Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2008 om 00:59

Bol en bbl

Mijn dochter gaat in het volgende schooljaar van mbo niveau 2 naar 3. Ze doet nu helpende welzijn en gaat dan naar spw. Nu overweegt of ze het eerste jaar daarvan via bbl zal doen en zonodig het 2de jaar weer via bol. Vier dagen werken dus en 1 dag school. Ik denk dat ze dat op zich wel aankan, maar ben toch ook ongerust dat het geld verdienen op een gegeven moment de hoofdmoot wordt en het doel van de opleiding minder belangrijk wordt. Ze is dan namelijk al 18, mag dus van school... Ondanks dat ze supergemotiveerd is om een bepaalde opleiding te doen en ik denk dat ze de combinatie veel werken, weinig school en dus meer zelfstandig schoolopdrachten doen wel aankan (ze werkt nu ook al zo'n 17 uur naast school), zie ik toch beren op de weg als ze voor bbl kiest. In mijn beleving kun je beter de aandacht voor 80 procent bij school houden en 20 procent bij werk op het mbo dan andersom. Is mijn ongerustheid terecht of niet? Wie heeft hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MIG

MIG

24-10-2008 om 10:57

Al wel een baan dan?

Om op een ROC een BBL opleiding te kunnen volgen moet je dochter een baan hebben...de meeste ROC's zoeken die niet voor je. Verder weet ik uit de praktijk dat het voor een 18 jarige niet meevalt op een leer-werkplek te vinden binnen het welzijnswerk. Misschien iets om rekening mee te houden wanneer ze haar keuze maakt. Gr. MIG

Als ze een werkgever vindt...

Kaaskopje, je dochter is vrij van leerplicht zodra ze haar mbo-2 diploma heeft, ook als ze nog geen 18 zou zijn. Dat argument telt dus niet meer.
Voor bbl moet ze inderdaad een baan hebben. Zou ze die gaan zoeken met de wens na een jaar die baan weer op te geven om bol te gaan doen, dan wordt het vinden van een baan misschien nog lastiger. Heeft ze wel een baan, dan is het nog maar de vraag of het wel zo noodzakelijk is om die op te zeggen voor een bol opleiding. De met bol voltijds te halen kwalificaties zijn ook via cursussen tijdens je werk te halen.
Kaaskopje:"In mijn beleving kun je beter de aandacht voor 80 procent bij school houden en 20 procent bij werk op het mbo dan andersom."
Ik weet het niet. In mijn beleving is het lesaanbod op het mbo een stuk minder efficient dan dat wat je via werken kunt leren. Moet je wel een baan hebben natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

24-10-2008 om 20:06

Ik zou gaan voor bbl!

Als er tenminste een baan te vinden is. Dan weet je waar je het voor doet, welke stof belangrijk is, en kun je veel gemotiveerder aan de slag op die ene schooldag per week!

tonny

Roos

Roos

24-10-2008 om 21:38

Juist voor een jaar

Bij ons op het werk (verstandelijk gehandicapten zorg) zou het juist een voordeel zijn als je na 1 jaar weer weg wilt. Het probleem is juist vaak dat er geen vacature is voor na de opleiding, maar voor een jaar een (goedkope...) leerling is vaak wel plaats.
Roos

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2008 om 00:49

Nee inderdaad als ze in mei van school komt met haar mbo 2 papiertje is ze in theorie klaar, maar dat wil ze niet en ik moedig dat ook niet aan. Om eerlijk te zijn geloof ik wel dat ze aan een dag school genoeg heeft om de opleiding goed te doorlopen. Ze zit nu naast haar 2 dagen stage ruim 2 dagen op school (op een dag hoeft ze maar 2 uurtjes te verschijnen...).
Ze wil het onderwijs in, dat zit er zo ingebakken, al sinds ze 5 jaar oud is, dat ik haar van harte toewens dat dat gaat lukken. Ze beseft dat het een veel jaren plan is. Ze heeft met haar mentor besproken dat er misschien mogelijkheden zijn om al te solliciteren naar een baan als onderwijsassistent. Daar heeft ze misschien nog niet echt de diploma's voor, maar qua ervaring is het niet uitgesloten dat ze een kans maakt naast de spw opleiding. Ze wil buiten het gewone onderwijs om ook cursussen doen waar ze in het onderwijs heel veel aan heeft. Dat zal ongetwijfeld in haar voordeel werken.
Mijn dochter heeft het zelf ook over avondonderwijs en dergelijke, maar ik weet uit ervaring dat daar toch best veel discipline voor nodig is. Ik ben gewoon bang dat ze uiteindelijk te veel hooi op haar vork wil nemen.

Leven lang leren

Kaaskopje:"Mijn dochter heeft het zelf ook over avondonderwijs en dergelijke, maar ik weet uit ervaring dat daar toch best veel discipline voor nodig is. Ik ben gewoon bang dat ze uiteindelijk te veel hooi op haar vork wil nemen."
Ik kan me iets voorstellen bij je reserves. Het is nu eenmaal het makkelijkste voor ouders als kind op een overzichtelijke opleiding zit die x jaar duurt en waar vastgesteld diploma y uitkomt. Ik heb die luxe vooralsnog met mijn kinderen. Er zijn nog geen wilde plannen langsgekomen om het via een eigen traject te doen.
Maar mbo onderwijs leidt per definitie op tot een beroep waar niet je diploma, maar je ancienniteit je functie bepaalt. Je mag dan wel als gekwalificeerd zus of zo op de arbeidsmarkt komen, maar alle kans dat je die functie in een junior positie zult vervullen totdat je er een aantal jaren werkt.
Daar komt nog bij dat het diploma dat je wel krijgt, tamelijk vluchtig is. Het zijn beroepen waaraan steeds nieuwe eisen gesteld worden en die daarom ook van je vragen dat je je steeds bijschoolt. Of je bol of bbl gedaan hebt, dat maakt helemaal niet uit. Het zijn vaak ook conjuctuur gevoelige beroepen, onderwijsassistent is dat ook. Het ene moment zijn de eisen hoog (weinig vraag), het volgende moment zakken die eisen weer (weinig geld voor wel gediplomeerden).
Kortom: je dochter zal zich toch wel de rest van haar leven om en bij moeten scholen. Dat is precies wat er met een leven lang leren bedoeld wordt. En dat heeft iets onoverzichtelijks, maar vergeet niet dat in de huidige generatie van jongeren al die jongeren dat voor de kiezen krijgt. Het is dus veel normaler dan wij gewend zijn.
Als jouw dochter een doener is, dan is werken voor haar een goede leerschool en bijscholen sowieso een noodzaak. Kennelijk gaat dat werken haar goed af, anders was de mentor niet zo positief geweest over het idee.
Laat los. Ik denk dat ze een verstandige keus maakt.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2008 om 11:20

Dank je wel miriam

Ik denk dat je gelijk hebt.

reina

reina

26-10-2008 om 16:46

Kaaskopje

BBL-opleidingen zijn over het algemeen heel goed en juist motiverend omdat ze echt aan het werk zijn. En al werkend leren ze heel veel! Ik ben er zeker van dat mijn zoon juist door BBL verder gekomen is dan wanneer hij BOL had gedaan. Wel moet je dochter idd een baan hebben. En ze moet de motivatie hebben naast haar werk en schooldag de thuis-opdrachten (werkstukken etc) te doen, die soms best pittig en veel zijn. Zou ze trouwens nog van BBL over kunnen stappen naar BOL? Niet alle ROC's geven die mogelijkheid.

Veel kdv's

willen geen BBL-er omdat dat veel duurder is. Bij ons zijn er maar een paar (oudere)mensen zo aan het werk gekomen( 3 in 7 jaar),al de andere jongere meiden zijn BOL-leerlingen.
Als ze een baan kan vinden zou ik het wel doen! Zeker weten.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2008 om 00:50

Verstandig

is dus als ze niet te lang wacht met solliciteren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best trots op haar ben, zoals ze bezig is. Ze weet zo goed wat ze wil en handelt daar ook naar. Erg leuk om te zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2008 om 00:54

Reina

Ze wil weer waarschijnlijk na opleiding van zorgende welzijn weer terug naar de school in onze stad voor spw. Het is wel verstandig als ze uitzoekt of ze kan switchen tussen bbl en bol. Goede vraag dus voor tijdens de open dag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.