Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tessa D.

Tessa D.

15-08-2017 om 17:52

Brugklas: wat kan ECHT niet?

Mijn zoon gaat naar de brugklas. Het is een erg onzeker en verlegen jongetje dus ik wil hem een beetje op weg helpen en hem behoeden voor flaters.

Dus: wat kan echt niet meer in de brugklas (t.o.v. de basisschool)?

Tas, drinkbeker, lunchtrommel, jas, etc, etc.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-08-2017 om 18:02

Broodtrommel met beker

Een broodtrommel met bijpassende mepal beker kan echt niet meer. En tikkertje spelen op het plein.

Triva

Triva

15-08-2017 om 18:10

tja

Wat kan en niet kan ligt aan de school, soms zelfs de klas. Mijn advies: val niet op de eerste dagen maar geef je ogen de kost. Dus brood in broodzakje en koop later een broodtrommel. Neem nieuw flesje water mee en eventueel later pakje drinken mee nemen als dat wel normaal gevonden wordt. Koop niets vooraf maar later pas.

Mijntje

Mijntje

15-08-2017 om 18:12

Dus dan zeg je: luister Jantje: je moet nu maar niet meer tikkertje spelen buiten (anders hoor je er niet bij)

Ik denk dat dit er juist bijdraagt aan de onzekerheid van de a.s. brugklasser

vlinder72

vlinder72

15-08-2017 om 18:26

Rondkijken

Over wat ze doen op school tijdens de pauze heb ik nooit iets over gehoord. Daar bemoei ik mij ook niet mee.

Wel heb ik voor het schooljaar begon een keer gezegd dat ze op moeten letten wat voor tassen ze op de middelbare school meenemen. Nu was dat niet erg spannend. Een eastpak is hier de standaardtas. Verder stuurde is ze op de eerste dag naar school met brood in een zakje. Pakje drinken of flesje water mee. En een koek of iets dergelijks. Verder niks bijzonders.

Is bij twee kinderen prima gegaan. Onze derde begint maandag op Middelbare school.

als moeder niet meer naar school

Bij dochter op school viel het allemaal wel mee met wat wel en niet kon. Alleen één ding: als je moeder je brood of gymtas achter je aan komt brengen naar school, dan was je echt een sukkel. Zorg dat je kind een paar euro bij zich heeft voor noodgevallen en ga vooral niet naar school om iets te brengen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-08-2017 om 18:38

Idd

Eerste dagen een beetje neutraal gaan en kijken wat normaal wordt gevonden.
Drinkbeker is echt uit den boze, maar pakjes drinken worden bij dochter op school wel gebruikt. Broodtrommels ook wel. Maar brood in een zakje en een flesje met aanmaak die later met water kan worden bijgevuld is het veiligst.

Wijst zich vanzelf

Het eerste wat mijn oudste destijds riep was inderdaad: ik neem geen broodtrommel mee hoor! Nu vier jaar later is er toch wel een bakje (sistema) wat soms mee gaat omdat het brood anders wordt geplet
Jongste start volgende week. Eerste week kennismaken en wendagen. Daarna merk ik wel hoe ze d'r brood mee wil nemen. Drinken gaat hier in een dopper.
Verder kan ik me niks bedenken wat echt niet meer kan. Merken ze vanzelf wel. Denk ook dat het per klas/school verschilt.

Guera

Guera

15-08-2017 om 19:45

Hangt van school af

Wij hebben echt nergens op gelet. Ik probeer mijn kinderen bij te brengen schijt te hebben aan dat soort opmerkingen. Zoon heeft gewoon een broodtrommel en een beker. Sterker. Ik geef hem vaak fruit in een bakje mee. En wat zegt hij: mam niemand hweft fruit maar ze komen allemaal bij mij bietsen. Geef maar wat extra. Ik vroeg ook: kan dat nog wel fruit en brood mee? Hij zegt van wel. Sommige kinderen nemen niks mee en eten als lunch een mueslireep. Dat vindt hij dan weer sikkels. Dus tja. Idem met merkkleding. Totaal geen issue in zijn klas. Maar ik weet van vriendinnen dat het wel een issue kan zijn. Ik zou dus gewoon lekker doen wat je zelf wil en dan merk je het snel genoeg. Roken is op school zoon ook echt voor de losers. Op de school ernaast ben je nog steeds stoer. Schoolcultuur afhankelijk dus.

Marieke

Marieke

15-08-2017 om 20:08

De tas, de broodtrommel en het drinken

Een cowboysbag, dat is de tas voor de meiden. Een broodtrommel was geen probleem en zolang de fles een Dopper is, is het ook prima, maar echt geen pakjes of melk. Not done was en is de driekwart broek, Teva sandalen, überhaupt sandalen, kunnen niet. Gympen, ook onder een jurk, dat is een must. De meest simpele agenda die er te krijgen is. Gelukkig is het streven naar mooie cijfers geen probleem.

Li

Li

15-08-2017 om 20:18

Eastpak

Een tas zal hij wel nodig hebben. Standaard is idd eastpak, maar kijk uit dat je er een neemt die groot genoeg is. Er is nu een goedkope aanbieding bij de Aldi, maar ik vraag me af hoe groot die zijn. In elk geval zijn er genoeg aanbiedingen als je even zoekt.

Voor de andere dingen kun je idd even afwachten, maar hier is er in de eerste klas nog wel een Disney-lunchbox mee geweest hoor, was geen probleem. Drinkflessen ook, de onze zijn van metaal maar ik ben de merknaam kwijt. Goede niet lekkende doppen, dat is wel belangrijk bij die dure schoolboeken. Je kan de eerste dagen zo'n Spa flesje doen en dat steeds hervullen als je twijfelt.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

15-08-2017 om 20:55

Hier op school

Op de middelbare scholen van mijn kinderen (2 verschillende scholen) nooit gemerkt dat er iets niet kon.

Oudste had inderdaad een Eastpack, jongste een ander merk rugzak. Beide prima. Alletwee broodtrommels, zonder opdruk. Oudste pakjes drinken, jongste een dopper met water. Oudste is dol op rozijntjes en die kreeg zelfs iedere dag zo'n doosje rozijntjes mee in zijn trommel. Jarenlang. Geen enkel probleem.

Mijn kinderen hebben toevallig makkelijke scholen getroffen, of ze staan boven gedoe om dit soort dingen. Op de basisschool waar we mijn jongste in groep 7 vanaf gehaald hebben was trouwens wel veel gezeur over verkeerde pauzehapjes en de verkeerde kleur schoenen.

Tessa D.

Tessa D.

15-08-2017 om 20:56

Valt best mee dus.

Eastpack hebben we, met laptopvak. Hopelijk groot genoeg.

Drinkfles gebruikte hij al op de basisschool. Zal het brood op dag 1 wel in een zakje doen.

Mijn jongere kind zou zich nergens van aantrekken, maar dit kind is heel gevoelig dus vandaar dat ik het hem makkelijk wil maken.

Jammer dat sandalen niet kunnen, hij is er dol op!

Tessa D.

Tessa D.

15-08-2017 om 20:59

op de basisschool

Maakte trommel of fles niet uit. Het enige was dat hij in groep 8 geen fruit meer naar school wilde, want dat doet NIEMAND!

Rugtas, schoenen, merk of niet, was nooit een issue. Misschien nu ook niet hoor.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-08-2017 om 21:20

Lol

Bij dochter op school waten tassen of kleding ook totaal geen issue. Er werd zelfs kleding onderling doorgegeven wat niet meer paste. Het enige wat echt niet kon waten sandalen. In geen enkele vorm.

Dat herinner ik me wel anders. Een Levi 501 en Allstars waren een must op de school waar ik op zat. Helaas vonden mijn ouders dit echt onzin. En dat vond ik toen echt helemaal niet leuk. Weet nog dat ik van mijn eerst verdiende geld een 501 heb gekocht en die tot de draad toe heb versleten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-08-2017 om 21:48

Bovenbouw

In de bovenbouw kan overigens een ludieke broodtrommel wel weer. Dochter en haar vriendinnen kochten zelfs allerlei schattige trommeltjes bij Ali Express en consorten. Dochter is overigens ook altijd in geruite rokjes en bloesjes met ruches naar school gegaan, niet de standaard spijkerbroek met shirt en vest en Allstars

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-08-2017 om 22:40

flaters?

"en hem behoeden voor flaters."

Flaters? je kind komt in een klas met waarschijnlijk minstens 25 andere verse brugpiepers. Kinderen die allemaal nog niet weten hoe het eraan toe gaat op een middelbare school. Een flater sla je niet zomaar. En de ouderejaars hebben wel wat beters te doen dan bruggers aanspreken op hun broodtrommel.

Maar goed, misschien zitten mijn kinderen wel op een school waar het allemaal minder speelt dan elders, dat zou kunnen. De enkele keren dat ik tijdens een schooldag in het gebouw ben geweest, zag ik allerlei soorten schooltassen. En mijn kinderen hebben altijd gewoon brood in een broodtrommel mee naar school meegenomen (en leeggegeten). En er wordt tijdens de pauze wel eens lekker gevoetbald.

69er

69er

16-08-2017 om 07:38

Pikorde

Op de school van mijn kinderen was er een pikorde die bepaalde waar je in de pauze mocht zitten. Per leerjaar schoof je door naar een betere plek. Mijn sloddervos liet zich overigens best z'n sportkleren of vergeten broodtrommel brengen. Als je anders moet sporten in de bezwete kleren uit de gevonden voorwerpen bak, is de keuze snel gemaakt.

broodtrommel en kleding

Ik geef mijn 15-jarige die volgende week naar de 5e gaat, gewoon brood in broodtrommel mee. Net als afgelopen jaren. (jaja ik maak nog steeds s morgens haar brood klaar
Qua kleding merkte ik niet veel verschil met groep 8. In die periode begon wel het " nee, mam dat kan echt niet meer".
Verder heeft de school van ene kind bij zomerse dagen kledingvoorschriften. Maar daar zal je zoon geen last van hebben want die gelden - zoals vrijwel alle kledingvoorschriften - alleen voor meisjes.

Geen beker meer

De beker wordt verruild voor een flesje water. Dat is hier het enige verschil. Oudste gaat naar de vierde en gebruikt nog steeds een broodtrommel. Het ligt er wel aan wat erop staat natuurlijk. Ik bedenk me nu dat mijn jongste er eentje heeft met beertjes of zoiets ,van jaren oud, voor hem toch maar even een andere aanschaffen.

schoenen met klitteband

Dat kan volgens mijn zoons echt niet meer. Maar verder?

Tessa D.

Tessa D.

16-08-2017 om 11:29

o jee

Hier schoenen met klittenband en sandalen!

Tango

Tango

16-08-2017 om 12:10

Leuk draadje!

Zoon gaat ook naar de brugklas en is ook behoorlijk onzeker. Ik merk dat ik er daardoor ook erg mee bezig ben. Veel meer dan met dochter destijds.
Broodtrommel van zoon heeft het hier begeven toen hij de laatste 2 weken in groep 8 zat (mooi op tijd dus). Het was er eentje met een voetbalclub dus moet misschien wel kunnen. We beginnen maar met broodzakjes en anders koop ik zo'n neutrale bij Action. Heeft dochter ook.
Verder hebben we nieuwe gympen gekocht, maar wel dus met klittenband. Kan nog net als je maat 35 hebt. En zoon vindt dat veel fijner. Hij is onlangs geknipt en heeft zijn haar heel anders. Tas heeft hij ook al, een rode Eastpak, moet ook wel lukken denk ik. En schoolspullen zijn gekocht, alles in blauw, grijs en zwart. Grijze, eenvoudige agenda. Iets anders hoefde hij niet.
Zoon is vooral bezig met de vraag of het wel leuk is en of hij wel aansluiting vindt. Heeft vooral te maken met dat hij niet naar de school van zijn keuze gaat. Ik zal blij zijn als hij eenmaal is begonnen. Is er weer een last van zijn, en onze, schouders af.

sleutel om je nek met een keykoord

zou ik niet doen,verder wordt er niet zo heel veel naar gekeken. Brood in een zakje vroren wij gesmeerd en wel in dan was t vers en niet geplet. pakje drinken ging mee en flesje water, later alleen nog fles water.

Kledingvoorschriften niet alleen voor meisjes

Er zijn scholen die shirts met provocerende teksten verbieden. Zelf heb ik tijdens een hittegolf een brief gekregen waarin stond dat
naast onderuit piepende billen een ontbloot bovenlijf op school niet toegestaan werd.

Topless zonnen is al zoooo seventies, dat je er bij dat laatste wel van uit mag gaan dat de schoolleiding de jongens op het oog had.

On topic: bij de oudste heb nog ik aangedrongen op het grootste model Eastpak. Die lag voor Sinterklaas al onder ergens in een kast. Bij twee anderen had ik het geluk dat een goedkope schoudertas van een bepaalde herenkledingzaak op dat moment in zwang was.

Ik heb wel eens een broodtrommel nagebracht toen ik toch onderweg naar de stad was. Zoon werd even opgeroepen door de concierge en kwam hem zonder een spoortje gene ophalen bij de receptie. Hij was de schaamte dan ook al lang voorbij, Anderhalf jaar daarvoor had ik in mijn badjas in zijn groep 7 gestaan.Een noodgreep: ik had mezelf buitengesloten, man was week weg en zoon had de enige andere sleutel.

Emmawee

Emmawee

16-08-2017 om 13:23

Kraanwater

Ik ben op een zeker moment gestopt met de limo en de drankjes. Beide kinderen (toen nog op de basisschool) kregen een emaille mok mee en dronken kraanwater. Is nooit een punt geweest. En geen lege verpakkingen of lekkende bekers. Limonade drinken ze thuis wel.

Verder... laat je kind gewoon zn eigen keuzes maken. Als hij dol is op sandalen zal hij makkelijker zijn schouders ophalen bij evt. kritiek, dan als hij kritiek krijgt op de schoenen die hij kocht 'om erbij te horen'. Sowieso is schouders ophalen bij kritiek een zeer waardevolle vaardigheid. Zeker als je je onzeker voelt.

Li

Li

16-08-2017 om 13:43

Kenfan

Ja, dan ben je de schaamte wel voorbij! Ik zie het zo voor mee...

Ik ben trouwens wel eens ingeschakeld om iets belangrijks te brengen voor een klasgenoot van dochter. Daaraan hield ik de eretitel "Mother of all" over!

Pieternella

Pieternella

16-08-2017 om 16:33

hier

Hier nemen ze een dopper mee of een wegwerpflesje met water dat steeds bijgevuld wordt. Brood namen ze mee in een plastic bakje, niet per se een broodtrommel. Verder een koek oid, wel voorverpakt maar geen tekenfilmfiguur oid erop, in een neutrale verpakking dus.

Triva

Triva

16-08-2017 om 16:47

oja

Hier kon je ook gewoon met een broodtrommel naar school maar mijn advies om te beginnen met een plastic zakje is er zodat je ziet wat voor soort trommeltje je het beste kan kopen. Iets nabrengen kan in deze whatsapptijd natuurlijk best, je parkeert gewoon even je auto vlak voor de pauze en kind komt het even afhalen. Daarvoor hoef je de school toch niet in?

Klittenband? Hmm dat zou ik toch echt niet gedaan hebben maar hopelijk valt het mee.

iets brengen op schoolplein

Hier schamen de pubers zich kennelijk zo voor mij, dat ik de zin: dan kom ik wel langs op school om het te brengen" rustig als dreigement kan inzetten voor tal van zaken die niet gebeuren zoals ik het wil.

(de kledingvoorschriften waren hier: geen te korte broek, geen diep decolletee, geen korte buiktruitjes. Ik kon er met de beste wil van de wereld geen jongen bij voorstellen)

Tango

Tango

17-08-2017 om 12:19

Nabrengen

Bij dochter moest ik regelmatig iets nabrengen. Niet zozeer lunch als wel iets wat ze was vergeten in te leveren o.i.d. en dan nog thuis op haar buro lag. Deden we dan inderdaad meestal buiten, voor de school. Ik mocht dan ook echt de auto niet te dicht bij school zetten.
Man is wel eens een broodtrommel binnen gaan brengen. Dat heeft ze hem echt weken kwalijk genomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.