donderkopje
25-06-2012 om 00:19
Cito groep 3 min of meer bepalend?
Vraagje:
Het Cito-beeld eind groep 3 is dat min of meer bepalend voor het nivo van je kind straks eind groep 8?
Of kan dat nog alle kanten op?

Jolijt
25-06-2012 om 00:44
Volgens mij
kan het nog alle kanten op, maar als ik naar onze vier kinderen kijk halen ze wel allemaal hetzelfde in groep 8 als in groep 3.
Drie kinderen alleen maar A en eentje B/C.
(laatste is pas tot groep 5 gekomen met de CITO)

Mama 5
25-06-2012 om 07:55
Niet
Mijn kinderen zaten aan het einde van groep 3 altijd een stuk lager dan later. Ze zijn allemaal wiebelig, moeite met concentreren en met automatiseren.
En ik ken ook kinderen waarbij het andersom ging. In groep 3 gaat het absoluut nog niet om dingen als inzicht en dergelijke. Daarnaast hebben veel kinderen in groep 3 nog geen goede werkhouding (logisch, hoe oud zijn ze dan helemaal?), maar die werkhouding zegt helemaal niets over hun capaciteiten.

Digimum
25-06-2012 om 08:18
Hier wel
Kinderen hebben hier vanaf groep 3 tot en met groep 8 alleen maar (hoge) A's gescoord en op de entreetoets hoog in de 90 gescoord. Eindtoets doen ze hier niet, advies was voor allebei vwo.

M Lavell
25-06-2012 om 10:26
Naar verwachting
Het is nog sterker zelfs: ook de bo eindtoets is niet bepalend.
Leren, bijleren, compleet veranderen op dat gebied (van moeilijk naar makkelijk leren) kan nog tot ver in de tienerleeftijd http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/2977345/2011/10/20/Baanbrekend-IQ-van-tieners-niet-stabiel-maar-volop-in-beweging.dhtml
Het kan dus nog alle kanten op, in theorie dan.
In praktijk is dat anders, maar dat ligt vooral aan het onderwijssysteem. Kinderen worden een richting ingestuurd die er van ze verwacht wordt. Grote veranderingen, vooral als dat om een versnelling van het leerproces zou gaan, worden niet meer verwacht.
Dat soort verwachtingen zijn er in de kleuterklas al trouwens.
Kinderen worden naar verwachting ingedeeld in het onderwijs dat bij die verwachting hoort. Worden niet meer extra gestimuleerd, krijgen niet meer de kans om zich te verbeteren.
Er is zelfs het plan om van het vastleggen van die verwachtingen (leercurve) wet te maken (dat moet kind minimaal halen, omgekeerd: meer dan dat hoeft de school niet te doen).
In de praktijk wordt er al volop met die leercurves gewerkt.
Ik weet niet waar je vraag vandaan komt. Valt de score je tegen?
Relativeer dat: het is maar een momentopname en het kan nog alle kanten op.
Realiseer je wel dat je kind daarvoor op school te weinig stimulans zal krijgen. Je moet het zelf doen. Dat hoeft overigens niet per se door schoolse lesjes. Intelligentie groeit ook door spelletjes, contact met volwassenen/oudere kinderen/vreemde talen/de wereld zien, etc.
Groet,
Miriam Lavell

Vic
25-06-2012 om 10:49
Het zou toch mooi zijn
Bij mijn oudste was het al snel duidelijk dat daar de kans groot was dat ze uiteindelijk naar het vwo zou gaan. Jongste lijkt geen typisch vwo-kind, maar haalt wel hoge scores op haar cito's en loopt meer voor dan oudste destijds in groep 3. Ik ben heel benieuwd hoe dat uiteindelijk gaat evolueren. Overigens had ze op haar kleutercito's geen A's, verre van dat, dus die kunnen ze beter buiten beschouwing laten Vanaf het begin van groep 1 heb ik van de juffen gehoord dat dochter 'een jonge kleuter' was, en ik moest er zelf flink achteraan om te laten zien dat ze meer kon dan wat ze op school liet zien.

Zus
25-06-2012 om 16:01
Hier niet
In groep 3 C's en D's, vanaf groep 6 en nu 7 alleen maar A's, C voor spelling alleen. Ben dus erg benieuwd hoe ze het in groep 8 gaat doen

donderkopje
26-06-2012 om 21:55
Tnx
Dank voor jullie reakties.....
Het is een beetje om het even als ik het zo lees waarbij duidelijk lijkt dat A scores veelal niet omlaag gaan, maar lagere scores nog wel eens omhoog kunnen.
Scores vallen niet tegen, maar er zijn wel wat verbeterpuntjes door vermoedelijk leerporbleem en puntjes die hopenlijk blijven!