margje van dijk
08-10-2009 om 00:20
Brugklasserleed: fiets gestolen
Mijn verse brugklasser heeft het van de week stevig voor z'n kiezen gehad. Maandag kwam ik rond 6 uur thuis uit mijn werk, hoorde ik ineens een stemmetje vanuit de garage: daar zat mijn brugklasser. In de garage ja, want het regende. Hij zat er al een paar uur. Want hij was zijn sleutels kwijt. Fietssleutel en huissleutel (aan elkaar - daarvan heb ik nog onlangs de lof gezongen hier op het forum dat dat zo handig was). Nadat hij overal gezocht en rondgevraagd had was hij maar naar huis komen lopen.
Ik herinnerde hem eraan dat de buurvrouw een sleutel heeft en dat hij die zo had kunnen ophalen. Ook herinnerde ik me eraan dat hij een mobiel heeft (die hij notabene in zijn hand had, "zodat ik kon zien hoe laat het was"), waarmee hij mij had kunnen bellen of zo. Maar het kind was totaal inert-overstuur, hij had echt niets anders kunnen bedenken dan verdwijnen in de schuur totdat ik thuis zou komen.
So far so good, en ik heb nog een uitgebreid gesprek met hem gevoerd daarover (dat je bij het zich voordoen van kleine rampen soms nog best wel iets kunt doen, en dat je je nooit zó erg voor iets hoeft te schamen dat je niks meer durft), hem laten uithuilen (want er zaten veel tranen onder dat strakke smoeltje) en stevig omhelsd.
Hem vervolgens op het hart gedrukt zeker twee keer per dag bij de gevonden voorwerpen te gaan kijken, want die sleutels zouden toch wel gevonden moeten worden?
Dat was dus eergisteren. En de sleutels bleven weg.
Vandaag kwam hij thuis zonder fiets. Zijn fiets was weg. Hij stond niet meer waar hij hem geparkeerd had. Gelukkig had hij mij nu wél proberen te bellen (helaas stond ik les te geven, dus ik heb het telefoontje gemist, maar daarna belde hij mijn man op en die was er wél).
Dus wij kunnen nu het scenario gaan invullen. Zijn sleutels zijn door iemand gevonden die vervolgens systematisch de fietsen in de stalling is gaan uitproberen.
De fiets was net nieuw en verzekerd tegen diefstal. Maar natuurlijk niet als je geen 2 sleutels meer hebt.
Ik ben woedend. Ik vind het zo erg. Welke hork doet nou zoiets. En nu wil ik naar de school, vragen of dit normáál is of zo, en wat ze doen om hun brugklassers tegen dit soort grof leed te beschermen. En ik wil naar de politie, ik wil aangifte doen. En hoe zit het nou met ons huis, straks weet deze dief van wie die sleutels waren (gelukkig zat er niets identificabels aan) en gaat hij bij ons inbreken.
Maar alle sloten onmiddellijk gaan omzetten is nou ook zowat.
Nou ja, daar gaat het me feitelijk allemaal niet om, ik wil alleen maar even kwijt dat ik het ZO ZIELIG vind voor mijn kind. Het is geen ramp, hij komt er wel weer overheen, maar wie verzint dit nou toch?
Margje
Kaaskopje
08-10-2009 om 01:09
Ik zit hier in de lege kamer
en zei hardop 'aaahhhh, wat zíelig!' Dat arme joch dat niets anders kan bedenken dan in de garage wachten en ellendig te zijn. Sneu hoor.
De school aanspreken vind ik eigenlijk niet zoveel zin hebben, misschien wel hun samenwerking vragen. Het moet een leerling zijn lijkt me.
Ik zou sowieso aangifte doen, je weet maar nooit wat het oplevert.
Dat de huissleutel eraan vast zit zou mij ook wel wat zorgen baren. Een figuur die zo doelbewust een fiets steelt is misschien tot meer in staat. Het is natuurlijk de vraag of diegene weet van wie de sleutel en fiets is.
ijsvogeltje
08-10-2009 om 08:17
Gossie
Joh, wat sneu!
Tja, en wat is wijsheid. Probeer je boosheid wat in te dammen, volgens mij schiet je er niets mee op. Er zijn nu een maal goede mensen en slechte mensen op aarde. Ik zou aangifte doen bij de politie en het zeker wel melden op school. Maar school erop aan spreken zoals jij schrijft ("En nu wil ik naar de school, vragen of dit normáál is of zo, en wat ze doen om hun brugklassers tegen dit soort grof leed te beschermen"): mwah.
Persoonlijk denk ik dat de school hier eigenlijk niets tegen kan doen. Jouw kind verliest zijn sleutel en een ander kind vindt de sleutel en gaat er met zijn fiets van door. Wat had de school kunnen doen? Alle fietssleutels bij binnenkomst inleveren en in bewaring bij de conciërge, zodat niemand meer zijn sleutel kan kwijtraken? Moet ieder kind dat de fietsenstalling verlaat aantonen dat het zijn eigen fiets is? Dat gaat niet werken.
Neemt niet weg dat het natuurlijk vreselijk vervelend is. De politie krijgt dagelijks véle meldingen van fietsendiefstal. Dat geeft al aan dat het een misdrijf dat er helaas in onze maatschappij nogal bij hoort en blijkbaar niet uit te roeien is.
IngridT
08-10-2009 om 09:17
Getsie margje,
Wat sneu!! Ik zou trouwens ook de bibbers krijgen van die kwijtgeraakte huissleutels. Tuurlijk is een fietsendief wsch geen echte inbreker, maar toch....
Ingrid (hier ook een zoon die fiets en huissleutel aan 1 bos heeft. Ik hoop maar niet op soortgelijke toestanden als bij jou!)
PS...misschien toch maar overwegen om ergens om het huis op een obscure plek een huissleutel te begraven? Voor dit soort gevallen? Ik heb het zelf nooit gedaan, en ik heb ook geen idee of jouw oversture zoon daar op dat moment aan gedacht zou hebben, maar goed, 't is maar een idee...
margje van dijk
08-10-2009 om 09:19
Gebeld
Dank voor jullie meeleven
Ik heb de school even gebeld, net. En inderdaad, ijsvogeltje, die toon die ik gisteravond aansloeg heb ik natuurlijk niet gebruikt
Gewoon gevraagd of zoiets wel eens vaker gebeurt, en ze ervan op de hoogte te stellen. De mevrouw die ik aan de lijn had wist te vertellen dat er camera's hangen in het fietsenhok, en als we precies weten waar de fiets stond kunnen we vaststellen of dat binnen bereik van een camera was, en zo ja, dan kunnen we beelden gaan bekijken (wat overigens een heidens karwei is).
Ook zei ze dat het wel eens voorkomt dat mensen 'als geintje' zo'n fiets gaan verplaatsen en dat hij misschien nog heel ergens anders in het fietsenhok opduikt.
Dus ik ga er zometeen maar even langs, ik heb met mijn zoon in een pauze afgesproken.
Wordt vervolgd.
Margje
Temet
08-10-2009 om 09:22
Mmm
Als iemand van/rond de school die fiets heeft gejat vergroot dat wel de kans dat die fiets weer boven water komt.
Misschien kun je in de school briefjes ophangen 'wie heeft mijn fiets uit de stalling gejat?'- ik zou dat overigens wel even met de school overleggen.
Overigens: ik heb destijds bij mijn verzekerde fiets meteen een reservesleuteltje laten maken en dat als hoofdsleutel gebruikt. Want ik ken mezelf, en voorzag dat ik een keer een sleutel kwijt zou raken. De originele 2 sleutels lagen dus altijd gewoon in huis. Maar goed, hier was je inmiddels zelf ook al opgekomen.
Dit is nu al het tweede gejattefietsendraadje dat ik lees op dit forum vanochtend. Bah!
Groeten,
Temet
margje van dijk
08-10-2009 om 09:22
Ingridt
Ja, erg he. Ik vind het zo zielig. Hij heeft echt een knauw gekregen nu.
Weet je, onze buurvrouw heeft een sleutel. En die was gewoon thuis. Haar achterdeur staat altijd wagenwijd open (nu ook). Maar zoon was zo overstuur dat hij er niet eens aan gedacht heeft haar om de sleutel te vragen. Hij heeft ook echt letterlijk niks gedaan in de schuur. Hij had zijn tas bij zich, hij had huiswerk kunnen doen of in een boek gaan lezen of zo. Maar nee. Ik trof hem gewoon zo aan, bibberend bang en klein, in een donkere schuur, met z'n mobiel in z'n hand, maar zonder te bellen.
Dat vind ik eigenlijk nog erger dan die hele fiets.
Margje
katriend
08-10-2009 om 09:30
Ah gossie
Ik zie het helemaal voor me, zo'n zielig jongetje in de schuur. Wat ontezettend zielig. Ze lijken al zo volwassen, die brugklassers, maar ze zijn ook nog steeds een kind.
Ik zou in ieder geval die beelden van het fietsenhok bekijken, misschien levert het iets op.
Misschien een rare vraag maar heeft je zoon een mooie of speciale fiets? Dat iemand met opzet die sleutel heeft gepakt? Of denk ik nu wel heel erg slecht?
IngridT
08-10-2009 om 09:36
He, margje,
ik zit hier helemaal plaatvervangend me ellendig te voelen voor je zoon. Zo sneu! Als ik me mijn zoon voorstel in de garage...brr (maar ik betwijfel of die 7 km zou lopen naar huis eerlijk gezegd)
Moet zeggen dat we hier de luxe situatie hebben dat ik meestal wel thuis ben als zoon thuis komt. De paar keren dat dat niet zo was hadden we de afspraak (vond hij ook fijn) dat we even telefonisch contact hadden als ie er was (echt aan de lijn, of SMS'je over en weer). Misschien is dat ook voor jullie een goede routine om er de eerstkomende tijd even in te houden? Dan voorkom je in elk geval toestanden als deze. Hoewel ik (ook voor jou) mag hopen dat zoon er geen gewoonte van gaat maken de huissleutels te verliezen.
Ik zou overigens ook de fietsenstalling in de gaten blijven houden voorlopig. Dikke kans natuurlijk dat de dief een leerling is. Zou natuurlijk wel stom zijn als ie 'gewoon'op je zoons fiets naar school zou gaan, maar aan de andere kant..wat heb je aan een gejatte fiets als je er niet op kunt rijden.
Dus...reserve sleutel in zoon zijn tas stoppen, en MOCHT ie een zien, dan fijn op zijn gestolen fiets naar huis rijden (de andere haal je dan maar later op)
Ingrid
margje van dijk
08-10-2009 om 10:00
Geweest
Ik ben net op school geweest. De conciërge wist precies om wie het ging, want zoon schijnt gisteren totaal overstuur te zijn geweest toen zijn fiets verdwenen bleek. De mentor is er nog bij geweest en die is met zoon na schooltijd nog het hele fietsenhok gaan uitpluizen.
Volgens de conciërge is dit nog nooit eerder gebeurd (als het gebeurd is zoals wij denken).
We hebben gecontroleerd of de fiets onder een camera stond, maar dat was helaas niet zo. Hij staat echt buiten het bereik van een camera. Dus het heeft geen zin om die beelden te gaan bekijken. Er staan bovendien 1400 fietsen in die kelder, het is nogal kansloos.
IngridT, in het begin (de eerste week) heb ik inderdaad sms-jes gestuurd en af en toe gebeld, maar dat hadden we net weer wat losgelaten. Dat hij met z'n telefoon in z'n hand stond maar mij NIET gebeld of gesmst heeft, maandag, vind ik zelf heel vervelend. "Gelukkig" belde hij mij gistermiddag dus wél op, maar helaas stond ik toen net les te geven en had m'n telefoon dus op 'stil' staan.
Goed idee om die fietssleutel in z'n tas te houden en te blijven opletten. Overigens was de koplamp half afgebroken, en de andere helft heb ik nog thuis liggen. Dus als die er nog op zit hebben we een "bewijs" dat het onze fiets is.
Nou ja. Vervelend blijft het. Nu dan maar eens aangifte gaan doen bij de politie.
Margje
Fietsbel
08-10-2009 om 10:32
Sneu
Wat sneu voor je zoon.
Beelden bekijken lijkt mij wél zinvol. De dief wist niet welke fiets hij moest hebben en moet dus een tijdje hebben rondgelopen om te passen. Ik zou absoluut willen dat de dader wordt gepakt, ook als ik daarvoor uren filmpjes van een fietsen stalling moet bekijken... (en nee, je hebt dan geen hard bewijsmateriaal, tenzij hij met de fiets door beeld loopt op de sleutels zichtbaar bij zich heeft, maar in elk geval weet je welke ouders je moet bellen!).
amk
08-10-2009 om 10:55
Tip
laat een reserve sleutel maken bij de sleutelboer en gebruik die. De twee originelen houdt je dan gewoon thuis.
margje van dijk
08-10-2009 om 11:02
Aanvulling op amk tip
Die tip heb ik ook wel eens gehoord. Maar het schijnt ook zo te zijn dat als jouw fiets na een jaar gestolen is, en jij 2 splinternieuwe sleutels inlevert, dat de verzekeraar dat niet accepteert.
Dus gebruik een van de sleutels wel een tijdje intensief.
Dit was ik eerlijk gezegd al van plan, maar we zaten nog in de eerst-een-tijdje-intensief-gebruiken-fase.
Margje
M Lavell
08-10-2009 om 11:06
Niet zo bang
Margje, laat die ene sleutel namaken en stuur 'm op. Samen met je aangifte en, indien mogelijk, de beelden van het fietsenhok. Dat is bewijs genoeg dat dat ding gestolen is. En daar gaat het de verzekeraar om.
Overigens moet je niet verbaasd zijn als je die fiets vandaag of morgen gewoon weer in het fietsenhok vindt.
Groet,
Miriam Lavell
margje van dijk
08-10-2009 om 11:11
Ja maar
die beelden zijn er dus niet. De fiets stond ver buiten beeld van de camera. En wat ik zag op de beelden (ik heb zelf al gekeken): er lopen daar de hele dag hordes mensen in en uit. Het kan de hele dag wel gebeurd zijn, hij heeft de fiets om 8:30 neergezet en kwam er om 16 uur achter dat-ie gestolen was.
Nou ja, ik blijf het zelf een vaag verhaal vinden. Want op maandag stond die fiets onbeheerd in de kelder (want lopend naar huis gekomen). Dinsdag had-ie z'n reservesleutel bij zich en is op z'n fiets thuis gekomen. En woensdag was-ie ineens gestolen.
Ik vind het veel logischer dat die fietsendief op maandag even gekeken zou hebben welke fietsen er nog stonden. Dan ben je meteen klaar. Wat een moeite heeft die woensdag wel niet moeten doen om uit 1400 fietsen net die ene te vinden?
Maar goed.
Ik broed er nog even over na.
Margje
Henriette123
08-10-2009 om 11:37
Geen briefje ophangen!
Wat je ook doet; hang geen briefje op met fiets gejat of zoiets! Je huissleutels zijn immers ook verdwenen.
Heo meer aandacht voor het feit dat het jouw zoon zijn fiets is, hoe meer kans dat ook de huissleutels gebruikt gaan worden.Sterkte ermee.
Manda Rijn
08-10-2009 om 12:54
Oh ellendig
en wat zielig !
Raar inderdaad maandag geen sleutel, dinsdag wel sleutel, woensdag fiets weg. Het zou mij niets verbazen als het een kind uit de klas is of iemand die de fiets kent/weet waar die staat, misschien had hij/zij de maandag geen tijd om er met de fiets vandoor te gaan.
Ik heb ooit een jat-verslaafde klasgenoot gehad op de middelbare school (portemonnees, agenda's, rekenmachientjes). Nou hopen dat jullie de fiets terug vinden in het fietsenhok !
elissa
08-10-2009 om 13:57
Margje
Er zijn misschien geen beelden van het stelen van de fiets, maar als de dief alle fietsen systematisch heeft uitgeprobeerd, dan heeft hij/zij dat ongetwijfeld ook voor het oog van de camera gedaan! Dus daarvoor heeft het kijken van de videobeelden zeker wel zin. Er is geen bewijs mee te vinden, maar wel een verdachte.
reina
08-10-2009 om 14:59
Margje
Ach, wat vervelend! Probeer er zo min mogelijk aandacht aan te besteden, gaat ie zich alleen maar rotter voelen. In een dergelijke situatie hebben wij trouwens wel eens nieuwe sloten op de deur gezet, voor het geval degene die de sleutels had het huisadres wist.
margje van dijk
08-10-2009 om 15:40
Pfffft
Je bent er maar druk mee, zo'n dag.
Ik ben net weer naar school geweest. (Toevallig werk ik in het gebouw ernaast, wel heel handig). Zoon en ik hebben nog eens de hele fietsenstalling doorgevlooid, en rondom het gebouw gekeken. Maar de fiets is er niet.
Ik heb hem vervolgens maar even mee naar mijn werk genomen om hem te laten zien waar ik zit. Dat hij bij voorkomende stressgevallen altijd bij me langs kan komen. (Niet dat ik verwacht dat hij dat zal doen, maar meer voor het idee).
Nou ja. We komen er wel weer overheen (net wat je zegt, Reina).
Ik ga overigens niet 8 uur beveiligingsbeelden doorvlooien voor een mogelijke kans dat we iemand zien morrelen aan fietsen. Juist omdat je dan hooguit een vaag signalement krijgt, en nooit een heterdaad zult vinden (want de fiets staat ver buiten beeld) ga je alleen maar iedereen die een beetje op de verdachte lijkt met extra veel argwaan bejegenen. Dat staat me tegen - naast dat ik het te veel werk vind.
Ook zal ik geen briefjes ophangen. De mentor weet er van, leraren en concierges weten ervan, vrienden weten ervan. Dat lijkt me wel genoeg.
Bedankt voor al jullie meeleven!
Margje
Tihama
08-10-2009 om 16:38
Postcode
Hoi Margje
Wat een rotsituatie. Vooral omdat je zoon zover van slag was.
Wat net nog bij me opkwam: had je de fiets met postcode gegraveerd? Als dat zo is, dan zou ik nu toch het huisdeurslot vervangen.....
Indien niet, dan gewoon sterkte
Tihama
margje van dijk
08-10-2009 om 17:31
Daar zeg je zo wat
Ik baalde al een beetje dat we NIET de postcode hadden laten ingraveren. Maar nu is het natuurlijk juist een voordeel. Da's dan toch weer meegenomen
Margje
Tihama
08-10-2009 om 21:04
Toekomst
Ik heb mijn zoon een keycord gegeven, dat hij vastmaakt aan een lus van zijn broek. En dan gaat het in zijn broekzak.
Hij klikt zijn fietssleutels ook aan dit keycord. Doordat het vastzit aan zijn broek is de kans op verliezen beduidend kleiner. Dus dubbele beveiliging. Misschien dat dit iets voor je zoon is?
Bij dochter werkt deze truc trouwens niet omdat in rokjes meestal geen riemlussen zitten.
Tihama
margje van dijk
08-10-2009 om 21:32
Dat heeft mijn zoon ook
Hij heeft zijn sleutels ook aan een keycord (sorry: HAD), maar dat had hij niet aan een broeklus, maar dat zat in een vakje van zijn tas. Een vaste plaats waar hij altijd zijn sleutels aan vastklikte.
Hij kan zich alleen niet meer herinneren of hij het er nu maandagochtend in vastgeklikt had of niet. Hij is zodanig verstrooid dat hij misschien de sleutels gewoon op zijn tafel heeft gelegd (dat kan hij thuis ook soms doen).
Ik weet niet wat ik erger vind, dat hij het automatisme van het vastklikken heeft losgelaten, óf dat iemand doelbewust de sleutels uit zijn tas heeft losgeklikt.
Voordeel van een broeklus-keycord is dat het dus niet ongemerkt door iemand losgeklikt kan worden. Maar nadeel is dat je het telkens weer aan je nieuwe broek moet vastmaken.
Ik vond de tassenclick nog wel zo goed gevonden van mezelf...
Margje
Tirza G.
08-10-2009 om 22:09
Klein tipje voor huissleutel
O Margje, de rillingen lopen over m'n rug. Het zou mijn zoon kunnen zijn, gewoon totaal verdoofd in de schuur zitten terwijl de sleutel bij de buuf ligt. Ach gossiepossie, dit is echt zo supersneu. Je probleemoplossend vermogen blokkeert gewoon bij Grote Stress, zo simpel is het.
Over de huissleutel: mócht je er iets van een adreslabel aan willen hangen, nemen dan dat van een vriendin of buuf. Dus jij woont Dorpsstraat 15 en vriendin Schoolstraat 18, zet dan Schoolstraat 18 op het label. Iemand die te kwader trouw is staat de sleutel dus op de verkeerde deur te proberen en iemand die te goeder trouw is, zal ze daar afgeven/door de brievenbus doen. Waarop vriendin denkt: heeeee, sleutels van vriendin!
Tirza
elissa
08-10-2009 om 22:44
Of interhelp
Of je meldt je aan bij interhelp. Dan krijg je een labeltje om aan je fietssleutels te hangen waar geen adres op staat. Eerlijke vinder gooit sleutels in brievenbus en ze worden bij je thuis bezorgd. Werkt in elk geval als je bij de rabobank zit, de andere banken weet ik niet.
Met AH bonuskaart kan dat volgens mij ook. Als je tenminste je adres hebt opgegeven bij AH, uiteraard.
Zorra
09-10-2009 om 13:36
Of...
...op het label zet je je mobiele nummer. De eerlijke vinder kan contact opnemen en je kunt vervolgens je sleutel ophalen of eventueel afspreken op neutraal terrein. (niet vervolgens thuis afspreken voor het geval de vindeer toch niet zo eerlijk is en al een kopie heeft laten maken...)
tonny
09-10-2009 om 14:14
Hoe is het nu met je zoon?
Hopelijk is de ellendige ervaring een klein beetje gezakt?
Misschien wordt op gegeven moment duidelijk wat er precies is gebeurd, maar alle kans dat dit alles onopgehelderd blijft. Onbevredigend...
Veel sterkte ermee!
tonny