komen steeds terug en die spelen zichzelf dus meer in de kijker. Ik hoop dat daar nog eens een goede formule voor gevonden wordt, hoe effectmetingen gedaan kunnen worden.
Groet Terpi

Monique D*
05-10-2009 om 21:46
Wat is de behandelgroep spijbelen?
Wat gebeurt er als je in het traject "Behandelgroepen op Spijbelen" belandt? Komen er eerst huisbezoeken? Ga je naar een soort praatgroep? Kortom, wat houdt dit alles in?

Monique D*
05-10-2009 om 21:49
Documentaire over de leerplichtambtenaar
Vanavond komt er een documentaire van het NCRV Dokument "Pas op voor de leerplichtambtenaar".

Zorra
06-10-2009 om 17:51
Prachtige documentaire
Ik vond het een rachtige documentaire. De betrokkenheid van die leerplichtambtenaren was duidelijk zo groot. En dat terwijl bijna alle cases waar ze mee te maken kregen duidelijk standaard waren, ze bleven die jongeren zien als unieke gevallen. Mooi om te zien.

Millenia
06-10-2009 om 19:42
Terpi
Dank voor je heldere antwoord. Weer wat wijzer. Maar beseffen jullie hulpverleners dan ook dat die ouders mee moeten doen aan een therapie, waarvan het effect totaal niet vast staat? En dat ze bovendien hun kind, dat toch al problemen heeft, moeten laten meedoen aan een therapie waarvan het effect niet vast staat? Brrrrrrr

Monique D*
06-10-2009 om 22:02
Handelde die leerplichtambtenaar naar willekeur?
In de documentaire werd een hardnekkige spijbelaar opgeroepen. Hij kreeg een proces verbaal. Dat hield in dat hij en zijn moeder voor moesten komen en hij kan een HALTstraf tegemoet zien. Jeugdzorg/kinderbescherming kwam bij dat geval helemaal niet aan de orde. Wel werden ze ingeschakeld bij kinderen waarbij ze het vermoeden hadden dat het thuis niet goed ging, zoals oudste zusje dat een heel gezin moest verzorgen of een meisje dat naar alle waarschijnlijkheid een prooi was van een loverboy.
Mijn vriendin vroeg zich af waarom zij wel in aanmerking komt voor een onderzoek door jeugdzorg / kinderbescherming. Het lijkt wel alsof die leerplichtambtenaar naar willekeur handelt. Of hij heeft als gewoonte alle proces verbalen die hij maakt te koppelen aan Jeugdzorg? Behalve dat die jongen veel uren niet op school kwam (te laat, zich vaak verslapen, laatste uren wegblijven, na verslapen helemaal niet op school verschijnen) is er verder geen aanwijzing dat het thuis niet gaat. Bovendien was een paar weken vóór het bezoek aan de leerplichtambtenaar het spijbelen zienderogen afgenomen. Die leerplichtambtenaar had wel gemeld dat de boete daardoor laag zal uitvallen. Na het bezoek was het spijbelen zo goed als nihil. Mijn vriendin vindt dat men dit ook af kan doen met een boete en een HALTstraf of werkstraf.
Het lijkt wel alsof Jeugdzorg echt bij alles wordt betrokken, waardoor hebben ze van die lange wachtlijsten.. je zou bijna zeggen dat ze daarom voor de gevallen die ècht behandeld moeten worden door die instantie dan geen prioriteit meer krijgen.
En of ze iets te verbergen heeft? Nee, ze heeft helemaal niets te verbergen. Maar ze wil niets met die instantie te maken hebben, ze heeft daar totaal geen ervaring mee, maar heeft genoeg gezien in haar omgeving (bemoeienis, vooroordelen, macht).