Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

BRUGKLAS: wat moet echt wel? (schriften etc)

Zoonlief gaat naar de middelbare, schoolboeken zijn besteld, passers, rekenmachine, atlas, woordenboeken de hele zooi.

Behalve: schriften en agenda, etuis etc.

Hoeveel schiften moet je hebben eigenlijk? Per vak 1, groot, klein, zijn ze daar vrij in of wat is wijsheid?

Verder nog tips wat handig is aan te schaffen?

Triva

Triva

20-08-2017 om 16:02

tja

Waarom denk je dat wij dat weten? Dat ligt aan de school en aan de leerkracht.

Als je geen enkele informatie van school hebt gekregen hierover dan koop je een klein aantal schriften (die gaan heus wel op gedurende de hele middelbare schooltijd) in twee maten.

Vaak willen ze voor wiskunde een schrift met ruitjespapier (1 bij 1 cm) dus daar kun je er ook een voor aanschaffen. Een A4schrift is daar vaak wel handig voor grote grafieken, tabellen etc.

Je kunt ook een map aanschaffen met losse blaadjes en tabbladen, dan kan je kind nooit een schrift vergeten (nou ja wel de hele map natuurlijk lol).

Koop gewoon wat, geeft wat mee en laat kind goed opschrijven wat een leerkracht wil en koop het dan als kind dat nog niet heeft.

Jan

Jan

20-08-2017 om 16:02

Hier

Zijn de schriften vrij maar hebben de exacte vakken wel officieus de verplichting opgelegd voor een A4 formaat met 1cm hokjes.

Verder zou ik gewoon wat basis dingen kopen en verder gewoon even afwachten wat er nog meer nodig is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-08-2017 om 16:07

Tja

Dat verschilt per school

Agenda heeft dochter nooit gehad, alles via magister.
Schriften lag in de eerste aan de leerkracht, daarna bepaalden ze het zelf. Map zou ik nooit doen, dan loop je daar iedere keer mee te slepen en past slecht in de tas.

Koop gewoon wat schriften in verschillende maten, komt wel op.
Net als een etui enzo, kind merkt vanzelf wat handig is.

vlinder72

vlinder72

20-08-2017 om 16:07

Wat moet

Passer
Geo driehoek (koop er gelijk maar een paar)
Wiskunde schriften (effen a4 formaat voor ons 1 pak per 5 verpakt)
Gewone schriften (wij kopen effen A4 formaat schriften - 2 of 3 pakken per 5 verpakt )
Gum
Etui
Potloden (hb)
Pennen
Kleurpotloden
Puntenslijper
Rekenmachine

Niet (gelijk) nodig
Agenda (hebben mijn kinderen nooit gebruikt)
Atlas (ook nooit gebruikt)
Multo map
Woordenboeken (pas in 3 havo voor het eerst nodig gehad)

Voorraadje

We hebben indertijd bij de Action een voorraad diversen aangeschaft. Grote en kleine schriften, gelinieerd en met vakjes voor het rekenen. setjes kleurpotloden, gummen, lineaals en een voorraad geodriehoeken (die gaan nog weleens stuk of raken zoek), plakband met houder, puntenslijpers, hb potloden (overigens gaf de school aan welke soort potloden er nodig waren), gummen, Pritt lijmstift, schaartjes, passers, een paar harde kaft boekjes om te tekenen of gedachten in op te schrijven.
Een agenda hebben we echter bij de Bruna gehaald. Een keer maar bij de Action, maar die was toch te saai.
Kaftpapier of die stoffen kaften. Dochter wil nu toch liever weer kaftpapier omdat die stoffen niet bij alle boeken goed passen.
Ook een royale etui hebben we elders gekocht. Een met een paar vakken.
Halsbandjes met een haakje voor abonnementen of sleutels.
Liever wat meer zodat je niet tussendoor voor een potloodje naar de winkel hoeft maar het thuis hebt liggen.
Uiteraard een goede schooltas.

Triva

Triva

20-08-2017 om 16:16

Dendy

'Map zou ik nooit doen, dan loop je daar iedere keer mee te slepen en past slecht in de tas. '

Op de school van mijn jongste was een multomap A4 toch echt verplicht, en daar pas je je tas toch gewoon op aan (meisjes hebben weer een probleem met hun cowboytas... jammer dan).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-08-2017 om 16:21

Triva

Dat kan natuurlijk, maar ik zou er zelf niet voor kiezen

Zichtmappen

Ook handig zijn zichtmappen om stencils e.d. in op te bergen of mee naar school of thuis te nemen.
En documentmappen waarin je een stapeltje papier zonder nietjes of gaatjes, maar met een schuif, bij elkaar houdt. Wat dunne en wat dikkere. Handig voor werkstukken die ingeleverd moeten worden.

Vila

Vila

20-08-2017 om 18:10

lijstje

Wij kregen gewoon een lijstje op van school. Hierin stond wat we per vak moesten aanschaffen. Zo had ik al A5 schriften gekocht, maar moesten die A4 zijn.

Ik heb wel woordenboeken aangeschaft via Van Dijk, maar de bosatlas nog niet. Even wachten of het wel nodig is (is toch een duur boek).

Jesse_1

Jesse_1

20-08-2017 om 19:52

Wat mensen hier zeggen....

... zegt _niets_ over de school van jouw zoonlief.

Ter vergelijk:
School van ene kind, daar kregen we een overzicht van - van welk vak wat voor schrift nodig was.
School waar onze andere kinderen zitten werkt met BYOD; geen schriften nodig.

Ze gebruiken alleen allen geen papieren agenda meer, alles gaat via Magister, maar ook dat kan per school verschillen, of wellicht wat jullie kind fijn vindt.

Tango

Tango

20-08-2017 om 20:58

Lijstje

Bijzonder dat jullie geen lijstje van school kregen. Hier inmiddels ervaring met 2 scholen die allebei keurig een lijstje aanleverden. Zoon gaat dit jaar ook naar de middelbare school. We hebben nagenoeg alles van het lijstje gehaald, op 2 nogal brede multomappen na (op de lijst stond rugbreedte 7 cm). Dat wachten we nog even af of hij dat echt nodig heeft. Lijkt me in ieder geval veel te groot voor in de schooltas. Voor dochter moest ik destijds ook een multomap aanschaffen, maar die heeft ze nooit gebruikt.
Voor zoon heb ik 2 pakjes van 5 schriften gehaald. Bijhalen kan altijd. En 2 wiskunde schriften A4, met ruitjes van 1 bij 1 cm. Papieren agenda stond ook op de lijst. Bij de Action zijn ze heel goedkoop en die vond zoon prima. Als hij hem niet gebruikt is dat dus ook geen ramp. Dochter gebruikte ook geen agenda, school vond het toen wel nodig maar begeleidde het aan de andere kant ook niet. Hopelijk doen ze dat op de school van zoon beter. Ik denk dat het voor hem wel helpend is namelijk.
Woordenboeken heb ik niet gekocht.
Hier verder ook een voorraadjes pennen, potloden, gummen, geodriehoeken en een extra passer. De ervaring leert dat dit regelmatig zoek raakt.
Woordenboeken hadden we nog liggen van dochter, dus die heb ik niet aangeschaft. Wordt ook zelden gebruikt volgens mij. Via van Dijk hebben we alleen de reguliere boeken aangeschaft. De rest gewoon bij Action e.d. gekocht. Veel goedkoper.

hier ook verschillend

School van oudste kind gaf een lijstje met wat nodig is. De school van jongste liet het zelf uitzoeken.
ik heb wel woordenboeken gekocht. De enige die er ooit in heeft gekeken, ben ik zelf omdat ik het zo zonde vond dat er van die ongebruikte woordenboeken in de kast staan.

Ik had altijd wel een geodriehoek

Achter de hand want op een of andere vage manier waren ze die hier atijd kwijt als er een proefwerk was

Li

Li

24-08-2017 om 23:39

Hier

heb ik van alles een flinke voorraad, want de gekste dingen kunnen opeens kwijt zijn. Geodriehoeken, pennen, passers, rekenmachines. O ja, en fietssleutels zijn ook populair de laatste tijd, door het ontbreken van structuur in de vakantie. Ik hou er maar gewoon rekening mee, dan is het gewoon een kostenpost in plaats van een ramp.

Triva

Triva

25-08-2017 om 08:39

tja

Hoe meer voorraad hoe slordiger er mee wordt omgegaan. Fiets-, huis-, kluissleutel allemaal aan elkaar en in een apart vakje in rugtas (speciaal uitgezocht met klein binnenvakje). Spullen moeten een vaste plaats hebben.

Lente

Lente

25-08-2017 om 08:46

En het zou niet jouw kostenpost moeten zijn

Spullen die kwijtraken, zijn voor rekening van de puber. Hoewel ik bij de eerste keer nog wel betaalde.

Tango

Tango

25-08-2017 om 17:32

Sleutels bij elkaar

Hadden wij ook altijd. Is echt niet handiger hoor. Want dochter was tot 2 keer toe de hele bos kwijt: huis, fiets en kluissleutel. Kluissleutel moest ze van ons zelf regelen en heeft ze vervolgens nooit gedaan, want kostte geld. De eerste keer heb ik nog alles betaald maar de tweede keer mocht zij een nieuwe reserveset betalen.
Verder was ze ook altijd haar geodriehoek of passer kwijt (of het ding was opeens kapot). Die heb ik dus op voorraad liggen. Kost gelukkig niet veel, al is het jammer dat ze bij Action de passers uit het assortiment hebben gehaald. Rekenmachine koop ik echt niet dubbel, dat is me te duur. Dat ding dook ook altijd wel weer ergens op. Maar ze heeft ook weleens eentje moeten lenen.
Ben benieuwd hoe het bij zoon gaat. Die was na een dag al zijn schoolpasje kwijt. Vonden we gelukkig terug in zijn bed(?) En zijn gymspullen liggen sinds gisteren nog in zijn kluisje. Tja, dat wordt maandag in een bezwete set gymmen dus.

Triva

Triva

25-08-2017 om 18:27

ja klopt

maar je kunt in ieder geval niet het huis uit zonder huissleutel als je fietssleutel er ook aan hangt en dat is wel een voordeel. Het is vooral de bedoeling dat alles een vaste plek heeft, bij voorkeur in de schooltas want puber trekt nog wel eens een andere jas aan of een keer geen jas.

Heeft je zoon gymspullen van school dan want anders geef je toch gewoon schone kleding mee?

Tango

Tango

25-08-2017 om 22:06

Kan ook hoor.

Dochter ging een paar maanden terug nog het huis uit zonder sleutels. Geen fietssleutel en dus ook geen huissleutel. Precies toen ze naar de musical van zoon zou gaan kijken. Man en ik waren daar al. Ze ging met haar vriend, maar die had een kapot achterrekje op de fiets, dus kon ik ze met een sneltreinvaart gaan halen. We waren denk 5 minuten te laat binnen.
Maar dat terzijde.
Zoon heeft geen gymspullen van school, maar ik heb geen zin om een voorraad gymkleding op school aan te leggen. Zijn gymschoenen moet hij toch uit die tas in de klas halen want daar heeft hij geen meerdere paren van. Dan de rest ook maar. Ik geloof niet dat ze heel fanatiek gegymd hadden dus kan best nog voor een keertje. Gelukkig hoefden ze niet te douchen dus een natte handdoek zit er niet in. Wel een busje deo, dus als het shirt erg stinkt kan hij altijd even spuiten

En verder,

Een goede hobbyschaar met scherpe punten, een nietmachine, paperclips, notitieplakstripjes, gele fluoricerende stift, kleine etui voor de hoognodige spullen en grote etui voor kleurpotloden, een sporttas/lichtgewicht rugzak voor de sportkleding, een kleine paraplu, een schrijfblok om woordjes op te oefenen als kladblok, pak printpapier evt met inktpatronen. Extra stevig kaftpapier want de dunne scheurt onder je handen vandaan, etiketten,
Gum die gemakkelijk uitvlakt, correctiepen, zadelzakje, redelijk lang slot en een goede wekker.

Tango

Tango

26-08-2017 om 18:15

Flanagan

En een hele grote schooltas om al deze spullen in te stoppen. Want met een gewone Eastpack red je het dan niet

Niet bij stl staan- lijstje

@tango en TS, de lijst deed mij denken aan al die spullen die ook nog even gemist werden terwijl het jaar al begonnen was. Als ze geen zin hadden om met een grote etui naar school te gaan omdat het zoveel ruimte in beslag nam. Of mam, het regent, kan ik je paraplu lenen? Of op zondagavond: Mam, ik moet wat printen maar de inkt is op en oja het papier ook, grrr. Of en ga zo maar door. Een lijst waar je aan voorbij gaat wanneer je gefocust bent op schriften en woordenboeken en pennen.

Tango

Tango

27-08-2017 om 11:57

Zadelzakje?

Wat is dat?

Tango

zoon liet hier aLtijd zijn gymspullen op school,nam elke week een schoon wit( verplicht) shirtje mee en de rest liet hij daar. Wel zo handig met een vergeetachtige harrie hahaha. Hij liet zn vieze shirt erin zitten tot hij t nieuwe gepakt had. Was ie ide vergeten dan trok hij liever een bezweet wit shirt aan van zichzelf dan die van school....

Zadeldekje of zadelhoes

Om je fiets te herkennen of om op een droog zadel naar huis te kunnen fietsen. Op schoolpleinen zie je veel zadels met scheuren in het zitvlak. Sommige scheuren zijn erin gesneden onder noemer,: grapje of besmeurt met lijm of speeksel.

https://www.beslist.nl/products/fietsen/fietsen_484519_484532/page_2/

Tango

Tango

27-08-2017 om 21:30

Oh ja

Zadelhoesje, ik bedacht me later al dat je dat waarschijnlijk bedoelde. We hebben er hier diverse, gratis gekregen, liggen. Ben alleen bang dat het eerder kwijt zal raken dan dat zoon het zal gebruiken. En van op een nat zadel zitten krijgen ze ook niets volgens mij. Verder hoop ik gewoon dat zijn zadel heel blijft op school. Zoon heeft een redelijk nieuwe fiets, maar ik weet inderdaad van dochter hoe het er op die scholen aan toe gaat met die fietsen. We zien het wel. Voorlopig heeft de fiets van zoon ons nog weinig gekost. Hij heeft hem een jaar geleden gewonnen. De enige investering tot nu toe was een fietskrat en een nieuw achterlichtje omdat de batterij leeg liep. Dochter is aan haar tweede fiets, geheel buiten haar schuld, want werd aangereden en de fout lag bij de ander. Haar nieuwe fiets werd geheel vergoed door de verzekering en alles wat er tot nu toe aan mankeerde valt nog onder de garantie. Maar goed ook, want standaard stond laatst al scheef en in het stuur zit een knik. Geen idee wat ze doet met die fiets hoor....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.