Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-07-2018 om 11:50

Cito’s brugklas

Mijn dochter heeft bij haar rapport een blad met de cito-uitslagen van de brugklas met onderverdeling naar niveau (kb, ga, havo). Op sommige onderdelen (spelling niet ww, woordenschat, rekenen verbanden, meetkunde) scoort ze zelfs op havo-niveau 90+. En voor begrijpend lezen en formules op gt-niveau 26 en 12. Over de gehele linie is er door de school het niveau gt aan gehangen, waar ze ook zit.
Hoe moet je die scores lezen, in de zin van ‘wat is minimaal nodig voor een niveau?’ Het lijkt me nl geen probleem om bij de 20% slechtste havo-leerlingen te horen als je wel op dat niveau zit. Of kun je met percentiel 20 sowieso dat niveau niet met succes afronden?

Kaplablokje

Kaplablokje

13-07-2018 om 12:57

Entreetoets

Bij het voorlopig advies naar aanleiding van de entreetoets werd gezegd dat tussen de 30 en de wat was het ook al weer misschien 70 het meest passende schooltype was. Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij die brugklastoets ook zo is. Lastig als het zo uiteenloopt! Wij hebben een dyslectisch kind met een bovengemiddelde intelligentie voor wie we het ook heel lastig vinden om het schoolniveau te bepalen.

Cito

Tja. Percentielscores. Wat zegt dat nou?

Ten eerste: heeft je dochters de toetsen serieus gemaakt? Dat is lang niet altijd het geval als de leerlingen weten dat ze ‘nergens voor meetellen’. In dat geval moet jecLle uitslagen met een flinke korrel zout nemen

Ten tweede: bijna niemand heeft een superharmonisch profiel, oftewel.. als je een heel gemiddelde (bv) tl leerling bent dan is het heel normaal dat je een paar scores hebt die daar bovenuit pieken of achter blijven. Weet je gelijk waar je wat harder voor moet werken, en waar de compensatiepunten t gemakkelijkst te scoren zijn.

Ten derde: het zijn percentiel scores, dus in een klas van 30 kinderen horen er ALTIJD 6 bij de laagste 20 %. Niks mis mee dus. Die zullen er misschien wat harder dan gemiddeld aan moeten trekken. Als dat niet in de aard vh beestje zit, hard werken, of als er wel heel veel tijd en moeite in school moet worden gestopt, dan kunnen die lagere percentielscores helpen om misschien een gefundeerde keuze voor afstromen te maken (als er op de cito’s allemaal 90 %- scores staan kijk je daar toch heel anders tegenaan. Dan laat een kind echt iets liggen ergens, en presteert dik onder zijn/haar niveau . Dat gebeurt trouwens ook hoor....maar dat terzijde)

Helpt dat?

Ingrid ( met een dochter in gymnasium die scores tussen de 5 en 99 % had op haar cito’s in de onderbouw. Een extreme alfa. Met wat hulp vsn mij voor wiskunde redt ze het prima. Gaat zonder onvoldoendes over...)

@nnemoon

@nnemoon

13-07-2018 om 14:12

Ingrid

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

De docenten van de school van mijn zoon vinden de cijfers over het hele jaar een beter beeld geven dan de CITO uitslag in de brugklas.

Annemoon

1. Dank
2. Ben het helemaal met die docenten eens. Cito’s (indien serieus gemaakt) zijn hooguit handig als achtergrondinformatie als de cijfers afwijken van wat verwacht werd, zowel in positieve als in negatieve zin. Als je ze als leidraad gebruikt wordt het zomaar een selffulfilling prophecy: ‘dit meisje kan eigenlijk geen havo’. Tja. Als je dat maar hard genoeg uitstraalt met zijn allen stroomt ze idd wel een keer af.....

Groet,

Ingrid

( afschuwelijke toetsen ook trouwens, die cito’s. Ik surveilleer wel eens bij klas 2 of 3. Wiskunde is echt afschuwelijk. De opgaven gaan van de hak op de tak, zijn vaak vervelend instinkerig geformuleerd en sluiten lang niet altijd aan bij de op school gebruikte lesmethodes. En dan heb ik het nog niet eens over die nare digitale afname, en dat je dan verplicht zo’ rekenmachine op je scherm moet gebruiken, en dat als je een punt intypt i.p.v. een komma ( of andersom, ik weet niet een wat de goede manier is op zo’n toets) dat het dan meteen fout is. Grrrrrrr)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-07-2018 om 19:53

Korrel zout

Bedankt voor de toelichting. Op zich wil ik de scores eigenlijk niet met een korrel zout nemen Voor gt zit ze bij alle onderdelen ruim in de beste helft, met uitzondering van begrijpend lezen, grammatica en formules en grafieken. Ze heeft even op afstromen gestaan, maar heeft dat gelukkig bijgetrokken (met een nieuwe telefoon in het vooruitzicht ha).

Phryne...even voor de duidelijkheid...

Die korrel zout werkt maar 1 kant op. Het is statistisch vrijwel onmogelijk zo’n Cito toets ver boven je kunnen te maken. (Ongeïnteresseerd) verprutsen kan daarentegen heel goed.

Ingrid

Bosbes

Bosbes

13-07-2018 om 23:23

even mieren*** IngridT

IngridT:
"het zijn percentiel scores, dus in een klas van 30 kinderen horen er ALTIJD 6 bij de laagste 20 %."

Je bedoelt denk ik 'gemiddeld' in plaats van 'ALTIJD'??
Het zijn landelijke scores, geen percentielscores per klas.

Natuurlijk bedoel ik dat bosbes.

Maar voor ‘the sake of argument’ in deze discussie is dat niet zo relevant.

Ingriid

Bosbes

Bosbes

14-07-2018 om 16:05

Heel relevant

IngridT je laat je wel kennen zeg!

Trouwens zeker wel relevant, al is het maar omdat niet iedereen weet hoe het werkt. Ik heb altijd geleerd om zo precies mogelijk te zijn om misverstanden te voorkomen.
Ja, vooral van mijn vader. Die bij het Cito een van de examenmakers natuurkunde was. Dus ja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.