Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Centraal aanmeldpunt voor basisonderwijs in Amsterdam

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Eugenie

Eugenie

08-07-2009 om 19:07

Reactie op tinus

Het gaat er niet over dat een kind als enige op een zwarte school komt. Het gaat erover dat scholen een gemengde leerlingpopulatie hebben. En die witte vlucht geloof ik niet zo in, zelfs niet als de wethouder het wel doet Waar moeten ze naar toe? Naar Almere, naar het Gooi?
Wel moet er een degelijk en goed doordacht plan komen.Maar ik denkdat op deze manier voor de grootste groep Amsterdamse kinderen goed onderwijs gegardandeerd is.
En de maatschappijdie Jochem en Fleur moeten leren kennen is die waarin ze wonen. In oost groningen ziet dat er anders uit dan in Amsterdam oost. Staat Amsterdam Oost je niet aan, dan kun je naar Oost Groningen verhuizen, al betwijfel ik of de pa en ma van Jochem en Fleur daar hun boterham kunnen verdienen. zeker niet als de hele "witte vlucht" die kant op gaat.

Eugenie

Eugenie

08-07-2009 om 19:20

Reactie op temet

Natuurlijk als ik ervan overtuigd ben dat iets niet goed is stel ik mijn kind er niet aan bloot, maar ik ben wel bereid om naar goede argumenten te luisteren die mijn overtuiging weerspreken

Mijn verhaal over de verkeerde achternaam is gebaseerd op ervaring. Oude school werd opgedoekt, scholen in de buurt waren verplicht de kinderen over te nemen. Mijn zoon werd meteen aangenomen, maar met zijn vriendje Bourak liep het heel anders. Moeder was actief in de gemeente politiek en heeft die connecties moeten gebruiken om haar zoon geplaatst te krijgen (terwijl de school al verplicht was om het kind aan te nemen)

Met een goed kind, bedoel ik niet alleen de eigenschappen van het kind zelf, ook de bagage die het meekrijgt buiten school. Dat zijn dingen als een degelijke kennis van het nederlands, boeken, toegang tot internet, algemene ontwikkeling van ouders en dergelijke, maar ook de vanzelfsprekendheid van voldoende eten en kleding. Er is een grens wat een school aan achterstand kan wegwerken. Een gemengde klas (kinderen met verschillende achtergrond)helpt kinderen om zich ergens aan op te trekken en het helpt alle kinderen om te zien hoe het leven er ook uit kan zien.

En daarnaast heb ik de ervaring dat de beste leerkrachten niet werken op de witte scholen met de hoge cito's

Eugenie

"En die witte vlucht geloof ik niet zo in, zelfs niet als de wethouder het wel doet Waar moeten ze naar toe? Naar Almere, naar het Gooi? "

Bijvoorbeeld. Of Diemen of Duivendrecht. Of, in het geval van mijn toekomstige woonplek (Osdorp), naar Badhoevedorp. Daar gaan nu al veel witte Osdorpertjes naar toe, heb ik me laten vertellen.

Als mensen toch al verhuisplannen hebben dan kan zo'n punt als dwang bij de schoolkeuze net het verschil maken tussen verhuizen binnen Amsterdam of toch maar naar die Vinex-locatie buiten de stad. Ik ben geen voorstander van witte vlucht, maar geloof wel in het bestaan ervan, en denk inderdaad dat Amsterdam een reëel risico loopt de stedelijke vernieuwing in plaatsen als Nieuw-West en Zuid-Oost de nek om te draaien als ze schooldwang gaan invoeren. Die plekken liggen toch al niet waanzinnig in de markt, als je ze nog onaantrekkelijker maakt is de keuze voor Almere of Purmerend een stuk sneller gemaakt. Dat heeft Asscher wat mij betreft goed gezien.

Groeten,

Temet

De vraag blijft

tinus:"hoogstens kun je zeggen dat denkster ook nog geen bewijs voor het omgekeerde heeft geleverd. En dat was dus het hele punt. Er is een gebrek aan harde argumenten. "
Ah, je draait al een beetje. Het is zo opvallend dat je wel zo'n punt maakt van wat ik zeg, terwijl je wat denkster beweert over harde cijfers, zonder commentaar slikt.
tinus:"Je hebt geen specifiek, direct bewijs geleverd voor die stelling, wel wat indirecte argumenten (het Pygmalion-argument)."
Deze bewering is een beetje kolderiek. Misschien heb je die links helemaal niet gelezen. Maar misschien gaat dit vooral over jouw opvatting over onderzoek en moet je je eens verdiepen in wat Vervaet er allemaal over zegt en vind je in hem een soulmate. Dat is niet verboden.
Ondertussen ken ik nog steeds alleen maar onderzoeken die tot de conclusie komen dat een zwarte school voor een witte leerling niet zo uitmaakt en visa versa. Niet alleen Nederlands onderzoek, maar ook (tot en met stokoud) Amerikaans onderzoek (zie de bronnen).
Ik ken geen onderzoekers die op welke manier dan ook tot deze conclusie komen:"De scores van niet-achterstandsleerlingen op een zwarte school vallen gemiddeld 20% lager uit"
Dat wil niet zeggen dat die er niet zijn. Ik zou er graag kennis van nemen. Het gebeurt wel vaker dat verschillend onderzoek tot schijnbaar tegenstrijdige conclusies komt. Dat doet aan de conclusies en de onderzoeken niets af. Als het goed gedaan is, geeft het een de nuance van het ander aan.
tinus:"Kortom, besteed je tijd niet aan verwijten tegen mij, maar zoek die argumenten nou eens op."
Dit verwijt aan mij heeft volledig betrekking op jezelf. Op di 16:35 stelde ik aan Denkster de vraag "Waar heb je dat vandaan?"
Die vraag staat nog steeds. Heb jij antwoord?
Groet,
Miriam Lavell

Ideologie

Eugenie:"Een gemengde klas (kinderen met verschillende achtergrond)helpt kinderen om zich ergens aan op te trekken en het helpt alle kinderen om te zien hoe het leven er ook uit kan zien."
Dat kan alleen maar waar zijn als je meent dat de ene achtergrond en manier van leven 'hoger' aanslaat dan de andere. Er zijn beslist mensen die dat doen (conservatief gedachtegoed) en die dus ook menen dat gemengd wit en zwart vanzelf leidt tot zwarten met blanke hartjes.
Men leent hier van een verschijnsel dat keer op keer wel wordt aangetoond, namelijk dat kinderen op een laag schools niveau zich beter ontwikkelen als ze zijn ingebed in een klas waarin ook kinderen zitten die het op schools gebied veel beter doen.
Daarom liever doorstromen dan zittenblijven voor slechte lezers en liever moeilijk lerende kinderen in een gewone klas dan in een aparte.
Maar of dat effect van 'zwarten' betere 'witten' maakt (of van witten tolerantere witten, die linkse ideologie), is nog maar de vraag.
Alle aandacht en bevlogen pogingen hebben vooralsnog vooral één effect gehad, namelijk dat witte ouders zijn gaan denken dat een zwarte school je kind meer zwart en minder geschoold maakt. Sterker nog: zelfs hoog opgeleide zwarten zijn die mening toegedaan.
De vlucht die daaruit ontstaat hoeft niet zo heel groot te zijn om het effect heel negatief te laten zijn. Gemiddelde zou een klas 25% A scoorders moeten herbergen. Als dat door die vlucht structureel niet boven de 10% uitkomt, dan hebben de leerlingen minder om zich cognitief aan op te trekken.
Groet,
Miriam Lavell

Mactrees

Mactrees

09-07-2009 om 23:46 Topicstarter

Heel eventjes tussendoor

Eigenlijk gaat het mij nog meer om de manier waarop men meent dit probleem aan te pakken.

Het ontnemen van keuzevrijheid van ouders. Blijkbaar zijn wij domme ouders die domme keuzes maken, in ieder geval niet in staat zijn de goede keuze voor onze eigen kinderen te maken. Zo dom en zo onverantwoord dat dit maar van ons overgenomen moet worden.

Ik heb eerder het idee dat ouders als lastig ervaren worden omdat ze blijkbaar andere belangen hebben dan de scholen. Of gaat het hier echt alleen om spreiding zwart/wit??? Gaat het ook niet stiekum om lastige (dus dure) probleemleerlingen?? Om budget en extra subsidie?

Trouwens heeft er ooit iemand gericht gevraagd waarom witte ouders hun kinderen niet naar de zwarte school in de buurt sturen en waarom zwarte ouders nun kinderen niet naar een witte school sturen?

Verder woon ik in een dorp met maar 1 basisschool. Een school die er vanuit gaat dat jij je kind naar hun toestuurt simpel omdat je in het dorp woont. Men valt hier ook geregeld van z'n geloof wanneer men ontdekt dar er ouders wonen die kilometers rijden om hun kind naar een andere school te brengen (foeifoei).
School maakt volgens mij ook weinig reclame of presenteert zich niet echt aan de ouders van leerling-to-be. Ik dacht dat dit in een grote stad met meer concurrentie toch anders is of niet? Hoe presenteert zich een zg zwarte school zich dan op de markt?

Aanbod en keuze

Helenaleen:"Blijkbaar zijn wij domme ouders die domme keuzes maken, in ieder geval niet in staat zijn de goede keuze voor onze eigen kinderen te maken."
Het gaat niet over onze eigen kinderen, maar over de grote getallen. Men wil trends beinvloeden en vooral voorkomen dat steeds weer andere scholen 'hip' zijn, waardoor er telkens weer een massaverschuiving plaats heeft. School A stroomt leeg, school B stroomt vol. School A heeft lokalen over, school B komt tekort.
Dit soort geschuif kost handen met geld.
Ik vind het niet gek dat het gesubsidieerde onderwijs een beperkte keuze kent. Ik ben er zelfs niet tegen dat inschrijving op een gesubsidieerde school leidt tot plaatsing op een aangewezen school. De vrije schoolkeus is in feite een vrije keus tussen gesubsidieerd onderwijs en niet gesubsideerd onderwijs.
Het probleem in Nederland is dat ons gesubsidieerde onderwijs zich aan de aanbiederszijde als vrije markt gedraagt. De scholen mogen zelf bepalen wie ze toelaten en zo selecteren naar eigen voorkeur. Uit die selectie, niet uit de keus van ouders, is de zwarte school ontstaan.
Tegelijkertijd werkt die vrije markt helemaal niet, want ouders hebben geen keus. Er is schoolplicht. Ouders moeten uiteindelijk een school, desnoods die ene die overblijft.
Helenaleen:"Gaat het ook niet stiekum om lastige (dus dure) probleemleerlingen?? Om budget en extra subsidie?"
Daar gaat het vooral om. Het is het goedkoopst als alle scholen ongeveer even groot zijn en even gemixed. Dat levert een voorspelbaar budget op. Leeglopende scholen zijn extra duur (weinig lln in een groot gebouw), uit hun gebouw groeiende scholen ook (daar moeten lokalen bij). Zwarte en speciale scholen zijn extra duur, gemixte het goedkoopst.
Helenaleen:"Trouwens heeft er ooit iemand gericht gevraagd waarom witte ouders hun kinderen niet naar de zwarte school in de buurt sturen en waarom zwarte ouders nun kinderen niet naar een witte school sturen?"
Dat is te groot gesteld. Er zijn maar relatief weinig zwarte school mijders. Ouders kiezen vermoedelijk een school die het meest op de hunne lijkt, of waar de kinderen het meest op die van hen lijken.
Op die grond kiezen ze ook spijkerbroeken en koffie.
Er is een belangrijk verschil tussen zwart en wit bij schoolkeuze en dat is dat witte ouders er al veel eerder mee bezig zijn. Zwarte ouders leggen zich bijna vanzelfsprekend neer bij de school in de buurt en gaan er automatisch van uit dat hun kind daar terecht kan. De eerste keer dat ze die school bezoeken is vaak de dag dat ze hun kind komen brengen. Witte (populaire) scholen zijn dan al vol.
Overigens kiezen hoogopgeleide allochtone ouders wel vroeg. Zij komen daardoor vaker wel terecht op een populaire school.
Helenaleen:"Ik dacht dat dit in een grote stad met meer concurrentie toch anders is of niet? Hoe presenteert zich een zg zwarte school zich dan op de markt?"
Er is geen concurrentie. Uiteindelijk moeten alle kinderen naar school (leerplicht = schoolplicht), dus ook de school die gewoon rustig afwacht, stroomt vanzelf vol. Wat schoolbesturen al sinds jaar en dag doen is basisscholen opheffen om het relatieve tekort in stand te houden. Dat gaat bijna ongemerkt omdat je tegenwoording vaak niet meer met een school te maken hebt, maar met een overkoepelend bestuur dat zelf al met aangemelde leerlingen schuift. Meestal door hele groepen van lokatie te verplaatsen.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

10-07-2009 om 11:31

Zucht

Miriam:
"tinus:"Kortom, besteed je tijd niet aan verwijten tegen mij, maar zoek die argumenten nou eens op."

Dit verwijt aan mij heeft volledig betrekking op jezelf. Op di 16:35 stelde ik aan Denkster de vraag "Waar heb je dat vandaan?"

Die vraag staat nog steeds. Heb jij antwoord?"
nee, maar dat heb IK dan ook nooit beweerd, dat ik dat antwoord had. maar JIJ beweerde stellig dat er onderzoek was waaruit bleek dat ze ongelijk had. Maar toen ik daarnaar vroeg, kwam je met irrelevante onderzoeken.
Kortom, maar dat heb ik al een paar keer gezegd, de stand is 0-0. Jullie hebben geen van beiden totnogtoe argumenten geleverd. Alleen had jij daar heel veel tekst voor nodig.

Tinus_p

Tinus_p

10-07-2009 om 11:32

Eens met temet

Heel erg zelfs. waarom zou Almere zo gegroeid zijn, de afgelopen 15 jaar? Witte vlucht.....

Vreemde benadering

tinus:"maar JIJ beweerde stellig dat er onderzoek was waaruit bleek dat ze ongelijk had."
Nee, ik beweerde dat ik alleen maar onderzoek ken dat het tegenovergestelde beweert. Dat is een belangrijk verschil.
tinus:"Kortom, maar dat heb ik al een paar keer gezegd, de stand is 0-0."
Wat een rare benadering van een genuanceerde discussie. Het is me volstrekt duidelijk dat het jou te doen is om punten te scoren. Het is wel jammer dat je dat vooral probeert te bereiken door discussiepartners te vernederen. Je inbreng snijdt verder niet zoveel hout.
tinus:"waarom zou Almere zo gegroeid zijn, de afgelopen 15 jaar? Witte vlucht....."
Ik weet niet wat je bedoelt. Almere is de afgelopen 25 jaar met ± 40000 inwoners toegenomen. De 15 jaar ervoor bedroeg de groei 100000.
'Witte vlucht' bestaat vooral op een genuanceerde manier die er net zo goed toe leidt dat er 'witte' en 'zwarte' spijkerbroeken zijn. Lifestyle is een belangrijke segregator, zonder dat daar doelbewuste scheidingsmotieven aan ten grondslag liggen.
Er is geen sprake van witte vlucht in een omvang die steden als Almere vullen.
Groet,
Miriam Lavell

Foutje

Nog een keer: Almere is de afgelopen 15 jaar met ± 40000 inwoners toegenomen. De 15 jaar ervoor bedroeg de groei 100000.
Groet,
Miriam Lavell

Eugenie

Eugenie

10-07-2009 om 12:18

Tinus

Almere als bewijs voor een witte vlucht lijkt mij echt onzin. Alle kleuren van Amsterdam vertrekken naar Almere en dit heeft weinig tot niets te maken met het onderwijsaanbod en alles met het ontbreken van goede betaalbare huisvesting voor de midden klasse in Amsterdam.

Niet eens met tinus

... maar met Eugenie. Een tijd terug vluchtte elk jong gezin dat het betalen kon Amsterdam uit (alleen konden meer witten het betalen), toen brak de periode aan dat de stad ook voor gezinnen weer wat aantrekkelijker werd.
Het zou me zelfs niet eens verbazen als er momenteel relatief meer 'zwarten' dan 'witten' naar Almere trekken, want 'witten' zijn - kort door de bocht- dol op oudere woningen met sfeer en originele details, en daar hebben 'zwarten' veel minder last van

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.