liat
01-09-2012 om 16:48
Boos over nieuwe school
Mijn zoon van 7 is twee weken geleden begonnen op een nieuwe school. Hij is ontzettend boos dat hij niet meer op zijn oude school zit en zegt dat hij zijn vriendjes mist. Op zich begrijpelijk, maar hij staat elke ochtend heel erg boos op en zit dan bijna de hele dag met een boos gezicht in het klaslokaal. Hij weigert te praten en hij weigert vaak ook te eten.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik probeer hem al 's avonds extra aandacht te geven. Hij heeft vrijdag ook met een vriendje van de oude school gespeeld.

Jolijt
01-09-2012 om 17:40
Liat
De vraag die onmiddellijk in mij opkomt is: 'weet hij wel waarom hij naar een nieuwe school is gegaan? ' en staat hij zelf ook achter die redenen?
Hoe ging het op de dag dat hij is gaan kijken/wennen op de andere school?

liat
02-09-2012 om 03:47
Reden
Hij is vooral naar een andere school gegaan omdat het helemaal niet liep met zijn zus. Hij werd zelf ook gepest op de oude school, maar net een maand voor het einde van het schooljaar ging het beter en kreeg hij een nieuw vriendje in de klas. Hij wilde eerst zelf ook altijd van de oude school af. Het wennen op de nieuwe school was goed gegaan voor de vakantie.
Ik heb niet zoveel zin in twee kinderen op twee scholen, maar bovendien vind ik de nieuwe school veel beter qua lesmethodes en sociale veiligheid. Ze hebben bijv. elke week anderhalf uur het vak sociale vaardigheden. Op de oude school zaten ook vrij veel kinderen uit wat asociale families.
Sommige dagen gaat het trouwens wel goed op de nieuwe school, hij heeft me verteld dat hij de nieuwe school wel leuk vind, maar dat hij vooral zijn oude vriendjes mist. Hij heeft vorige week met een vriendje van de oude school gespeeld, maar helaas heeft zijn beste vriendje een beetje 'moeilijke' moeder die nooit van speelafspraakjes hield. Hij heeft van half vier tot vijf uur gespeeld en hij was teleurgesteld toen ik hem op kwam halen. Die moeder hield nooit van speelafspraakjes en ik ben zelfs een keer afgeblaft toen ik vroeg of mijn zoontje met haar zoon kon spelen. Ze schijnt overspannen te zijn geweest, dus het zal wel daarmee te maken te hebben. Ik had van andere moeders gehoord dat hun kinderen daar ook niet mochten spelen. Maar bij andere kinderen zou hij wel kunnen spelen. Mijn man en ik werken echter allebei, waardoor er niet zo heel veel momenten in een week zijn waarop dat zou kunnen.

Ginny Twijfelvuur
02-09-2012 om 09:26
Contact stimuleren
De kans is best groot dat de vriendschappen op de oude school verwateren, en daarom zou ik vooral investeren in vriendschappen op de nieuwe school. En het vriendje van de oude school af en toe eens op een zaterdagmiddag ofzo uitnodigen. Heeft die moeder ook meteen wat rust

Rafelkap
02-09-2012 om 09:32
Wennen
Hij trekt wel bij, al kan hij dat nu nog niet overzien, het is gewoon flink wennen. Zo te lezen hebben jullie een goede keuze gemaakt voor de nieuwe school.
Ik zou zelf niet zo'n zin hebben in moeilijke moeders en afgeblaft worden, kan dat jongetje dan niet bij jullie? Het lijkt me wel goed om ruimte te maken voor speelafspraakjes met de nieuwe vriendjes, op de 1 of andere manier. Gaat hij veel naar bso waar ook (nieuwe) klasgenootjes komen?

bibi63
02-09-2012 om 14:31
Ik vind toch een aantal dingen: jullie werken allebei 5 dagen (tenminste dat maak ik uit je posting op). Dat betekent dat schoolvriendafspraakjes dus lastig worden, zoniet onmogelijk, en al helemaal niet bij jullie kunnen. Dat is een keuze, maar heeft ook concequenties.
En wat bedoel je met asociale gezinnen?? Bierbuik pa, of nare pa? Het zou heel goed mogelijk zijn dat hij een supervriend kan hebben aan een kind wat uit een 'aso gezin' komt.
Bibi

Tango
02-09-2012 om 16:32
Ik zou
Vooral investeren in vriendjes op de nieuwe school. Probeer bij hem na te gaan welke kindjes hij leuk vindt en probeer met hen een speelafspraakje te regelen.
En verder, praat met hem. Toon begrip ervoor dat hij het moeilijk heeft en dat jij hem wilt helpen om zich beter te laten voelen. Misschien heeft hij ideetjes hoe jullie dat kunnen aanpakken.
Ik vind jouw tweede posting overigens wel heel anders dan de eerste. Eerst schrijf je dat hij elke dag boos in de klas zit en niets zegt, nu schrijf je dat sommige dagen wel goed gaan.
O ja, misschien kun je ook de juf eens vragen hoe het gaat en met welke kinderen hij optrekt.

liat
03-09-2012 om 21:31
Gelukkig ging het vandaag weer goed
Ik vind het moeilijk omdat ik zelf ook niet kan overzien hoe lang zijn boosheid gaat duren. Overigens heb ik nergens geschreven dat mijn man en ik allebei 5 dagen per week werken, maar goed.