Marjolein
06-12-2011 om 17:46
Cijfer voor gymnastiek
Begin dit schooljaar was er een draadje over onder andere het cijfer voor gymnastiek op het VO. Hier een kind dat echt met moeite een zesje haalde door een 4 en een 5 voor acrogym en dans. O, wat ben ik slecht in het zoeken in het forum archief. Dus ik weet niet meer met wie de discussie liep, sorry.
Er werd me toen gevraagd of er ook een cijfer wordt gegeven voor inzet. Ik zou dat nog laten horen. Nu is er bijna een rapport en er verschijnt op het cijferoverzicht op internet ineens een cijfer voor HAGISS. Dit weegt even zwaar als alle andere cijfers tot nu toe. HAGISS staat voor Houding, Aanwezigheid, Gedrag, Inzet, Sportiviteit en Samenwerking.
Uiteraard e.e.a. helemaal ter beoordeling van de docent. Dus ja, er is wel zoiets.

kaatje43
06-12-2011 om 20:36
Dat is toch mooi dan
Als ze gewoon goed haar best doet, dan zal er heus wel een 6 gemiddeld uitkomen.

Marjolein
07-12-2011 om 08:16
Lol kaatje
Ja, in theorie is dat de oplossing voor slechtzienden die niet kunnen tafeltennissen en het slechte ritme gevoel van mijn houterige jongen en andere voorbeelden in ons vorige draadje.
Maar hm..., in dit geval helpt het dus niet.
Hij doet volgens de docent te druk, is er wel altijd, zet zich 120% in, maar is vervelend vindt de docent. Dus een 6,0, niet echt iets om het cijfer op te krikken dus.
Ze liggen elkaar niet vanaf het begin brugklas, van andere leraren nooit klachten, daar is hij altijd het braafste jongetje die bijna teveel oplet.
Gym gebruikt hij naar eigen zeggen om de frustratie kwijt te raken. Dat scoort geen punten. Ik kan me voorstellen dat die man dus voor alle schattige meisjes die zich netjes gedragen meer punten over heeft (=grootste frustratie van zoon.) Kwestie van eigen schuld dikke bult, dus.
Ook bij gym zul je je zo moeten gedragen als je docent graag ziet. Tja...

Marjolein
07-12-2011 om 20:17
Hoi P,
Die onvoldoendes voor Gym waren vorig schooljaar. Dit schooljaar had hij voldoende en ruimvoldoende cijfers. Hij krijgt nooit hoger, want gedrag telt overal mee natuurlijk en dat geldt ook voor persoonlijke voorkeuren. Maar tot nu toe heeft hij gemiddeld een 6,4. Oke, tot dusver, maar het houdt niet over. Als hij beter wil, zal hij zich toch echt beter moeten gedragen.
Mijn voetballertje scoort meestal veel hoger. Hij is hij fanatiek, dat vinden de meeste gymleraren leuk, maar ook niet erg lenig. Hij heeft een 7,0 voor HAGISS (het populariteitscijfer zeg maar) Voor de piepjestest had hij een 9,5. (Dankzij 3 keer voetbaltraining in de week.) Voor de handstand een 6,5 en radslag een 6,0. Zie je het voor je, een voetballer in radslag?! LOL Gemiddeld ook een 7 dus.
Dus geen problemen nog dit jaar. Maar Gym is hier dus ook zeker niet het vak waarmee compensatie wordt behaald.

Marjolein
08-12-2011 om 11:12
Hier telt compensatie alleen
als je een "bespreekgeval" bent. Wacht, ik zoek het even op in de schoolinformatie.
Ik heb het: Bij geen onvoldoendes, of 2 x een 5 of 1 x een 4 ga je over.
Als je 3 x 5 of 1 x 4 en 1 x 5 of 2 x 4 val je in de categorie "bespreekgeval" maar alleen als je 80 punten hebt voor alle 13 vakken. Dan is het ter beoordeling van de docentenvergadering.
Voor de volledigheid nog twee categorieen:
Bij 5,5,5,5 of 4,5,5 of 4,4,5 of 4,4,5,5 stroom je af.
Bij meer onvoldoendes doubleer je op een lager niveau.
Dit geldt voor leerjaar 2, voor de brugpiepers geldt meer overleg, maar ook alleen bij 68 punten voor 11 vakken.

Yura
08-12-2011 om 13:25
Hier niet
Bij mijn kinderen (1e en 2e) heb ik nog niet zo'n cijfer zien verschijnen. Gelukkig lijken ze niet op hun moeder, want ik had altijd een 6 voor de moeite, terwijl dochter bij de leraar ging klagen omdat er een 7 voor hockey stond in magister, terwijl de leraar gezegd dat ze een 8 had. Zo'n actie kon ik me dus echt werkelijk niks bij voorstellen, zijn er werkelijk mensen die zich druk maken om een 7 of een 8 voor gym (en niet zomaar iemand, nee mijn eigen dochter)? hahaha. En ze ging ook nog meelopen met de sponsorloop (en was een van de snelsten) terwijl ze met haar astma niet hoefde, nou die kans had ik met beide handen aangegrepen hoor. Het is bij dochter wel eens gebeurd dat een groep een punt aftrek kreeg bij het eerstvolgende cijfer. Er moest in groepjes wat gebeuren en de rest moest zichzelf toen even bezighouden, alle meiden ploften in het zonnetje neer (was een warme dag), maar dochter ging met de jongens penalty-schieten, had zij even geluk, want de leraar was heel erg boos en heeft iedereen die zat dus een punt aftrek gegeven. Op die manier komt het onderdeel inzet etc dus toch wel terug, maar tnt niet als een apart cijfer.