Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito 541, schooladvies vmbo-k, hoe krijg je kind op havo (a'dam)

Vriendje van zoon heeft een mooie cito gedaan maar het schooladvies is vmbo-k.

Ik kan me niet persoonlijk met de kwestie op school gaan bemoeien maar ik wil met de ouders (uiteraard allochtoon) wel meedenken hoe dit leuke ventje op de havo (wat hij graag wil en m.i. kan) kan komen. Ik vind het zo sneu voor hem en hij is er volgens moeder behoorlijk gefrustreerd over.

Vragen:

-Kan je in Amsterdam aanmelden bij ander schooltype dan het schooladvies? Volgens mij niet maar misschien zie ik iets over het hoofd.

-Zijn er scholen waar hij welkom is met vmbo-k advies maar na brugklas door kan stromen naar de havo? Een hele brede scholengemeenschap van vmbo tot vwo. Ik ken alleen de OSB maar misschien zijn er meer.

Alvast bedankt voor reacties

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederVan3

MoederVan3

12-03-2012 om 22:10

Ken je deze?

http://www.hetabc.nl/sites/default/files/Kernprocedure_I_2011_-2012.pdf
Jongen heeft CITO score die automatisch toelaatbaar is voor HAVO. Basisschool moet onderbouwen waarom hij naar kader moet. Het lijkt mij overigens dat basisschool het advies gewoon moet aanpassen.

Betelgeuse

Betelgeuse

12-03-2012 om 23:07 Topicstarter

Schooladvies bepalend voor aanmeldmogelijkheden

@ariola en moeder van drie:

Calland geeft alleen vmbo-t.

In kernprocudere staat dat kind aangemeld kan worden bij school naar het het basisschooladvies. Weinig scholen met havo verzorgen ook vmbo-k. Ik kon dus alleen de OSB vinden.

Cito is aanvullend criterium. (p. 18) Direct toelaatbaar is dan iets als "geen verdere vragen/onderzoeken" Dat gaat dus niet lukken. School heeft het voor het zeggen, dat lees ik erin.

Als school bereid is het advies aan te passen naar vmbo-t dan zijn er inderdaad meer aanmeldmogelijkheden.

(Ik moet zeggen dat ik het schandalig vind een kind vijf niveau's lager te adviseren dan cito aangeeft, alle blabla over werkhouding vind ik nogal juffignuffig, als ik in het verleden niet stronteigenwijs was geweest naar deze school had mijn kind niet eens een cito gedaan. Daarom wil ik me er niet persoonlijk mee gaan bemoeien)

541

Hier een kennis (ook allochtoon) met een citoscore van 541 nio score van 93 die een havo/vwo advies heeft.
Wat een verschil in de adviezen zeg.
Hoe heeft hij de gewone cito's gemaakt, heeft hij veel d's en hoe is zijn rapport vanaf groep 7.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Vooroordeel

Het schijnt zo te zijn dat leerkrachten onbewust discrimineren bij het geven van schooladviezen aan allochtone leerlingen. Bij het schooladvies worden vaak zachte criteria meegenomen, zoals de te verwachte steun en begeleiding door ouders. Als de ouders dan bijvoorbeeld niet zo goed Nederlands spreken en zelf laagopgeleid zijn, scheelt dat zomaar in niveau.

Misschien bezondig ik mij evengoed aan vooroordelen, maar je schrijft vast niet voor niets dat de ouders allochtoon zijn. Wellicht heeft deze jongen in zijn basisschool inderdaad geen begeleiding gehad bij zijn schoolwerk. Dat betekent dus dat hij die 541 helemaal op eigen kracht gehaald heeft! Da's nog eens wat anders als een kind waarvan de ouders een squlapakketje aangeschaft hebben, helpen met werkstukken, tafels van vermenigvuldiging met ze oefenen. Soms zijn methodetoetsscores lager bij kinderen wiens ouders geen aandacht (kunnen) besteden aan hulp bij huiswerk. Het gemiddelde kind kan makkelijk een mooi cijfer halen voor topo als het even een paar keer met de ouders oefent. Oefen je helemaal niet of moet je het als kind in je eentje zien te rooien met alleen het kopietje van de juf, dan haal je makkelijk een onvoldoende. Dictees en maakhuiswerk idem dito. Hoewel voorgaande zaken dus niet zoveel zeggen over de leercapaciteiten, maar meer over de leeromstandigheden van het kind, kan de indruk die de leerkracht van het kind en zijn rapportcijfers veel lager zijn dan zijn werkelijke capaciteiten.

skik

Evanlyn

Evanlyn

13-03-2012 om 11:09

Ook meegemaakt

Hebben de ouders wel protest aangetekend? Jij hoeft niet mee te gaan, dit slimme ventje heeft vast ook slimme ouders. En je Nederlands hoeft niet zo geweldig te zijn om protest aan te kunnen tekenen. Of ze nemen het kind gewoon mee om te vertalen, het gaat tenslotte over hem, dus hij mag het best weten.

Bij ons hebben ouders in gebrekkig Nederlands het toch voor elkaar gekregen dat het advies - zeer terecht - veranderd werd.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

13-03-2012 om 12:06

Ongehoord

Vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, daarbij hoort een score van 525-530. 541 is krankzinnig hoog voor kader. En aangezien je toetsen wel slechter kunt maken dan je werkelijke niveau, maar niet beter, is dit kind gewoon een tl/havo-klantje. Die ouders mogen dit niet accepteren. Opstromen is veel moeilijker dan afstromen. Terug naar de leerkracht of de directie en dat advies gewijzigd krijgen. En dan het kind inschrijven op een scholengemeenschap waar tl het laagst mogelijke niveau is, zodat afstromen weer lastiger wordt.
Succes!

Argumenten school?

Ik zou wel benieuwd zijn naar de argumenten die het advies van de school ondersteunen. Waar baseren zij zich op? bij een dergelijke afwijkende cito-score heeft de school toch wel wat uit te leggen lijkt me.
Als je weet waar zij hun advies op hebben gebaseerd, kun je op basis daarvan weer verdere stappen ondernemen.
n@nny

Geheel terzijde

Voor het geval je wilt googlen ofzo: het is Caland Lyceum met 1 l in Caland, al wordt de eerste a vziw kort uitgesproken.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.