Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilma

Wilma

22-09-2010 om 09:41

Budget voor buitenspeelgoed

Ik weet even geen pakkende titel, maar het is wel het onderwerp van m'n vraag, dus daarom maar even zo.

Op de school van onze dochter is uiteraard ook buitenspeelgoed, niet briljant veel, maar meer dan genoeg. Veel zandspullen (grotendeels door ouders zelf meegebracht) en ook veel pannen en zeven enzo (ook door ouders gegeven), allemaal voor in 't zand.
Dan nog springtouwen natuurlijk en stelten. Alleen voor in de speeltijd met de juf (dus niet in de overblijftijd met overblijfouders) zijn er ook nog karren. Die karren zijn heel duur, dat snap ik, moeten natuurlijk veilig zijn enzo. Maar over aanschaf van het hele dure speelgoed gaat het nu even niet.

Nu zijn er ook paardenteugels, van die leren dingen waar kinderen paardje mee kunnen spelen. Bij Lobbes net gekeken en die kosten een euro of zeven/acht. Nu zijn die dingen altijd erg in trek, ik ben vaak overblijfouder en constateer dat dus. Nu zijn er door de jaren heen natuurlijk wat teugels versleten en gewoon kapot en nu zijn er nog maar een stuk of vijf (waarvan drie al geknoopt zijn en dus niet meer een lange levensduur hebben). Ik weet dat de overblijf ook een (beperkt) budget voor buitenspeelgoed heeft, dus eerst dat dáár aangekaart, maar daar kreeg ik te horen dat de school ook budget voor zulk soort dingen heeft en dat de overblijf niet al het buitenspeelgoed kan gaan betalen.

Nu ga ik dat dus bij een juf vragen die daar over gaat en daar krijg ik dus te horen dat er binnenkort (en ja, ik zag het vanmorgen al staan) weer een boekenmarkt is en dat de paardenteugels dan van die opbrengst gekocht kunnen worden.

Die boekenmarkt is van boeken die ouders hebben kunnen inleveren en waar je dan tegen een vrije gave voor school ook weer boeken (van andere kinderen) kunt "kopen".

En ergens vind ik dit zo krom, zó krap zal het toch niet zijn dat je als ouder (wéér) moet gaan bijspekken voor zoiets relatief goedkoops als paardenteugels of iets dergelijks?

Hoe is dat bij andere scholen geregeld, daar ben ik nu zo benieuwd naar.

Klein detail is dat er vlakbij school een tweedehands boekenzaakje is waarvan de volledige opbrengst van de ingeleverde en verkochte boeken naar KiKa gaat, dus die hele boekenmarkt loopt niet zo storm op school omdat 't gros van de ouders naar dat boekenzaakje gaat of zijn boeken daar al brengt.

Groetjes,
Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sterre42

Sterre42

22-09-2010 om 11:36

Budget

Hoe dat bij ons op school gaat:

Er wordt overblijfgeld geind, en schoolgeld. Daarvan worden een aantal zaken betaald. Wat daarvan betaald wordt, is duidelijk; sinterklaaskadootjes, kerstviering, buitenspeelgoed enz.

Er is een penningmeester die deze uitgaven bijhoudt. Elk jaar is er een MR-vergadering waarbij de penningmeester ook inzage geeft in de uitgaven van het afgelopen jaar en wat de planning is van het nieuwe schooljaar. Deze vergadering is openbaar en is gekoppeld aan de intro-avond van alle groepen. De MR heeft een controlerende functie, die controleert 1x per jaar het kasboek van de penningmeester.

Dus je zou eigenlijk eens bij de directeur moeten informeren, of er een budget is voor buitenspeelgoed en zo ja, hoeveel. En wie gaat er dan over de uitgaven van dit budget, wie beslist en wie koopt?

Deze gegevens zijn overigens openbaar. Het zou ook in het financieel jaarverslag van de school te vinden moeten zijn.

Wilma

Wilma

22-09-2010 om 14:43

Reactie

Ik zal eens even zoeken of ik de financiele toestand van onze school ergens kan achterhalen en anders trek ik de directeur wel een keer aan zijn jas.

Hier wordt heel krampachtig en op het kinderachtige af het "gewone materiaal" en het "overblijfmateriaal" gescheiden. Zelfs de potloden, anders gingen die te snel op. Het zal wel zo zijn ...

Pelle, leuke site, die van Heutink. Alleen je tweede link begrijp ik niet, dan verschijnen er allemaal avi-boekjes en hoe wil je daarmee boompje verwisselen enzo?

Groetjes en bedankt zover,
Wilma

Wilma

Wilma

22-09-2010 om 15:48

Die zijn leuk!

Die riverstones zijn leuk ! Maar vást veel en veel te duur voor school.

Ik vraag me hier ook wel af of dit niet gewoon nergens op gebaseerd is, een paar paardeteugels ... Maar goed, om er iets van te kunnen zeggen, zal ik eerst even moeten weten hoe de school er financieel voorstaat. M'n missie voor de komende dagen ...

Groetjes,
Wilma

Bastet

Bastet

22-09-2010 om 16:07

En...

Hier zorgt de ouderraad een keer per jaar voor wat buitenspeelgoed,ook voor de overblijf.Betalen ze van oud papier ophalen enzo.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.