Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nuevenanno

nuevenanno

15-06-2012 om 09:46

Bosatlas

Oudste gaat naar de middelbare school, dus er gaat weer een nieuwe wereld open! Reuzeleuk, maar ik heb natuurlijk weer geen idee hoe het allemaal werkt. Vraagje dus over de aanschaf van de bosatlas. Op overzicht school staat daar achter 53 e druk. Ik zie echter dat er deze maand een hagelnieuwe bijgewerkte versie komt. Ik dacht dan schaf ik die aan. Hoe nieuwer, hoe beter? Zoonlief vond dat niet zo 'n goed idee want hij denkt dat leerkracht gaat verwijzen naar allerlei pagina's enzo. Dus: hoe werkt het ? ???
Thnx

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

15-06-2012 om 10:14

Helemaal niet kopen

School van oudste heeft bosatlassen op school liggen. Soms werken ze er klassikaal mee. Thuis hebben we nog nooit een atlas nodig gehad, internet voldoet.
Het scheelt dat haar school ook niet zegt dat we een bosatlas moeten hebben.

Ik zou rustig afwachten. Of vraag een kind dat nu in de brugklas zit hoe vaak de bosatlas gebruikt is.

Hetzelfde geldt voor woordenboeken. Nergens voor nodig!

Brianna F

Brianna F

15-06-2012 om 10:27

Eens

Bosatlas hebben ze nog nooit ingekeken.Weggegooid geld.

erwtje

erwtje

15-06-2012 om 10:54

Hier wel

Een aardrijkskunde methode die echt verwijst naar bepaalde kaartnummers in de bosatlas. (en dus moet dochter die opdrachten op school maken) Wij hebben namelijk een oudere druk aangezien ze al een oudere zus heeft.

margje van dijk

margje van dijk

15-06-2012 om 11:56

Nou, ...

Zowel de bosatlas als de woordenboeken worden hier veelvuldig gebruikt, hoor.

Dus het zal wel per school en per kind verschillen, maar om gewoon in z'n algemeenheid te zeggen dat je dat niet hoeft te hebben lijkt me wat ver gaan.

Mijn kinderen vinden het trouwens erg leuk om in zo'n atlas te neuzen. En mijn man ook. Hij ligt hier regelmatig op tafel. En dan niet alleen om plaatsen en landen op te zoeken, maar ook hoe groot de populatie is van een land, of wat voor type grond je daar hebt, wat voor werk ze doen, en dat soort dingen. En dan is het toch wel handig dat je een actuele druk hebt.

Ik zou trouwens zeker de nieuwste kopen, al staat er 53e druk. Ik denk niet dat je precies die pagina-verwijzingen nodig hebt (wat je zoon zegt). Maar ze willen daarmee voorkomen dat er ook mensen met de 48e druk werken of zo. (Want die is dan echt tientallen jaren oud).

Margje

Margje

Mediamom

Mediamom

15-06-2012 om 12:44

Hier ook niet

Ik heb tegen mijn zoon gezegd dat ik de Bosatlas direct zou kopen op het moment dat hij 'm écht nodig heeft. Hij heeft nu 1vwo achter de rug en we zijn nog steeds Bosatlasloos. Nou ja, niet echt, want in ons huis kom je om van de atlassen (hobby van man), maar geen 53e editie dus.

De paar vragen waar hij de atlas echt voor nodig had heeft hij op school gemaakt.

Woordenboeken doen we ook al niet aan. Op internet kan je tegenwoordig betrouwbare(!) vertalingen vinden voor alle denkbare talen. Gratis.

Marie

Marie

15-06-2012 om 13:11

Hier ook niet

hallo
Dochter zin in 3 VWO en heeft ook nog nooit de Bosatlas thuis nodig gehad. We hebben het destijds in de eerste klas bij een ouderavond gevraagd en toen werd gezegd dat het niet nodig was de atlas aan te schaffen.
Groetjes

Jillian

Jillian

15-06-2012 om 13:30

Hier wel

De aardrijkskunde methode is erg atlas gericht. Voor veel opdrachten moeten ze dingen op zoeken. De atlas is dan erg handig om te hebben. Ik zou zelf voor de nieuwste uitgave gaan. Hier mag je de drie laatste uitgaven gebruiken dus als de atlas die oudere broer/zus gebruikt hebben kunnen ook de jongere kinderen gebruiken.

Woordenboeken vind ik ook handig al kan het ook wel zonde. Ik vind echter goede woordenboeken ook een fijne aanschaf en ook voor mezelf plezierig om te hebben. Mijn zoon gebruikt de woordenboeken ook wel vaak. Tijdens het huiswerk maken heeft hij de computer meestal uitstaan omdat hij anders te makkelijk is afgeleid. Hij gebruikt alleen de computer voor opdrachten die op de computer moeten. Met een gewoon woordenboek kan hij dingen dus veel sneller opzoeken dan als dat op de PC zou moeten.

Hoeft niet

Naslagwerken als atlas en woordenboeken, zitten niet in de gratis schoolboeken omdat ervan uitgegaan wordt dat elk gezin wel een woordenboek en een atlas heeft.
Dat mag ook een online versie zijn.
Je hoeft het dus niet te kopen en dat is goed om te weten, want haast is er dus niet.
Maar je doet jezelf en je kinderen wel een groot plezier als dat ding er wel is. Maar goed, dat kan ook een cadeau van opa en oma met Sinterklaas of Kerst zijn.
Het hoeft niet voor 1 september in de kast te staan.
Dat scheelt weer, in het vakantiebudget.
Groet,
Miriam Lavell

Ook niet nodig hier

Ook hier inmiddels al in de 3e en nog geen bosatlas nodig gehad. De paar opdrachten die een atlas vereisten konden ook met de oudere versie van thuis (47e druk) of online worden gedaan. Dus ik zou er pas een gaan kopen als je ook echt niet zonder kan. Want voor die ene opdracht af en toe kunnen ze ook wel even een atlas gebruiken op school of in de bibliotheek.
Ik denk dat ik er volgend jaar wel aan moet, want kind heeft AK in het profiel gekozen.
Pocket woordenboeken duits en frans zijn het afgelopen jaar wel intensiever gebruikt, vooral omdat je die bij toetsen soms mag gebruiken op school (eigen woordenboeken meenemen) en omdat kind geen eigen computer heeft en dus ook niet elk moment op internet kan zoeken. Maar ik geloof niet dat ze die woordenboeken in de eerste en tweede veel gebruikt heeft. Dus ook daar zou ik niet teveel aan uitgeven, de goedkope van de action bleken hier goed genoeg.

Rosase

Rosase

15-06-2012 om 18:12

Hier wel veel gebruikt, maar...

Ik zou in jou geval nog even afwachten en dan kijken of je de 53e druk in de loop van het schooljaar via Marktplaats op de kop kunt tikken...

Er zijn vast mensen die de 53e druk hebben en graag voor de 54e druk gaan.

Ise

Ise

15-06-2012 om 20:21

Nu wel

Oudsten (VMBO-k en Havo) hebbe nooit een Bosatlas nodig gehad. Voor zoon(brugklas vwo)hebben we hem ook niet direct aangeschaft, maar de methode verwijst inderdaad regelmatig naar de atlas. Dus in de loop van het jaar toch maar aangeschaft. Ach,toch wel leuk om in huis te hebben.
Woordenboeken hebben we voor hem nieuw aangeschaft. Ik geloof nog geen 3 euro per stuk bij de Action. Voordeel is dat dan niet steeds de computer aangezet hoeft te worden tijdens het studeren.

nuevenanno

nuevenanno

15-06-2012 om 20:34

Geweldig! nog meer tips toevallig?

Wat een boel goede tips! Mochten jullie nog meer tips in de aanbieding hebben voor deze first time brugpieper moeder dan hou ik me aanbevolen!

Prakje

Prakje

15-06-2012 om 20:54

Een heel andere tip - kaften

Ook hier opgedaan op OOL mbt het kaften van boeken. Elk vak in een andere kleur kaften, bijkleurende schriften erbij. Hier vorig jaar voor brugpieper alles bij de action gehaald, elk vak andere kleur.

Hij heeft er nog dagelijks plezier van met het inpakken van zijn tas, en het in de les pakken van zijn boeken/schrift. Hij grijpt nooit mis volgens zoon zitten zijn klasgenoten nog weleens te graven op zoek naar het juiste boek en bijbehorende schrift.

Gaan we volgend jaar weer doen

Mediamom

Mediamom

16-06-2012 om 08:24

Tips van mij

Koop niet de goedkoopste schriften. Heb ik wel gedaan (Hema, 10 voor 3 euro), maar die liggen allemaal vreselijk uit elkaar. Terwijl zijn wiskundeschrift (duurder) nog keurig is.

Stoffen kaften lijken ideaal, maar ik vind ze niet bij alle boeken mooi zitten, sommige boeken lijken ook een beetje tegen te werken of worden er zelfs slechter van. Voor boeken met slappe kaft zijn ze sowieso niet geschikt. Van de 10 stoffen kaften zijn er 10 hun lintje kwijt en 3 hebben na één jaar gaten op de hoeken of naadjes.

Als je 'n nieuwe (dure) rugzak wil aanschaffen, wacht dan 'n paar maanden. Tegen die tijd weten ze zelf veel beter wat 'in' is op hun nieuwe school, wat ze aan ruimte nodig hebben en zijn de tassen overal in de aanbieding. Dat geldt ook voor bagagerekjes en andere hulpmiddelen.

tonny

tonny

16-06-2012 om 09:29

Haha, de bosatlas

de enige die daar nog in kijkt ben ik. De rest tikt snel google maps in. Of streetview. Of zoiets.

Ik zou pas een bosatlas aanschaffen als je merkt dat er inderdaad mee gewerkt wordt. In dat geval heb je hem zo in huis.

tonny

tonny

16-06-2012 om 09:31

He ja, brugklas

tjonge, ik begin helemaal te stuiteren van nostalgie, wat was dat leuk zeg, met zo'n aankomende brugklasser al die spullen uitzoeken, geweldig. Zelfs van mezelf herinner ik het me nog. En De Agenda. Prachtig. Of zou die verdwijnen met alle electronische digitale gemakken? Aaahh.

Ga over tien jaar leuk met mijn kleindochter shoppen

Fiorucci

Fiorucci

16-06-2012 om 10:26

Tonny

Nee hoor, dochter heeft heel blij een agenda uitgezocht. De rest haal ik bij Action..)

Nely

Nely

16-06-2012 om 10:39

De tip van prakje

lijkt me heel handig, zo wordt het idd wel snel boekentas inpakken als elk vak zijn eigen kleur heeft. Wordt dit jaar wel veel soorten kaftpapier aanschaffen (na de vakantie naar de 2e) maar gelukkig is er keuze genoeg.

Annet

Annet

16-06-2012 om 10:49

Veel plezier van ladenkastje

Wij hebben een aantal ladenkastjes staan van kunsstof, gekocht bij de Aldi. Ze lijken op deze: http://www.suppliesbestellen.nl/nl-NL/Products.aspx?PageMethod=DisplayList&ctCatID=27093
In elke lade zit alles van één vak (schrift, boek, 2e boek, cdrom). Tas inpakken is zo heel makkelijk en de drempel om spullen op te ruimen is een stuk lager.
Tot nu toe passen alle boeken erin (dochter zit nu in 3e)

Prakje (kleuren / kaften)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kwam die oorspronkelijk van mijn zoon...ieder vak een eigen kleur. Hij zit nu in 3 VWO & doet het nog steeds zo. kaftpapier bederft gelukkig niet. Dus dat we 10 kleuren op voorraad hebben is niet zo'n drama.

Ingrid

Mea Proefrok

Mea Proefrok

16-06-2012 om 19:55

Oooo wat slim!

Die ga ik onthouden voor mijn leerlingen, elk vak een eigen kleur. Wat handig!

Van die postvakjes

Daarvan hebben we 2 stapels links van zn buro staan, voor elk vak 1, werkt super. Zeker in het begin toen hij nog erg moest wennen hoefde hij alleen de vakjes leeg te halen om te weten dat ie alles bij had. Op t etiket had ik ook geschreven of de map mee moest met alleen een "M" erop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.