Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Conference

Conference

08-03-2012 om 17:34

Cito en schooladvies vallen tegen

Al vanaf dag 1 tijdens de kennismaking met de nieuwe leerkracht had ik er al geen goed gevoel bij, en helaas heeft mijn voorgevoel mij niet in de steek gelaten: zoon heeft in groep 8 er tot nu toe niet uit kunnen halen, wat in hem zit.
De prognose van CITO was begin dit jaar 530, dus we zijn vol goede moed begonnen met zoeken naar een voor hem geschikte school op VMBO-t niveau. En gevonden. Nu later, met een LVS score van 4 D's, een CITO score van 521, krijgt hij schooladvies VMBO-kader. Onbegrijpelijk, hij heeft in zijn hele schoolloopbaan de afgelopen jaren één keer een verloren D gescoord bij toetsen en nu loopt het dit jaar mis. Zoon is diep teleurgesteld en ziet het niet zitten om via kaderonderwijs zich op te werken naar VMBO-t, wat betekent dat hij op dat moment opnieuw van school zou moeten verwisselen.
Ik heb met goede argumenten bezwaar gemaakt tegen het advies, en nu gaat school in beraad wat ze ermee gaan doen.
Ik weet dat hij het graag wil en dat hij het kan, maar ik heb er een hard hoofd in dat hij wordt toegelaten zelfs als school een positief schooladvies voor hem zou afgeven, want als CITOscore hanteert die school een ondergrens van 528.
Heeft iemand nog ideëen of goed advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nancy

Nancy

08-03-2012 om 18:35

Hart onder de riem

Lieve Conference,

Ik las je bericht hierboven al bij alle Ciro scores. Ik voelde al met je mee. Hier ook 1 dochter met ook een lage Cito score en een dochter met een NIO op kader vanwege haar NAH (niet aangeboren hersenletsel). Het voelt erg verdrietig om al die scores hierboven te zien omdat mijn meisjes dat ook zo graag hadden gewild en zo hun best ervoor hebben gedaan, er zit niet meer in...
Toen las ik over jouw zoon....
Ik vind, Conference, dat je alles in het werk moet stellen om je zoon die VMBO-TL te kunnen laten doen.
Jij weet wat hij kan, hij weet wat hij wil. Hij moet deze kans krijgen. Ik voelde me echt rot toen ik al die bovenstaande scores las....ik weet het ligt aan mij, en ook de pijn dat ze niet zo goed kunnen leren. Daarvan betrek ik de schuld op mezelf en hun extreme vroeggeboorte. Ik wens iedereen het beste, ben plaatsvervangend blij voor anderen, maar op dit moment zijn mijn gedachten mede bij jou en je zoon....

Marieke

Marieke

08-03-2012 om 19:15

Zoon

Ik had hierboven ook al op je berichtje gereageerd, ik voel echt met jou en vooral je zoon mee.

Ik heb geen idee of het bij jouw zoon speelt, maar in mijn gezin en ook om mij heen zie ik dat jongens vaak nog heel jong zijn als ze naar het middelbaar onderwijs gaan. In vergelijking tot de meiden leggen ze het totaal af. Is het een idee om voor je zoon een tussen jaar in te bouwen; of een jaar groep 8 op een andere school (leuk 2 keer musical) of een soort schakelklas. Voordeel is dat hij met een goede basis en rijper het jaar daarop aan een VMBO-T kan beginnen.
Mijn zoon had weliswaar een mooie cito-score, maar die is wel een jaar blijven zitten (februari-kind) vanwege zijn dyslexie. Hier op OOL wordt vaak sterk geageerd tegen een jaar overdoen, maar als ik verschillende klasgenoten zie ben ik heel blij dat ik een rijp en zelfverzekerd kind naar de middelbare stuur. Dat is namelijk ook wel heel anders geweest.

Maar ik ken je zoon niet, misschien is het beter voor zijn zelfvertrouwen om inderdaad je hard te maken voor nu naar het VMBO-T

Leeerkracht groep 8

Is deze leerkracht de enige die het schooladvies geeft? Is er wel overleg met leerkrachten uit groep 6 en 7? Of gebeurt dit overleg nu alsnog?
Een jaar overdoen bij dezelfde leerkracht zet misschien geen zoden aan de dijk, ik zou het "beraad" even afwachten. Anders kan je zelf een gesprek aanvragen bij de vmbo school en de scores/rapporten van de afgelopen jaren meenemen.
Nog niet de moed opgeven, word je zoon ook niet vrolijker van. Eerst eens afwachten of school hun mening bijstelt.

Conference

Conference

09-03-2012 om 09:31

Fijn

Wat lief dat jullie zo meeleven. Dank je wel.
Ik doe mijn uiterste best voor zoon om hem alsnog op die school te krijgen. Alleen weet ik niet hoe dat zou moeten zonder positief schooladvies. Het schooladvies is opgesteld naar aanleiding van de scores van dit jaar, in samenwerking met de intern begeleider van school. Het vervolggesprek dat we zullen voeren, in verband met het bezwaar wat we hebben gemaakt, zal plaatsvinden in aanwezigheid van de ib-er en de directie. Dat gesprek zullen we eerst moeten afwachten voordat er vervolgstappen kunnen worden genomen.
Het jonge gedrag is inderdaad herkenbaar hier, dus een jaartje overbrugging zou ook nog een optie kunnen zijn. Marieke, hoe heb jij dat aangepakt m.b.t. jouw zoon? Mijn zoon zal namelijk niet staan te springen om groep 8 nog een keer te doen.

Jet s.

Wow!

skik

mijk

mijk

09-03-2012 om 10:11

Als je in gelderland woont

zou een brugjaar jan Ligthart volgens mij rpecies wat voor je zoon zijn. http://www.olympuscollege.nl/showpage.asp?pag_id=591

Mijk

Hombre

Hombre

09-03-2012 om 10:25

Nancy

"ik weet het ligt aan mij, en ook de pijn dat ze niet zo goed kunnen leren. Daarvan betrek ik de schuld op mezelf en hun extreme vroeggeboorte."

Ik schrik hier meer van dan van Conference's verhaal. Jezelf de schuld geven lijkt me zinloos, contraproductief en gevaarlijk. Jij hebt een hart onder je riem nodig. Relaties gebaseerd op schuldgevoel lopen alleen maar nog veel verder fout.

Jij en je kinderen zijn zoals jullie zijn. Maak er het beste van zou ik zeggen. Er zijn belangrijkere dingen dan school en carriere.

Conference

Conference

09-03-2012 om 10:26

Nancy (o.t.)

Even een hart onder de riem voor jou.
Jouw verhaal over je dochters herken ik wel enigszins. Mijn oudste kind heeft een stoornis. Ik probeer hem te helpen waar ik kan, ondanks ouderbegeleiding begrijp ik zijn denkwijze niet altijd, waardoor dat nog weleens in de soep loopt en daar voel ik me dan schuldig over. Ook hij heeft enorm zijn best gedaan, zijn CITOscore was destijds de laagste van school, hij kon gewoonweg niet beter. Ik herken je gevoel zoals je het omschrijft als je die mooie scores leest, het knaagt en je voelt je verdrietig.
We hebben samen met mijn oudste destijds ook voor de school gekozen waar hij zich helemaal op zijn plaats voelde en dat is de juiste keuze gebleken. Het is misschien fijn voor jou om te weten dat hij het op het VO veel beter doet dan op de basisschool, hij voelt zich er als een vis in het water. Hij doet nu alles nagenoeg zonder hulp, haalt prima cijfers en ik ben supertrots op hem dat het hem zo goed lukt.

Conference

Conference

09-03-2012 om 10:42

Mijk

Bedankt voor de tip, dat zou voor hem een prima oplossing kunnen zijn.
Wij wonen niet in de buurt, ik ga rondneuzen of hier ergens een dergelijk brugjaar wordt aangeboden.

Schooladvies

Ik vind het echt vreemd als een basisschool het advies alleen baseert op groep 8. Dat de eindcito meeweegt is logisch. Maar hier werd wel gekeken of het kind de laatste 3 jaar een redelijk stabiel beeld liet zien en telden niet alleen de scores van groep 8. Groep 8 is sowieso erg kort, zeg maar van Sep t/m Jan. En dat alleen de mening telt van 1 leerkracht vind ik ook vreemd.
Ik zou zeker op school aankaarten dat groep 6 en 7 een duidelijke VMBO T leerling lieten zien en dat je graag de mening wilt weten van zijn leerkrachten uit die jaren.

Als je zoon verder een "makkelijke" leerling is, geen bijzonderheden, speciale leerproblemen, zou ik niet snel kiezen voor een tussenjaar of doubleren.
Als hij nu direct naar het VMBO T gaat zou ik liever een jaartje "reserveren" om daar eventueel te kunnen doubleren.
Hier is overigens de ondergrens voor VMBOT 522, kan je zien hoe dicht hij eigenlijk daarbij zit....

Zoon van jet s.

Ongelofelijk, wat een verschil! Ik vraag me meteen af wat dit zegt over de cito-toets.
Mijn dochter had 534, zit nu in 2 HAVO en gaat waarschijnlijk volgend schooljaar verder op VWO. De cito's van groep 6-7-8 lagen trouwens wel meestal B-A-B (rekenen, begr. lezen en spelling). Daardoor heeft haar leerkracht haar wel op de HAVO kunnen 'praten' waar ze haar eigenlijk niet wilden aannemen.

Conference

Conference

09-03-2012 om 15:04

Precies

Dat is dus één van de argumenten die ik naar voren heb gebracht. Er is helemaal niet gekeken naar de prestaties van voorgaande jaren, er is ons verteld tijdens het adviesgesprek, dat het advies door de leerkracht en de IB-er is opgesteld n.a.v. de LVS toets en het eerste en tweede rapport. Een CITOscore geldt vervolgens als bevestiging voor de leerkracht dat het advies juist is. In dit geval sloot de CITOscore precies aan, aan de scores van de LVS en de rapporten, dus ziet de leerkracht het gemaakte advies als juist.
Deze methode werkt, zolang er sprake is van een leerling die geen rare beweging maakt in groep 8. Maar in dit geval zijn de scores een stuk minder dan voorgaande jaren, iets wat overigens wel is gesignaleerd door de leerkracht.

Nancy

Nancy

09-03-2012 om 17:37

Hombre en conference

Hallo Hombre en Conference

Dank jullie wel voor jullie hart onder de riem
Hombre wat je schrijft is zo waar, gelukkig handel ik er niet naar en mijn kinderen er niet mee, zij zijn zeer gelukkig en weten niet beter dan dat ze zijn als anderen, trouwens dat zijn ze ook alleen hebben ze leerproblemen.
Het is gewoon lastig om al die mooie scores hierboven te lezen, en ook te horen op school van de andere moeders die, begrijpelijk, net als hierboven maar al te graag de hoge score van hun kind aan je vertellen, dat is niet altijd prettig voor mij wetende dat de wil er bij mijn kinderen zeer zeker is maar de kunde niet.
Ik hoop daarom ook dat Conference's zoon een goede kans krijgt, de wil is er en de kunde (zo is eerder gebleken) is er ook.
Je hebt ook gelijk Hombre dat er belangrijkere dingen zijn dan school en carriere. Echter, deze maatschappij is zo op papiertjes (diploma's) gefixeerd
Man en ik hebben beiden gestudeerd en dan nog moet je blij zijn dat je een baan hebt en kunt behouden.
Ik maak me daar wel zorgen over. Ik weet het, ik zie beren op de weg die er (nog) niet zouden moeten zijn. Een mooie opleiding (waaraan voorafgaand een mooie Cito-score) lijkt in mijn ogen het pad meer te plaveien.

Jet s.

Bij aanmelding met een cito uitslag van 522 volgt er wel overleg. Je bent dan een "bespreekgeval". Reden van toelating kan dan bijvoorbeeld zijn dat een kind op de eindcito veel lager heeft gescoord als de voorgaande jaren, zoals bij de zoon van conference. Helaas werkt de basisschool niet mee met een positief VMBO-T advies. Maar misschien dat ze na beraad hun mening wijzigen.

Jan ligthart

Het Jan ligthart-jaar is een behoorlijk uniek fenomeen in Nederland. Het is altijd de moeite waard om te vragen of er nog plaatsingsmogelijkheden zijn. Ik weet dat er verhalen zijn over ouders die van ver moeten komen en allerlei creatieve oplossingen hebben, bijvoorbeeld: inde buurt ergens gaan thuiswerken; camping; etc.. Heel veel leerlingen reizen zelfstandig ongeveer een uur of langer om hier naar school te kunnen.
Mijn dochter heeft het gedaan en ik zou het echt elke leerling die niet heel erg duidelijk op zijn/haar niveau zit gunnen.

Tsjor

Conference

Conference

12-03-2012 om 10:41

Overleg

Vanmorgen een klein gesprek gehad met de IB-er. Na een gesprekje afgelopen vrijdag met zoon, ziet school dat hij supergemotiveerd is om naar die school te gaan en willen zij hem die kans niet ontnemen. Ze nemen contact op met de school van zijn keuze om te onderzoeken wat voor mogelijkheden er zijn om hem geplaatst te kunnen krijgen, ondanks het schooladvies wat er ligt. Later deze week weten we meer.

Clair

Clair

12-03-2012 om 11:28

Conference

Hopelijk gaat het lukken, ik hoop het echt van harte voor jullie. Hier dus ook hetzelfde verhaal en ben ook benieuwd was ons gesprek met de leerkracht gaat opleveren. Wel vervelend die onzekerheid al die weken, zal blij zijn als de beslissing valt.

Ja hoor, gaat lukken!

Ik heb nog niet anders ondervonden als dat de vo school akkoord gaat, wie wil er nu niet zo`n goed gemotiveerd kind les geven! Even afwachten...

Conference

Conference

13-03-2012 om 13:20

Ik hoop het

Zojuist de juf telefonisch gesproken, er is contact geweest met de school, ze wil verder niets zeggen tot het gesprek, die a.s. vrijdag staat geplant met ons, directie en ib-er erbij. Eerder kon helaas niet, ons geduld wordt op deze manier wel erg op de proef gesteld.
Het lijkt er op dat er bij ons op redelijke afstand inderdaad geen Jan Ligthart-achtige constructie is, dus deze optie valt waarschijnlijk af.

Clair

Clair

13-03-2012 om 17:11

Helaas, niet gelukt.

Vanmiddag gesprek gehad en we kregen het niet voor elkaar zoon op VMBO-TL te krijgen. Bij gods gratie hebben ze er gemengd van gemaakt. Leerkrachten zagen het ondanks alle vooruitgang niet zitten en ineens was de cito-score maar een momentopname, bla, bla, bla. Ben helemaal klaar met die school, altijd negatief, bah! Afijn, we hebben ons er blijkbaar maar bij neer te leggen en zit er niets anders op ons dan maar in te schrijven op de school waar mijn zoon helemaal niet naar toe wil.

Jammer

Mijn ervaring is ook dat de leerkrachten praten zoals het ze uitkomt.
Lager scores = ze kunnen het niet en hoge scores = tjah een makkelijke toets gehad en momentopnames blabla. Grote puntverschillen op rapport 1 en 2 worden weer gezien als..ja eerste rapport 1 enkel toets gehad die goed is gemaakt en het tweede rapport .. Ja meerrdere toetsen gehad waaardoor het lage punt een gemiddelde is. Wat moet je hiermee als ouder.

Kortom je moet er echt kaas van gegeten hebben om tegen ze in te kunnen gaan.
Jammer dat je kind naar een school moet waar hij niet heen wil. Hoe motiverend zal dat zijn. Rest hem niets anders dan supergoed zijn best doen en het tweede jaar naar de school van zijn keuze te gaan... dit moet hij heel goed beseffen.
Als ouder zijnde goed in de gaten houden om afglijden te voorkomen.

Veel succes

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Conference

Conference

13-03-2012 om 22:19

Clair

Bah, kan het me zo goed voorstellen dat je helemaal klaar bent met die school. Geeft me geen goed gevoel voor het gesprek a.s. vrijdag.

Evanlyn

Evanlyn

13-03-2012 om 22:57

Hier ook niet

Ik wilde haar advies van HAVO naar HAVO/VWO krijgen. CITO score was 542. Maar de school deed niet mee: "Dat kon niet want het zat al in het elektronisch dossier". Toen ik erop wees dat de kernprocedure toch echt iets anders zegt, was het opeens "werkhouding". Tja, daarom zei ik dus HAVO/VWO en niet VWO. De helft van een HAVO/VWO klas gaat naar de HAVO hoor, dus daar kunnen ze toch blij mee zijn? Nou, dat moest ik dan maar bij het VO proberen.

Ik heb het zo gehad met die school. Heftige pogingen tot kleuterverlengen, pogingen een kind af te schuiven naar het SBO (doet het nu prima), een ander kind met een knettergekke juf die haar vakkundig van school heeft gepest. Die juf kwam verhaal halen bij kind omdat kind bij mij geklaagd had...Waarom ik er nog zit? Tja, met dit kind ging het tot nu toe goed en ze had haar vrienden. Achteraf stom geweest van me.

Evanlyn

" Nou, dat moest ik dan maar bij het VO proberen."
Als je het niet eens bent met het advies is dat precies wat je kunt doen. Zelf contact opnemen met het VO. Het heet niet voor niets een advies,je hoeft het niet op te volgen.

Clair

Clair

14-03-2012 om 00:39

We gaan toch proberen.

Het gesprek met de leerkrachten was vreselijk, we kregen amper de kans argumenten aan te voeren. Zoon was erbij dus ik zat met mijn gevoel ook bij hem en de juf zei ook nog tegen hem dat de cito-score waarschijnlijk een momentopname was. Ik vond het een schandalige opmerking en heb die teniet gedaan door te zeggen dat hij aan zichzelf en ons in ieder geval heeft bewezen dat de leerkrachten er toch echt naast zitten. Verder heb ik het er maar bij gelaten want het had toch geen zin. Ben klaar met die basisschool, maar ga toch proberen om zoon op de school te krijgen door hem zelf rechtstreeks aan te melden. Heb net een uitgebreid schrijven bij het aanmeldingsformulier gedaan en kopieen van de rapporten en toetsen. Ik hoop dan maar dat hij de kans wel krijgt van de VO-school.

Evanlyn

Evanlyn

14-03-2012 om 10:28

Wil40

Dat weet ik, maar helaas is de "warme overdracht" in het geval van deze twee scholen wel èrg warm. Tenzij ze wordt ingeloot op de school van haar eerste keuze. In dat geval is er geen vuiltje aan de lucht en mag ze van mij best op HAVO beginnen, omdat ze het op die school erg goed oppikken als er meer in zit. Zit er dan niet meer in voor haar, dan is het voor mij ook goed.

Als ze maar niet hoeft te lijden onder een trap na van deze vreselijke school. Hen geloof ik in elk geval niet. En tot nu toe heb ik bij conflicten altijd gelijk gehad, dat bleek wel uit het vervolg.

Conference

Conference

15-03-2012 om 13:37

Veel draadjes met deze problematiek

Wat heel apart is, is dat ik hier in deze rubriek veel draadjes zie, waarin deze problematiek speelt. Wat raar dat een school die al jarenlang een kind observeert, meemaakt, ziet hoe het zich ontwikkelt etc etc dergelijke adviezen meegeeft, zelfs met een goede citoscore op zak. Op deze manier lijkt het erop dat school minder vertrouwen heeft in een kind dan de ouders.
Clair, ik geef je groot gelijk dat je het toch probeert op die manier. Ik hoop dat je een groot succes boekt voor je kind. Vooralsnog ben ik nog steeds in afwachting van ons gesprek. De week duurt erg lang op deze manier. Ik hoop dat het een oplossing geeft, waar we ons allemaal in kunnen vinden.

Misschien

"Op deze manier lijkt het erop dat school minder vertrouwen heeft in een kind dan de ouders".

Misschien bekijkt de school het kind wat objectiever? Of denkt ze dat ze wat objectiever kijkt?

Evanlyn

Evanlyn

15-03-2012 om 15:54

Henk, ik denk dat er iets anders speelt:

Het gaat om de reputatie van de school. Geeft de school onterecht lage adviezen, dan leveren ze toch maar mooi keigoeie leerlingen af, die het "zelfs" in zich hebben door te stromen naar een hoger niveau (waar ze dus eigenlijk meteen al thuis hoorden). Geeft de school te hoge adviezen, dan leveren ze (op dat niveau) slechte leerlingen af. Onze juf gaf zoiets toe in ons gesprek: "Als we kinderen afleveren die het niet redden op dat niveau, dan gelooft de middelbare school ons niet meer".

Dat er ook veel kinderen op een te laag niveau vastlopen omdat ze niet uitgedaagd worden, interesseert de school kennelijk niet. Ik zie het om me heen gebeuren. Het gaat om het belang van de school, dat is iets heel anders dan het belang van jouw kind.

ik heb gehoord dat kinderen die afstromen de school een minpunt oplevert. Ik weet niet of dat waar is hoor maar verklaart wel vaak 'de warme overdracht' naar VO.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.